![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Tsjechie stelt zijn referendum over de grondwet uit. Ah ja, het kamp van de tegenstanders is te sterk, aldus premier Paroubek. Na de Britse bevriezing van hun referendum koos ook hij om alles in de frigo te steken (waarschijnlijk bij BHV
![]() Kijk, dit vind ik nu zo typisch. Men mag op die grondwet enkel "JA" stemmen. Die referenda zijn gemanipuleerd tot en met en toch stemmen Nederland en Frankrijk toch nog nee. En dat terwijl de politici geen alternatief presenteren voor de grondwet. Dat is haast verplichten om de mensen ja te laten stemmen. In vroeger tijden was er ook een meneer met een snor die zulke praktijken toepaste. Hij organiseerde ook plebiscieten die om de goedkeuring van zijn bewind vroegen. Er was echter geen alternatief voor een neestem. "Keur je het nazibeleid goed of niet?" Uiteraard stemde iedereen ja, want er was geen alternatief. Wat zou er gebeuren als men nee zei? Bovendien was de boel toen ook gemanipuleerd. Dergelijke plebiscieten zijn bedoeld om legitimiteit te verschaffen. Maar democratisch zijn ze niet. Democratie zou zijn als het volk zelf zou beslissen dat er een referendum over moet komen. In een democratie bepaalt het volk de agenda. In een democratie zou het volk overigens gevraagd hebben om een grondwet te maken, nu hebben een aantal politici dat op hun eentje gedaan. Zulke plebiscieten zijn enkel bedoeld om een schijn van wettelijkheid te geven aan beslissingen. Nu men dreigt die schijn te verliezen, want die grondwet komt er toch, al zou het volk van ieder land tegen zijn, nu schort men die referenda op. Waarom? Omdat ze hun doel voorbij gaan. Dat doel is NIET de instemming vragen van de burgers, maar WEL er een schijn van wettelijkheid aan te geven.
![]() |
#2 | |
|
![]() Citaat:
In een democratisch systeem zou elk burgerinitiatief dat genoeg handtekeningen haalde, ter stemming voorgelegd worden. Dat betekent dat de Europese burger keuze zou gehad uit eventueel sterk verschillende grondwetten. Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Gouverneur
|
![]() De Tsjechische premier was de enige regeringsleider die opriep om tegen de grondwet te stemmen. En in het Europese parlement werkt zijn partij nauw met de Eurosceptische Britse conservatieven die gisteren ook het referendum afkeurden omdat :"het zinloos is om geld te pompen in een lijk(=de Grondwet na het Njet van Nederland en Frankrijk). Vermoedelijk zit de Tsjechische premier op de zelfde lijn. Zolang die grondwet er niet komt is het wat mij betreft allemaal goed
![]() |
#4 | |||||
|
![]() Citaat:
Paroubek vertelde teleurgesteld te zijn over de beslissing van de Britse regering om het referendum in de koelkast te stoppen. "Dat versterkt het kamp van de tegenstanders in Tsjechië nog meer", zei hij. Na de Franse en Nederlandse afwijzing van de Europese grondwet klonken er al veel kritische stemmen in Tsjechië. Bron: http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...hie/index.html[edit] [size=1]Edit:[/size]
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven Laatst gewijzigd door Tantist : 7 juni 2005 om 10:14. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6 | |||||
|
![]() Citaat:
![]() Egidius[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Egidius : 7 juni 2005 om 10:30. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Geen erg... Klaus is wel iemand die bewondering afdwingt.
![]() |
#8 |
Burgemeester
|
![]() Ze zouden eerst meer referdnums moeten houden op lokaal gebied, dan stillaan uitbreiden
om uiteindelijk Europees niveau een referendum te organiseren. Europa (-zwitserland) heeft geen referendacultuur en in dat geval zal het resultaat dan ook meer zwalken. Maar op polilitiek vlak moeten ze ook aanvaarden dat een referendum op neen kan uitdraaien. Een al wordt de grondwet afgeschiten ,dan kunnen ze toch later een nieuw referendum houden over een gewijzigde (of ingekrompen) grondwet zeker. Natuuurlijk, voor de landen die geen referendum invoerde is er sowieso al grotere ongelijkheid. Hoe meer buffertrappen dat je hanteert, hoe verder de politiek van de burger staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Het is het verschil tussen inspraak en uithoren.
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als 'ze' er een organiseren dan heet dat een bevraging of plebisciet. Een referendum dat democratische legitimiteit heeft, is het bindend referendum op volksinitiatief.
![]() |
![]() |