Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juni 2005, 18:26   #1
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard Straatsburg geeft Claes geen gelijk over Agusta

Straatsburg geeft Claes geen gelijk over Agusta

do 02/06/05 - Oud-SP.A-vice-premier Willy Claes heeft geen gelijk gekregen van het Europees Hof van de Mensenrechten in Straatsburg. Claes kreeg een eerlijk proces in de Agusta-Dassault-smeergeldaffaire, zegt het Hof.

In een eerste reactie zei Willy Claes tegen VRT- radiojournalist Johnny Vansevenant dat hij beter een andere advocaat onder de arm had genomen.

"Ik ben eigenlijk dwaas geweest om de advocaat over te nemen van Guy Coëme. Had ik een andere advocaat genomen, dan had ik "geen eerlijk gesprek" gehad in Straatsburg. Want de advocaat van Coëme kende heel goed de werkwijze van het Hof van Cassatie, de uitzonderingsrechtbank voor ministers", aldus Claes.

In 1998 zijn onder meer de gewezen ministers Willy Claes (voormalige SP) en Guy Coëme (PS) door het Belgische Hof van Cassatie veroordeeld voor omkoping in de Agusta- en Dassault-affaires.

De oud-ministers Claes en Coëme vonden dat ze geen eerlijk proces hadden gekregen en ook geen kans om in beroep te gaan tegen hun veroordeling. Daarom trokken ze naar Straatsburg.

Burgerrechten kwijt gedurende vijf jaarVoor de aankoop van Italiaanse Agusta-helikopters in 1988 was zo'n 50 miljoen oude Belgische frank smeergeld terechtgekomen bij de SP. Ook voor de modernisering van de F16 door Dassault was een gelijkaardig bedrag betaald, zowel aan de SP als aan de PS.

Claes en Coëme verloren onder meer hun burgerrechten gedurende vijf jaar. De veroordeelden moesten ook geldboetes betalen. Voor de SP liep die boete op tot meer dan 100 miljoen oude Belgische frank. De partij heeft dat geld bijna allemaal betaald.

Geen beroep mogelijk tegen uitspraak CassatieDe meeste veroordeelden zijn naar het Europees Hof getrokken, omdat ze naar eigen zeggen geen eerlijk proces gekregen hebben, maar ook omdat ze in ons land geen mogelijkheid hadden om in beroep te gaan.

In een zaak met oud-ministers moet immers het Hof van Cassatie beslissen en daar is geen beroep meer tegen mogelijk.

België is voor het gelijkaardige Uniop-proces over illegale partijfinanciering al eens veroordeeld in Straatsburg, ook met de PS-er Coëme. Toch levert een uitspraak alleen morele genoegdoening op, want er verandert niets aan de beslissing van het Hof van Cassatie.

Stomme sos met flaporen krijgt z'n blazoen niet opgepoetst door Europa!

Lang leve de EU !!!
Het Skill Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2005, 18:43   #2
woffer
Lokaal Raadslid

woffer's schermafbeelding

Standaard

Of Claes zo onschulig is als hij beweert weet ik niet, maar ik denk wel dat hij te zwaar gestraft is geweest in verhouding tot zijn betrekking bij heel de Agusta-affaire. Het was trouwens één van de intelligentse politici van België...
woffer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2005, 18:45   #3
Grellig
Minister

Grellig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door woffer
Of Claes zo onschulig is als hij beweert weet ik niet, maar ik denk wel dat hij te zwaar gestraft is geweest in verhouding tot zijn betrekking bij heel de Agusta-affaire. Het was trouwens één van de intelligentse politici van België...
Misschien wel,maar dat wil zeker niet zeggen dat je u eigen met zulke zaken moet(mag) bezig houden,hoe slim je ook bent!

Novalis
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2005, 18:54   #4
Cyberfreak
Provinciaal Statenlid

Standaard

Bron? Dit is plagiaat.
Cyberfreak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2005, 18:56   #5
Het Skill Effect
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyberfreak
Bron? Dit is plagiaat.
Voor de muggenzifters: [size=7]WWW.VRTNIEUWS.NET[/size]
Oud 2 juni 2005, 19:01   #6
Cyberfreak
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Skill Effect
Voor de muggenzifters: [size=7]WWW.VRTNIEUWS.NET[/size]
Muggen ziften? Dit is een overtreding van de wet.
Cyberfreak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2005, 19:05   #7
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bron? Dit is plagiaat.
Bedoelt U deze bron?:
[size=6]Niet één SP-leider zal binnenkant gevangenis zien[/size][edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by CHIPIE on 02-06-2005 at 20:05
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Bron? Dit is plagiaat.
Bedoelt U deze bron?:
[size=6]Niet één SP-leider zal binnenkant gevangenis zien[/size][/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Bron? Dit is plagiaat.
Bedoelt U deze bron?:
Niet één SP-leider zal binnenkant gevangenis zien[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Chipie : 2 juni 2005 om 19:05.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2005, 19:22   #8
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het staat zo goed als zeker vast dat deze oude krokodil door de SP(A) werd opgeofferd. Ik kijk in ieder geval uit naar z'n mémoires. There is something rotten in...
Oud 2 juni 2005, 19:25   #9
Het Skill Effect
Banneling

Standaard

Citaat:
Muggen ziften? Dit is een overtreding van de wet.
Je kan ze omzeilen, zoals het eigenbelang dat doet met de partijradio!
Oud 2 juni 2005, 21:10   #10
woffer
Lokaal Raadslid

woffer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenon
Het staat zo goed als zeker vast dat deze oude krokodil door de SP(A) werd opgeofferd. Ik kijk in ieder geval uit naar z'n mémoires. There is something rotten in...
C'est le cas de le dire !
woffer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2005, 21:13   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En op basis van welke elementen meent u dan wel dat hij te zwaar gestraft werd? Heeft u inzage in het dossier misschien? Of gewoon de natte vinger?

Inderdaad, zo intelligent dat hij "plotseling" niets meer wist over de fraude binnen zijn eigen partij...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2005, 22:20   #12
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nu we even terug in de geschiedenis kunnen kijken mogen we de Heer(en willy) danken dat onze strijdkrachten die Agustas,(mogelijk wat over-prized) gekocht hebben en niet die super-schrootmakers van Amerikaanse makelij,zoals bvb Nederland die heeft....

Die Agustas zijn nogal universeel inzetbaar,van Ambulance tot verkenner tot,desnoods,welja,anti-tank helikopter...

Die Schrootmakers (hoe heten die dingen ook alweer?) zijn enkel.....awel....schrootmakers...die binnen de huidige bezigheden van de Belgische Strijdkrachten nergens bruikbaar voor zouden zijn....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2005, 22:38   #13
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Te zwaar gestraft zegt u?

De dag dat het arrest in de krant stond stond er ook een veroordeling van een man die een bedrijf had opgelicht voor ''amper'' 100000 oude bf en die kreeg maar liefst 3 jaar effectief. Heeft Claes die de staat voor miljoenen had opgelicht (bestolen) één dag de gevangenispoorten langs binnen gezien?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2005, 06:53   #14
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Hij mag van geluk spreken dat ze hem nie in den bak hebben gestoken, en alleen maar zijn burgerrechten hebben afgepakt.

Zegt dat hij er heel goedkoop van af is gekomen om het land zoveel schade te berokkenen. Het leger een kruk van een helicopter bezorgd, en zelf de poen in de zakken gestopt. Uiteindelijk treffen zulke figuren ons allemaal diep in onze portemonaie.

Ocheere ochtekes, 5 jaar zijn burgerrechten kwijt en zo van zijn kloten maken dat hij toch zo zwaar gestraft is.

Terwijl ze iemand zijn huis gaan afbreken omdat hij twee slechte binnenmuren heeft ingeklopt ...

De wereld op zijne kop noem ik dat, ! W Claes hadden ze al zijn titels moeten afpakken, zijn kot verbeurd moeten verklaren met alles wat erin stond en hem vervolgens 10 jaar in den bak moeten steken . Dan zou hij gestraft zijn naar verhouding met wat m had uitgestoken.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2005, 06:54   #15
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenon

Ja we klappen over de SP, daar is altijd wel iets aan 't rotten...
Oud 3 juni 2005, 06:57   #16
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Skill Effect
Je kan ze omzeilen, zoals het eigenbelang dat doet met de partijradio!

Ja maar dat is just the thin red line hé... Omzeilen is nie overtreden, ... wat houd de SP tegen om ook ne radio in duitsland op te starten, ...

Wat zijn die partijwebsites, dat zijn ook lacunes in de wet, de wet was er voor internet, wel de wet was er ook voor de digitale radio, ...

Digitale radio is zelf geen radio, zou je kunnen zeggen...
Oud 3 juni 2005, 07:06   #17
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt
Nu we even terug in de geschiedenis kunnen kijken mogen we de Heer(en willy) danken dat onze strijdkrachten die Agustas,(mogelijk wat over-prized) gekocht hebben en niet die super-schrootmakers van Amerikaanse makelij,zoals bvb Nederland die heeft....

Die Agustas zijn nogal universeel inzetbaar,van Ambulance tot verkenner tot,desnoods,welja,anti-tank helikopter...

Die Schrootmakers (hoe heten die dingen ook alweer?) zijn enkel.....awel....schrootmakers...die binnen de huidige bezigheden van de Belgische Strijdkrachten nergens bruikbaar voor zouden zijn....

Ge bedoelt Appache helicopters, ...

Pittig detail de Appache deed niet eens mee in de aanbesteding...

Waarom niet, wegens niet geschikt, omdat dat een anti-tank heli is die inderdaad, voor niks anders dient, het Belgisch leger zocht een multi roll helicopter en wie deden er mee

:

De Equreuil van de Fransen
De Aggusta van de Spaghetti's
De Messchersmit van de Duitsers ,

(Ik denk trouwens dat de Equreuil en de Messchersmit onder het huidige Eurocopter zitten, ... )

De Duitse Heli was veruit de beste, kon zelf hooveren in een bos , terwijl de rotors gewoon het bladerdek fijnhakten, had het meeste laadvermogen, kortom de beste koop, maar nogal prijzig...

Anyway, ze hebben dien italiaansen brol gekocht, en de Aggusta is heel veel gebruikt als zakenhelicopter, (in VIP configuratie te verkrijgen... ) maar is dus geen goed gevechtsplatform wegens niet stabiel genoeg, ofwel 't een of 't ander, ofwel de electonica om te richten, en tegenmaatregelen meenemen, ofwel alleen de raketten maar alles te samen, word de heli te zwaar.

Maw, als het ooit oorlog word, en er komt zo'n bewapende Agussta afgekropen, dan schiet ge die gewoon met nen LAW uit de lucht die piloten kunnen toch niks doen, ze kunnen zelf nie deftig terugschieten ...

En dit allemaal dankzij de grote lichten van de SP / PS
Oud 3 juni 2005, 07:14   #18
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Hij mag van geluk spreken dat ze hem nie in den bak hebben gestoken, en alleen maar zijn burgerrechten hebben afgepakt.

Zegt dat hij er heel goedkoop van af is gekomen om het land zoveel schade te berokkenen. Het leger een kruk van een helicopter bezorgd, en zelf de poen in de zakken gestopt. Uiteindelijk treffen zulke figuren ons allemaal diep in onze portemonaie.

Ocheere ochtekes, 5 jaar zijn burgerrechten kwijt en zo van zijn kloten maken dat hij toch zo zwaar gestraft is.

Terwijl ze iemand zijn huis gaan afbreken omdat hij twee slechte binnenmuren heeft ingeklopt ...

De wereld op zijne kop noem ik dat, ! W Claes hadden ze al zijn titels moeten afpakken, zijn kot verbeurd moeten verklaren met alles wat erin stond en hem vervolgens 10 jaar in den bak moeten steken . Dan zou hij gestraft zijn naar verhouding met wat m had uitgestoken.
Weet jij dan zo zeker dat Claes schuldig was?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2005, 07:46   #19
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Weet jij dan zo zeker dat Claes schuldig was?
Twijfelt U aan de bekwaamheid/objectiviteit van ons gerecht?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2005, 08:24   #20
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Twijfelt U aan de bekwaamheid/objectiviteit van ons gerecht?
Tja ....
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be