Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juni 2005, 15:38   #1
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard Iran misleidde Atoombureau over plutonium

De wereld en zeker de VS moeten niet ongerust zijn over eventuele fabricage van atoomwapens door Iran.
De EU gaat dat immers vreedzaam oplossen (samen met de VN natuurlijk)...
Citaat:
[size=4]Iran misleidde Atoombureau over plutonium
[/size]
Iran heeft toegegeven het Internationaal Atoomenergie Agentschap (IAEA) te hebben misleid over experimenten met plutonium.

Dat staat in een vertrouwelijk rapport dat vandaag zou worden bekendgemaakt aan een bestuurszitting van het IAEA in Wenen.

Iran had het IAEA eerder meegedeeld dat het zijn experimenten met plutonium, dat kan worden gebruikt bij de fabricage van atoomwapens, in 1993 had gestaakt. Maar Iraanse regeringsfunctionarissen hebben enkele maanden geleden onthuld dat er ook in 1995 en 1998 dergelijke experimenten zijn gedaan. Volgens diplomaten in Wenen heeft Iran het nucleaire nonproliferatieverdrag geschonden door deze informatie achter te houden.

Deze nieuwe feiten bewijzen op zich niet dat Iran in het geheim aan kernwapens werkt, zoals met name de Verenigde Staten menen. Maar dergelijke inconsistenties versterken de verdenkingen. Iran houdt vol dat het alleen een vreedzaam nucleair programma heeft. Plutonium kan ook worden gebruikt in vreedzame programma's om energie op te wekken.

Het IAEA-rapport betreft de huidige stand van zaken in het meer dan drie jaar oude onderzoek van Irans nucleaire activiteit. Dat onderzoek is nog niet afgerond. Volgens het rapport heeft Iran nog niet alle documentatie verschaft over aard, data en aantal contacten tussen Iraanse functionarissen en tussenpersonen op de nucleaire zwarte markt die Teheran een aanzienlijk deel van zijn technologie leverden, waaronder centrifuges voor uraniumverrijking.

Het hoofd van de Iraanse delegatie bij het IAEA, Sirus Naseri, sprak gisteren van ,,een poging om informatief'' te zijn. Wat betreft de ontbrekende documentatie zei hij dat ,,we ons elke inspanning zullen getroosten om ze te verschaffen''.

Eerder deze week prees IAEA-chef Mohamed ElBaradei Iran omdat het zijn nucleaire installaties voor IAEA-inspectie heeft opengesteld en zijn uraniumverrijkingsprogramma heeft bevroren. Dat laatste heeft het gedaan als gebaar van goede wil tegen de achtergrond van onderhandelingen met drie Europese landen om de kwestie van het Iraanse nucleaire programma op te lossen. Wel riep hij Teheran op inspecteurs toestemming te geven een nieuw bezoek te brengen aan een militaire installatie, Parchin, waar zij na een eerste bezoek niet meer zijn toegelaten.
bron:www.nrc.nl
Als later moest blijken dat Iran wel degelijk atoomwapens bezit, kunnen we natuurlijk nog altijd zeggen dat dit de fout is van de VS omdat die bepaalde signalen niet diep genoeg onderzocht hebben...
Daarbij, waarover maken we ons druk...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 15:45   #2
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
De wereld en zeker de VS moeten niet ongerust zijn over eventuele fabricage van atoomwapens door Iran.

Als later moest blijken dat Iran wel degelijk atoomwapens bezit, kunnen we natuurlijk nog altijd zeggen dat dit de fout is van de VS omdat die bepaalde signalen niet diep genoeg onderzocht hebben...
idd, hey... gewoon een of andere geschifte ayatolla die opeens zin krijgt heel West-Europa te laten branden in het vuur van Allah.

Hehe, twordt meteen duidelijk waarom men zo'n hetse maakte over "de Islamitische atoombom".
Oud 16 juni 2005, 17:25   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Benieuwd wat de andere atoommachten allemaal niet verzwijgen......
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2005, 21:37   #4
Gertj3
Minister

Gertj3's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE

Ik heb de reportage van Panorama gezien vorige week over Iran en zijn kernproeven

Het is toch overduidelijk dat ze iets te verbergen hebben dus ik snap de houding niet zo goed van de EU in dit dossier!!

Alhoewel ik dit wel een moeilijk dossier vind om over te oordelen

Maar toch denk ik dat ik meer schrik moet hebben van een land als iran of de VS met hun kernwapens

Als ik mij goed herringerde en geen foute dingen vertel werd in panorama toch wel gezegd dat Iran die kernwapens wel eens zou kunnen doorverkopen aan terroristen om er zelf rijk van te worden enzo mee de jacht die de extremisten maken tegen de westerse wereld te steunen!!

Volgens hebben die gesprekken die de EU nu heeft met Iran geen enkel nut en is dit alleen maar tijdgewin voor Iran en uitstel voor het binnenvallen van de VS
Gertj3 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2005, 21:55   #5
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Ik ben uiteraard tegen nucleaire energie voor militair gebruik in het algemeen. Maar dan nog vind ik niet dat de VS eventuele tegenstanders kan verbieden om zelf die wapens te fabriceren. Als de onderukkende wereldimperialisten die wapens mogen bezitten, waarom mogen landen die zich terecht door hen bedreigd voelen die niet hebben?

Waarmee ik het dus niet voor Iran opneem, noch voor de verspreiding van atoomwapens voor alle duidelijkheid. Ik wil gewoon de hypocrisie van de VS aantonen. Volgens het NPV mag Israel trouwens ook geen wapens hebben... Hoe lang is het geleden dat el-baradei daar nog eens is gaan controleren? Het is een publiek geheim dat Israel die wapen wel heeft!
Oud 18 juni 2005, 22:00   #6
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Ik ben uiteraard tegen nucleaire energie voor militair gebruik in het algemeen. Maar dan nog vind ik niet dat de VS eventuele tegenstanders kan verbieden om zelf die wapens te fabriceren.
Ook niet als de westerse samenleving gevaar loopt?[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Gertj3 on 18-06-2005 at 23:02
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Ik ben uiteraard tegen nucleaire energie voor militair gebruik in het algemeen. Maar dan nog vind ik niet dat de VS eventuele tegenstanders kan verbieden om zelf die wapens te fabriceren.
Ook niet als de westerse samenleving gevaar loopt?[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

[quote=Jonas Elossov]Ik ben uiteraard tegen nucleaire energie voor militair gebruik in het algemeen. Maar dan nog vind ik niet dat de VS eventuele tegenstanders kan verbieden om zelf die wapens te fabriceren. QUOTE]

Ook niet als de westerse samenleving gevaar loopt?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Gertj3 : 18 juni 2005 om 22:02.
Oud 18 juni 2005, 22:10   #7
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3
Ook niet als de westerse samenleving gevaar loopt?
Ik zou zeggen dat de Iraanse 'samenleving' meer gevaar loopt voor een westerse aanval dan wat wij wakker moeten liggen van een aanval van Iran. Welk recht hebben wij te denken dat onze 'veiligheid' meer waard is dan die van de gemiddelde Irakees of Iraniër?
Oud 19 juni 2005, 09:36   #8
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:
Ik zou zeggen dat de Iraanse 'samenleving' meer gevaar loopt voor een westerse aanval dan wat wij wakker moeten liggen van een aanval van Iran. Welk recht hebben wij te denken dat onze 'veiligheid' meer waard is dan die van de gemiddelde Irakees of Iraniër?

Als Iran Zijn kernwapens door verkoopt aan Terroristen en ze dan ook echt zal gebruiken zal je wel anders klappen
Oud 19 juni 2005, 09:40   #9
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Zie je ze daar echt toe in staat?
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2005, 09:44   #10
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1
Zie je ze daar echt toe in staat?
Ja wat die moslims extremisten hebben macht en in die landen zijn alle presidenten afhankelijk van geestelijke leiders die dikwijls wel banden hebben met die beesten
Oud 19 juni 2005, 10:00   #11
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zal het nog één keer zeggen .

De belangrijkste atoommacht op deze planeet,de enige die effectief atoomwapens ingezet heeft totnogtoe,de VS,veegt zonder enige scrupules de VN opzij als dit in het VS-belang is.
OK....is misschien logisch......fijn.....go for it.......

Welnu,dan heeft Iran ook het volste recht om te doen wat ze willen met enigerlei VN-organisatie als dat toevallig in Irans belang is......

Kijk,het idee van nog een atoommacht is onaantrekkelijk,maar het is een harde wereld waarin we leven............

In Europa heeft enkel Frankrijk dat glashelder begrepen lijkt me..........gezien de continue modernisering en update van de Franse militaire machine zonder veel gelul over "voorrang aan de vrede".......
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be