Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juni 2005, 12:22   #1
Q Tech
Vreemdeling

Standaard gesprekstherapie door psycholoog bij depressie laten terugbetalen?

Ik wilde graag even reageren op een artikel uit "Visie" (CM), "Depressie behandelen, kan ook zonder medicijnen".

Ik denk denk dat er een heel terecht probleem aangekaart word: depressies worden al te veel behandeld met uitsluitend of overwegend anti-depressiva. Een goede depressiebehandeling bestaat uit het ideale evenwicht tussen gespreks- en gedragstherapie enerzijds en antidepressiva anderzijds. Bij een lichte depressie zijn deze laatste echter niet eens nodig. Huisartsen hebben niet de tijd voor deze gespreks- en gedragstherapie. Ze worden alleszins niet voor de extra tijd betaald, dus nemen ze de tijd ook niet (logischerwijs).

De vraag die ik me stel: Waarom verwijst een huisarts niet naar een klinisch psycholoog? Is deze niet beter geschoold en geïnteresseerd in deze problematiek? En een vraag naar de gezondheidszorg: Wordt een bezoek aan een klinisch psycholoog eigenlijk terugbetaald? Zoniet, ook niet na doorverwijzing door een arts?
Persoonlijk lijkt me dit nochtans een oplossing te bieden: enerzijds voor een goede/betere behandeling van de (licht/matig) depressieve patiënten en anderzijds voor de opvang van het overschot aan psychologisch geschoolden.
Q Tech is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2005, 19:05   #2
groen!?
Provinciaal Statenlid

groen!?'s schermafbeelding

Standaard

Als student psychologie kan ik dit alleen maar beamen...
Oud 4 juni 2005, 19:38   #3
skaldis
Banneling

Standaard

Volgens mij moet je eerst bij de psychiater langs voor ze de psycholoog terugbetalen.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2005, 21:59   #4
jules
Staatssecretaris

jules's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis
Volgens mij moet je eerst bij de psychiater langs voor ze de psycholoog terugbetalen.
bij mijn weten wordt een psycholoog nooit terugbetaald ?
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 15:41   #5
skaldis
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules
bij mijn weten wordt een psycholoog nooit terugbetaald ?
Toch wel, via ons kent ons en achterpoortjes lukt alles in deze zuilendictatuur.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 15:59   #6
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Q Tech
problematiek? En een vraag naar de gezondheidszorg: Wordt een bezoek aan een klinisch psycholoog eigenlijk terugbetaald? Zoniet, ook niet na doorverwijzing door een arts?
Een bezoek aan een klinisch psycholoog wordt nooit terugbetaald, tenzij de psycholoog in kwestie ook psychiater (d.i. geneesheer) is. Ik vrees dat u in die laatste middens moet gaan zoeken naar het waarom.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 18:07   #7
myrdjinn
Burgemeester

myrdjinn's schermafbeelding

Standaard

een klinisch psycholoog wordt terugbetaald, praktisch gezien althans. (op papier niet terugbetaald).
na de consultatie stap je even binnen bij de psychiater voor een stempel en om af te rekenen.
myrdjinn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 18:16   #8
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door myrdjinn
een klinisch psycholoog wordt terugbetaald, praktisch gezien althans. (op papier niet terugbetaald).
na de consultatie stap je even binnen bij de psychiater voor een stempel en om af te rekenen.
Jij spreekt hier over die psychologen die een dergelijke combine opgezet hebben met een psychiater. Die laatste krijgt dan een percentje op de consultaties van de psycholoog. Ik ben niet zeker of die truuk wettelijk is.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 21:19   #9
Q Tech
Vreemdeling

Standaard

Ik veronderstel dat klinisch psychologen inderdaad worden terugbetaald als ze samenwerken met een psychiater. Ik zou het verband toch graag wat losser zien... gelijkaardig aan dat van de kinesisten, zodat een arts (in 1e lijn) een aantal sessies kan voorschrijven. Voor verlenging is dan een herevaluatie mogelijk of doorverwijzing naar een psychiater die het probleem verder aanpakt? Zo is ook meteen een probleem van lange wachtlijsten bij de psychiater wat teruggedrongen, hoop ik dan.

Maar btw, wat kost zo'n gesprek bij een klinisch psycholoog eigenlijk? Want remgeld lijkt me toch nog wel van pas.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Q Tech on 05-06-2005 at 22:28
Reason:
--------------------------------

Ik veronderstel dat klinisch psychologen inderdaad worden terugbetaald als ze samenwerken met een psychiater. Ik zou het verband toch graag wat losser zien... gelijkaardig aan dat van de kinesisten, zodat een arts (in 1e lijn) een aantal sessies kan voorschrijven. Voor verlenging is dan een herevaluatie mogelijk of doorverwijzing naar een psychiater die het probleem verder aanpakt? Zo is ook meteen een probleem van lange wachtlijsten bij de psychiater wat teruggedrongen, hoop ik dan.

Maar btw, wat kost zo'n gesprek bij een klinisch psycholoog eigenlijk? Want remgeld lijkt me toch nog wel van pas.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Ik veronderstel dat klinisch psychologen inderdaad worden terugbetaald als ze samenwerken met een arts/psychiater. Ik zou het verband toch graag wat losser zien... gelijkaardig aan dat van de kinesisten, zodat een arts een aantal sessies kan voorschrijven. Voor verlenging is dan een herevaluatie mogelijk?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Q Tech : 5 juni 2005 om 21:28.
Q Tech is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 22:11   #10
jehann
Lokaal Raadslid

Standaard

ik ben hier niet echt voor te vinden. Het is (net zoals kine) een luxe product. We hebben het eigenlijk totaal niet nodig, maar omdat het toch gratis is, gebruikt men er veel te veel van.

En het overschot aan psychologie studenten is nog minder een reden voor er geld tegenaan te gooien. Die studenten hadden op voorhand moeten weten dat er niet veel plaats op de arbeidsmarkt was.
Oud 5 juni 2005, 22:16   #11
Grellig
Minister

Grellig's schermafbeelding

Standaard

We moeten de oorzaken van een depressie bekijken,en niet het gevolg.Als ik de levensstijl van sommige mensen bekijk,tja,dan sta ik er niet versteld van dat ze in een depressie geraken.

Novalis
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 22:44   #12
groen!?
Provinciaal Statenlid

groen!?'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jehann
ik ben hier niet echt voor te vinden. Het is (net zoals kine) een luxe product. We hebben het eigenlijk totaal niet nodig, maar omdat het toch gratis is, gebruikt men er veel te veel van.

En het overschot aan psychologie studenten is nog minder een reden voor er geld tegenaan te gooien. Die studenten hadden op voorhand moeten weten dat er niet veel plaats op de arbeidsmarkt was.
Overschot aan psychologie studenten? Onze faculteit heeft één van de hoogste tewerkstellingsgraden na afstuderen van de hele KUleuven...
Oud 6 juni 2005, 01:05   #13
Kgonamashi
Vreemdeling

Kgonamashi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

We moeten de oorzaken van een depressie bekijken,en niet het gevolg.Als ik de levensstijl van sommige mensen bekijk,tja,dan sta ik er niet versteld van dat ze in een depressie geraken
Die levensstijl die ze in een depressie brengt heeft ook zijn oorzaak.
Geloof me, ik weet waarover ik spreek, ik ben opgegroeid met een depressieve vader.(al 30 jaar in behandeling nu). Jaren aan een stuk werd hij volgepropt met anti-depressiva allerhande, niks hielp.
Ik en mijn moeder weten heus wel de oorzaak (iets uit zijn kindertijd) en nu via een gespreks- en gedragstherapeut is gebleken dat we al die tijd gelijk hadden. Maar is het daarmee opgelost? Nee, absoluut niet, hij moet het nog aanvaarden ook. (...en dan nog... mja ik heb er niet veel hoop op)
Btw, ik heb mijn deel ook al gehad. (tja, wat dacht je?)
Kgonamashi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 01:16   #14
wout_er
Vreemdeling

Standaard

psycholoog is tot op de dag van vandaag niet erkend als beroep, iedereen MAG een kaartje aan zijn deur hangen met psycholoog erop zonder naar de universiteit te zijn geweest. dus laten we het eerst herkennen, en dan terugbetalen. en enkel terugbetalen indien het echt nodig is, ik bedoel, is de persoon ziek...? dan wel, velen gaan er ook als luxe, geen verboden luxe, om zichzelf beter te leren kennen etc... laten we dat niet terugbetalen, er is geldtekort dacht ik.
wout_er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 08:37   #15
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Psychologen zijn babbelhoeren.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 08:54   #16
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Q Tech
Ik wilde graag even reageren op een artikel uit "Visie" (CM), "Depressie behandelen, kan ook zonder medicijnen".

Ik denk denk dat er een heel terecht probleem aangekaart word: depressies worden al te veel behandeld met uitsluitend of overwegend anti-depressiva. Een goede depressiebehandeling bestaat uit het ideale evenwicht tussen gespreks- en gedragstherapie enerzijds en antidepressiva anderzijds. Bij een lichte depressie zijn deze laatste echter niet eens nodig. Huisartsen hebben niet de tijd voor deze gespreks- en gedragstherapie. Ze worden alleszins niet voor de extra tijd betaald, dus nemen ze de tijd ook niet (logischerwijs).

De vraag die ik me stel: Waarom verwijst een huisarts niet naar een klinisch psycholoog? Is deze niet beter geschoold en geïnteresseerd in deze problematiek? En een vraag naar de gezondheidszorg: Wordt een bezoek aan een klinisch psycholoog eigenlijk terugbetaald? Zoniet, ook niet na doorverwijzing door een arts?
Persoonlijk lijkt me dit nochtans een oplossing te bieden: enerzijds voor een goede/betere behandeling van de (licht/matig) depressieve patiënten en anderzijds voor de opvang van het overschot aan psychologisch geschoolden.
De beste oplossing om depressies op te lossen is :
1. alle psychologen en psychiaters naar de maan sturen
2. laat hen eens zelf een oplossing zoeken ipv altijd maar hulp te geven, zo leren ze echt leven
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 10:00   #17
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Natuurlijk krijgt die huisarts die moet doorverwijzen en die klinisch psycholoog en ook de iater, het een en ander gedaan van de farmaseutische industrie als ze pilletjes voorschrijven.

En dat is ook een psychologisch aspect van de zaak de patient vindt dat hij niet geholpen is, als hij geen pilletje krijgt...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 10:01   #18
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wie denk je die al die congressen organiseren met alles erop en eraan, ...
Oud 6 juni 2005, 10:01   #19
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Studiereizen ...
Oud 6 juni 2005, 10:03   #20
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Pas op dat is in alle sectoren zo, de keren dat ze mij niet platgebombardeerd hebben met mails en uitnodigen met kadookes als ik niet minstens zoveel units verkocht van een bepaald machien.

Pas op 't schoonste was dan nog dak die dingen helemaal nie verkocht, ik repareerde die alleen maar. ('t was wel schoon gerief, maar stekeduur... )
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be