Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brussel-Halle-Vilvoorde
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brussel-Halle-Vilvoorde Post hier alle onderwerpen in verband met B-H-V.

Discussietools
Oud 15 mei 2005, 08:52   #1
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard Wat moeten we met een Vlaamse staat?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV
@ iedere Vlaams Nationalist een open vraag :

"Kunnen we ooit tot een onafhankelijk Vlaanderen komen, ZONDER het Vlaams Belang?"
Als Vlaamsnationalist vanin mijn vroege jeugd (en dat is nu ondertussen toch al meer dan drie decennia), begin ik stilaan mijn twijfels te krijgen over dat onafhankelijk Vlaanderen. Ik vraag me af of het niet veel productiever zou zijn, en of we niet veel meer zouden winnen, door de democratie in dit land te herstellen en als meerderheid de zaak gewoon over te nemen.
Twee sleutelmomenten hebben daar tot nu toe een rol in gespeeld: de zaak-Doel (de Vlaamse regering die met alle middelen een eigen Vlaams dorp kapotmaakt, en de inwoners wegpest), en de minabele houding van de Vlaamsgezinden in de zaak BHV.
Ik begin het gekrakeel onder Vlaamsgezinden hartsgrondig beu te worden, net zoals ik het stilaan onder mijn waardigheid begin te vinden om steevast tot de verliezers in dit landje te behoren. Nadenken, samenwerken en resultaten boeken: dat is IMHO de attitude die we nu moeten verwerven.
Ik wil geen excuses en historische explicaties meer horen, ze glijden als water van me af. Als militant van het eerste uur, als belastingbetaler en als kiezer eis ik resultaten. Niet in een ongedefinieerde toekomst ("binnenkort valt België uiteen"), maar nu.
Als de Vlaamsgezinde partijen niet snel tot een constructievere houding komen en resultaten boeken, overweeg ik voor de allereerste maal in mijn leven naar een andere parkeerplaats voor mijn stem uit te kijken. Wie de afschaffing van grendels en speciale meerderheden, en de invoering van het bindend referendum op volksinitiatief -- met andere woorden: de invoering van de democratie in België -- uitdrukkelijk in de etalage zet, zal dan op mij kunnen rekenen.

Denk er eens over na!

Egidius

Laatst gewijzigd door Egidius : 15 mei 2005 om 09:01.
Egidius is offline  
Oud 15 mei 2005, 09:01   #2
Boerke Naas
Banneling

Standaard

Rudi Dierick schreef ooit : Zonder te antwoorden op de vraag wat het beste is, een onafhankelijk Vlaanderen, Vl. in een konfederaal Belgie, een federalisme zoals +/- vandaag, meen ik toch dat een konfederaal of -in theorie- een onafhankelijk Vlaanderen best overwogen kan worden:

1. Omdat de voorkeuren van de haute-bourgheoisie in 1830 (minder dan 1% van de volwassenen hadden toen stemrecht), en alle feitelijke diplomatieke en andere gebeurtenissen sindsdien, totaal irrelevant zijn voor de volle politieke rechten van de Vlamingen vandaag; wanneer morgen een meerderheid der Vlamingen op basis van het zelfbeschikkingsrecht bv. soevereine macht opeist voor haar taal, kultuur en onderwijs, dan wel volledige onafhankelijkheid, wie bent u dan om de Vlamingen dat recht te ontzeggen.

MIJN politieke rechten worden toch niet beperkt door de keuzen van wie dan ook 173 jaar geleden zeker!

2. Omdat in het EU van morgen er véél beter gewerkt wordt met dynamische vooruistrevende staten die keuzen kunnen maken, en niet meer met een hopeloos verdeeld Belgie dat door zijn ontelbare grendels en dubbele meerderheden in een konservatief moeras blijft steken.

3. Omdat de politieke en sociale situatie in de twee grote landsdelen (welke mooie impliciete erkenning van het fundamenteel tweeledige karakter van belgie) in praktijk zo ver uiteenloopt, dat een iets afstandelijkere samenwerking me véél bert lijkt. Kijk maar naar de stalinistische en aar(t)skonservatoieve PS versus de moderne sociaal-democratische Sp-A.

4. Omdat een boedelscheiding zou toelaten voor eens en voor altijd een einde te maken aan de verspillingen van een staatsbestel dat voor 10,2 miljoen belgene evenveel ambtenaren en véél meer dikbetaalde mandatarissen, cumulards en parachutisten nodig heeft als voor 16,2 miljoen Nederlanders die nochtans wel, ondanks dat zoveel lagere aantal bureaucraten, van een vergelijkbaar goede openbare dienstverlening genieten.

5. Omdat de toekomst van beide landsdelen al hééééél lang véél ruimer is dan het benepen, parochialistische Belgische kader.

6. Omdat 99% van alle grote maatschappelijke organisaties -met uitzondering van diegen waar de Belgisch wet géén keuze laat- al lang gesplitst zijn. Er zijn zo goed als géén belgische wetenschappelijke organisaties meer, enkel Waals-Franstalige en Vlaamse. Enkel de grote vakbonden zijn njg nationaal; maar de wet laat hen daarin ook géén komma eigen keuze. Zonder nationale werking geraken ze NOOIT erkend. M.a.w. er zijn kwasi géén maatschappelijke organisaties die nog Belgisch zijn dan enkel diegenen die door de belgische wetgever met jaarlijk vele miljarden gefinancierd worden.

7. Omdat de publieke opinie sowieso onder dat belgische regime niet veel in de pap te brokken krijgt, getuige daarvan het feit dat bv. de partijtoppen véle malen meer invloed uitoefenen op wie er verkozen wordt dan de kiezers.

8. Omdat vele van de politici die voorheen ongevoelig waren voor Vlaanderen en voor de specifieke Vlaamse belangen nu konfederalistisch geworden zijn en het huidige belgie afzweren; denk aan de Jong-VLD: voor 95% konfederalistisch. Nogal wiedes eigenlijk, want al die jonge kabinetsmedewerkers van onze vele VLD-excellenties, die voelen in de dagelijkse praktijk maar al te goed aan met welke konservatieve Franstalige tegenpartij ze te kampen hebben.

9. Omdat een overgrote meerderheid van de Vlamingen het totaal onzinnig en voorbijgestreefd vindt dat Vlaanderen zijn eigen onderwijs, taal en kultuur nog steeds niet zelf volkomen autonoom -en dus in wezen soeverein- kan regelen. Omdat ze het beu zijn dat er eerst een kompromis nodg is voor we gelijke burgerrechten ook in de praktijk van de Fransatligen gedaan krijgen.
Wie moet er nu vandaag nog een prijs betalen om NIET in slavernij te moeten leven? Niemand natuurlijk! Waarom moet Vlaanderen dan elk jaar opniuew enorme en onomkeerbare transferten aanvaarden en worden we nog steeds gediskrimineerd, cfr. brusselse ziekenhuizen?

10. Omdat Belgie zelfs niet eens alle CIJFERS wil vrijgeven op basis van welke men objectief kan oordelen waar de Vlaamse belangen best gediend worden. Cfr. het ontbreken van vele essentiele cijfers over uitgaven in gezondheidszorg en meer algemeen, uitkeringen en openbare bestedingen. Belgie is noiet voor niks de absolute laatste in de klas van alle West-Europese staten wanneer het op goede en tijdige statistische gegevens aan komt.

Laatst gewijzigd door Boerke Naas : 15 mei 2005 om 09:03.
Boerke Naas is offline  
Oud 15 mei 2005, 09:19   #3
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boerke Naas
Rudi Dierick schreef ooit : Zonder te antwoorden op de vraag wat het beste is, een onafhankelijk Vlaanderen, Vl. in een konfederaal Belgie, een federalisme zoals +/- vandaag, meen ik toch dat een konfederaal of -in theorie- een onafhankelijk Vlaanderen best overwogen kan worden:
Alles gelezen. Rudi Dierick is een achtbare denker die ik waardeer. Maar wat hij schrijft is gevormd in een andere tijd, de tijd dat Vlaanderen een geminoriseerde meerderheid was. Terecht schrijft hij dat de huidige Vlamingen dit België niet meer wensen, ik wens het ook niet meer. Laten we dat nu maar overboord gooien, de discussie gaat daar niet over.
Wat mij voor ogen staat is wel degelijk een revolutie: de valorisatie van onze meerderheid in de Belgische staat door het herstel van de democratie. Geen gezeur en geklaag maar, maar rustig het machtswoord spreken: dit is hoe wij Vlamingen België wensen te besturen, take it or leave it. Alle doelstellingen die Dierick formuleert, kunnen we gewoon met de Vlaamse meerderheid aan België opleggen. Het volstaat dat wij dat willen, niemand kan ons daarin tegenhouden behalve wijzelf.
Hoe ik dat wil realiseren? Laten we beginnen met het knopje in ons eigen hoofd om te draaien: wonden aflekken, het Calimero-complex afgooien, nadenken en nog meer nadenken, en beginnen handelen als een meerderheid. Zich afscheuren en isoleren is minderheden-gedrag. Domineren is meerderheidsgedrag.

Egidius
Egidius is offline  
Oud 15 mei 2005, 09:21   #4
Boerke Naas
Banneling

Standaard

Vlaanderen is nogsteeds een geminoriseerde meerderheid.
Boerke Naas is offline  
Oud 15 mei 2005, 09:22   #5
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Als Vlaamsnationalist vanin mijn vroege jeugd (en dat is nu ondertussen toch al meer dan drie decennia), begin ik stilaan mijn twijfels te krijgen over dat onafhankelijk Vlaanderen. Ik vraag me af of het niet veel productiever zou zijn, en of we niet veel meer zouden winnen, door de democratie in dit land te herstellen en als meerderheid de zaak gewoon over te nemen.
Twee sleutelmomenten hebben daar tot nu toe een rol in gespeeld: de zaak-Doel (de Vlaamse regering die met alle middelen een eigen Vlaams dorp kapotmaakt, en de inwoners wegpest), en de minabele houding van de Vlaamsgezinden in de zaak BHV.
Ik begin het gekrakeel onder Vlaamsgezinden hartsgrondig beu te worden, net zoals ik het stilaan onder mijn waardigheid begin te vinden om steevast tot de verliezers in dit landje te behoren. Nadenken, samenwerken en resultaten boeken: dat is IMHO de attitude die we nu moeten verwerven.
Ik wil geen excuses en historische explicaties meer horen, ze glijden als water van me af. Als militant van het eerste uur, als belastingbetaler en als kiezer eis ik resultaten. Niet in een ongedefinieerde toekomst ("binnenkort valt België uiteen"), maar nu.
Als de Vlaamsgezinde partijen niet snel tot een constructievere houding komen en resultaten boeken, overweeg ik voor de allereerste maal in mijn leven naar een andere parkeerplaats voor mijn stem uit te kijken. Wie de afschaffing van grendels en speciale meerderheden, en de invoering van het bindend referendum op volksinitiatief -- met andere woorden: de invoering van de democratie in België -- uitdrukkelijk in de etalage zet, zal dan op mij kunnen rekenen.

Denk er eens over na!

Egidius
Lees in dat geval maar een keer ons programma op onze website na!
Daar leest U net wat U hierboven beschrijft.

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline  
Oud 15 mei 2005, 09:29   #6
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
Lees in dat geval maar een keer ons programma op onze website na!
Daar leest U net wat U hierboven beschrijft.
Beste,
Ik heb mijn interesse voor uw discours al laten blijken, maar ik denk niet dat onze uitgangspunten en doelstellingen dezelfde zijn. U wil België redden, ik wil dat de Vlaamse meerderheid België inricht naar zijn eigen smaak en inzichten.
Onze laatste discussie eindigde met mijn vraag of u Franstalige afdelingen heeft, en hoe die denken over het afschaffen van grendels en bijzondere meerderheden. Dat lijkt me nogal cruciaal. Ik heb daar van u nog geen antwoord op gekregen.

Egidius
Egidius is offline  
Oud 15 mei 2005, 09:31   #7
Egidius

Standaard

Citaat:
Vlaanderen is nogsteeds een geminoriseerde meerderheid.
Dat zit in ons hoofd, Naas, en nergens anders. De oplossing ligt voor het grijpen, we hebben ze uitsluitend in eigen handen.

Egidius
Egidius is offline  
Oud 15 mei 2005, 09:41   #8
Boerke Naas
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zit in ons hoofd, Naas, en nergens anders. De oplossing ligt voor het grijpen, we hebben ze uitsluitend in eigen handen.

Egidius
Zoals de splitsing. Ook dat lag en ligt nogsteeds in onze handen. Maar het aantal slippendragers van vorst en vaderland is nog te hoog. Guy Konijn en Karel De Klucht zijn nog altijd beschaamd Vlaming te zijn.
Boerke Naas is offline  
Oud 15 mei 2005, 09:45   #9
Egidius

Standaard

Citaat:
Zoals de splitsing. Ook dat lag en ligt nogsteeds in onze handen. Maar het aantal slippendragers van vorst en vaderland is nog te hoog. Guy Konijn en Karel De Klucht zijn nog altijd beschaamd Vlaming te zijn.
Hoog tijd dus om de Vlamingen een constructief discours aan te bieden, in de plaats van gezeur, complexen en isolationisme tot een verkiezingsprogramma te smeden.

Egidius
Egidius is offline  
Oud 15 mei 2005, 09:48   #10
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Beste,
Ik heb mijn interesse voor uw discours al laten blijken, maar ik denk niet dat onze uitgangspunten en doelstellingen dezelfde zijn. U wil België redden, ik wil dat de Vlaamse meerderheid België inricht naar zijn eigen smaak en inzichten.
Onze laatste discussie eindigde met mijn vraag of u Franstalige afdelingen heeft, en hoe die denken over het afschaffen van grendels en bijzondere meerderheden. Dat lijkt me nogal cruciaal. Ik heb daar van u nog geen antwoord op gekregen.

Egidius
Kijk, wij zijn een kleine partij met beperkte middelen.
We zijn volop bezig met het uitbouwen van een vertegenwoordiging in elke Vlaamse provincie en hopen dit op termijn uit te breiden naar Wallonië en Brussel ook.
Wij proberen eerst te gaan, voor we lopen, in tegenstelling tot onze tegenhanger, de BUB...

Nu wat uw vraag over de Waalse bereidheid tot het herinrichten van onze staat betreft, kan ik U antwoorden dat het Waalse Front National er net zo over denkt als wij! En aangezien hun stemmenaantal ook groeit met elke verkiezing, schat ik in dat steeds meer Walen dit ook willen!

Oud 15 mei 2005, 09:52   #11
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
Nu wat uw vraag over de Waalse bereidheid tot het herinrichten van onze staat betreft, kan ik U antwoorden dat het Waalse Front National er net zo over denkt als wij! En aangezien hun stemmenaantal ook groeit met elke verkiezing, schat ik in dat steeds meer Walen dit ook willen!
Walen die hun grondwettelijke bescherming willen opgeven ten bate van de democratie: ik kan dit nauwelijks geloven. U moet begrijpen: dit is allemaal erg nieuw.

Ik blijf het volgen.

Egidius
Egidius is offline  
Oud 15 mei 2005, 09:58   #12
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Walen die hun grondwettelijke bescherming willen opgeven ten bate van de democratie: ik kan dit nauwelijks geloven. U moet begrijpen: dit is allemaal erg nieuw.

Ik blijf het volgen.

Egidius
Misschien moet eens uw denkkader een beetje aanpassen: Walen, Vlamingen en Brusselaars zijn allemaal Belgische burgers, die heel wat willen veranderen om hun welvaart en dienstverlening vanuit de staat te optimaliseren. Zij willen dit doen om zekerheid in hun leven te hebben, vb. gezondheidszorg, een degelijk pensioen, etc.
Zij willen veel veranderen om in een veilig, vredevol en welvarend land te leven dat voor zijn burgers zorgt.
Daar willen we allemaal leven en als er slechte dingen zijn, dan moeten we die verbeteren en goede dingen moeten we behouden.

Daar geloof ik rotsvast in en daar ga ik ook voor! Niet meer, maar zeker niet minder!

Oud 15 mei 2005, 09:59   #13
PAJOT
Banneling

Standaard

Citaat:
Over welk van de 27 verschillende FN's in Wallonië heb je het nu precies ? Over die met twee leden, die met zes leden, die met drie leden, of die met 12 leden ?
PAJOT is offline  
Oud 15 mei 2005, 10:00   #14
Boerke Naas
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoog tijd dus om de Vlamingen een constructief discours aan te bieden, in de plaats van gezeur, complexen en isolationisme tot een verkiezingsprogramma te smeden.

Egidius
Egidius, ik weet dat je 100 procent gelijk hebt. Maar ik geloof er niet (meer) in. De Vlamingen zijn reeds zo dikwijls in de zak gezet door onze eigen politici. (En niet door de Walen, want zij buiten de Vlaamse verdeeldheid enkel uit)
De CVP is altijd de kampioen van het toegeven geweest. Ze gaven keer op keer toe aan de Walen. Ik herinner me nog de uitspraak "Met spijt in het hart, en voor de allerlaatste keer". En de PVV is nogsteeds de Pest Voor Vlaanderen. Een naamsverandering is enkel zand in de ogen strooien. Hun ware aard is weer eens naar bovengekomen. Zelfs Schiltz, een oude VU-er, was voorstander van het inschrijvingsrecht.
Ik geloof er niet meer in. Enkel een onafhankelijk Vlaanderen moet ons doel zijn.
Boerke Naas is offline  
Oud 15 mei 2005, 10:02   #15
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
Over welk van de 27 verschillende FN's in Wallonië heb je het nu precies ? Over die met twee leden, die met zes leden, die met drie leden, of die met 12 leden ?
Over de enige FN die met die geregistreerde naam naar de verkiezingen is getrokken. Dat kan toch niet zo moeilijk zijn, wel?

Oud 15 mei 2005, 10:12   #16
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Egidius
Ik kan niet meer volgen. Wat bedoelt ge daar nu eigenlijk mee?
Oud 15 mei 2005, 10:22   #17
Cosmo
Burgemeester

Cosmo's schermafbeelding

Standaard

Hebben de Vlamingen in het parlement een 2/3 meerderheid om de grondwet aan te passen ?
Ik dacht het niet.
Hoe kunnen we dan onze wil opleggen ?
Cosmo is offline  
Oud 15 mei 2005, 10:29   #18
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cosmo
Hebben de Vlamingen in het parlement een 2/3 meerderheid om de grondwet aan te passen ?
Ik dacht het niet.
Hoe kunnen we dan onze wil opleggen ?
Hebben de Walen een tweederde meerderheid in het parlement? Domineren zij België of niet?
Domineren zit niet in wetten en grondwetten, dat zijn maar instrumenten. Domineren zit in het hoofd, dat leren de Franstaligen ons.

Als u vindt dat een grondwet u kan afhouden van uw gerechtvaardigde positie, dan heeft u gekozen!

Egidius
Egidius is offline  
Oud 15 mei 2005, 10:36   #19
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Ik kan niet meer volgen. Wat bedoelt ge daar nu eigenlijk mee?
Lees het discours van de Vlaamsnationalisten in de ellenlange BHV-draden in dit tijdelijke forum. "Wat is de wereld toch onrechtvaardig voor ons", is alles wat je leest. En de conclusie luidt steevast: laten we ons terugtrekken op ons eilandje, daar zullen we veilig zitten.

Wat ik wil, is voor mij ook nog niet helemaal geconcretiseerd. Ik wil in elk geval geen gezeur en "wij hebben toch maar weer eens verloren"-gejammer meer horen. Ik eis van de Vlaamsgezinde partijen dat ze hun wonden likken, nadenken hoe ze dan wel resultaten kunnen boeken, en dan ook werkelijk resultaten boeken.

Hoe moeten ze dat doen: is het niet de omgekeerde wereld om dat aan de burgers te vragen? Wij zijn de klanten, zij de producenten. Het is hun job om geen gebakken lucht maar degelijke producten te verkopen. Mijn stem is een waardevol iets: die gaat voortaan naar wie resultaten boekt.

Egidius
Egidius is offline  
Oud 15 mei 2005, 10:41   #20
AVV
Gouverneur

AVV's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste,

Egidius

Egidius, U roept hier konstant de Vlamingen op om ' aan het werk te gaan' :

Wel U kan ze 2 dingen vragen :

1. strijden voor een onafhankerlijk Vlaanderen : een harde strijd die haalbaar is volgens mij

2. België inrichten naar eigen smaak in inzichten : een volledig uitgesloten mogelijkheid : U weet toch hoe Belgie bestaat of niet?
Het zal al erg genoeg zijn voor Brussel een plaats te geven.
België inrichten naar eigen smaak : de Franstaligen geven ons nog niet waar we grondwettelijk recht op hebben. En diezelfde zullen ons straks toelaten hoe we de vb werkgelegenheid op federaal gebied aanpakken of hoe we de 'verzorgingsstaat op Vlaamse kosten : Wallonië" gaan zeggen hoe we de sociale zekerheid gaan organiseren.

Quit dreaming, baby, this is real live!!

Er blijft één mogelijkheid tot zelfbestuur : ONAFHANKELIJKHEID
Trouwens, het betoog van Boerke Naas is in dit verband alleszeggend!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be