Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 mei 2005, 17:43   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard Vlaanderen kan niet lenen door België

[size=5]De Vlaamse regering wil toch geld kunnen lenen[/size]

zo 29/05/05 - De Vlaamse regering wil banken inschakelen om toch leningen te kunnen aangaan. Zo kan de Vlaamse overheid sneller scholen, rusthuizen of wegen bouwen. Dat heeft Vlaams minister-president Yves Leterme (CD&V) in De zevende dag gezegd.

De Vlaamse regering wil geld lenen om de infrastructuur van scholen, rusthuizen en wegen te verbeteren. Maar omdat de Belgische overheidsschuld te hoog is, mogen de gewestregeringen niet lenen.

Maar Vlaanderen heeft bijna geen schulden, zegt Leterme, en dus wil de Vlaamse regering banken inschakelen om leningen af te sluiten die de Vlaamse regering dan afbetaalt.

Leterme noemde het "krankzinnig" dat de Vlaamse overheid alles uit haar kas moet financieren, ook grote infrastructuurwerken.

"Daarom gaan we een nieuwe financieringstechniek voorstellen waarbij derden de lening aangaan en wij, vanuit de Vlaamse regering, de afbetaling van die lening garanderen", zei hij.

Zo hoopt Leterme de komende vijf jaar de wachtlijsten voor infrastructuurwerken voor de helft in te korten. Het systeem zou nog voor de zomer wettelijk in orde moeten zijn.

Bron: VRTnieuws.net
-----------------------------------------
Kan het nog duidelijker? België is een blok aan het been van Vlaanderen. België beperkt de vrijheid van Vlaanderen. En waarom? Omdat een paar tricolore zotten met een Belzieke vlag willen zwaaien?
Oud 29 mei 2005, 20:46   #2
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Het is duidelijk dat België niet meer werkbaar is. Het vormt niet enkel een bodemloze put die met Vlaams geld gevuld moet worden, maar het belemmert ook de Vlaamse groei. Wat doe je met een knecht die je oogst inpalmt en je tegenhoudt om een nieuwe oogst te zaaien? Juist, ontslaan.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2005, 21:16   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Het is duidelijk dat België niet meer werkbaar is. Het vormt niet enkel een bodemloze put die met Vlaams geld gevuld moet worden, maar het belemmert ook de Vlaamse groei. Wat doe je met een knecht die je oogst inpalmt en je tegenhoudt om een nieuwe oogst te zaaien? Juist, ontslaan.
Erger nog:
je moet die knecht ontslaan wanneer hij begint met je oogst in te palmen, want als je het zover laat komen zoals jij zegt, dan zullen veel Vlaamse boeren onze knecht niet alleen ont-slaan, maar ... die eerste drie letters over-slaan.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2005, 21:45   #4
mulder7
Schepen

mulder7's schermafbeelding

Standaard

Vlaanderen moet gotjandorie wegens de belzieke staatsschuld lenen om dringende infrastructuurwerken te doen, maar dient wel jaarlijks de miljarden euro's van de eigen welvaart, waarmee het dat moeiteloos zou kunnen, in de Belzieke (Waalse) put te storten. Begrijpe wie kan!
Professor en historicus Luc De Vos: (...) België en 's lands belangen zijn al langer een utopie. Niemand ijvert ervoor. Het land bestaat nog bij gratie van de monarchie en de nationale voetbalploeg. Restanten uit een verleden, zonder slagkracht in de moderne politiek (...), HLN, 23/9/2004, p.12.
mulder7 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2005, 21:55   #5
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Leterme en zijn onmondige, onmachtige Vlaamse regering kosten aan de Belgische gemeenschap al meer dan teveel centen.

Ze moeten echt geen nieuwe putten maken voor projecten waar geen democratisch draagvlak voor bestaat.

De Vlaamse regering heeft haar overbodigheid en onmachtigheid al ruimschoots bewezen in het B-H-V-dossier. Laat ze aub low-profile-low-cost doorfietsen, tot ze geloosd kunnen worden in een waarlijk democratisch, unitair België.
Oud 29 mei 2005, 21:57   #6
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Geen democratisch draagvlak voor extra scholen?

Jij wilt dat mensen komen wonen voor schoolpoorten al vanaf halfweg het schooljaar?
Oud 29 mei 2005, 22:03   #7
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Ze moeten echt geen nieuwe putten maken voor projecten waar geen democratisch draagvlak voor bestaat.
Uit welk referendum blijkt dat ontbreken van een democratisch draagvlak? Tenzij je natuurlijk bedoelt dat de bevolking die kosten nooit heeft goedgekeurd. Maar dan kunnen we natuurlijk meteen de financiële kraan op elk niveau dichtdraaien, te beginnen met koning huppeldepup en zijn gevolg.

Citaat:
De Vlaamse regering heeft haar overbodigheid en onmachtigheid al ruimschoots bewezen in het B-H-V-dossier. Laat ze aub low-profile-low-cost doorfietsen, tot ze geloosd kunnen worden in een waarlijk democratisch, unitair België.
B-H-V dient dan ook gesplitst te worden door het federale (lees: Belgische) niveau. En raad eens waar het wat dat betreft grondig is misgelopen...
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2005, 22:03   #8
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
er bestaat nu al een wachtperiode tot minstens 2009 om de broodnodige infrastructuurwerken op scholen te kunnen uitvoeren.

Scholen met meer containers dan gewone klaslokalen, omdat de goedkeuring op zich laat wachten (geen geld?).

Maar blijkbaar is onderwijs absoluut niet belangrijk voor BUB
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2005, 00:51   #9
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Niet dat ik er weet van heb.

Citaat:
Jij wilt dat mensen komen wonen voor schoolpoorten al vanaf halfweg het schooljaar?
ik wil niks.
Het benieuwt me wat de burger(meerderheid) wil.
Oud 30 mei 2005, 00:59   #10
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
B-H-V dient dan ook gesplitst te worden door het federale (lees: Belgische) niveau.
B-H-v dient niet gesplitst te worden.
Geen enkele wet gebiedt dat.
De huidige toestand dient te veranderen, maar splitsing is slechts één van de zovele oplossingen om de toestand te regulariseren.
We kunnen evengoed (versta: beter) de toestand in orde brengen, i.e. gelijkbrechtiging voor alle Belgen regelen, door heel het Belgisch kiessysteem te wijzigen, zodat alle Belgen voor alle Belgen kunnen kiezen.
Op die wijze kan je tenminste van ware representatie spreken.

Citaat:
En raad eens waar het wat dat betreft grondig is misgelopen...
Simpel hee Distel!

Weerom die lullos, zeikbakken, pissewieten van flaminganten die klodden beloofden waar ze nix in te koeten hadden.
Regionaal een groot bakkes opzetten over federale dinges waar ze geen zak in te zeggen hebben.
Oud 30 mei 2005, 01:14   #11
Sergei
Burgemeester

Sergei's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De huidige toestand dient te veranderen, maar splitsing is slechts één van de zovele oplossingen om de toestand te regulariseren.
We kunnen evengoed (versta: beter) de toestand in orde brengen, i.e. gelijkbrechtiging voor alle Belgen regelen, door heel het Belgisch kiessysteem te wijzigen, zodat alle Belgen voor alle Belgen kunnen kiezen.

Simpel hee Distel!

Weerom die lullos, zeikbakken, pissewieten van flaminganten die klodden beloofden waar ze nix in te koeten hadden.
Regionaal een groot bakkes opzetten over federale dinges waar ze geen zak in te zeggen hebben.
Superstaaf, Ik ga deels akkoord maar slechts op 1 voorwaarde.
Licht de SP door en reorganiseer ze, verander de mentaliteit van het gros van de waalse politiekers en dan zie ik uw idee wel zitten.

Maar ik ben een realist en zeg dus : als dat niet kan : volledige vlaamse autonomie, zonder pardon.

wat onder "Simpel hee Distel!" staat:
Opruiende taal en daar distanciëer ik me volledig van. U bent een opstoker inzake communautaire discusies en haalt er regelmatig opruiende taal bij tevoorschijn. En dan verschieten dat je hetzelfde taaltje teruggesmeten krijgt. Kleinzielig hoor.

om terug on topic te komen:
het idee is niet slecht en kan inderdaad op korte termijn voor resultaten zorgen, tenminste..indien ze derden vinden die daar willen in investeren natuurlijk al zal dat wel meevallen gezien dat ook interessant is inzake belastingen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Sergei on 30-05-2005 at 02:16
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Simpel hee Distel!

Licht de SP door en reorganiseer ze, verander de mentaliteit van het gros van de waalse politiekers en dan zie ik uw idee wel zitten.

Maar ik ben een realist en zeg dus : als dat niet kan : volledige vlaamse autonomie, zonder pardon.

Opruiende taal en daar distanciëer ik me volledig van. U bent een opstoker inzake communautaire discusies en haalt er regelmatig opruiende taal bij tevoorschijn. En dan verschieten dat je hetzelfde taaltje teruggesmeten krijgt. Kleinzielig hoor.

om terug on topic te komen:
het idee is niet slecht en kan inderdaad op korte termijn voor resultaten zorgen, tenminste..indien ze derden vinden die daar willen in investeren natuurlijk al zal dat wel meevallen gezien dat ook interessant is inzake belastingen.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:

Simpel hee Distel!

Opruiende taal en daar distanciëer ik me volledig van. U bent een opstoker inzake communautaire discusies en haalt er regelmatig opruiende taal bij tevoorschijn. En dan verschieten dat je hetzelfde taaltje teruggesmeten krijgt. Kleinzielig hoor.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Sergei : 30 mei 2005 om 01:16.
Sergei is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2005, 01:45   #12
Grellig
Minister

Grellig's schermafbeelding

Standaard

Wie zegt dat de gewesten niet meer mogen lenen?Volgens mij is Leterme aan het zeveren,wil zijn regering redden,dat stukske boekhouder kan voor mij de pot op,die heeft mij verraden

Novalis
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2005, 06:21   #13
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Vlaanderen is, volgens Leterme, de sterkhouder van de begroting...

Ze zijn degene die de staatsschuld voor het grootste deel terugbetalen en zoveel miljarden per jaar naar Wallonie versturen.

En nu hebben ze plots geen geld meer?

Dat, beste medeburgers, maakt mij erg achterdochtig...
Dat ruikt naar platte demagogie:

"We mogen niet lenen door België" lijkt me een andere manier van het volgende zeggen: "We kunnen niet lenen want we zijn niet kredietwaardig"!
En dat, beste vrienden, heeft niks met België te maken!

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2005, 07:25   #14
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leterme en zijn onmondige, onmachtige Vlaamse regering kosten aan de Belgische gemeenschap al meer dan teveel centen.
Dat is onzin, en ik vraag me af of je dat echt niet weet.
Het gaat om dringende werken op tientallen plaatsen in Vlaanderen die nu al enkele jaren tegengehouden worden: renovatie van schoolgebouwen, herinrichtingen van N-wegen... Toevallig ben ik van dichtbij betrokken bij twee van dergelijke zaken : ze blijven aanslepen omdat de Vlaamse regering niet bij machte is de nodige subsidies te voorzien.
Dat is hemeltergend, omdat Vlaanderen een overschot op de begroting heeft en nauwelijks schulden. Wij moeten onze scholen laten vervallen en zwarte punten onaangeroerd laten omdat België teveel schulden heeft.
Het is erg revelerend over de Belgische verhoudingen. Door Letermes maneuver begrijpen vele gewone Vlamingen nu waarom hun lokaal dossiertje maar niet rond geraakt : wij mogen niet lenen omdat de Walen te veel schulden maken.
Wat gratuit schelden op de enige regering in dit land die in staat is zijn huishouden op orde te houden, zal daar niet aan verhelpen. Het zal integendeel nog meer mensen laten denken dat enkel het Vlaamse niveau te vertrouwen is (nu al 64 pct tegen 52 pct voor het Belgische niveau).

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2005, 10:52   #15
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:

What the fuck ???

Partijkaartje gekregen van de BUB staaf ?

Al eens gekeken naar veel schoolgebouwen ? ??
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2005, 10:54   #16
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
Vlaanderen is, volgens Leterme, de sterkhouder van de begroting...

Ze zijn degene die de staatsschuld voor het grootste deel terugbetalen en zoveel miljarden per jaar naar Wallonie versturen.

En nu hebben ze plots geen geld meer?

Dat, beste medeburgers, maakt mij erg achterdochtig...
Dat ruikt naar platte demagogie:

"We mogen niet lenen door België" lijkt me een andere manier van het volgende zeggen: "We kunnen niet lenen want we zijn niet kredietwaardig"!
En dat, beste vrienden, heeft niks met België te maken!
Gisteren nog een debat gezien met Leterme.

Het gaat er net om dat Vlaanderen geen geld MAG lenen door België.

En dat , beste vrienden, heeft alles met België te maken!
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2005, 11:56   #17
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven

Dan houdt men zich eens bezig met de problemen van de mensen, dan is het nog niet goed voor de belgicisten. De maskers vallen...
Oud 30 mei 2005, 12:51   #18
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Dan houdt men zich eens bezig met de problemen van de mensen, dan is het nog niet goed voor de belgicisten. De maskers vallen...
De maskers vallen... Begin je geliefde BUB gezegden te copiëren, Tantist?
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2005, 22:26   #19
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik merk dat ik in deze thread nogal wild tekeer ging.
Op zich vind ik dat niet echt erg.
Wel dat het om de verkeerde redenen was.

Leterme&co blijf ik uiteraard overbodig vinden.
Maar goed bestuur zonder geld is inderdaad niet mogelijk.
Principieel heb ik dus eigenlijk niks tegen leningen aangegaan door de regio en voor het welzijn van de regio (onderwijs etc.)
Wat we zelf lenen en zelf terugbetalen, daar hoeft een derde zich niet mee in te laten.

Toch heeft ook Rudy Van Nespen een punt.
Is er geld of is er geen?
Oud 30 mei 2005, 22:31   #20
stanislaus
Banneling

stanislaus's schermafbeelding

Standaard

Regionaliseer de staatsschuld, d�*t zou nog een zinnige defederalisering zijn
stanislaus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be