Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juni 2005, 16:55   #1
Don Quichote
Banneling

Standaard VDAB trekt op niets.

Dat hoor je wel eens.
Ook hier is me die uitspraak wel eens opgevallen.

Daar ik sporadisch voor/met de VDAB werk, stel ik me vragen.

De VDAB kost handenvol geld aan de Vlaamse gemeenschap.
Als het gestelde klopt moet die zaak opgedoekt worden.

Maar een paar losse uitspraken bewijzen nog niet dat de VDAB zijn werk niet doet.

Zijn er hier ervaringsdeskundigen die daar een mening over hebben?
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2005, 17:03   #2
Abiogenesis
Lokaal Raadslid

Abiogenesis's schermafbeelding

Standaard

Ervaringsdeskundige ben ik zeker niet, maar er kan wel wat verbeteren.

Wat ik ooit heb meegemaakt:

Ik heb een opleiding lassen-pijpfitten gevolgd. Ik heb daar nog een extra jaar voor bijgestudeerd zodanig dat ik direct aan het echte en betere (betaalde) werk kon beginnen.

Toen ik na een tijd gewerkt te hebben besloot om met dat soort werk te stoppen (ik doe nu iets helemaal anders), zat ik even zonder werk.

Ik kreeg van de VDAB een uitnodiging om een cursus te komen volgen... cursus lassen...

Toen ik gebeld heb om te vragen of ik die cursus dan moest komen geven (ik was fotolasser/pijpfitter en kon er echt wel wat van ) en hoeveel ik betaald werd, zagen ze pas dat ik reeds jaren (school+werkervaring) lasser/pijpfitter was. Toen moest ik ineens niet meer komen...

Dus: ze kunnen beter eerst eens kijken wat je effectief kunt voordat ze je uitnodigen voor een cursus. Ook heb ik zeer duidelijk tegen hun gezegd dat ik compleet met dat werk wou stoppen. Maar blijkbaar gaan ze er van uit dat als je ooit een richting gekozen hebt op school dat je dat de rest van je leven wilt blijven doen... En dat is naar mijn mening bij veel mensen niet het geval.
Oud 18 juni 2005, 17:18   #3
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

tja, daarmee zijn we aan iets begonnen hé.
met te vinden dat iedereen tewerkgesteld moet worden.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2005, 17:27   #4
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
tja, daarmee zijn we aan iets begonnen hé.
met te vinden dat iedereen tewerkgesteld moet worden.

Ja, nu zijn we weer voor een tijdje vertrokken, denk ik...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2005, 18:51   #5
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE

Ja, nu zijn we weer voor een tijdje vertrokken, denk ik...

LOL
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2005, 18:54   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote
Dat hoor je wel eens.
Ook hier is me die uitspraak wel eens opgevallen.

Daar ik sporadisch voor/met de VDAB werk, stel ik me vragen.

De VDAB kost handenvol geld aan de Vlaamse gemeenschap.
Als het gestelde klopt moet die zaak opgedoekt worden.

Maar een paar losse uitspraken bewijzen nog niet dat de VDAB zijn werk niet doet.

Zijn er hier ervaringsdeskundigen die daar een mening over hebben?
Als je als werkgever advies vraagt aangaande bv activa of andere mogelijke systemen dan weten ze het niet. Hun eigen antwoord; we moeten het navragen en worden zelf van kast naar de muur gestuurd.
Niet leuk als werkgever dus, bij wie moet je om den duur zijn?

Als werknemer "zoekende" kan je in vele gevallen bv aanspraak maken om met een premie van het beroepenfonds een eigen diploma en premie in een bepaalde sector aan uw werkgever aan te bieden. Echter geen mens weet wie en wat en waar. Nochtans de meeste zijn in samenwerking met de vdab! Toch zijn bepaalde premie's heel groot. Spijtige zaak voor allen dus.

Als werknemer "zoekende" heb je meestal geen flauw idee onder welk statuur je mag gaan solliciteren. Ben je activa gerechtigd of een ander systeem? God en alleen de vdab weten het " en vaak ook niet" .
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2005, 18:58   #7
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

ik ben ooit anderhalve maand werkzoekende geweest, ik kreeg een aanbieding om een java cursus te volgen, midden in een periode waarin ict ers massaal werden afgedankt.

ik heb serieus mijn bedenkingen bij dat instituut, mensen die langdurig werkloos zijn of moeilijk te plaatsen zijn zoals allochtonen, daar houden ze zich niet mee bezig, dat geven ze zelf toe.

waar zijn we dan mee bezig ? het zijn juist die mensen die moeten geholpen worden, niet diegenen die hun plan kunnen trekken.
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2005, 19:17   #8
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Als je als werkgever advies vraagt aangaande bv activa of andere mogelijke systemen dan weten ze het niet. Hun eigen antwoord; we moeten het navragen en worden zelf van kast naar de muur gestuurd.
Niet leuk als werkgever dus, bij wie moet je om den duur zijn?

Als werknemer "zoekende" kan je in vele gevallen bv aanspraak maken om met een premie van het beroepenfonds een eigen diploma en premie in een bepaalde sector aan uw werkgever aan te bieden. Echter geen mens weet wie en wat en waar. Nochtans de meeste zijn in samenwerking met de vdab! Toch zijn bepaalde premie's heel groot. Spijtige zaak voor allen dus.

Als werknemer "zoekende" heb je meestal geen flauw idee onder welk statuur je mag gaan solliciteren. Ben je activa gerechtigd of een ander systeem? God en alleen de vdab weten het " en vaak ook niet" .
En wie zijn fout is dat, het VDAB of de wetgever ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2005, 19:55   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
En wie zijn fout is dat, het VDAB of de wetgever ?
De vdab natuurlijk, het is hun zaak! Als ze zich niet terdege willen informeren en deze gebruiken?
Oud 18 juni 2005, 20:00   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Abiogenesis
Ervaringsdeskundige ben ik zeker niet, maar er kan wel wat verbeteren.

Wat ik ooit heb meegemaakt:

Ik heb een opleiding lassen-pijpfitten gevolgd. Ik heb daar nog een extra jaar voor bijgestudeerd zodanig dat ik direct aan het echte en betere (betaalde) werk kon beginnen.

Toen ik na een tijd gewerkt te hebben besloot om met dat soort werk te stoppen (ik doe nu iets helemaal anders), zat ik even zonder werk.

Ik kreeg van de VDAB een uitnodiging om een cursus te komen volgen... cursus lassen...

Toen ik gebeld heb om te vragen of ik die cursus dan moest komen geven (ik was fotolasser/pijpfitter en kon er echt wel wat van ) en hoeveel ik betaald werd, zagen ze pas dat ik reeds jaren (school+werkervaring) lasser/pijpfitter was. Toen moest ik ineens niet meer komen...

Dus: ze kunnen beter eerst eens kijken wat je effectief kunt voordat ze je uitnodigen voor een cursus. Ook heb ik zeer duidelijk tegen hun gezegd dat ik compleet met dat werk wou stoppen. Maar blijkbaar gaan ze er van uit dat als je ooit een richting gekozen hebt op school dat je dat de rest van je leven wilt blijven doen... En dat is naar mijn mening bij veel mensen niet het geval.
idd maar ze gaan er even goed van uit dat je diploma een vod is en dat je snel snel iets gans anders zult komen leren. Alsof dat zo makkelijk is op een bepaalde leeftijd! En herbeginnen aan het laagste tarief. Bovendien geven ze geen enkele vooruitzicht om na een bepaalde cursus ergens te beginnen en sta je weer van voor af aan.
Oud 18 juni 2005, 23:05   #11
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Abiogenesis ? Je verhaal valt nog mee.
Ze zagen toch tenminste dat je lasser was. Bij mij ze dachten ze dat ik foto's aan elkaar plakte als "fotolasser".
Oud 18 juni 2005, 23:12   #12
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
idd maar ze gaan er even goed van uit dat je diploma een vod is en dat je snel snel iets gans anders zult komen leren.
Waarschijnlijk terecht als je na een paar jaar nog geen werk gevonden hebt.
Oud 18 juni 2005, 23:21   #13
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar
ik ben ooit anderhalve maand werkzoekende geweest, ik kreeg een aanbieding om een java cursus te volgen, midden in een periode waarin ict ers massaal werden afgedankt.

ik heb serieus mijn bedenkingen bij dat instituut, mensen die langdurig werkloos zijn of moeilijk te plaatsen zijn zoals allochtonen, daar houden ze zich niet mee bezig, dat geven ze zelf toe.

waar zijn we dan mee bezig ? het zijn juist die mensen die moeten geholpen worden, niet diegenen die hun plan kunnen trekken.
Dat klopt als een bus, /\lcazar...
Meestal werkt de VDAB slechter als een bazaar...[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by CHIPIE on 19-06-2005 at 00:23
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Dat klopt als een bus, /\lcazar...
Meestal werkt de VDAB slechter als een bazaar...[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Dat klopt als een bus, /\lcazar...[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Chipie : 18 juni 2005 om 23:23.
Oud 18 juni 2005, 23:58   #14
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik vind persoonlijk dat de VDAB niet echt functioneert hoe het zou moeten.
Ik vraag mij af welke doelstellingen de overheid had met dit non-profit bedrijf (als die er überhaupt al waren) en of die zijn waargemaakt ...
Ik twijfel er sterk aan.

Ik wil met deze uitspraak niet te veel problemen op mijn nek halen maar ... de VDAB is toch wel een firma die doet denken aan een soort domme-blondjes-stichting, als u mij begrijpt ...

Ik (eigenlijk mijn broer) heeft daar eens iets mee aan de hand gehad. Hij kreeg namelijk op eens een brief over het feit dat hij zich, in hoogst eigen persoon, was gaan afmelden als studerende en dus vanaf nu werkzoekende was, terwijl hij architectuur studeert, het desbetreffende VDAB-kantoor niet eens weet liggen en überhaupt niet weet waarvoor de VDAB dient ...
Na zo'n honderden telefoontjes hadden de dames door dat er hier iets grondig was misgelopen met hun administratie of hun controle, en dat hij dus géén werkzoekende was, maar nog altijd student ... *Zucht*

Trouwens: één van hun beloften, het bijeenbrengen van alle vacatures is niet waargemaakt (niet dat dat in mijn ogen zo evident is, maar als je zoiets propageert ...).

Het doel waarvoor ze opgericht zijn is meer als oké. Helaas moet er nog wat gewerkt worden aan de methodiek...
Oud 19 juni 2005, 00:37   #15
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Waarschijnlijk terecht als je na een paar jaar nog geen werk gevonden hebt.
Mja mogelijks.
Langs de andere kant in hoever ben je dan nog vrij in je studie en beroepskeuze?
Oud 19 juni 2005, 01:16   #16
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mja mogelijks.
Langs de andere kant in hoever ben je dan nog vrij in je studie en beroepskeuze?
Volledig vrij maar dan hebt ge volgens mij ook de verantwoordelijkheid om aan werk te geraken.
Ik ga het eens extreem zeggen.
Wij gaan allemaal naar school voor huisarts.
Ik ben daar natuurlijk niet geschikt voor maar als ik het maar lang genoeg volhoudt lukt het na een aantal jaren dubbelen ooit wel eens.
Gaan we nu iedereen verplichten om ziek te worden om de huisartsen werk te bezorgen?
Zelfs als we elkaar gaan verzorgen en een loon uitbetalen, wie gaat ons huisvuil ophalen ?
Of het grootste deel gaat naar school voor bakker, kapper, filmartiest, kunstenaar, of tv presentatrice. Gaan we die allemaal een dikke werkloosheidsvergoeding betalen omdat we nu eenmaal zoveel bakkers niet nodig hebben en het bovendien niet eens genoeg betaald om met een werkloosheidsuitkering te concurreren.
Tenzij we de broodprijs natuurlijk optrekken maar dan komen de armen ook in opstand.
Een andere mogelijkheid is het oprichten van een vzw “vlooienkoning” maar dan is daar al zoveel concurrentie van OCMW, VDAB, SYNDICATEN, POLTIEKERS en AMBTENAREN.
En weer de vraag, wie gaat mijn wc ontstoppen of mijn computer produceren?
Ja ik weet het, in sommige landen maken ze die heel goedkoop.
Of ze die ook zullen leveren omdat ik recht heb op mijn natuurlijke erfenis is toch maar de vraag.
Oud 19 juni 2005, 08:46   #17
Don Quichote
Banneling

Standaard

Bedankt voor de meningen.

De kritieken bevatten zeker waarheid en zijn terecht.

Volgens mij zijn de kernproblemen:

-De gedurig veranderende reglementering. (= overheid)... zoals Bobke opmerkte
- Men heeft de vdab een 15-tal jaren geleden losgescheurd van de RVA.
- De vdab ontvangt druk van bovenuit om resultaatgericht te werken.
Logisch dat men de moeilijke groepen dan links laat liggen.
- Door het enorme aanbod van het onderwijs, samen met het recht op vrije keuze, wordt aan het individu de indruk gewekt dat er ook werk te vinden is in alles.
Help maar iemand aan werk die fotografie gevolgd heeft.(voorbeeld)
-De gedurig veranderende structuur binnen de vdab zelf.
Onlangs is er een nieuwe baas aangesteld wegens pensioen van de vorige.
Veranderingen dus weer op til.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2005, 08:54   #18
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:

- Door het enorme aanbod van het onderwijs, samen met het recht op vrije keuze, wordt aan het individu de indruk gewekt dat er ook werk te vinden is in alles.
Er ontbreekt ook gedrevenheid bij het personeel (natuurlijk zijn er wel uitzonderingen)...
Mijn moeke zou er boeken kunnen overschrijven (maar ze vreest dat ze van SABAM geen auteursrechten zal krijgen)...[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by CHIPIE on 19-06-2005 at 09:55
Reason:

Citaat:

Er ontbreekt ook gedrevenheid bij het personeel (natuurlijk zijn er wel uitzonderingen)...
Mijn moeke zou er boeken kunnen overschrijven (maar ze vreest dat ze van SABAM geen auteursrechten zal krijgen)...[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Er ontbreekt ook gedrevenheid personeel...
Mijn moeke zou er boeken kunnen overschrijven (maar ze vreest dat ze van SABA geen auterusrechten zal krejgen)...[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Chipie : 19 juni 2005 om 08:55.
Oud 19 juni 2005, 09:34   #19
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is natuurlijk een dilemma....

Enerszijds zijn er de roemruchte VDAB-cursussen in van alles en nog wat.....

Volgens mij zijn die goed....maar je kunt je afvragen waarvoor al onze andere volwassenen-bijscholingen(veelal savonds en in het weekend in de lokalen van Technische- en andere Instituten) dan wel kunnen dienen.Doen we hier niet aan opleiding-overkill?

Anderszijds is er het samenbrengen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt.Een probleem is dat de Industrie eigenlijk zelf niet meer weet of- en wat ze nog nodig hebben(Human Resources Management,net als iedere ander "Management" , is een soort Religie geworden,los van de dagelijkse bedrijfsvoering en het gezond verstand).

Wat nooit gemeten is: Heeft de VDAB een positieve invloed op de werkgelegenheid ?

Hebben regerings- maatregelen uberhaupt een positieve invloed?

dilemma.....dilemma......
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2005, 09:46   #20
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt

Enerszijds zijn er de roemruchte VDAB-cursussen in van alles en nog wat.....

Volgens mij zijn die goed....maar je kunt je afvragen waarvoor al onze andere volwassenen-bijscholingen(veelal savonds en in het weekend in de lokalen van Technische- en andere Instituten) dan wel kunnen dienen.Doen we hier niet aan opleiding-overkill?
VDAB cursussen zijn voorbehouden aan werklozen denk ik.
Volwassenen bijscholingen richten zich meer op mensen die aan het werk zijn en zich willen bijscholen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be