Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 april 2005, 09:18   #1
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard Overleden paus had het erg moeilijk met holebi's

Citaat:
Paus Johannes Paulus II is zaterdagavond in Rome overleden, een gebeurtenis die door katholieken in de hele wereld van nabij werd gevolgd. Toen de man paus werd, was het 455 jaar geleden dat het ambt nog door een niet-Italiaan werd bekleed. Volgens critici ontpopte wijlen Johannes Paulus II zich tot de meest homofobe paus uit de geschiedenis. Dat hij uit Polen afkomstig was, speelde daarbij waarschijnlijk ook een rol. Zelfs in het moderne Polen is er nog veel weerzin tegen holebi's, wat bijvoorbeeld geregeld blijkt uit de agressie tegen Pride-evenementen.

Katholieke holebi's beschouwden de kerkvorst als een man vol tegenstrijdigheden. Johannes Paulus hechtte groot belang aan integriteit en plichtsbesef en verdedigde te vuur en te zwaard "het leven". Maar hij toonde zich ook een paus die het erg moeilijk had met homoseksualiteit. Holebi's vormen meer dan ooit een onontkoombaar onderdeel van de maatschappelijke realiteit, maar de paus was nooit geneigd om met die werkelijkheid rekening te houden.

Johannes Paulus II zag het "homohuwelijk" als een verderfelijke ontwikkeling die "de mensenrechten" wilde uitspelen tegen het traditionele gezin en de mens. Naar zijn mening mochten politici niet toegeven aan de druk om relaties van homo- en lesbienneparen officieel te erkennen. In januari zei de paus nog aan diplomaten in het Vaticaan dat alleen huwelijken tussen een man en een vrouw als een gezin kunnen worden gezien. Kort voor Kerstmis beschuldigde de kerkleider er de holebi's van dat ze op agressieve wijze probeerden "het gezin te ondermijnen". In het traditioneel zeer katholieke Spanje is de regering van José Luis Rodriguez Zapatero van plan het huwelijk open te stellen voor homoseksuele stellen. Zapatero kreeg daarvoor kritiek van de paus, maar de Spaanse premier liet het niet te zeer aan zijn hart komen en zag niet af van zijn plan.

Op een aantal gebieden waren de paus en de Amerikaanse president George W. Bush zeker bondgenoten. Allebei waren ze fervente tegenstanders van de invoering van homohuwelijken. De Amerikaanse katholieke bisschoppen steunen in hun land de strijd van diegenen die dergelijke huwelijken willen onmogelijk maken. Het Vaticaan is niet gelukkig met holebi-vriendelijke regels die in de Europese Unie van kracht werden. De openstelling van het huwelijk in België en Nederland was de paus zeker een doorn in het oog.

Erg omstreden was het standpunt van de paus over hiv en aids. Johannes Paulus II wilde niet horen van het gebruik van condooms om de verspreiding van aids te beperken. Een stellingname die volgens velen gigantisch veel mensen het leven kostte, met name in Afrika. Volgens de paus moest aids worden bestreden via voorlichting, kuisheid en seksuele trouw. Onder Johannes Paulus II kreeg de rooms-katholieke kerk steeds vaker af te rekenen met schandalen over het misbruik van kinderen en adolescenten door geestelijken. Zulke affaires kwamen onder meer in de VS aan het licht. In Oostenrijk kwam de kerk in opspraak door een seksschandaal op een priesterseminarie.

Bijna 120 kardinalen zullen na de begrafenis van Johannes Paulus II in Rome bijeenkomen om een nieuwe kerkvorst te kiezen. De kans is zeer groot dat de nieuwe paus niet milder zal zijn ten opzichte van holebi's. De hoge geestelijkheid in de rooms-katholieke kerk wordt gedomineerd door conservatieven, een gevolg van de bewuste benoemingspolitiek van Johannes Paulus II. Het ziet er dan ook niet naar uit dat de top van de kerk zijn standpunten zal aanpassen aan de maatschappelijke ontwikkelingen van de afgelopen decennia.

Onze landgenoot Godfried Danneels behoort sinds vele jaren tot diegenen die als mogelijke nieuwe paus worden getipt. Maar er zijn wel meer kanshebbers. Een van hen is kardinaal Joseph Ratzinger, de Duitser die de Congregatie voor de Geloofsleer leidt. Andere namen die worden genoemd zijn die van Andres Rodriguez Maradiaga (Honduras), Francis Arinze (Nigeria), Jorge Mario Bergoglio (Argentinië) en Norberto Rivera Carrera (Mexico). De kardinalen Christoph Schönborn (Oostenrijk) en Dionigi Tettamanzi (Italië) worden ook getipt.

Sommige waarnemers zijn van mening dat de volgende paus best een Afrikaan zou zijn. In Afrika staat veel op het spel voor de rooms-katholieke kerk, door de concurrentie van de islam en de opkomst van allerlei protestantse kerken en sektes. Of de kerk al "zo ver" is dat ze een Afrikaan als paus kan accepteren, moet echter nog blijken. In Europa heeft de (officiële) kerk al veel terrein verloren en zit ze duidelijk in een defensieve positie. Bij Europeanen zou de kerk wellicht aan populariteit winnen als ze zich minder verkrampt zou opstellen, bijvoorbeeld ten opzichte van vrouwen en holebi's. Maar modernere standpunten zouden vermoedelijk niet worden gesmaakt door de vele katholieken in Afrika of Latijns Amerika.
Bron

Er staan onze (g)(h)eilige moeder de katholieke kerk woelige tijden te wachten. Als er opnieuw zo'n schuimbekkende conservatief als die maffe Pool aan de macht komt, zal de kerk nòg meer aanhang verliezen in het westen. Als er een progressieve paus komt, verliest de kerk wellicht zieltjes in Afrika en Latijns-Amerika...

Ai ai ai, wat een dilemma...

Ze kunnen misschien al eens beginnen met de pedofiele praktijken van hun personeel wat strenger aan te pakken...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2005, 09:28   #2
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

1. Dat de paus niet echt een genuanceerd oordeel had over homofilie, daar is iedereen (behalve een paar homohaters) het wel over eens.

2. Ook in uw tekst staat duidelijk dat de link tussen het standpunt van het Vaticaan over condooms, en de verspreiding van AIDS hoegenaamd niet bewezen is. Meer nog: men gebruikt zelfs de zeer matigende frase "volgens velen" en men zet er inderdaad bij dat er andere manieren door het Vaticaan werden voorgesteld om AIDS in te perken. Zoals ook door anderen al werd gezegd, had de mening van het Vaticaan blijkbaar toch niet een dermate grote impact op de seksuele moraal in zwart Afrika...

3. Aangezien pedofilie geen onderdeel is van de katholieke moraal zie ik niet in hoe de handelingen van individuen kunnen toegeschreven worden aan JPII.

4. Ook als de RKK "progressiever" wordt, zie ik niet in hoe dit iets zal veranderen aan haar tanende populariteit in het westen. Meer nog, afgaande op de rabiate haat die sommigen in datzelfde westen koesteren ten opzichte van religie en religieuze mensen, zou ik mij daar in de verste verte niets van aantrekken.

5. Ik ben geen slaafse volger van de RKK, en heb niet direct veel in de pap te brokken, maar ik hoop op Maradiaga.
Oud 5 april 2005, 09:36   #3
Sale-Flamin
Burgemeester

Sale-Flamin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
HOLEBITEXT 4-4-2005 TT p 739

HOLEBI'S OVER NALATENSCHAP VAN DE PAUS

Diverse holebi-organisaties reageerden
op het overlijden van de paus.

De Holebifederatie noemt het ponti-
ficaat van Johannes Paulus II een zeer
negatieve ervaring op het vlak van
holebirechten en de preventie van aids.

De Holebipastores erkennen dat de paus
holebi's vaak gekwetst heeft, maar
roepen op tot barmhartigheid en blijven
geloven in de dialoog met de kerk.

Wel Jong Niet Hetero hoopt tenslotte
op een holebivriendelijkere volgende
paus, die gelovige holebi's steunt.
Lap zeg, gelovige holebi's, holebipastores, barmhartigheid, dialoog met de kerk. Das al een heel ander licht dat enkele extremistische roze sukkelaars hier doen laten schijnen he, al chance dat die sukkelaars niet representatief zijn voor de gemeenschap waar ze (een minuscuul klein) deel van uitmaken.

Leve de barmhartigheid, en nu luisteren naar uw roze broeders en zusters van de federatie, bende haatdragende roze snollen.
Sale-Flamin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2005, 11:25   #4
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Het verhaal van het bos en de bomen .... hoeveel keer gaat er nog een onderwerp gestart worden van popi jopi?
Oud 5 april 2005, 11:28   #5
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun
Het verhaal van het bos en de bomen .... hoeveel keer gaat er nog een onderwerp gestart worden van popi jopi?
Daar hebt U gelijk in, Gun... Laat ons eens een onderwerp starten over 9/11 en aanverwante onderwerpen, want daar heeft men het op dit forum praktisch nog niet over gehad...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2005, 11:32   #6
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Daar hebt U gelijk in, Gun... Laat ons eens een onderwerp starten over 9/11 en aanverwante onderwerpen, want daar heeft men het op dit forum praktisch nog niet over gehad...
Mooi initiatief, begin er maar aan ...
Oud 5 april 2005, 11:38   #7
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Toch wel grappig dat homofilie als een afwijking beschouwd werd door de paus. Het celibaat lijkt me dan evengoed als een afwijking gezien te worden. Heel natuurlijk lijkt me dit toch ook niet.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2005, 11:53   #8
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Toch wel grappig dat homofilie als een afwijking beschouwd werd door de paus. Het celibaat lijkt me dan evengoed als een afwijking gezien te worden. Heel natuurlijk lijkt me dit toch ook niet.
Maar veel minder grappig is de gangbare praktijk onder het personeel van de RKK om onschuldige kindertjes aan te randen...
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 5 april 2005, 11:58   #9
Dr. Bos. Herz.
Partijlid

Dr. Bos. Herz.'s schermafbeelding

Standaard

Iedereen heeft het moeielijk met holebinessheid, ook de holebi's zelf. (Net alsofst er ooitst één iemand een gat in de lucht gesprongen heeft omdat hij/zij homo/lesbisch of de tussenslag was en dat niet alleen om de discriminatie.)
Oud 5 april 2005, 12:00   #10
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Volgens critici ontpopte wijlen Johannes Paulus II zich tot de meest homofobe paus uit de geschiedenis.
Rafke,

Proficiat jongen, hoeveel eeuwen maakt homofilie reeds deel uit van een open maatschappelijk proces ?
Oud 5 april 2005, 12:01   #11
Geertje

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Maar veel minder grappig is de gangbare praktijk onder het personeel van de RKK om onschuldige kindertjes aan te randen...
Persoonlijk ben ik voor strenge bestraffing van zware misdaden. Maar niet iedereen is het daarmee eens, men moet steeds begrip tonen voor misdadigers en hen een tweede, derde, ... duizendste kans geven in het leven.

(ps. ik beschouw homofile niet als een afwijking, ieder is vrij te doen wat hij wil in zijn bed of daarnaast)
Oud 5 april 2005, 12:06   #12
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Rafke,

Proficiat jongen, hoeveel eeuwen maakt homofilie reeds deel uit van een open maatschappelijk proces ?
Al zo lang als de mensheid bestaat. Hoezo? Dacht jij misschien dat dat een uitvinding van de twintigste eeuw was?

Citaat:
Oud 5 april 2005, 12:07   #13
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
(ps. ik beschouw homofile niet als een afwijking, ieder is vrij te doen wat hij wil in zijn bed of daarnaast)
Op de keper beschouwd is homofilie een afwijking, al was het maar van het biologisch patroon.
Oud 5 april 2005, 12:07   #14
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op de keper beschouwd is homofilie een afwijking, al was het maar van het biologisch patroon.
Nee, dat is het niet.

Citaat:
Oud 5 april 2005, 12:11   #15
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, dat is het niet.
Dus ... er bestaat een proces waar bioligische voortplanting wordt verzekerd door homofilie ... dat moet je mij eens uitleggen.
Oud 5 april 2005, 12:14   #16
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus ... er bestaat een proces waar bioligische voortplanting wordt verzekerd door homofilie ... dat moet je mij eens uitleggen.
Wat heeft dat met voortplanting te maken? Is de menselijke seksualiteit voor u nog steeds niet meer dan louter voortplanting?

Citaat:
Oud 5 april 2005, 12:24   #17
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat heeft dat met voortplanting te maken? Is de menselijke seksualiteit voor u nog steeds niet meer dan louter voortplanting?
Neen mijn vreind ... ik had het over het puur biologische ... iets wat niets te maken heeft met liefde, psychologie, ... 'the birds and the bees' ... en binnen het biologische proces is homofilie een afwijking want verhindert het de voortplanting van de soort.
Oud 5 april 2005, 12:33   #18
democratsteve
Minister-President

democratsteve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, dat is het niet.
Ja, dat is het wél!
En ga me nu niet bij de homo-haters catalogeren, want dat ben ik absoluut niet. Maar zoals Gun stelde is het een biologische afwijking van het normale.
Net zoals blind zijn een afwijking is van het normale, of eender welke andere handicap.
Oud 5 april 2005, 12:35   #19
Geertje

Standaard

Citaat:
Dus van het moment de mens niet meer vruchtbaar is dient hij zich te onthouden van seks ???
Oud 5 april 2005, 12:55   #20
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Rafke,

Bovendien zijn er homofobere pausen geweest, en nog veel hypocrietere ook, ...

Dat kan je van JP II niet zeggen, tot hiertoe is die kerel vrij consequent geweest, behalve over dat openlijk veroordelen van pedofilie onder zijn priesters, daar kan ik wel inkomen, daar had hij wat meer een eforke voor mogen doen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be