Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 mei 2003, 18:44   #1
Thomas
Provinciaal Gedeputeerde

Thomas's schermafbeelding

Standaard

De taal leren om stemrecht krijgen. Waarom moet een niet-europese burger de taal leren om pas na een opgelegd inburgeringstraject hem of haar misschien de Belgische nationalteit te geven, terwijl die portugees de taal niet kent en onmiddellijk de Belgische nationaliteit KADO KRIJGT.

Mag de europese diplomaat die hier al sinds jaren woont en stemrecht heeft enkel in het Engels verder blijven praten? Laten we hen dan ook een inburgeringstraject volgen? Of enkel de zwaksten?

Niemand kan tot op vandaag op deze onrechtvaardigheid een ZINNIG antwoord geven.

En toch verderlullen over 'de taal leren' en 'inburgeren'.
Je mag Moslim zijn, als ik tegen de Islam mag zijn. Dan denken wij beiden multi-cultureel en kunnen we zo naast elkaar leven en er met elkaar over discussieren tussen pot en pint. (als u tenminste een pintje mag drinken van uw geloof).
Thomas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2003, 18:55   #2
Kristof
Vreemdeling

Kristof's schermafbeelding

Standaard

U verward toch het één en ander.

U heeft de plicht te stemmen indien u de nationaliteit 'belg' heeft. Om tot die nationaliteit te komen moet er inderdaad een soort toets opgelegd worden die oa. nagaat hoe het is gesteld met die persoon zijn kennis tot het nederlands.

Een taal leren is het begin om geïntegreerd te kunnen worden in deze maatschappij. Dit fixeert zich dus zeker en vast niet tot de zwaksten, maar tot iedereen.

Citaat:
terwijl die portugees de taal niet kent en onmiddellijk de Belgische nationaliteit KADO KRIJGT.
Tijd om voor een nieuwe aanpak te kiezen, en niet voor de traditionale partijen. Tijd dus om N-VA te kiezen!
Kristof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2003, 21:16   #3
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Kies voor een nieuw partij met goede ideeën, stem N-VA
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2003, 23:07   #4
Thomas
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Misschien had ik mijn vraag anders moeten formuleren: waarom worden europese vreemdelingen alle rechten gegeven, en van anderen nog afgenomen?
Je mag Moslim zijn, als ik tegen de Islam mag zijn. Dan denken wij beiden multi-cultureel en kunnen we zo naast elkaar leven en er met elkaar over discussieren tussen pot en pint. (als u tenminste een pintje mag drinken van uw geloof).
Oud 31 mei 2003, 23:25   #5
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Er wordt niemand zijn rechten afgenomen, daar men 1st rechten moet hebben gehad alvorens ze afgenomen kunnen worden.
En we hebben zoiets als de EU en we hebben ook zo enkele kleine onbelangrijke verdragjes, die u heel misschien wel kent, waardoor we tot bepaalde 'verplichtingen' gebonden zijn.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2003, 23:28   #6
Thomas
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Er wordt niemand zijn rechten afgenomen, daar men 1st rechten moet hebben gehad alvorens ze afgenomen kunnen worden.
.

Enfin, zo straf wil ik het niet stellen dat deze mensen vandaag de dag totaal geen rechten zouden hebben. Misschien heb je daarin wel gelijk, Dies: geef hen eerst rechten.
Oud 31 mei 2003, 23:30   #7
Thomas
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
En we hebben zoiets als de EU en we hebben ook zo enkele kleine onbelangrijke verdragjes, die u heel misschien wel kent, waardoor we tot bepaalde 'verplichtingen' gebonden zijn.
Ik vraag me af waar Louis Michel blijft met weer een of ander straffe uitspraak om daar wat verandering in te provoceren. Grote stilte echter in dit dossier.
Oud 31 mei 2003, 23:34   #8
Pat
Parlementslid

Pat's schermafbeelding

Standaard

Is er al een land dat stemrecht voor niet-burgers reeds toepast? Indien ja, wat zijn de ervaringen en resultaten in dat land?
Oud 31 mei 2003, 23:37   #9
Thomas
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pat
Is er al een land dat stemrecht voor niet-burgers reeds toepast? Indien ja, wat zijn de ervaringen en resultaten in dat land?
De ervaringen zijn overwegend positief. Stemrecht draagt bij aan de 'in-burgering'. Wat een zege zou moeten zijn voor elke blokretoriekliefhebber.
Oud 31 mei 2003, 23:43   #10
Pat
Parlementslid

Pat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pat
De ervaringen zijn overwegend positief. Stemrecht draagt bij aan de 'in-burgering'. Wat een zege zou moeten zijn voor elke blokretoriekliefhebber.
Goed ja, maar over welk land heeft u het concreet? Is het ergens reeds in de praktijk gebracht, of is dit enkel nog maar theoretisch en experimenteel?
Oud 1 juni 2003, 00:18   #11
FIK
Burger

FIK's schermafbeelding

Standaard

in Nederland is er gemeentelijk migrantenstemrecht sinds 1985!

en voor zover ik het me nog kan herinneren is een aantal jaar geleden een onderzoek geweest naar het stemgedrag van die migranten over de jaren heen
en de grootste conclusie was dat zij gewoon voor zo goed als dezelfde partijen kiezen als de Nederlanders en dat extremistische partijen niet van de grond komen

meer info:
http://www.kubrussel.ac.be/onderwijs...ingen/abba.htm

een goed boek over dit thema:
Jean TILLIE, De etnische stem, Opkomst en stemgedrag van migranten tijdens gemeenteraadsverkiezingen, 1986-1998 , Utrecht, Forum, 2000
FIK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2003, 10:00   #12
michr.oscoop
Parlementslid

Standaard

Om te beginnen zou het stemPLICHT voor migranten moeten zijn, compleet met uw zondag opofferen aan tellen en een boete als je niet komt opdagen.
Dat zou er ook voor zorgen dat de moslim-vrouwen MOETEN gaan stemmen en dat zien hun echtgenoten en broers voorzeker niet zitten.
In heel die discussie zijn de migranten absoluut geen vragende partij want politiek niet bewust of geïnteresseerd( ze zijn alleen naar hier gekomen om zich materieel te verbeteren, hun interesse ligt in hun thuislanden). Dat migrantenstemrecht is een obsessie van links.
michr.oscoop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2003, 13:16   #13
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Als men wil stemmen kan men Belg worden. PUNT!

Als men enkel Marokkaan wil blijven en je wil toch stemmen, ga dan stemmen in Marokko PUNT!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2003, 13:18   #14
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Als men wil stemmen kan men Belg worden. PUNT!

Als men enkel Marokkaan wil blijven en je wil toch stemmen, ga dan stemmen in Marokko PUNT!
Ik vind ook wel dat de snelbelgwet volstaat...
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2003, 13:23   #15
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Hey, waarom het stemrecht voor migranten alleen voor mensen die in België wonen?

Waarom niet voor alle potentiele immigranten?

Wat is het verschil tussen Chinees die hier woont en werkt ,of een chinees die in china woont en werkt.
Oud 1 juni 2003, 13:57   #16
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas
De taal leren om stemrecht krijgen. Waarom moet een niet-europese burger de taal leren om pas na een opgelegd inburgeringstraject hem of haar misschien de Belgische nationalteit te geven, terwijl die portugees de taal niet kent en onmiddellijk de Belgische nationaliteit KADO KRIJGT.

Mag de europese diplomaat die hier al sinds jaren woont en stemrecht heeft enkel in het Engels verder blijven praten? Laten we hen dan ook een inburgeringstraject volgen? Of enkel de zwaksten?

Niemand kan tot op vandaag op deze onrechtvaardigheid een ZINNIG antwoord geven.

En toch verderlullen over 'de taal leren' en 'inburgeren'.
De paradox is dat migranten die zich willen naturaliseren, wèl nederlands zouden moeten leren en inburgeren, terwijl dat van andere migranten die gewoon wettelijk verblijven (decennia- en generaties lang) dat niet hoeven te bewijzen. Dus theoretisch zit je dan in België met bijna een miljoen vreemdelingen die de streektaal onkundig zijn en mogen blijven.

Gelukkig loopt al een paar jaren de snel-Belg wet, waarbij je kennis van de streektaal en je mate van inburgering niet hoeft te bewijzen. Theoretisch wel, want ik de praktijk wordt dat onderzoek en oordeel ter plaatse, en verschillend van gemeente en provincie, op verschillende manieren geïnterpreteerd en toegepast. Maar die evaluatie over de snel-Belg wet maak ik wel een andere topic over. Want "snel" is die snel-Belg wet al lang niet meer.
Oud 1 juni 2003, 15:14   #17
Quicky
Gouverneur

Quicky's schermafbeelding

Standaard

snel-Belgwet is het slechtste wat we hier in België hebben, ik vind dat ze een verplichte inburgeringscursus moeten volgen en slagen voor een test die daarop volgt. Je moet er iets voor over hebben om onze nationaliteit te krijgen.
Quicky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2003, 15:28   #18
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Quicky
snel-Belgwet is het slechtste wat we hier in België hebben, ik vind dat ze een verplichte inburgeringscursus moeten volgen en slagen voor een test die daarop volgt. Je moet er iets voor over hebben om onze nationaliteit te krijgen.
Maar vreemdelingen hoeven niet genaturaliseerd te zijn om quasi dezelfde rechten te verkrijgen zoals de Belgen, ook al zijn ze niet ingeburgerd en beheersen zij de streektaal niet.

Als je het alleen om het stemrecht (plicht) zou doen, zou ik tegen die vreemdelingen zeggen: bekijk het nog maar eens goed.
Oud 1 juni 2003, 15:35   #19
Jabbe
Burger

Jabbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jabbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Quicky
Nice. Als pure Belg uit Vlaanderen heb ik er anders zelf niets voor over om mijn nationatiteit te krijgen... jij blijkbaar wel. Mooi. Neem dan ook maar deel aan die test. Leer dus even onze vaderlandse geschiedenis, maak een analyse van de guldensporenslag zonder heroïsche franjes, leer de werken van Guido Gezelle, Joost Vondel en Hugo Claus van buiten en kom dan binnen een paar weken de test afleggen...
Als je slaagt, ben je een brave Belg. Bravo! Let wel op! Mispeutert u iets van zodra u Belg bent (of was het liever 'Vlaming'?), dan wordt u uw nationaliteit weer ontnomen! Als dat geen gepaste straf is...

Btw: Allochtonen hebben toch ook geen inburgeringscursus nodig om aan onze plichten te voldoen? Waarom dan wel een voor onze rechten?
Oud 1 juni 2003, 15:37   #20
Quicky
Gouverneur

Quicky's schermafbeelding

Standaard

Ik wil geen Belg zijn, ik ben Vlaming!
Quicky is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be