![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Binnen vijf dagen is het weer zover: 25 augustus troept gans Vlaanderen (en ver daarbuiten) weer samen voor Outer en Heert rondom Diksmuide, waarvan aardig wat deelnemers niet eens te IJzertoren te zien zullen krijgen wegens te zat, te neonazi getrouw, te radicaal, te onverdraagzaam... ook voor het eigen volk dus en dat VOORAL voor het eigen volk!
Luc Vermeulen van het Vlaams Blok heeft ter gelegendheid van de 75ste IJzerbedevaart opnieuw zijn zogeheten "Werkgroep Radicalisering IJzerbedevaart" opgetrommeld en roept daarmee "alle Vlaams-nationalisten op die dag te Diksmuide deel te nemen aan een alternatieve IJzerbedevaartplechtigheid op de rechteroever van de IJzer" . Waar dat is? In't café 't Hof van Vlaanderen' natuurlijk ![]() ![]() . Uiteraard beginnen voor het Vlaams Blok en Luc Vermeulen de 'aktiviteiten' al iets vroeger. Uit de agenda van Voorpost: - 24 augustus Europese Kameraadschapsavond te Diksmuide - 25 augustus IJzerbedevaart te Diksmuide Wat die "Europese Kameraadschapsavond" betreft hoef ik daar geen tekeningtje bij te maken, de 'vrolijke vrienden van het Blok' zullen ook weer van de partij zijn. Toen ik halverwege de jaren zeventig nog een paar IJzerbedevaarten heb aangedaan, ergerde ik me steevast aan de krantenkoppen van de dagen erna, over extremistische en neonazi's die de straten van Diksmuide (en buurdorpen) onveilig maakten. Het is nooit anders geweest, niet ervoor, niet erna, en nog minder tegenwoordig. Integendeel. Het spelletje dat het Vlaams Blok de laatste jaren in Diksmuide opvoert is zo doorzichtig als bronwater, maar je moet het wel willen zien natuurlijk. Een tegen-IJzerbedevaart organiseren, op dezelfde dag en aan de andere oever als de feitelijke IJzerbedevaart, wat kan daar nu het doel van zijn denk je? Het Vlaams Blok recruteert als jaar en dag uit die extreem-rechtse broeinesten. Het kan dan wel een juridisch sluitend (bijna toch) programma afleveren, dat voor Jan Publiek niks aanstootgevends mag bevatten, maar binnenskamers (en in 't Hof van Vlaanderen op 24 aug. 2002) wordt er heel wat andere taal gesproken, die het CGKR maandenlang werk zou kunnen bezorgen. Het Vlaams Blok wil al lang de organisatie van de jaarlijkse IJzerbedevaart voor zich opeisen. Het beschouwt zich als de enige erfgenaam van de vooroorlogse vlaamse strijd, die velen in de collaboratie heeft gebracht, en ook dat gegeven vind het Blok aanvaardbaar én eerbaar. "Al wat goed voor Vlaanderen is, is goed voor ons", redeneren ze daar. De kopstukken van het Blok verbeelden zich grootse Landdagen in de goeie ouwe vooroorlogse stijl, waar terug 'vrije meningsuiting' voor Vlamingen zou gelden, en ze luidkeels en ongestoord door enige Law and Order, kunnen fulmineren en verketteren tegen al wie tegen de Partaai is, tegen vreemdelingen, doppers, landlopers, geëmancipeerde vrouwen, abortus en meer van dat ONTAARDE en ONVLAAMSE gedrag. Niks meer en niks minder dan dat. ![]() Dat het Vlaams Blok in feite de poten onder de eigen stoel wegzaagt, kan hen geen barst schelen. Liever 500 gemotiveerde para-troepers op de wei van Diksmuide, dan 20 000 verdraagzame goedlachse vlamingen, die van hun jaarlijks onderonsje een leuke picknick wilden maken. Het Blok klutst -bewust of onbewust (ik gok op het eerste)- twee dingen door elkaar. 1. De vlaamse beweging met hun volbloedvlamingen die uit eerlijke vlaams overtuigd bewustzijn een uitstapje maken 2. Het rechts-extremisme waar je de skinheads, de neonazi's, de revisionisten, extreem-nationalisten enz... die dergelijke happenings aangrijpen om terug de dictatuur van de onverdraagzaamheid, het racisme en discriminatie in te stellen. Het Vlaams Blok doet zich voor als het eerste maar bedoelt het tweede. gegroet ©º°¨¨°º©©º°¨¨°º© t h e P i a n o ©º°¨¨°º©©º°¨¨°º©
![]() |
#2 |
Burgemeester
|
![]() Tja, je gelooft uiteraard waarschijnlijk je eigen leugens en meer dan waarschijnlijk zal ik je daar ook niet van kunnen behoeden. U doet dus maar! Hieronder vindt u echter het persbericht van het Vlaams Blok omtrent de IJzerbedevaart. Lees vooral de laatste zin ... hoe valt dit te rijmen met "andermaal uit de hand lopen"? Zeg me trouwens eens wanneer het VB een IJzerbedevaart uit de hand heeft laten lopen?
J.N. IJZERBEDEVAART: VLAAMS BLOK GAAT NAAR DIKSMUIDE Het Partijbestuur van het Vlaams Blok betreurt de recente uitspraken van IJzerbedevaartcomité-voorzitter Lionel Vandenberghe naar aanleiding van de perikelen rond de komende IJzerbedevaart. Lionel Vandenberghe gaat voor de zoveelste keer zijn boekje te buiten door het Vlaams Blok te belasteren en te beledigen als "de doodgravers van de IJzerbedevaart". Dergelijke harde taal hebben we nochtans de voorbije jaren niet gehoord ten aanzien van de Vlaamse regeringspartijen die de meest anti-Vlaamse regering sinds decennia vormen. Het Vlaams Blok vraagt zich af welk spel Lionel Vandenberghe speelt; tenzij hij de bedoeling heeft nog meer volk van de weide weg te jagen. Het aantal deelnemers is onder zijn voorzitterschap reeds geslonken van gemiddeld 30.000 tot vorig jaar nog nauwelijks 7.000 mensen. In plaats van zich af te vragen hoe dit komt, en dus op dialoog en verzoening onder Vlaams-nationalisten aan te sturen, speelt de voorzitter pyromaan, maar dient zich wel aan als onschuldige brandweerman. Het Vlaams Blok begrijpt niet waarom het IJzerbedevaartcomité in de huidige politieke omstandigheden niet alle pijlen richt op de anti-Vlaamse regering-Verhofstadt, die toegeving na toegeving aan de Franstaligen doet. Vandaag zou een eensgezinde en radicale IJzerbedevaart meer dan ooit noodzakelijk zijn, maar daar heeft het officiële comité blijkbaar geen boodschap aan. Het Vlaams Blok stelt vast dat een aantal Vlaams-nationale verenigingen, verzameld in de Werkgroep Radicalisering, oproept tot een vreedzame alternatieve plechtigheid aan de rechteroever van de IJzer. In tegenstelling tot wat Vandenberghe leugenachtig beweert, is dit geen initiatief van het Vlaams Blok. Dit neemt niet weg dat wij de beweegredenen van de initiatiefnemers begrijpen en dat de verantwoordelijkheid voor de tweespalt moet gezocht worden waar ze te vinden is, namelijk bij het officiële comité. Het Vlaams Blok roept zijn kaderleden op om volgende zondag hoe dan ook naar Diksmuide te gaan. Het partijbestuur van het Vlaams Blok en de parlementsleden zullen de plechtigheid van de Werkgroep Radicalisering bijwonen - nadien zal een delegatie onder leiding van de partijvoorzitter ook de officiële bedevaart bijwonen. Het Vlaams Blok is immers van oordeel dat de bedevaarttraditie niet het privé-eigendom is van Lionel Vandenberghe of van secretaris Demeurie, maar wel van de hele Vlaamse Beweging waar het Vlaams Blok vanzelfsprekend deel van uitmaakt. Het Vlaams Blok hoopt dat de manifestaties van komende zondag rustig en vreedzaam zullen verlopen. Frank Vanhecke Voorzitter Vlaams Blok |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Staatssecretaris
|
![]() ThePiano schreef:
Citaat:
Nu zou ik graag van ThePiano willen vernemen, hoe hij heeft kunnen bepalen dat die Vlamingen die toch afzakken naar Diksmuide automatisch ‘goedlachse verdraagzame’ Vlamingen zijn. Ik onderstel dat hij onder ‘goedlachse Vlaming’ een persoon bedoelt die met de glimlach het VLD-SPA-Agalev geknoei aanvaardt? De ThePiano zal waarschijnlijk ook niet weten wat de kwaliteiten zijn van verdraagzaam. Het is heel simpel: er zijn er geen. Verdraagzaamheid is een voorrecht waarin diegene die moet verdragen de daden van de betrokkene ondergaat op basis van een politiek-correcte instelling. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
![]() Citaat:
![]() Je zegt dat ik een leugenaar ben, en om dat aan te tonen kom je met een perscommunique van het Vlaams Blok zélf aandragen?!!? Ik kan net zo goed vragen aan Dutroux of hij zelf vindt dat hij schuldig is of niet ![]() In een interview met DS zegt Annemans dat het Blok aan beide zijden van de IJzer zal staan: officieel op de Ijzerweide en officieus aan de andere kant. Leg me dat dan ook maar eens uit. Maar ik hoor het Blok al zeggen: "a ja, maar wij kunnen onze leden toch niet beletten om tegen te betogen" en zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan. Straks ga je me nog vertellen dat Luc Vermeulen op eigen houtje handelt ![]()
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
![]() Citaat:
Ik herinner me nog best de Blokse capriolen van 1995 ![]() Toen riep het Vlaams Blok op om de officiële bedevaart op de Yzerweide te boycotten. Directe aanleiding was dat volgens hen de grondbeginselen van het Yzerbedevaart-comité zijn aangepast en dat een oproep tot verdraagzaamheid is opgenomen. Dit was tegen het zere been van de extremisten ende mestkevers. Zij organiseerden een demonstratie aan de overkant van Yzer. Enkele duizenden rechtsradicalen probeerden toen met een geluidsdemonstratie de plechtigheden te verstoren en eisten luidkeels het ontslag van Lionel Vandenberghe, de voorzitter van het comité. Dus, ga maar eens aan het Vlaams Blok zelf vragen waarom er de laatste jaren minder volk komt, vandaar ook mijn citaat Liever 500 gemotiveerde para-troepers op de wei van Diksmuide, dan 20 000 verdraagzame goedlachse vlamingen, die van hun jaarlijks onderonsje een leuke picknick wilden maken. Dat van die goedlachse vlamingen heb ik nog vriendelijk bedoeld, omdat ik nog iets heel wilde laten van dat verknipt vlaams-nationalisme, want je mag -wat mij betreft- die typering evengoed schrappen uit mijn post.
![]() |
![]() |
#6 |
Staatssecretaris
|
![]() Waar wilt ge nu naartoe gaan? Lionel is voorzitter van het IJzerbedevaartcomité en niet het Vlaams Blok. Als ge dus wilt weten waarom er minder IJzerbedevaarders zijn, dan moet ge dat aan Lionel vragen en niet aan het Vlaams Blok.
Indien Luc Vermeulen wil gaan betogen op de rechteroever dan is dat zijn recht. En wanneer in 1995 een partij niet akkoord ging met het de verandering van prioriteiten, dan is dit ook een recht. Immers, Lionel en zijn kliek vertaalden de traditionele slogans van de IJzerbedevaart -- zelfbestuur, nooit meer oorlog, godsvrede -- in de politiek correct klinkende slagwoorden als vrijheid, vrede en verdraagzaamheid. Vooral het laatste begrip is dubieus. Verdraagzaamheid heeft geen enkel positief aspect en wordt tevens gebruikt om het Vlaams Blok te stigmatiseren. Het protest tegen het huidige IJzerbedevaartcomité is gerechtvaardigd, omdat het tot nu toe niet met één (1) eis naar voor is durven komen die ook maar een oplossing kan bieden voor Vlaanderen. Ik lees steeds nietszeggende leuzen zoals: “niet meer Vlaanderen, maar een beter Vlaanderen, samen toekomst maken, …” Kom zeg, de vent heeft zich compleet verbrand aan die bekentenis van collectieve schuld over het zogenoemd ‘collaboratie verleden’, zonder enige compensatie door amnestie of eerherstel. Zonder er op te wijzen dat enige vooruitgang in deze materie onmogelijk is binnen een Belgische staat. Is dat het model van een Vlaamse voorvechter? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
Trouwens, hoe kan je nu amnestie verlenen aan mensen die het alleen maar betreuren dat Hitler de oorlog heeft verloren? Een schuldbekentenis is bijna het minimum om amnestie te verkrijgen. Vergeet ook niet dat de slachtoffers zelf soms erg lang op compensatie hebben moeten wachten. Zo werd nog maar een paar weken terug schadevergoeding toegekend aan de joodse gemenschap van België..... ook 57 jaar na dato!
![]() |
![]() |
#8 |
Partijlid
|
![]() Den Ijzerbedevaart waar vroeger vrede en verdraagzaamheid op de eerste plaats stonden. De Ijzerbedevaart waar alle mensen over de ganse wereld bij elkaar kwamen om de gruwel van de oorlog te beschimpen en vrede hoog in de vaandel te dragen.
De Ijzerbedevaart van heden een persiflage van wat het geweest is.De Ijzerbedevaart een feest waar men effe lekker kan schelden naar elkaar,desnoods een beetje vechten. De Ijzerbedevaart,kortom een feest voor iedereen,die het nu positief of negatief bekijkt het is en blift een feest. O wee de gebeenten van die duizenden onschuldigen die liggen te rotten onder hun voeten. Zij die gevochten hebben voor de vrijheid en de vrede Shame on you!!!!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Parlementslid
|
![]() Nooit meer Oorlog!
Dat kan men lezen op de Ijzertoren. Nu wil ik hier niet beweren dat het oorlog is. Daarvoor zou het hier wel erg uit de hand moeten lopen, maar je kan het allesbehalve een vredige tijd noemen. Het is een pietluttigheid als je het vergelijkt met de echte strijd. De strijd waarvoor er zoveel hun leven hebben gegeven. De slagvelden die nu nog gebukt gaan onder het bulderen der kanonnen. De doden die nu nog vallen. Het is een monument dat rust verdient, dat rust vraagt, maar blijkbaar niet gegund wordt.
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
Op naar de 21ste eeuw ![]()
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#12 | |
Staatssecretaris
|
![]() Er is al 1 lichtpunt. Iedereen schijnt aan te nemen dat Lionel (en niet het Vlaams Blok) verantwoordelijk is voor de terugval van het aantal deelnemers. Over de redenen kunnen we nog discussiëren.
Zich excuseren voor collectieve schuld is het meest idiote dat er kan bestaan. Lionel had niks met collaboratie te maken en dus hoeft hij zich niet in het stof te wentelen in een vlaag van extreem masochisme. Citaat:
Het is bijzonder incorrect om de collaboratie alleen maar te bekijken gedurende de periode van het activisme en tijdens de tweede wereldoorlog. Het ontstaan van België was het resultaat van collaborerende elementen (met Frankrijk) en een kortzichtige Katholieke overheid (schrik van het protestantisme in Nederland). Deze collaborateurs met Frankrijk, werden nooit vervolgd, omdat ze hun slag gewonnen hebben. Het is logisch dat ook Vlamingen uitkeken naar buitenlandse steun die een Vlaamse onafhankelijkheid zou nastreven. Het enige probleem is dat ze de slag verloren hebben. Nog een detail: de Vlamingen leefden in een Staat die bij haar ontstaan Vlaams-vijandig was en de uitroeiing van de Vlaamse cultuur nastreefde. “La Belgique sera latine, ou ne sera pas”, Kardinaal Mercier). En voor zover ik weet heeft de Belgische Staat nooit excuses aangeboden voor de behandeling van de Vlamingen. Wij wachten daar al meer dan 170 jaar op… |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
Heel dat ding "Werkgroep Radicalisering IJzerbedevaart" is een uitvindsel van het Vlaams Blok. Het is een samenraapsel van Voorpost, Were Di, NSV, VNJ enfin, de hele bekende extreem-rechtse winkel zit erin. En ja, waaruit bestaat het Blok zelf dan? Uit dezelfde rakkers natuurlijk, zelfs een blinde mol kan dat zien. En leg mij eens uit waarom VB-voorzitter Van Hecke eerst op de ene over zal staan (omdat wij de beweegredenen van de initiatiefnemers begrijpen) en daarna een officiële VB-delegatie naar de andere oever zal trekken omdat de IJzerbedevaarttraditie niet het privé-eigendom is van Lionel Vandenberghe
![]() |
![]() |
#14 |
Parlementslid
|
![]() Als het Ijzerbedevaartcomité slim is installeert het toch gewoon een nieuwe voorzitter en zeggensman, dan zijn er toch al wat problemen van de baan. Of zie ik het te simpel?
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#16 |
Parlementslid
|
![]() Hij moet daarom geen toegang zoeken tot het Blok maar binnen de aanhang zoeken naar mensen die interesse tonen en de tanende opkomst tegenhouden. De jeugd aanspreken, zich meer engageren. Geen duf oud spreekgestoelte met een oude zagevent van voor.
![]() |
#17 |
Partijlid
|
![]() Nooit zal het Vb een andere voorzitter aanvaarden buiten die van hun eigen strekking.Ze willen het voor hun zelf hebben alsof zij de wereldoorlog opgelost hebben.Ze hebben de leuze ook in hun eigen vaandel: eigen volk eerst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Parlementslid
|
![]() Als ze die leuze inderdaad zo benepen zullen ten uitvoer brengen dan zal een cordon niet meer nodig zijn. Zo zullen 'oppositiepartijen' elkaar blindelings tegemoet treden.
![]() |
#19 |
Burgemeester
|
![]() Wat ik me soms afvraag. Mensen zoals The Piano, Pieterjan, ... wie zijn die mensen juist. Ik lees hier de één stelling na de andere: "Dat gaat het Vlaams Blok nooit willen", "Zo zijn die van het Vlaams Blok", "Die denken zo", "Ze doen X omdat ze Y willen", ... Als jullie het gedachtenpatroon van de doorsnee Vlaams Blokker zo goed kennen, moet er toch iets schuil gaan onder jullie ware identiteit.
Hoe kunnen jullie nu in godsnaam weten wat een ander wil en denkt? J.N. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Parlementslid
|
![]() Voor mij heeft het Vlaams Blok een 'alles of niets'-ingesteldheid. Als er twee mogelijkheden open zijn kun je bijna onmiddellijk aantonen waarom ze voor A gaan en niet voor B.
U moet rekenen dat ook tot mijn kennis- en vriendenkring Vlaams Blokkers horen. Het is geen wereld waar ik amper het bestaan vanaf weet. Het blijft een vereniging van verschillende individuen die eenzelfde lijn volgen. Natuurlijk kan die niet altijd doorgetrokken worden maar regelmatig is ze héél voorspelbaar.