Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juni 2005, 10:34   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard Zaventem: weer een reden voor een confederatie met Nederland...

Vandaag in het Nieuwsblad...

De toekomst van de luchthaven van Zaventem staat op het spel. Als de verschillende regeringen er niet uit raken, kan de definitieve sluiting zelfs voor de deur staan. Dat is althans de conclusie van professor Georges Allaert (UGent).

Als alternatief ziet hij de uitbouw van een tweede nationale luchthaven... in Nederland. Zaventem is met 1025 ha te klein voor en passagiersvervoer en vrachtvervoer. De tweede luchthaven zou Zaventem ontlasten. De oplossing van minister Reynders om de regionale luchthaven in te schakelen vindt hij maar praatjes.

Allaert zou de luchthaven uitbouwen aan de Westerschelde. Vlaanderen en Nederland hebben een akkoord gesloten om die te baggeren. Het zand zou in plaats van gestort worden in de Noordzee, gebruikt worden om een vliegveld aan te leggen. En dat zonder te raken aan het natuurgebied van het verdronken land van Saeftinghe.

Allaert beseft dat er niet genoeg Belgisch geld is voor het project. Er zou 100 miljoen euro nodig zijn. Waar moeten we dat halen? Allaert is duidelijk: "Is het geen moment om een groots Benelux project te starten? Ik ben wetenschappper, geen politicus, maar een confederale samenwerking en een toenadering tot onze buurlanden zouden een stap in de goede richting betekenen."

Is er een alternatief? Natuurlijk, dat is er altijd. De federale regering en meerbepaald Guy Verhofstadt (die Vlaamse quisling) heeft er een. Dat zou de uitbouw zijn van de militaire luchthaven van Chievres in Henegouwen (niet toevallig de provincie van Elio Di Rupo, het Waalse PS-clientelisme heeft weer zijn werk gedaan, zie hierover het interview met Alain Destexhe in de Standaard). Ook Frankrijk staat achter die plannen, want Chievres ligt tussen Brussel en Rijsel en zou dus ook de Fransen helpen Rijsel te ontlasten.

De oude keuzes uit 1815-1830 zijn er weer: wordt het een keuze tussen toenadering tot Frankrijk of Nederland? De keuze tussen een politieke clientelisme plus het originele doel van Belgie (rattachisme) en tussen een academische oplossing op lange termijn?

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=GQ3FOUOI
Oud 20 juni 2005, 10:39   #2
panzer
Provinciaal Gedeputeerde

panzer's schermafbeelding

Standaard

Loge, loge, loge... had die Gentse prof ne vinger in de pap willen hebben, dan had meneer aan de VUB moeten gaan studeren vrees ik...

Welkom in Belziek!
Oud 20 juni 2005, 11:26   #3
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

een toffe pee die allaert, heb daar nog les van gekregen, stak zijn orangistische ideeengoed niet onder stoelen of baken
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 11:28   #4
Moneta
Provinciaal Gedeputeerde

Moneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door panzer
Loge, loge, loge... had die Gentse prof ne vinger in de pap willen hebben, dan had meneer aan de VUB moeten gaan studeren vrees ik...

Welkom in Belziek!
Iets tegen de VUB?
Denkt u dat iedereen die daar studeert en/of werkt al meteen vrijzinning en in de Loge zit?

Oud 20 juni 2005, 11:35   #5
Dimitri

Standaard

Waar moet die luchthaven dan precies komen? Aan de Westerschelde: is dat erin, erlangs of in zee ervoor? Ik denk dat voor Nederland en zeker voor Zeeland alleen dat laatste bespreekbaar is.

In Nederland wordt op de achtergrond ook al gespeculeerd over een luchthaven in zee of in het Markermeer ter vervanging van Schiphol. Paars heeft dat plan tijdelijk in de ijskast gezet (men heeft toen gekozen voor uitbreiding op de huidige locatie), maar vroeg of laat zit Schiphol aan zijn grens en komt het toch weer ter sprake. Het grote voordeel van een verplaatsing van de nationale luchthaven is, dat je bij een luchthaven in de Noordzee of het Markermeer geen problemen meer zal hebben met geluidsnormen en aanvliegroutes. Bij een luchthaven in de Westerschelde heb je dat echter nog wel. Alleen zitten de Zeeuwen dan in de herrie i.p.v. de Vlaams-Brabanders en Brusselaars.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 12:28   #6
Tavek
Banneling

Standaard

1 grote luchthaven voor de benelux is geen slecht idee. Weg met zaventem en schiphol, en maak er bijvoorbeeld eentje op de maasvlakten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 12:58   #7
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moneta
Iets tegen de VUB?
Denkt u dat iedereen die daar studeert en/of werkt al meteen vrijzinning en in de Loge zit?

Off topic: ik ben wel vrijzinnig maar tégen de loges.
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 13:36   #8
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
1 grote luchthaven voor de benelux is geen slecht idee. Weg met zaventem en schiphol, en maak er bijvoorbeeld eentje op de maasvlakten.
Mja, een derde Maasvlakte moet nog wel kunnen.

Het grote probleem met luchthavens is eigenlijk, dat ze voor grote stedelijke centra noodzakelijk zijn maar liefst zo ver mogelijk van bebouwing moeten blijven. De huidige locaties worden daarom steeds problematischer, terwijl andere locaties nauwelijks voorhanden zijn. Niemand wil immers een luchthaven in de buurt, en waar niemand woont is natuurgebied. Een luchthaven in zee is naar mijn mening dan nog het minst slechte alternatief, zolang dat maar beperkt blijft tot een kale luchthaven (dus geen stad of bedrijventerreinen eromheen), ver genoeg uit de kust en met een goede verbinding naar het vaste land (per zweeftrein bijv.). Waarom heeft België daar eigenlijk nog niet aan gedacht? België heeft toch ook een stuk continentaal plat in de Noordzee?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 16:55   #9
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Goed idee, veel beter dan alles weer eens te versluizen naar di rupo zijn achtertuin
Oud 20 juni 2005, 18:29   #10
panzer
Provinciaal Gedeputeerde

panzer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moneta
Iets tegen de VUB?

Neen, maar als je die soort zoekt, vind je op de VUB wel de grootste concentratie, vermoed ik.
Oud 20 juni 2005, 19:14   #11
Gertj3
Minister

Gertj3's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
En waar gaat je die duizenden werknemer plaatsen?
Gertj3 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 20:52   #12
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3
En waar gaat je die duizenden werknemer plaatsen?
Het is niet alsof de luchtvaartbewegingen gaan vermideren als je schiphol en zaventem 1 maakt, en zorgt dat er een goede HST verbinding is tussen de hoofdsteden en de luchthaven.

Dus de werkgelegenheid gaat ook niet drastisch afnemen voor de luchtvaartsector + DHL bedrijven en dergelijke moeten niet verhuizen.
Oud 20 juni 2005, 20:59   #13
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:
Het is niet alsof de luchtvaartbewegingen gaan vermideren als je schiphol en zaventem 1 maakt, en zorgt dat er een goede HST verbinding is tussen de hoofdsteden en de luchthaven.

Dus de werkgelegenheid gaat ook niet drastisch afnemen voor de luchtvaartsector + DHL bedrijven en dergelijke moeten niet verhuizen.
Maar waarom Zaventem sluiten?

Omdat er teveel nacht lawaai is?

Toch raar dat ouderen en dan vooral de mensen die daar al het langst wonen toch niet zo erg klagen

Het zijn vooral mensen die daar veel later zijn gaan wonen en ook daar een huisje hebben omdat de grond daar zo goedkoop was ( ik dacht dat ik dit toch eens ergens gelezen had)

nu zou men zaventam willen sluiten omdat wa walen kabaal maken?
Oud 20 juni 2005, 21:53   #14
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Toch raar dat ouderen en dan vooral de mensen die daar al het langst wonen toch niet zo erg klagen

Het zijn vooral mensen die daar veel later zijn gaan wonen en ook daar een huisje hebben omdat de grond daar zo goedkoop was ( ik dacht dat ik dit toch eens ergens gelezen had)

Er is geen mogelijkheid tot uitbreiding. Men moet de realiteit onder de ogen zien en een supermoderne luchthaven ergens anders bouwen. Dan kunnen er bedrijven groeien en zullen er meer mensen werk vinden op de luchthaven.

Ook 2 internationale luchthavens voor de benelux is idioot.
Oud 20 juni 2005, 21:54   #15
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

"wa walen"

Noordrand, zijn dat ook Walen ?

Maak er aub geen communautaire zeik van, want das echt just de brol die ik verafschuw.
Oud 20 juni 2005, 22:21   #16
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:

Maak er aub geen communautaire zeik van, want das echt just de brol die ik verafschuw.
Dat is het al langer dan vandaag
Oud 20 juni 2005, 23:24   #17
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is het al langer dan vandaag
Misschien daarmee dat jullie niks opgelost krijgen.

De luchthaven van zaventem kan ook als een puur technisch probleem aangepakt worden waarin men streeft naar de minimalisatie van nachtoverlast en niet naar een zogenaamde politieke eerlijke spreiding.

Zever...van voor tot achter. Boek uw vluchten zo dat ge in absoluut aantal het minste mensen wakker houdt en PUNT AAN DE LIJN GEDAAN.
Oud 21 juni 2005, 08:57   #18
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:
Misschien daarmee dat jullie niks opgelost krijgen.

De luchthaven van zaventem kan ook als een puur technisch probleem aangepakt worden waarin men streeft naar de minimalisatie van nachtoverlast en niet naar een zogenaamde politieke eerlijke spreiding.

Zever...van voor tot achter. Boek uw vluchten zo dat ge in absoluut aantal het minste mensen wakker houdt en PUNT AAN DE LIJN GEDAAN.
Ik boek mijn reizen wanneer ik wil
Oud 21 juni 2005, 09:16   #19
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Wie zegt dat het Franstaligen zijn die klagen?
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2005, 09:17   #20
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Wie zegt dat het Franstaligen zijn die klagen?
Het is altijd zo geweest dat als een partij naar de rechter stap of wel in het voordeel is van de walen of in het voordeel van de vlamingen

en het is nu wel echt de walen die dwars liggen in dit dossier net zoals met dhl in de tijd
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be