Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 juni 2005, 16:15   #1
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard Vierjarige Wetenschapsopleidingen fnuiken kenniseconomie

Vierjarige Wetenschapsopleidingen fnuiken kenniseconomie



Aan de beleidsverantwoordelijken van de verschillende Vlaamse politieke partijen!

Vanuit het Vlaams parlement en de Vlaamse regering is er tot nu toe geen positief antwoord gekomen op de herhaaldelijke vraag van de wetenschapsfaculteiten om een vijfjarige opleiding te mogen organiseren.

Aangezien er reeds verschillende keren vanuit de Vlaamse overheid het argument is gebruikt dat de studenten hier geen voorstander van zijn, voelen we ons genoodzaakt om hierover onze overtuiging duidelijk te stellen. We nemen het namelijk niet dat de Vlaamse overheid zulke uitspraken doet zonder de wetenschapsstudenten hierover te raadplegen.

De studenten wetenschappen zijn namelijk, samen met hun decanen en professoren, sterk voorstander van een studieduurverlenging voor alle wetenschapsopleidingen naar vijf jaar.

We denken dat we voor deze vraag verschillende goede redenen hebben:



  • De Vlaamse wetenschapsfaculteiten hebben de bachelor-master-hervorming aangegrepen om hun opleidingen ook inhoudelijk te herbekijken. De resultaten hiervan zijn de vernieuwde (3-jarige) bachelor-programma's die vanaf volgend academiejaar ingevoerd worden. Enerzijds is er gepoogd om de universitaire programma's meer af te stemmen op de hervormde leerplannen van het middelbaar onderwijs. Anderzijds worden onze nieuwe bachelor-programma's gekenmerkt door een sterke verbreding, dit zowel naar domeinen binnen als buiten het deelgebied van de wetenschappen. Nieuwe onderzoeksdomeinen zijn steeds meer een combinatie van verschillende bestaande wetenschappelijke disciplines. We denken hier onder meer aan Biochemie en Bioinformatica. Door deze noodzakelijke verbreding in te voeren in onze opleidingen zullen de nieuwe studenten beter voorbereid zijn op deze nieuwe evoluties. Wanneer we dus studenten willen afleveren die, na een master in de wetenschappen voltooid te hebben, dezelfde vakkenis bezitten als de huidige studenten, is een tweejarige master noodzakelijk.
  • Binnen de wetenschapsopleidingen wordt er reeds enkele jaren steeds meer de nadruk gelegd op project-gericht onderwijs. De studenten worden hier aangezet om de leerstof actief te verwerken, dit in tegenstelling tot klassieke hoorcolleges. De praktijk wijst uit dat studenten hierdoor hun cursussen veel grondiger kennen. Steeds meer professoren stappen daarom (terecht) af van het klassieke hoorcollege en examen op het einde van het jaar. Het behoeft geen verdere uitleg dat dit tot een zwaardere studiedruk leidt voor de individuele student. Ook hier vinden we dus een argument om voor een studieduur-verlenging te pleiten. De verbreding kan anders enkel ten koste gaan van de huidige verdieping, en dus van de kwaliteit van de opleiding.
  • Zelfs al zijn onze vier-jarige opleidingen momenteel van zeer hoge kwaliteit, dan nog zal het zeer moeilijk zijn om ons op de (inter)nationale arbeidsmarkt te handhaven wanneer we weten dat het overgrote deel van de Europese landen (én ook de Franse Gemeenschap) een vijfjarige wetenschapsopleiding gaan invoeren.
  • Het argument dat meestal door de Vlaamse overheid gehanteerd wordt tegen een studieduur-verlenging is dat dit leidt tot duurdere studies en dus tegen de principes van democratisering van het hoger onderwijs in gaat. We willen hier graag enkele kanttekeningen bij plaatsen.
    • Ten eerste vragen we ons af of de toegang tot de huidige vijfjarige opleidingen (ingenieursopleidingen, rechtenstudies, psychologie, enzovoort) wel degelijk zo ondemocratisch is en sociaal uitsluitend werkt.
    • Verder verwachten we hierin toch enige consequentie van de Vlaamse overheid: als we willen uitgroeien tot een kenniseconomie, dan zijn goed opgeleide wetenschappers onontbeerlijk. We denken dan ook dat de meerkost die gepaard gaat met een studieduurverlenging maatschappelijk verantwoord is.
Wanneer we onze economische top-positie in de wereld willen handhaven is het niet enkel voldoende om de kwaliteit van onze opleidingen te behouden. Het is ook essentieel dat we het niveau stelselmatig verhogen. Enkel zo kunnen we uitgroeien tot een volwaardige kenniseconomie. We denken dat de hierboven vermelde argumenten dit zeer duidelijk illustreren.

Daarom vragen we met aandrang aan de verschillende beleidsverantwoordelijken van de Vlaamse politieke partijen om bij de volgende regeringsvorming het invoeren van een vijfjarige wetenschapsopleiding in het regeerakkoord op te nemen.



  • Thomas Delaet en Tim Wouters (namens de Leuvense wetenschapsstudenten)
  • Philippe De Backer en Ann-Sofie Roose (namens de Gentse wetenschapsstudenten)
  • Dimitri Terryn (namens de Brusselse wetenschapsstudenten)
  • Bart Braem en Tom Tytgat (namens de Antwerpse wetenschapsstudenten)



Als student geografie (een benadeelde richting) zou ik het apprecieren moest je ook eens je naam zetten in de petitie.
De politiek heeft het natuurlijk weer eens juist in de Blok geregeld zodat protest niet mogelijk is (en denken we daarbij aan het sluitingsuur van de café's vorig jaar, ook juist tijdens de blok allemaal geregeld, zeer verdacht).

PETITIE[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Zwart & Geel on 11-06-2005 at 17:16
Reason:
--------------------------------

Vierjarige Wetenschapsopleidingen fnuiken kenniseconomie



Aan de beleidsverantwoordelijken van de verschillende Vlaamse politieke partijen!

Vanuit het Vlaams parlement en de Vlaamse regering is er tot nu toe geen positief antwoord gekomen op de herhaaldelijke vraag van de wetenschapsfaculteiten om een vijfjarige opleiding te mogen organiseren.

Aangezien er reeds verschillende keren vanuit de Vlaamse overheid het argument is gebruikt dat de studenten hier geen voorstander van zijn, voelen we ons genoodzaakt om hierover onze overtuiging duidelijk te stellen. We nemen het namelijk niet dat de Vlaamse overheid zulke uitspraken doet zonder de wetenschapsstudenten hierover te raadplegen.

De studenten wetenschappen zijn namelijk, samen met hun decanen en professoren, sterk voorstander van een studieduurverlenging voor alle wetenschapsopleidingen naar vijf jaar.

We denken dat we voor deze vraag verschillende goede redenen hebben:



  • De Vlaamse wetenschapsfaculteiten hebben de bachelor-master-hervorming aangegrepen om hun opleidingen ook inhoudelijk te herbekijken. De resultaten hiervan zijn de vernieuwde (3-jarige) bachelor-programma's die vanaf volgend academiejaar ingevoerd worden. Enerzijds is er gepoogd om de universitaire programma's meer af te stemmen op de hervormde leerplannen van het middelbaar onderwijs. Anderzijds worden onze nieuwe bachelor-programma's gekenmerkt door een sterke verbreding, dit zowel naar domeinen binnen als buiten het deelgebied van de wetenschappen. Nieuwe onderzoeksdomeinen zijn steeds meer een combinatie van verschillende bestaande wetenschappelijke disciplines. We denken hier onder meer aan Biochemie en Bioinformatica. Door deze noodzakelijke verbreding in te voeren in onze opleidingen zullen de nieuwe studenten beter voorbereid zijn op deze nieuwe evoluties. Wanneer we dus studenten willen afleveren die, na een master in de wetenschappen voltooid te hebben, dezelfde vakkenis bezitten als de huidige studenten, is een tweejarige master noodzakelijk.
  • Binnen de wetenschapsopleidingen wordt er reeds enkele jaren steeds meer de nadruk gelegd op project-gericht onderwijs. De studenten worden hier aangezet om de leerstof actief te verwerken, dit in tegenstelling tot klassieke hoorcolleges. De praktijk wijst uit dat studenten hierdoor hun cursussen veel grondiger kennen. Steeds meer professoren stappen daarom (terecht) af van het klassieke hoorcollege en examen op het einde van het jaar. Het behoeft geen verdere uitleg dat dit tot een zwaardere studiedruk leidt voor de individuele student. Ook hier vinden we dus een argument om voor een studieduur-verlenging te pleiten. De verbreding kan anders enkel ten koste gaan van de huidige verdieping, en dus van de kwaliteit van de opleiding.
  • Zelfs al zijn onze vier-jarige opleidingen momenteel van zeer hoge kwaliteit, dan nog zal het zeer moeilijk zijn om ons op de (inter)nationale arbeidsmarkt te handhaven wanneer we weten dat het overgrote deel van de Europese landen (én ook de Franse Gemeenschap) een vijfjarige wetenschapsopleiding gaan invoeren.
  • Het argument dat meestal door de Vlaamse overheid gehanteerd wordt tegen een studieduur-verlenging is dat dit leidt tot duurdere studies en dus tegen de principes van democratisering van het hoger onderwijs in gaat. We willen hier graag enkele kanttekeningen bij plaatsen.
    • Ten eerste vragen we ons af of de toegang tot de huidige vijfjarige opleidingen (ingenieursopleidingen, rechtenstudies, psychologie, enzovoort) wel degelijk zo ondemocratisch is en sociaal uitsluitend werkt.
    • Verder verwachten we hierin toch enige consequentie van de Vlaamse overheid: als we willen uitgroeien tot een kenniseconomie, dan zijn goed opgeleide wetenschappers onontbeerlijk. We denken dan ook dat de meerkost die gepaard gaat met een studieduurverlenging maatschappelijk verantwoord is.
Wanneer we onze economische top-positie in de wereld willen handhaven is het niet enkel voldoende om de kwaliteit van onze opleidingen te behouden. Het is ook essentieel dat we het niveau stelselmatig verhogen. Enkel zo kunnen we uitgroeien tot een volwaardige kenniseconomie. We denken dat de hierboven vermelde argumenten dit zeer duidelijk illustreren.

Daarom vragen we met aandrang aan de verschillende beleidsverantwoordelijken van de Vlaamse politieke partijen om bij de volgende regeringsvorming het invoeren van een vijfjarige wetenschapsopleiding in het regeerakkoord op te nemen.



  • Thomas Delaet en Tim Wouters (namens de Leuvense wetenschapsstudenten)
  • Philippe De Backer en Ann-Sofie Roose (namens de Gentse wetenschapsstudenten)
  • Dimitri Terryn (namens de Brusselse wetenschapsstudenten)
  • Bart Braem en Tom Tytgat (namens de Antwerpse wetenschapsstudenten)



Als student geografie (een benadeelde richting) zou ik het apprecieren moest je ook eens je naam zetten in de petitie.
De politiek heeft het natuurlijk weer eens juist in de Blok geregeld zodat protest niet mogelijk is (en denken we daarbij aan het sluitingsuur van de café's vorig jaar, ook juist tijdens de blok allemaal geregeld, zeer verdacht).

PETITIE[/size]

[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Zwart & Geel on 11-06-2005 at 17:15
Reason:
--------------------------------

Vierjarige Wetenschapsopleidingen fnuiken kenniseconomie

Onderteken petitie

Aan de beleidsverantwoordelijken van de verschillende Vlaamse politieke partijen!

Vanuit het Vlaams parlement en de Vlaamse regering is er tot nu toe geen positief antwoord gekomen op de herhaaldelijke vraag van de wetenschapsfaculteiten om een vijfjarige opleiding te mogen organiseren.

Aangezien er reeds verschillende keren vanuit de Vlaamse overheid het argument is gebruikt dat de studenten hier geen voorstander van zijn, voelen we ons genoodzaakt om hierover onze overtuiging duidelijk te stellen. We nemen het namelijk niet dat de Vlaamse overheid zulke uitspraken doet zonder de wetenschapsstudenten hierover te raadplegen.

De studenten wetenschappen zijn namelijk, samen met hun decanen en professoren, sterk voorstander van een studieduurverlenging voor alle wetenschapsopleidingen naar vijf jaar.

We denken dat we voor deze vraag verschillende goede redenen hebben:


  • De Vlaamse wetenschapsfaculteiten hebben de bachelor-master-hervorming aangegrepen om hun opleidingen ook inhoudelijk te herbekijken. De resultaten hiervan zijn de vernieuwde (3-jarige) bachelor-programma's die vanaf volgend academiejaar ingevoerd worden. Enerzijds is er gepoogd om de universitaire programma's meer af te stemmen op de hervormde leerplannen van het middelbaar onderwijs. Anderzijds worden onze nieuwe bachelor-programma's gekenmerkt door een sterke verbreding, dit zowel naar domeinen binnen als buiten het deelgebied van de wetenschappen. Nieuwe onderzoeksdomeinen zijn steeds meer een combinatie van verschillende bestaande wetenschappelijke disciplines. We denken hier onder meer aan Biochemie en Bioinformatica. Door deze noodzakelijke verbreding in te voeren in onze opleidingen zullen de nieuwe studenten beter voorbereid zijn op deze nieuwe evoluties. Wanneer we dus studenten willen afleveren die, na een master in de wetenschappen voltooid te hebben, dezelfde vakkenis bezitten als de huidige studenten, is een tweejarige master noodzakelijk.
  • Binnen de wetenschapsopleidingen wordt er reeds enkele jaren steeds meer de nadruk gelegd op project-gericht onderwijs. De studenten worden hier aangezet om de leerstof actief te verwerken, dit in tegenstelling tot klassieke hoorcolleges. De praktijk wijst uit dat studenten hierdoor hun cursussen veel grondiger kennen. Steeds meer professoren stappen daarom (terecht) af van het klassieke hoorcollege en examen op het einde van het jaar. Het behoeft geen verdere uitleg dat dit tot een zwaardere studiedruk leidt voor de individuele student. Ook hier vinden we dus een argument om voor een studieduur-verlenging te pleiten. De verbreding kan anders enkel ten koste gaan van de huidige verdieping, en dus van de kwaliteit van de opleiding.
  • Zelfs al zijn onze vier-jarige opleidingen momenteel van zeer hoge kwaliteit, dan nog zal het zeer moeilijk zijn om ons op de (inter)nationale arbeidsmarkt te handhaven wanneer we weten dat het overgrote deel van de Europese landen (én ook de Franse Gemeenschap) een vijfjarige wetenschapsopleiding gaan invoeren.
  • Het argument dat meestal door de Vlaamse overheid gehanteerd wordt tegen een studieduur-verlenging is dat dit leidt tot duurdere studies en dus tegen de principes van democratisering van het hoger onderwijs in gaat. We willen hier graag enkele kanttekeningen bij plaatsen.
    • Ten eerste vragen we ons af of de toegang tot de huidige vijfjarige opleidingen (ingenieursopleidingen, rechtenstudies, psychologie, enzovoort) wel degelijk zo ondemocratisch is en sociaal uitsluitend werkt.
    • Verder verwachten we hierin toch enige consequentie van de Vlaamse overheid: als we willen uitgroeien tot een kenniseconomie, dan zijn goed opgeleide wetenschappers onontbeerlijk. We denken dan ook dat de meerkost die gepaard gaat met een studieduurverlenging maatschappelijk verantwoord is.
Wanneer we onze economische top-positie in de wereld willen handhaven is het niet enkel voldoende om de kwaliteit van onze opleidingen te behouden. Het is ook essentieel dat we het niveau stelselmatig verhogen. Enkel zo kunnen we uitgroeien tot een volwaardige kenniseconomie. We denken dat de hierboven vermelde argumenten dit zeer duidelijk illustreren.

Daarom vragen we met aandrang aan de verschillende beleidsverantwoordelijken van de Vlaamse politieke partijen om bij de volgende regeringsvorming het invoeren van een vijfjarige wetenschapsopleiding in het regeerakkoord op te nemen.


  • Thomas Delaet en Tim Wouters (namens de Leuvense wetenschapsstudenten)
  • Philippe De Backer en Ann-Sofie Roose (namens de Gentse wetenschapsstudenten)
  • Dimitri Terryn (namens de Brusselse wetenschapsstudenten)
  • Bart Braem en Tom Tytgat (namens de Antwerpse wetenschapsstudenten)



Als student geografie (een benadeelde richting) zou ik het apprecieren moest je ook eens je naam zetten in de petitie.
De politiek heeft het natuurlijk weer eens juist in de Blok geregeld zodat protest niet mogelijk is (en denken we daarbij aan het sluitingsuur van de café's vorig jaar, ook juist tijdens de blok allemaal geregeld, zeer verdacht).

PETITIE[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Vierjarige Wetenschapsopleidingen fnuiken kenniseconomie

Onderteken petitie

Aan de beleidsverantwoordelijken van de verschillende Vlaamse politieke partijen!

Vanuit het Vlaams parlement en de Vlaamse regering is er tot nu toe geen positief antwoord gekomen op de herhaaldelijke vraag van de wetenschapsfaculteiten om een vijfjarige opleiding te mogen organiseren.

Aangezien er reeds verschillende keren vanuit de Vlaamse overheid het argument is gebruikt dat de studenten hier geen voorstander van zijn, voelen we ons genoodzaakt om hierover onze overtuiging duidelijk te stellen. We nemen het namelijk niet dat de Vlaamse overheid zulke uitspraken doet zonder de wetenschapsstudenten hierover te raadplegen.

De studenten wetenschappen zijn namelijk, samen met hun decanen en professoren, sterk voorstander van een studieduurverlenging voor alle wetenschapsopleidingen naar vijf jaar.

We denken dat we voor deze vraag verschillende goede redenen hebben:

  • De Vlaamse wetenschapsfaculteiten hebben de bachelor-master-hervorming aangegrepen om hun opleidingen ook inhoudelijk te herbekijken. De resultaten hiervan zijn de vernieuwde (3-jarige) bachelor-programma's die vanaf volgend academiejaar ingevoerd worden. Enerzijds is er gepoogd om de universitaire programma's meer af te stemmen op de hervormde leerplannen van het middelbaar onderwijs. Anderzijds worden onze nieuwe bachelor-programma's gekenmerkt door een sterke verbreding, dit zowel naar domeinen binnen als buiten het deelgebied van de wetenschappen. Nieuwe onderzoeksdomeinen zijn steeds meer een combinatie van verschillende bestaande wetenschappelijke disciplines. We denken hier onder meer aan Biochemie en Bioinformatica. Door deze noodzakelijke verbreding in te voeren in onze opleidingen zullen de nieuwe studenten beter voorbereid zijn op deze nieuwe evoluties. Wanneer we dus studenten willen afleveren die, na een master in de wetenschappen voltooid te hebben, dezelfde vakkenis bezitten als de huidige studenten, is een tweejarige master noodzakelijk.
  • Binnen de wetenschapsopleidingen wordt er reeds enkele jaren steeds meer de nadruk gelegd op project-gericht onderwijs. De studenten worden hier aangezet om de leerstof actief te verwerken, dit in tegenstelling tot klassieke hoorcolleges. De praktijk wijst uit dat studenten hierdoor hun cursussen veel grondiger kennen. Steeds meer professoren stappen daarom (terecht) af van het klassieke hoorcollege en examen op het einde van het jaar. Het behoeft geen verdere uitleg dat dit tot een zwaardere studiedruk leidt voor de individuele student. Ook hier vinden we dus een argument om voor een studieduur-verlenging te pleiten. De verbreding kan anders enkel ten koste gaan van de huidige verdieping, en dus van de kwaliteit van de opleiding.
  • Zelfs al zijn onze vier-jarige opleidingen momenteel van zeer hoge kwaliteit, dan nog zal het zeer moeilijk zijn om ons op de (inter)nationale arbeidsmarkt te handhaven wanneer we weten dat het overgrote deel van de Europese landen (én ook de Franse Gemeenschap) een vijfjarige wetenschapsopleiding gaan invoeren.
  • Het argument dat meestal door de Vlaamse overheid gehanteerd wordt tegen een studieduur-verlenging is dat dit leidt tot duurdere studies en dus tegen de principes van democratisering van het hoger onderwijs in gaat. We willen hier graag enkele kanttekeningen bij plaatsen.
    • Ten eerste vragen we ons af of de toegang tot de huidige vijfjarige opleidingen (ingenieursopleidingen, rechtenstudies, psychologie, enzovoort) wel degelijk zo ondemocratisch is en sociaal uitsluitend werkt.
    • Verder verwachten we hierin toch enige consequentie van de Vlaamse overheid: als we willen uitgroeien tot een kenniseconomie, dan zijn goed opgeleide wetenschappers onontbeerlijk. We denken dan ook dat de meerkost die gepaard gaat met een studieduurverlenging maatschappelijk verantwoord is.
Wanneer we onze economische top-positie in de wereld willen handhaven is het niet enkel voldoende om de kwaliteit van onze opleidingen te behouden. Het is ook essentieel dat we het niveau stelselmatig verhogen. Enkel zo kunnen we uitgroeien tot een volwaardige kenniseconomie. We denken dat de hierboven vermelde argumenten dit zeer duidelijk illustreren.

Daarom vragen we met aandrang aan de verschillende beleidsverantwoordelijken van de Vlaamse politieke partijen om bij de volgende regeringsvorming het invoeren van een vijfjarige wetenschapsopleiding in het regeerakkoord op te nemen.

  • Thomas Delaet en Tim Wouters (namens de Leuvense wetenschapsstudenten)
  • Philippe De Backer en Ann-Sofie Roose (namens de Gentse wetenschapsstudenten)
  • Dimitri Terryn (namens de Brusselse wetenschapsstudenten)
  • Bart Braem en Tom Tytgat (namens de Antwerpse wetenschapsstudenten)



Als student geografie (een benadeelde richting) zou ik het apprecieren moest je ook eens je naam zetten in de petitie.
De politiek heeft het natuurlijk weer eens juist in de Blok geregeld zodat protest niet mogelijk is (en denken we daarbij aan het sluitingsuur van de café's vorig jaar, ook juist tijdens de blok allemaal geregeld, zeer verdacht).

PETITIE[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 11 juni 2005 om 16:16.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2005, 16:20   #2
Don Quichote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 juni 2003
Berichten: 3.350
Standaard

De vraag is een misterie.

Verklaar eens in simpel Nederlands.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2005, 17:00   #3
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

in simpel vlaams: wij willen ook een vijfjarige opleiding; samen met informatica worden wij benadeeld ten opzichte van alle andere wetenschappen, zónder goeie reden. Ons diploma zal geen licentiaatsniveau hebben waarschijnlijk, en werk zal moeilijker vinden worden omdat vijfjarige wetenschappers overal voorang zullen krijgen. En waarom hier niet en de rest van Europa wel?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2005, 09:03   #4
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.556
Standaard

Ik werk in een bedrijf van ongeveer 450 mensen,exporterend naar gans de wereld en met 1 (één) Burgerlijk Ingenieur Werktuigbouwkunde aan boord,die niet eens echt bezig is met werktuigbouwkunde......

Het bedrijf wordt feitelijk gedragen door A2-ers in hun meestergast-funkties en met hun ervaring.....


Zou het niet kunnen zijn dat onze industrie geen behoefte heeft aan "specialisten in het niets" maar wel aan "generalisten met gezond verstand"?



Enkele staatsinstellingen,farmaceutische industrie, en enkele high-techbedrijven (constant balancerend op de rand van het failliet) zou je kunnen beschouwen als "wetenschap beoefenend".

Al de rest integreert andermans vindingen in werkzame produktieschemas en doet waar Vlaanderen sterk in is,subcontracting.....


Ik weet niet of dit een mooi plaatje is,maar het systeem werkt!
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2005, 10:55   #5
/\|cazar
Banneling
 
 
/\|cazar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Berichten: 4.052
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt
Ik werk in een bedrijf van ongeveer 450 mensen,exporterend naar gans de wereld en met 1 (één) Burgerlijk Ingenieur Werktuigbouwkunde aan boord,die niet eens echt bezig is met werktuigbouwkunde......

Het bedrijf wordt feitelijk gedragen door A2-ers in hun meestergast-funkties en met hun ervaring.....


Zou het niet kunnen zijn dat onze industrie geen behoefte heeft aan "specialisten in het niets" maar wel aan "generalisten met gezond verstand"?



Enkele staatsinstellingen,farmaceutische industrie, en enkele high-techbedrijven (constant balancerend op de rand van het failliet) zou je kunnen beschouwen als "wetenschap beoefenend".

Al de rest integreert andermans vindingen in werkzame produktieschemas en doet waar Vlaanderen sterk in is,subcontracting.....


Ik weet niet of dit een mooi plaatje is,maar het systeem werkt!
wat kelt zegt is volledig correct.
generalisten heeft men nodig, geen specialisten ( althans in veel mindere mate ).

het kost alleen maar een bom geld ( staatsgeld ) en je kennis na afstuderen staat toch al 4 jr. achter op de realiteit, waarom dan toch altijd dat diplomafetisjisme ? om de geciteerde hoogleraars wat meer werk te bezorgen ( lees: subsidies voor hun univ )
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2005, 11:07   #6
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar
wat kelt zegt is volledig correct.
generalisten heeft men nodig, geen specialisten ( althans in veel mindere mate ).

het kost alleen maar een bom geld ( staatsgeld ) en je kennis na afstuderen staat toch al 4 jr. achter op de realiteit, waarom dan toch altijd dat diplomafetisjisme ? om de geciteerde hoogleraars wat meer werk te bezorgen ( lees: subsidies voor hun univ )
Vlaanderen is ook een belachelijk KMO land.....waar ge als specialist niks te zoeken hebt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2005, 11:09   #7
/\|cazar
Banneling
 
 
/\|cazar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Berichten: 4.052
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Vlaanderen is ook een belachelijk KMO land.....waar ge als specialist niks te zoeken hebt.
Vlaanderen heeft de grootste concentratie chemie en farma van europa, in Nederland quasi onbestaande ...
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2005, 11:17   #8
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar
Vlaanderen heeft de grootste concentratie chemie en farma van europa, in Nederland quasi onbestaande ...
DSM, al ooit van gehoord ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2005, 11:28   #9
/\|cazar
Banneling
 
 
/\|cazar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Berichten: 4.052
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
DSM, al ooit van gehoord ?
Bayer, BASF, Degussa, DowChemical, ExxonMobil, TotalfinaElf, Monsanto, Bayer-rubber, Hoescht, Tessenderlo, Dupont, ...

Janssen, Schering, ...


Ook al van gehoord ?

Na Houston Texas is Antwerpen het tweede grootste chemiecentrum ter wereld, Nederland zit al een hele tijd te foefelen om de farma reuzen van Vlaanderen naar Nederland te lokken, ze kennen het zelf niet in hun eige land maar lukt niet
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2005, 11:38   #10
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar
Bayer, BASF, Degussa, DowChemical, ExxonMobil, TotalfinaElf, Monsanto, Bayer-rubber, Hoescht, Tessenderlo, Dupont, ...

Janssen, Schering, ...


Ook al van gehoord ?

Na Houston Texas is Antwerpen het tweede grootste chemiecentrum ter wereld, Nederland zit al een hele tijd te foefelen om de farma reuzen van Vlaanderen naar Nederland te lokken, ze kennen het zelf niet in hun eige land maar lukt niet
Shell
Akzo Nobel
DSM
(dit zijn op zich al 3 knallers van formaat, en ook nog eens NEDERLANDSE bedrijven wat er niet gezegd kan worden van al die bedrijven in uw lijstje.)

en al de rest wat daar zit in rotterdam en omstreken.....

Dus zeggen dat nederland geen chemische industrie heeft is vrij voorbarig.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2005, 11:52   #11
/\|cazar
Banneling
 
 
/\|cazar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Berichten: 4.052
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Shell
Akzo Nobel
DSM
(dit zijn op zich al 3 knallers van formaat, en ook nog eens NEDERLANDSE bedrijven wat er niet gezegd kan worden van al die bedrijven in uw lijstje.)

en al de rest wat daar zit in rotterdam en omstreken.....

Dus zeggen dat nederland geen chemische industrie heeft is vrij voorbarig.
hmm, janssen, tessenderlo chemie , ucb, deceunick, recticel ... van vloamsche bodem. en wereldspelers.
farma en chemie is veel groter in vlaanderen dan in nederland, dat is toch geweten dacht ik.

u vergeet akzo nobel ( ook een nederlander, maar wel een wereldspeler, zoals alle door ons aangehaalde bedrijven ).

maar raar genoeg is ook daar de research vrij klein, ook die bedrijven hebben juist nood aan generalist ir's , geen vakidioten, omdat die meestal aan de univ het onderzoek voor hun doen, aan een voordeliger 'tarief'
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2005, 12:22   #12
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar
hmm, janssen, tessenderlo chemie , ucb, deceunick, recticel ... van vloamsche bodem. en wereldspelers.
farma en chemie is veel groter in vlaanderen dan in nederland, dat is toch geweten dacht ik.

u vergeet akzo nobel ( ook een nederlander, maar wel een wereldspeler, zoals alle door ons aangehaalde bedrijven ).

maar raar genoeg is ook daar de research vrij klein, ook die bedrijven hebben juist nood aan generalist ir's , geen vakidioten, omdat die meestal aan de univ het onderzoek voor hun doen, aan een voordeliger 'tarief'
Chemie boeit mij eigenlijk niet zozeer, de kans dat ik daar terecht in kom is vrij klein

Kwa research moet ge in holland bij bvb TNO zijn. Voor maritiem onderzoek (vooral hydronamisch) moet ge bij het Marin zijn. En ook vaak bij de technische universiteiten....de 3TU (Eindhoven, Delft, Twente)
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be