![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Brussel-Halle-Vilvoorde Post hier alle onderwerpen in verband met B-H-V. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Twee sleutelmomenten hebben daar tot nu toe een rol in gespeeld: de zaak-Doel (de Vlaamse regering die met alle middelen een eigen Vlaams dorp kapotmaakt, en de inwoners wegpest), en de minabele houding van de Vlaamsgezinden in de zaak BHV. Ik begin het gekrakeel onder Vlaamsgezinden hartsgrondig beu te worden, net zoals ik het stilaan onder mijn waardigheid begin te vinden om steevast tot de verliezers in dit landje te behoren. Nadenken, samenwerken en resultaten boeken: dat is IMHO de attitude die we nu moeten verwerven. Ik wil geen excuses en historische explicaties meer horen, ze glijden als water van me af. Als militant van het eerste uur, als belastingbetaler en als kiezer eis ik resultaten. Niet in een ongedefinieerde toekomst ("binnenkort valt België uiteen"), maar nu. Als de Vlaamsgezinde partijen niet snel tot een constructievere houding komen en resultaten boeken, overweeg ik voor de allereerste maal in mijn leven naar een andere parkeerplaats voor mijn stem uit te kijken. Wie de afschaffing van grendels en speciale meerderheden, en de invoering van het bindend referendum op volksinitiatief -- met andere woorden: de invoering van de democratie in België -- uitdrukkelijk in de etalage zet, zal dan op mij kunnen rekenen. Denk er eens over na! Egidius Laatst gewijzigd door Egidius : 15 mei 2005 om 09:01. |
|
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Rudi Dierick schreef ooit : Zonder te antwoorden op de vraag wat het beste is, een onafhankelijk Vlaanderen, Vl. in een konfederaal Belgie, een federalisme zoals +/- vandaag, meen ik toch dat een konfederaal of -in theorie- een onafhankelijk Vlaanderen best overwogen kan worden:
1. Omdat de voorkeuren van de haute-bourgheoisie in 1830 (minder dan 1% van de volwassenen hadden toen stemrecht), en alle feitelijke diplomatieke en andere gebeurtenissen sindsdien, totaal irrelevant zijn voor de volle politieke rechten van de Vlamingen vandaag; wanneer morgen een meerderheid der Vlamingen op basis van het zelfbeschikkingsrecht bv. soevereine macht opeist voor haar taal, kultuur en onderwijs, dan wel volledige onafhankelijkheid, wie bent u dan om de Vlamingen dat recht te ontzeggen. MIJN politieke rechten worden toch niet beperkt door de keuzen van wie dan ook 173 jaar geleden zeker! 2. Omdat in het EU van morgen er véél beter gewerkt wordt met dynamische vooruistrevende staten die keuzen kunnen maken, en niet meer met een hopeloos verdeeld Belgie dat door zijn ontelbare grendels en dubbele meerderheden in een konservatief moeras blijft steken. 3. Omdat de politieke en sociale situatie in de twee grote landsdelen (welke mooie impliciete erkenning van het fundamenteel tweeledige karakter van belgie) in praktijk zo ver uiteenloopt, dat een iets afstandelijkere samenwerking me véél bert lijkt. Kijk maar naar de stalinistische en aar(t)skonservatoieve PS versus de moderne sociaal-democratische Sp-A. 4. Omdat een boedelscheiding zou toelaten voor eens en voor altijd een einde te maken aan de verspillingen van een staatsbestel dat voor 10,2 miljoen belgene evenveel ambtenaren en véél meer dikbetaalde mandatarissen, cumulards en parachutisten nodig heeft als voor 16,2 miljoen Nederlanders die nochtans wel, ondanks dat zoveel lagere aantal bureaucraten, van een vergelijkbaar goede openbare dienstverlening genieten. 5. Omdat de toekomst van beide landsdelen al hééééél lang véél ruimer is dan het benepen, parochialistische Belgische kader. 6. Omdat 99% van alle grote maatschappelijke organisaties -met uitzondering van diegen waar de Belgisch wet géén keuze laat- al lang gesplitst zijn. Er zijn zo goed als géén belgische wetenschappelijke organisaties meer, enkel Waals-Franstalige en Vlaamse. Enkel de grote vakbonden zijn njg nationaal; maar de wet laat hen daarin ook géén komma eigen keuze. Zonder nationale werking geraken ze NOOIT erkend. M.a.w. er zijn kwasi géén maatschappelijke organisaties die nog Belgisch zijn dan enkel diegenen die door de belgische wetgever met jaarlijk vele miljarden gefinancierd worden. 7. Omdat de publieke opinie sowieso onder dat belgische regime niet veel in de pap te brokken krijgt, getuige daarvan het feit dat bv. de partijtoppen véle malen meer invloed uitoefenen op wie er verkozen wordt dan de kiezers. 8. Omdat vele van de politici die voorheen ongevoelig waren voor Vlaanderen en voor de specifieke Vlaamse belangen nu konfederalistisch geworden zijn en het huidige belgie afzweren; denk aan de Jong-VLD: voor 95% konfederalistisch. Nogal wiedes eigenlijk, want al die jonge kabinetsmedewerkers van onze vele VLD-excellenties, die voelen in de dagelijkse praktijk maar al te goed aan met welke konservatieve Franstalige tegenpartij ze te kampen hebben. 9. Omdat een overgrote meerderheid van de Vlamingen het totaal onzinnig en voorbijgestreefd vindt dat Vlaanderen zijn eigen onderwijs, taal en kultuur nog steeds niet zelf volkomen autonoom -en dus in wezen soeverein- kan regelen. Omdat ze het beu zijn dat er eerst een kompromis nodg is voor we gelijke burgerrechten ook in de praktijk van de Fransatligen gedaan krijgen. Wie moet er nu vandaag nog een prijs betalen om NIET in slavernij te moeten leven? Niemand natuurlijk! Waarom moet Vlaanderen dan elk jaar opniuew enorme en onomkeerbare transferten aanvaarden en worden we nog steeds gediskrimineerd, cfr. brusselse ziekenhuizen? 10. Omdat Belgie zelfs niet eens alle CIJFERS wil vrijgeven op basis van welke men objectief kan oordelen waar de Vlaamse belangen best gediend worden. Cfr. het ontbreken van vele essentiele cijfers over uitgaven in gezondheidszorg en meer algemeen, uitkeringen en openbare bestedingen. Belgie is noiet voor niks de absolute laatste in de klas van alle West-Europese staten wanneer het op goede en tijdige statistische gegevens aan komt. Laatst gewijzigd door Boerke Naas : 15 mei 2005 om 09:03. |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
![]() Citaat:
Wat mij voor ogen staat is wel degelijk een revolutie: de valorisatie van onze meerderheid in de Belgische staat door het herstel van de democratie. Geen gezeur en geklaag maar, maar rustig het machtswoord spreken: dit is hoe wij Vlamingen België wensen te besturen, take it or leave it. Alle doelstellingen die Dierick formuleert, kunnen we gewoon met de Vlaamse meerderheid aan België opleggen. Het volstaat dat wij dat willen, niemand kan ons daarin tegenhouden behalve wijzelf. Hoe ik dat wil realiseren? Laten we beginnen met het knopje in ons eigen hoofd om te draaien: wonden aflekken, het Calimero-complex afgooien, nadenken en nog meer nadenken, en beginnen handelen als een meerderheid. Zich afscheuren en isoleren is minderheden-gedrag. Domineren is meerderheidsgedrag. Egidius |
|
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Vlaanderen is nogsteeds een geminoriseerde meerderheid.
|
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Daar leest U net wat U hierboven beschrijft. |
|
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
Ik heb mijn interesse voor uw discours al laten blijken, maar ik denk niet dat onze uitgangspunten en doelstellingen dezelfde zijn. U wil België redden, ik wil dat de Vlaamse meerderheid België inricht naar zijn eigen smaak en inzichten. Onze laatste discussie eindigde met mijn vraag of u Franstalige afdelingen heeft, en hoe die denken over het afschaffen van grendels en bijzondere meerderheden. Dat lijkt me nogal cruciaal. Ik heb daar van u nog geen antwoord op gekregen. Egidius |
|
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
We zijn volop bezig met het uitbouwen van een vertegenwoordiging in elke Vlaamse provincie en hopen dit op termijn uit te breiden naar Wallonië en Brussel ook. Wij proberen eerst te gaan, voor we lopen, in tegenstelling tot onze tegenhanger, de BUB... Nu wat uw vraag over de Waalse bereidheid tot het herinrichten van onze staat betreft, kan ik U antwoorden dat het Waalse Front National er net zo over denkt als wij! En aangezien hun stemmenaantal ook groeit met elke verkiezing, schat ik in dat steeds meer Walen dit ook willen! |
|
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
Ik blijf het volgen. Egidius |
|
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zij willen veel veranderen om in een veilig, vredevol en welvarend land te leven dat voor zijn burgers zorgt. Daar willen we allemaal leven en als er slechte dingen zijn, dan moeten we die verbeteren en goede dingen moeten we behouden. Daar geloof ik rotsvast in en daar ga ik ook voor! Niet meer, maar zeker niet minder! |
|
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De CVP is altijd de kampioen van het toegeven geweest. Ze gaven keer op keer toe aan de Walen. Ik herinner me nog de uitspraak "Met spijt in het hart, en voor de allerlaatste keer". En de PVV is nogsteeds de Pest Voor Vlaanderen. Een naamsverandering is enkel zand in de ogen strooien. Hun ware aard is weer eens naar bovengekomen. Zelfs Schiltz, een oude VU-er, was voorstander van het inschrijvingsrecht. Ik geloof er niet meer in. Enkel een onafhankelijk Vlaanderen moet ons doel zijn. |
|
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
#17 |
Burgemeester
|
![]() Hebben de Vlamingen in het parlement een 2/3 meerderheid om de grondwet aan te passen ?
Ik dacht het niet. Hoe kunnen we dan onze wil opleggen ? |
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
Domineren zit niet in wetten en grondwetten, dat zijn maar instrumenten. Domineren zit in het hoofd, dat leren de Franstaligen ons. Als u vindt dat een grondwet u kan afhouden van uw gerechtvaardigde positie, dan heeft u gekozen! Egidius |
|
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
Wat ik wil, is voor mij ook nog niet helemaal geconcretiseerd. Ik wil in elk geval geen gezeur en "wij hebben toch maar weer eens verloren"-gejammer meer horen. Ik eis van de Vlaamsgezinde partijen dat ze hun wonden likken, nadenken hoe ze dan wel resultaten kunnen boeken, en dan ook werkelijk resultaten boeken. Hoe moeten ze dat doen: is het niet de omgekeerde wereld om dat aan de burgers te vragen? Wij zijn de klanten, zij de producenten. Het is hun job om geen gebakken lucht maar degelijke producten te verkopen. Mijn stem is een waardevol iets: die gaat voortaan naar wie resultaten boekt. Egidius |
|
![]() |
![]() |
#20 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Egidius, U roept hier konstant de Vlamingen op om ' aan het werk te gaan' : Wel U kan ze 2 dingen vragen : 1. strijden voor een onafhankerlijk Vlaanderen : een harde strijd die haalbaar is volgens mij 2. België inrichten naar eigen smaak in inzichten : een volledig uitgesloten mogelijkheid : U weet toch hoe Belgie bestaat of niet? Het zal al erg genoeg zijn voor Brussel een plaats te geven. België inrichten naar eigen smaak : de Franstaligen geven ons nog niet waar we grondwettelijk recht op hebben. En diezelfde zullen ons straks toelaten hoe we de vb werkgelegenheid op federaal gebied aanpakken of hoe we de 'verzorgingsstaat op Vlaamse kosten : Wallonië" gaan zeggen hoe we de sociale zekerheid gaan organiseren. Quit dreaming, baby, this is real live!! Er blijft één mogelijkheid tot zelfbestuur : ONAFHANKELIJKHEID Trouwens, het betoog van Boerke Naas is in dit verband alleszeggend!