![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() Vroeger op school moesten wij veel liedjes leren, maar het liedje dat mij het beste is blijven bijhangen is dat van de zilvervloot. Ik vraag mij al geruime tijd af of wat er in dat liedje voorkomt wel echt gebeurd is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Gouverneur
|
![]() De zilvervloot was in de 16e en 17e eeuw een jaarlijks convooi van schepen, waarin kostbaarheden van de Spaanse koloniën in Zuid-Amerika werden verscheept naar Spanje. In Nederland is de zilvervloot vooral bekend van de verovering ervan door Piet Hein in 1628.
Piet Hein maakte namens de West Indische Companie in 1626 een plan om de zilvervloot te kapen, en de kostbaarheden naar de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden te verschepen. De Republiek was op dat moment verwikkeld in de Tachtigjarige Oorlog met Spanje. Zeeroverij in opdracht van een staat was in die jaren heel gebruikelijk. In 1627 pleegde Piet Hein twee kleinere zeeroven in Allerheiligenbaai, in 1628 veroverde hij de zwaarbewaakte zilvervloot in de Slag in de baai van Matanzas (eiland Cuba). De buit bedroeg 12 miljoen gulden, in die tijd een astronomisch bedrag. Een groot deel van het geld werd gebruikt voor de strijd tegen Spanje. De WIC keerde dat jaar een record van 50% dividend uit. De verovering van de zilvervloot was niet alleen een financiële, maar vooral ook een morele overwinning van de Republiek. Piet Hein werd geëerd met een eigen lied, gecomponeerd door Johannes Viotta, dat tegenwoordig nog steeds gezongen wordt: (couplet) Heb je wel gehoord van de zilvervlootde zilvervloot van Spanje?Die had er veel Spaanse matten aan boordEn appeltjes van Oranje! (refrein) Piet Hein, Piet Hein, zijn naam is klein,Zijn daden bennen grootZijn daden bennen grootHij heeft gewonnen de zilvervloot,Hij heeft gewonnen, gewonnen de zilvervloot. Het refrein wordt veel gezongen bij voetbalwedstrijden: In het jaar 1702 werd er door de Nederlanders opnieuw een zilvervloot gekaapt, ditmaal samen met de Engelsen. Dit gebeurde onder leiding van Philips van Almonde vlak voor de Spaanse kust. (Bron: Wikipedia) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Goh, dat ze in Vlaanderen Nederlandse volksliedjes leren. Zit het Wilhelmus daar ook bij of dat toch niet?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
![]() Sounds familiar
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
Bron: van deze site de liedjes die ik heb geleerd uit de eerste twee categorieën, afgezien van het Wilhelmus (eerste en zesde couplet) natuurlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
http://www.geerts.com/midi/Volkslied...e%20sterck.MID Merck toch hoe sterck nu in 't werck sich al steld, Die 't allen tijd so ons vrijheit heeft bestreden. Sie hoe hij slaeft, graeft en draeft met geweld, Om ons goet en ons bloet en onse steden. Hoor de Spaensche trommels slaen! Hoor Maraens trompetten! Siet hoe komt hij trecken aen, Bergen te bezetten. Berg op Zoom hout u vroom, Stut de Spaensche scharen; Laat 's Lands boom end' sijn stroom Trouwlijck doen bewaren! 't Moedige, bloedige, woedige swaerd Blonck en het klonck, dat de vonken daeruijt vlogen. Beving en leving, opgeving der aerd, Wonder gedonder nu onder was dan boven; Door al 't mijnen en 't geschut, Dat men daeglijcx hoorde, Menig Spanjaert in sijn hut In sijn bloed versmoorde. Berg op Zoom hout sich vroom, 't Stut de Spaensche scharen; 't Heeft 's Lands boom end' sijn stroom Trouwlijck doen bewaren! Die van Oranjen quam Spanjen aen boord, Om uijt het velt als een helt 't geweld te weeren; Maer also dra Spinola 't heeft gehoord, Trekt hij flux heen op de been met al sijn heeren. Cordua kruijd spoedig voort, Sach daer niet te winnen, Don Velasco liep gestoord: 't Vlas was niet te spinnen Berg op Zoom hout sich vroom, 't Stut de Spaensche scharen; 't Heeft 's Lands boom end' sijn stroom Trouwlijck doen bewaren!
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||||
Minister
|
![]() Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Piet Hein : 30 mei 2005 om 11:24. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() rrrisssppeeeel rasspel! De woudloper! HOERAAAA DE STROPER IS GEVAT!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom doet mij dit ZO HARD denken aan In de Gloria?
![]() [size=1]Edit:[/size]
http://kim-roovers.skynetblogs.be/ Laatst gewijzigd door Kim : 31 mei 2005 om 10:13. |
||
![]() |
![]() |