Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: De doodstraf voor financiële fraudeurs en bedrijfsleiders?
Ja, liefst door publieke steniging 2 11,11%
Ja, maar laat ze eerst zo lang mogelijk tegen een hongerloon werken. 4 22,22%
Ik twijfel, hoewel ik tegen de doodstraf ben, wil ik mijn mening in dit soort gevallen eventueel herzien 0 0%
Neen, ik ben tegen de doodstraf, maar wil wel strengere straffen voor dit uitschot 12 66,67%
Aantal stemmers: 18. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juni 2005, 17:33   #1
oliepiek
Banneling

oliepiek's schermafbeelding

Standaard Doodstraf voor financiële fraudeurs en bedrijfsleiders?

Gisteren werd de grote baas van het Zuid-Koreaanse bedrijf Daewoo gearresteerd, nadat hij als een lafaard zes jaar lang op de vlucht bleef voor de gerechtigheid. De man is verantwoordelijk voor de diefstal van 70 miljard dollar (zeventig miljard dollar, jawel).
De boekhoud- en financiële fraude van deze ziekelijk gestoorde bedrijfsleider heeft onherroepelijke schade aan het leven van honderduizenden Koreanen toegebracht en voor een economische crash van de Koreaanse beurs gezorgd, waardoor nog eens honderduizenden getroffen werden.

De vraag is simpel. Moet dit soort bedrijfsleiders, belastingontduikers en super-fraudeurs niet veel harder gestraft worden? Het zijn de terroristen van onze tijd. Vandaag moeten ze hoogstens een paar jaartjes cel zitten. Door hun misdaden ruïneren ze nochtans het leven van onnoemelijk veel mensen. Meer nog, ze wanen zich machtig en houden een verderfelijk monster-profitariaat in stand. Moeten we toch niet eens beginnen dit soort zieke mensen zwaarder aan te pakken?

Ik ben persoonlijk tegen de doodstraf. Maar voor dit soort uitschot moet volgens mij toch een uitzondering gemaakt worden, vind ik. Graag uw mening.
oliepiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2005, 17:40   #2
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Tegen de doodstraf.

Overigens, die bedrijven horen niet in handen van privé-ondernemers te zijn. Dan heb je daar ook geen problemen bij. Arbeiderscontrole!
Oud 14 juni 2005, 18:10   #3
Snoesje
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Tegen de doodstraf.

Overigens, die bedrijven horen niet in handen van privé-ondernemers te zijn. Dan heb je daar ook geen problemen bij. Arbeiderscontrole!
Hebben we in uw Marxistische arbeidersparadijzen kunnen zien wat daarvan komt.
De arbeiders stellen partijbobootjes aan om die controle uit te voeren, en die bleken in de praktijk erger te zijn dan welke ondernemer dan ook.

Maar ik ben ook tegen de doodstraf, en niet zo'n beetje.
Oud 14 juni 2005, 18:12   #4
oliepiek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snoesje
De arbeiders stellen partijbobootjes aan om die controle uit te voeren, en die bleken in de praktijk erger te zijn dan welke ondernemer dan ook.

Hola, wacht even. De levensstandaard van de Rus is er drastisch op achteruitgegaan sinds de val van het Sovjetregime. De gemiddelde levensduur is zelfs met 5 jaar verminderd op minder dan 15 jaar tijd (een onwaarschijnlijk iets). Hoe verklaar je dat?

En de grootste economische crimineel uit de geschiedenis van Rusland is nog altijd de opperkapitalist Chodorkowski. Die man heeft meer geplunderd dan alle apparatsjiks samen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by oliepiek on 14-06-2005 at 19:14
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Hola, wacht even. De levensstandaard van de Rus is er drastisch op achteruitgegaan sinds de val van het Sovjetregime. De gemiddelde levensduur is zelfs met 5 jaar verminderd op minder dan 15 jaar tijd (een onwaarschijnlijk iets). Hoe verklaar je dat?

En de grootste economische crimineel uit de geschiedenis van Rusland is nog altijd de opperkapitalist Chodorkowski. Die man heeft meer geplunderd dan alle apparatsjiks samen.[/size]

[size=1]After edit by oliepiek on 14-06-2005 at 19:13
Reason:

Citaat:

Hola, wacht even. De levensstandaard van de Rus is er drastisch op achteruitgegaan sinds de val van het Sovjetregime. De levensduurte is zelfs met 5 jaar verminderd. Hoe verklaar je dat?

En de grootste economische crimineel uit de geschiedenis van Rusland is nog altijd de opperkapitalist Chodorkowski. Die man heeft meer geplunderd dan alle apparatsjiks samen.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Hola, wacht even. De levensstandaard van de Rus is er drastisch op achteruitgegaan sinds de val van het Sovjetregime. De levensduurte is zelfs met 5 jaar verminderd.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door oliepiek : 14 juni 2005 om 18:14.
Oud 14 juni 2005, 18:30   #5
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Alle "nouveaux riches" alsook vele bedrijfsleiders zijn individualistisch-materialistisch ingesteld. Er bestaan ook andere bedrijfsleiders, die tenminste weten dat rechten en plichten samengaan. Ze verdienen meer, maar ze hebben ook (sociale) plichten tav hun personeel. Dit laatste past uitdrukkelijk in de solidaristische visie.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2005, 18:33   #6
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oliepiek
En de grootste economische crimineel uit de geschiedenis van Rusland is nog altijd de opperkapitalist Chodorkowski. Die man heeft meer geplunderd dan alle apparatsjiks samen.
Juist. Hij heeft dan ook z'n verdiende loon gekregen. 9 jaar werkkamp. 8) Zo hoort het. Hopelijk pakt president Putin ook al die andere volksbedriegende tycoons aan. De met Russische nationaliteit begiftigde jood Abramovich bijvoorbeeld, ondermeer baas van voetbalclub Chelsea.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2005, 18:34   #7
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gisteren werd de grote baas van het Zuid-Koreaanse bedrijf Daewoo gearresteerd, nadat hij als een lafaard zes jaar lang op de vlucht bleef voor de gerechtigheid. De man is verantwoordelijk voor de diefstal van 70 miljard dollar (zeventig miljard dollar, jawel).
De boekhoud- en financiële fraude van deze ziekelijk gestoorde bedrijfsleider heeft onherroepelijke schade aan het leven van honderduizenden Koreanen toegebracht en voor een economische crash van de Koreaanse beurs gezorgd, waardoor nog eens honderduizenden getroffen werden.
Neen: hij heeft vooral schade berokkend aan de aandeelhouders van de firma. Voor de arbeiders zal het weinig uitmaken. Zij worden enkel beter van vrijwillig bij zijn bedrijf te gaan werken. Anders zouden ze beter ergens anders gaan werken zijn.
Oud 14 juni 2005, 18:35   #8
skaldis
Banneling

Standaard

Ik ben uiteraard voor de doodstraf, wie niet. Alleen diegene die nog nooit de kick hebben mogen ondervinden, de macht hebben mogen voelen, iemand te doden zijn in al hun onwetendheid tegen de doodstraf. Ok je maag durft de eerste keer wel wat raar te doen maar dat heb je bij de prille liefde ook soms. De moeilijkheid bij een doodstraf voor zware witte boordcriminaliteit ligt natuurlijk bij de grenzen die men gaat afbakenen. Waar leggen we die grenzen en wanneer het om geldelijke bedragen gaat, hoe gaan we die indexeren ? Hoe gaan we na wat de gevolgen van een bepaalde daad zijn vermits de gevolgen ook door andere oorzaken kunnen mede veroorzaakt worden. Het is niet omdat iemand een bank oplicht en de bank gaat failliet dat de oorzaak bij de oplichter te zoeken valt. Eigenlijk kunnen we alleen simpele feiten berechten. Bij ingewikkelde oorzaak-gevolg cases zien we dikwijls de bomen door het bos niet. Misschien is het dan ook best om iedereen die in verdenking wordt gesteld te bestraffen en de doodstraf of strafmaat gewoon door een democratisch jury te laten wettigen.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 08:16   #9
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Er zijn twee zaken :

De doodstraf , waar ik in bepaalde gevallen voor te vinden ben.

Het geval van dat soort fraudeurs en bedrijfsleiders : die verdienen zware straffen, maar toch nooit de dood. Toch?
Oud 15 juni 2005, 13:41   #10
oliepiek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Er zijn twee zaken :

Het geval van dat soort fraudeurs en bedrijfsleiders : die verdienen zware straffen, maar toch nooit de dood. Toch?
Wel, dat hangt er toch van af vind ik. Wanneer je de economische impact van die misdadigers kan aantonen (wat dikwijls het geval is), en blijkt dat er honderden, duizenden of nog meer mensen financieel, sociaal en psychisch getroffen zijn, dan moet de doodstraf toch te overwegen zijn. Toch?

Er moeten toch ook voorbeelden gesteld worden, niet? Het recht heeft een preventieve functie, en een afschrikfunctie.
Geen enkele bedrijfsleider zal immers minder gaan frauderen zolang hij weet dat hij er met een paar jaartjes cel vanaf raakt. Maar hang de strop voor zijn hoofd, en hij zal snel anders zijn zaakjes organiseren.
Oud 15 juni 2005, 14:46   #11
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Tegen de doodstraf.

Nee, dan kan het politbureau de boel leegplunderen nietwaar...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 14:49   #12
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En de grootste economische crimineel uit de geschiedenis van Rusland is nog altijd de opperkapitalist Chodorkowski. Die man heeft meer geplunderd dan alle apparatsjiks samen.

Wat wil je eerst de mensen 60 jaar demotiveren, en leren hoe het vooral niet moet : "moedertje Rusland zal wel voor u zorgen ... "

Een nepeconomie opgezet, die 50 jaar verouderd was, en dan hop de vrije markt op, ...

Ja wa wilde nu, we zullen mekaar binnen 10 jaar eens spreken als er een werkende generatie zal zijn die het oude systeem nie meer zal kennen.
Oud 15 juni 2005, 14:51   #13
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, dat hangt er toch van af vind ik. Wanneer je de economische impact van die misdadigers kan aantonen (wat dikwijls het geval is), en blijkt dat er honderden, duizenden of nog meer mensen financieel, sociaal en psychisch getroffen zijn, dan moet de doodstraf toch te overwegen zijn. Toch?

Er moeten toch ook voorbeelden gesteld worden, niet? Het recht heeft een preventieve functie, en een afschrikfunctie.
Geen enkele bedrijfsleider zal immers minder gaan frauderen zolang hij weet dat hij er met een paar jaartjes cel vanaf raakt. Maar hang de strop voor zijn hoofd, en hij zal snel anders zijn zaakjes organiseren.
Heeft niet een of andere generaal uit de oudheid niet ooit een of andere corupteling levend vol gesmolten goud laten gieten ? ...

ideetje misschien...
Oud 15 juni 2005, 14:52   #14
oliepiek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Ja wa wilde nu, we zullen mekaar binnen 10 jaar eens spreken als er een werkende generatie zal zijn die het oude systeem nie meer zal kennen.
Binnen tien jaar begint de volledige ondergang van Rusland. Een totaal vergrijsde bevolking die geschraagd zal moeten worden door een zeer kleine groep werkenden, die het geboortecijfer de dieperik in blijft jagen. Voeg daar nog de krimpende gas- en olie-voorraden aan toe, en je zit met een totaal rampscenario.

Geen kapitalistisch systeem dat deze situatie kan veranderen. Integendeel, de grijze Russen zullen hoe langer hoe meer naar autoritaire systemen verlangen, die volledig tegen de vrije markt ingaan.

Ik wil inderdaad Rusland binnen 10 jaar wel eens zien.[edit]
[size=1]After edit by oliepiek on 15-06-2005 at 15:53
Reason:

Citaat:
Binnen tien jaar begint de volledige ondergang van Rusland. Een totaal vergrijsde bevolking die geschraagd zal moeten worden door een zeer kleine groep werkenden, die het geboortecijfer de dieperik in blijft jagen. Voeg daar nog de krimpende gas- en olie-voorraden aan toe, en je zit met een totaal rampscenario.

Geen kapitalistisch systeem dat deze situatie kan veranderen. Integendeel, de grijze Russen zullen hoe langer hoe meer naar autoritaire systemen verlangen, die volledig tegen de vrije markt ingaan.

Ik wil inderdaad Rusland binnen 10 jaar wel eens zien.[/size]

Citaat:

Ik wil inderdaad Rusland binnen 10 jaar wel eens zien.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door oliepiek : 15 juni 2005 om 14:53.
Oud 15 juni 2005, 15:00   #15
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik wil inderdaad Rusland binnen 10 jaar wel eens zien.

Worden daar dan geen kinnekes meer geboren ? ... ai, ja da kan inderdaad wel een probleem geven.

Maar het communisme is ook geen oplossing voor dat probleem, wegens geen geld...

Ze zullen dus eerst geld moeten maken, voor ze kunnen uitgeven,...
Oud 15 juni 2005, 15:14   #16
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is voor mijn part een te zware straf. Neemt de man alles af, ruïneer hem en laat hem jaren in den bak zitten. Maar ophangen?

Citaat:
Dat valt nog te zien. Criminaliteitscijfers liggen niet hoger in landen zonder de doodstraf.
Hoewel ik in bepaalde gevallen (kindermoord, etc...) wel voor de doodstraf ben.
Oud 15 juni 2005, 15:24   #17
Snoesje
Partijlid

Standaard

Citaat:

Vind je het gek.
Na het communisme bleek het land totaal leeggeplunderd.
Het donderde niets voor niets precies tóen in elkaar.
Na het jarenlange wanbeleid was er gewoon geen redden meer aan.
Geldt ook voor die andere "arbeidersparadijzen".

Chodoroviski is een futiel dwergke, een frietenverkoper bij wat er op de Zwitserse bankrekeningen staat van de diverse ex-leiders en bobo's van het communistische dictaturen.
Ceaucescu was een leuke.
Maar niet de grootste.[edit]
[size=1]After edit by Snoesje on 15-06-2005 at 16:28
Reason:

Citaat:

Vind je het gek.
Het donderde niets voor niets precies tóen in elkaar.
Na het jarenlange wanbeleid was er gewoon geen redden meer aan.
Geldt ook voor die andere "arbeidersparadijzen".

Chodoroviski is een futiel dwergke, een frietenverkoper bij wat er op de Zwitserse bankrekeningen staat van de diverse ex-leiders en bobo's van het communistische dictaturen.
Ceaucescu was een leuke.
Maar niet de grootste.[/size]

Citaat:

Vind je het gek.
Geldt ook voor die andere "arbeidersparadijzen".[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Snoesje : 15 juni 2005 om 15:28.
Snoesje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 15:26   #18
Gargamel
Banneling

Standaard

Hongerloon en dan doodstraf.
Maar waar zat die vent ondertussen,zou dat graag eens weten ))))
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 15:31   #19
Franz Ritter Von Epp
Banneling

Franz Ritter Von Epp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De vraag is simpel. Moet dit soort bedrijfsleiders, belastingontduikers en super-fraudeurs niet veel harder gestraft worden? Het zijn de terroristen van onze tijd. Vandaag moeten ze hoogstens een paar jaartjes cel zitten. Door hun misdaden ruïneren ze nochtans het leven van onnoemelijk veel mensen. Meer nog, ze wanen zich machtig en houden een verderfelijk monster-profitariaat in stand. Moeten we toch niet eens beginnen dit soort zieke mensen zwaarder aan te pakken?

Ik ben persoonlijk tegen de doodstraf. Maar voor dit soort uitschot moet volgens mij toch een uitzondering gemaakt worden, vind ik. Graag uw mening.
De doodstraf vind ik een beetje verregaand. Tenslotte hebben deze mensen niemand vermoord. Nu, zéér strenge straffen voor deze associale volksverraders is op ze'n minst wel noodzakelijk. Dwangarbeid verrichten in een werkkamp of de verduisterde gelden tot de laatste eurocent terugbetalen behoren tot de mogelijkheden. Nu, in een solidaristische samenleving zal er terug méér genationaliseerd worden en zal de staat méér controle uitoefenen op de ondernemingen zodat fraude en verduistering door prive-kapitaal quasi onmogelijk wordt.
Franz Ritter Von Epp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 15:33   #20
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Er zijn twee zaken :

inderdaad.
Ik ben ook voor doodstraf, maar slechts in extreme gevallen zoals seriemoordenaars etc. Fraudeurs dienen aangepakt te worden, maar doodstraf is "erover".

Die optie staat trouwens niet in de peiling? dus kheb dan maar niet gestemd.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be