Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2003, 21:40   #1
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Interessant om eens te zien hoe sommige Noorse gemeenten en provincies op zoek gaan naar Europeanen (in onderstaand geval Nederlanders, maar, zo blijkt uit het nieuws van enkele dagen geleden, ook Vlamingen).

http://www.norsk.nl/
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2003, 21:59   #2
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Grappig was vooral de reden waarom de Noren vooral Nederlanders en Belgen willen aantrekken:

Volgens een Noorse functionaris is de reden dat Nederlanders en Belgen het beste integreren in de Noorse maatschappij.

Daar kunnen een aantal andere nationaliteiten nog iets van leren hé, van die 'onverdraagzame en intollerante' Belgen!

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2003, 22:06   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een andere reden is ongetwijfeld ook de taalkennis waarvoor Vlamingen als Nederlanders bekend staan. Ook de taalnabijheid van het Noors ten opzichte van het Nederlands zal ook wel een rol spelen.
Oud 14 november 2003, 22:37   #4
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

In 2002 heeft de VARA een documentaire uitgezonden over de 'Nedernoren' van het eiland Hovden, vlak voor de Noorse kust. Het eiland dreigde ontvolkt te raken, maar door de komst van Nederlanders is het nu weer een 'levendig' eiland. De documentaire volgt zowel Nederlanders die naar Noorwegen emigreren, mensen die er al wonen, als mensen die weer terugkeren naar Nederland, uit heimwee of omdat de omschakeling te groot was.
http://info.omroep.nl/vara?nav=zuskHsHzGHEkCcHzJwD

De hele documentaire (58 minuten) is op internet te bekijken: http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams...-nedernoren.rm
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2003, 23:50   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Bedankt, Dimitri. Heel interessante reportage. Ik vraag me wel af waarvan die mensen eigenlijk nu gaan leven. Het lijkt er wel op dat ze een of ander baantje van de Noorse staat kregen aangeboden (postbode, buschaffeur...). Jammer dat dit aspect eigenlijk niet aan bod kwam in de reportage.
Oud 15 november 2003, 16:41   #6
El Cid
Gouverneur

El Cid's schermafbeelding

Standaard

Wat is er mis met zo'n gerichte integratie?

Ik vind het niet meer dan normaal dat je je immigratie regelt afhankelijk van de behoeften van je land. Aan ongeschoolde arbeidskrachten heeft België niets.
Oud 15 november 2003, 16:46   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door El Cid
Wat is er mis met zo'n gerichte integratie?
Niets. Nergens stel ik dat toch. Of meent u iets te lezen dat ik in mijn eigen berichten van verre noch van dichtbij ontwaar?
Oud 15 november 2003, 17:02   #8
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Dit is al eens eerder op dit forum ter sprake gekomen en nog niet zo lang geleden.
Ik heb contact met de Vlaamse vereniging die hieraan meewerkt en het is eigenlijk wel interessant. Het komt erop neer dat je kunt solliciteren naar jobs in de streek rond een bepaald dorp in Noorwegen dat herbevolkt wilt worden en dat je daar de nodige begeleiding bij krijgt. (Zoektocht naar woning, zeer goedkope koop- of huurprijs ter aanmoediging, hulp bij papierwerk...)
Maddox en ik zouden ervoor in aanmerking komen, zeker als Maddox een eigen bedrijfje wilt starten of er plaatselijk eentje kan overnemen. Ik, als chronisch zieke, kan er ook aan de slag als bijvoorbeeld kunstenaar of thuiswerker.
Nog liever hadden ze gezinnen met kinderen of een kinderwens gezien, maar zelfs als kinderloos echtpaar zijn we welkom. We zijn nu heel goed en nog lang aan het nadenken vooraleer we zo'n ingrijpende stap zouden zetten maar de voorwaarden zijn de moeite waard.
Oud 15 november 2003, 17:10   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth
Dit is al eens eerder op dit forum ter sprake gekomen en nog niet zo lang geleden.
Gezocht, maar niets op dit forum gevonden... Even helpen misschien?
Oud 15 november 2003, 17:38   #10
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Bedankt, Dimitri. Heel interessante reportage. Ik vraag me wel af waarvan die mensen eigenlijk nu gaan leven. Het lijkt er wel op dat ze een of ander baantje van de Noorse staat kregen aangeboden (postbode, buschaffeur...). Jammer dat dit aspect eigenlijk niet aan bod kwam in de reportage.
Het leek erop dat de meeste mensen werken in de visserij (twee mannen werkten aan nettenbehandeling). Een van de mannen had een boerderij, een vrouw wilde dokter worden, een man werkt dus als postbode, enz. Het kwam inderdaad niet uitvoerig aan bod, maar het gaat natuurlijk over slechts 10 Nederlandse gezinnen, naast 52 Noren. Ik denk dat ze in principe overdag ook in Florø op het vasteland kunnen werken en niet helemaal gebonden zijn aan het kleine eilandje.

Wat mij opviel, was dat de meesten uit het noorden van Nederland kwamen - Groningen, Friesland en Drenthe - wat nu juist de dunbevolktste gebieden van Nederland zijn. Een man liet zijn voormalige huis in Ten Boer zien, een andere vrouw had het over Grijpskerk (allebei in Groningen) - dat zijn plaatsen waar ik juist naartoe zou verhuizen als ik rustig wil wonen. Maar goed, het was hen duidelijk nog niet rustig genoeg, en zoiets als in Noorwegen vind je hier natuurlijk niet. Hooguit op de Waddeneilanden, maar dan alleen buiten de vakanties...
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be