![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() de kruistochten zijn er weer, op het witte doek weliswaar.
historische films maken niet zelden een grote indruk op het publiek, en kunnen latente politiek/religieuze spanningen doen oplaaien. denk maar aan de film 'braveheart', die ervoor zorgde dat aloude vijandschap tussen de schotten en de engelsen weer een korte opflakkering kende. de opnames van kingdom of heaven werden overschaduwd door merkbaar ongenoegen van radicale moslims; tot bedreigingen toe. de film is geknipt en gekapt, zal op z'n hollywood zijn, scenes van onthoofdingen van christenen door islamieten werden geschrapt, wegens te 'gevoelig'. moraliserend zal hij ook zijn. we zijn allemaal broeders, 't oud verhaal... hoe leuk dat ook zou zijn, maar dat zijn we niét. daarvoor is er teveel gebeurd en is er teveel gaande. hoe dan ook, de historie appeleert aan de lang vergane ridderlijke strijdbaarheid waarvoor de europeanen eens zo berucht en gevreesd waren. niet zozeer de godsdienst. de franken waren fanatiek, de pas bekeerde ingeweken noormannen van normandië uiteraard nog fanatieker. maar voor welke kar ze hen ook spanden, het ging er steeds om dat strijdbaarheid gevreesd maakt. dierlijke krachtmeting om dominantie. in een tijd waarin ze nog enkel met koud staal vochten, heeft dat zelfs iets nobels. een land platbombarderen kan iedereen, en wie het meeste geld heeft koopt de zwaarste bommen. niets meer van die oude ridderlijkheid vandaag, tenzij op het witte doek. gaat dat zien. ![]() Remember the moment Jerusalem fell The shrieks of the conquered The conqueror's yell The roofs that we fired The plunder we shared The wealthy we slaughtered The lovely we spared -AR Laatst gewijzigd door Mitgard : 9 mei 2005 om 21:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Burgemeester
|
![]() De kruisvaarders waren de kolonialisten (imperialisten ?) van die tijd.
Niks speciaal. Uiteindelijk zijn ze ook buiten gebonjourd zoals de kolonialen van deze tijd. Godsdienst komt altijd van pas om de brave menskes zoet te houden. De Japanse kamikazes gingen naar de hemel, evenals onze moslim zelfmoordernaars. Aangezien het een Amerikaanse film is zal er wellicht niet veel van waar zijn, zullen de clichés ten top gedreven zijn, zullen de helden edelmoedig en de slechten vals zijn, zal er bij de moslims ook wel ne goede en bij de amerikanen euh kruisvaarders ook wel ne slechte zijn (maar niet te veel hé) etc. Maar ja, ik heb de film nog niet gezien... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() Ik vond het anders best een geslaagde film. Minpuntjes: Orlando Bloom (hoofdrol) miste wat gewicht om zijn personage het nodige charisma te geven en het verhaal miste krachtige personages die tegen elkaar konden uitgespeeld worden. Visuele effecten, kostuums en stunt- en vliegwerk waren tip-top (het is dan ook Ridley Scott).
De film was redelijk historisch authentiek, bevatte in ieder geval geen "huh?" momenten zoals bv. in Troy of Alexander. Bij het bekijken had ik ook wel de indruk dat men enkele "gevoelige" zaken uit de weg ging. Maar toch, het feit op zich dat er over de kruistochten nog eens een film wordt gemaakt vind ik al de moeite. Nu, als je echt iets wil bijleren over de kruistochten kan je beter beginnen met de documentaire reeks Terry Jones' The Crusades (die van Monty Python) ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() Geschiedenisfilms zijn mijn favoriete films. Alhoewel ze meestal de waarheid geweld aandoen. Toen ik "Troy" ging bekijken had ik het gevoel naar een ander verhaal te zitten kijken dan de legende die ik kende.
Toch zijn ze een stuk beter dan propagandafilms zoals Michael Moore ze maakt. Dit is puur in opdracht van bepaalde politieke strekkingen. Laatst gewijzigd door Geertje : 10 mei 2005 om 09:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Parlementslid
|
![]() Nu, het legertjen dat voor de poorten stond hebben ze wel maal 10 gedaan voor deze film precies.
Kwestie van het nog wat indrukwekkender te maken ?
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik kan je best volgen in je analyse alleen ben ik zelf geen bodybuilder daarom ga ik dus voor vrede...... ![]()
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Persoonlijk kan ik mij het beste vinden in de volgende uitspraak uit "Also sprach Zarathustra" van Friedrich Nietzsche: "Ihr sollt den Frieden lieben als Mittel zu neuen Kriegen. Und den kurzen Frieden mehr, als den langen." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Kan een mens zijn DNA beheersen en overmeesteren ? ![]()
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Sommige mensen zien een Duits citaat waar Krieg in voorkomt al meteen als vrijgeleide om de citerende als nazi-aanhanger te bestempelen.. Zielig. Wat ik wil zeggen is dat strijd niet per definitie destructief is, zoals in uw gedachtegang. Strijd en oorlog is scheppend. En met oorlog spreek ik niet per definitie over geweld tegen mensen. Is concurrentie geen oorlog? Is een voetbalmatch geen oorlog? In beide gevallen is er sprake van een zekere strijd. Zelfs het feit dat wij hier elkaar bediscussiëren is een zekere vorm van strijd. Ieder die gelijkheid predikt ipv ongelijkheid wil juist dit strijdend element vernietigen. Wat overblijft is een kudde. Een kudde wiens enigste doel is: zichzelf in stand houden. Een kudde zonder hoge verwachtingen. Een kudde van.. strijdlozen. Laatst gewijzigd door Levertraan : 11 mei 2005 om 13:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Mitgard, de kruistochten zijn na de eerste keer keer op keer verpletterd door de moslimlegers. Eerder een schandelijke pagina in Europa's geschiedenis, ze konden nog geen bende 'heidenen' uit de heilige plaatsen verdrijven.
En daarbij, 'ridderlijkheid'? Plunderen, slachten, verkrachten, lafheid. Het romantisch beeld dat sommigen van ridders hebben klopt voor bijna geen meter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
wat vervelend, en nu kan ik mijn post niet meer veranderen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Ja hé. Het schaamrood zal wel op je wangen staan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het strijden met wapens heet oorlog...... Uw avatar is een bijl en geen pen nog een stemband. En uw citaat zegt duidelijk dat de korste vrede de beste is. Wat u niet kunt of wilt zien zie ik misschien wel ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||||||||||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
The 100: a ranking of the most influential persons in history Laatst gewijzigd door ashrawi : 25 mei 2005 om 14:20. |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||||
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() Citaat:
Daar zal je dan leren wat de echte motieven waren (economische) en hoe ze alle krediet verloren hebben daar (fanatici, hebzucht). Ik heb ook de film gezien "kingdom of heaven", en het was een grote ontgoocheling : een verhaaltje van niets en veel te veel eigen 'politiek correcte' interpretatie ipv de rauwe werkelijkheid te tonen. Maar ja, deze zou dan de barbaarsheid van beide getoond hebben en dit kan klaarblijkelijk niet meer in deze tijd. Alles moet opgekuist getoond worden. ![]() [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Geertje : 25 mei 2005 om 14:28. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() Ik heb die film ook gezien. Is eigenlijk niets anders dan een extreem-links stuk hollywood multikul-propaganda.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |