Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juli 2005, 14:13   #1
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard De psycho(patho)logie van het rechts-extremisme

De structuur van het rechtse extremisme, hetzij bij zogenaamde autochtonen, hetzij bij zogenaamde allochtonen is gelijksoortig. Het betreft een ambigue band die men met een groep "anderen" onderhoudt en die vanuit het negatieve de eigen (gefingeerde) samenhorigheid constitueert waardoor deze "anderen" op een paradoxale wijze een positieve factor vormen. De onderlinge strijdpunten, diegene binnen het "eigen volk" worden bezworen doordat men zich met elkaar verbindt rond de marginalisatie van een specifieke groep of meerdere specifieke groepen van "vreemden", hetzij op grond van hun herkomst, hetzij op grond van hun "afwijkend" gedrag. Bij de laatste categorie speelt vaak de seksuele moraal een rol (wederom zowel bij de autochtonen als bij de allochtonen) aangezien het aantasten van de seksuele "normaliteit" wordt gezien als een aanslag op de gemeenschap. In wezen komt deze aantasting de extremisten goed uit, want enkel op die manier kunnen ze hun onderlinge strijd verbergen achter het gemeenschappelijk strijden tegen een vijand die als een externe indringer van de in wezen onbestaande eenheid wordt gepercipieerd. Om het sloganesk te stellen: het zijn de joden en de homo's die het nazisme mogelijk maakten, het zijn de vreemdelingen, de "perverten" die het Blok mogelijk maken en het zijn wij allen die het moslimextremisme een kans geven. Zowel het moslimextremisme als het autochtone rechts-extremisme zijn dus gelijkaardig gestructureerd al lijkt de eerste categorie radicaler te zijn, wat enkel te maken heeft met het grotere gebrek in die categorie van een anti-extremistische input vanwege de christelijk-humanistische beschaving voor zover de kern daarvan is, dat men zijn eigen positie niet ontleent aan het "verschil" met een andere of een vreemde die men marginaliseert om zo dat verschil überhaupt in de geesten van de mensen te installeren om hen zo een vals groepsgevoel aan te praten. (De christelijk-humanistische concrete geschiedenis valt dus niet geheel buiten dat extremistische procédé, cf. heksenvervolging, inquisitie, kruistochten,...). Rechtse christenen zijn dan ook valse christenen, aangezien ze in wezen het antichristelijke proces van de marginalisatie van de vreemde of andere overnemen om zo de irrationele groepsdwang te bewaren, die dezelfde is als diegene, waardoor Jezus Christus is gestorven. De "joden" die Christus ombrengen is extreem-rechts van vandaag, hetzij Vlaams, hetzij Arabisch.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2005, 20:50   #2
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer
De structuur van het rechtse extremisme, hetzij bij zogenaamde autochtonen, hetzij bij zogenaamde allochtonen is gelijksoortig. Het betreft een ambigue band die men met een groep "anderen" onderhoudt en die vanuit het negatieve de eigen (gefingeerde) samenhorigheid constitueert waardoor deze "anderen" op een paradoxale wijze een positieve factor vormen.
Klopt, maar het mocht iets meer zijn. Waarom zijn sommige mensen vatbaarder voor dat denken dan anderen? Waarom voelen sommigen zich méér bedreigd en hebben ze meer nood aan dat 'positieve groepsgevoel'? Is dat louter subjectief of spelen er ook objectieve factoren mee?

In elk geval duidt die behoefte aan saamhorigheid op onzekerheid: de mens wil niet 'alleen' staan in de wereld en zoekt in eerste instantie steun bij mensen die die onzekerheid delen (inderdaad bijna altijd vanuit een negatieve definiëring van zichzelf als groep). Maar wat creëert die onzekerheid? Sociaal-economische factoren? Of moeten we teruggrijpen naar Durkheims begrip 'anomie', dat in het postmodernisme een vergeten element lijkt: het wegkwijnen van de ideologieën (behalve de autoritaire, degenen die zichzelf niét relativeren) en de vervaging van normen en waarden (waaraan onmiskenbaar behoefte bestaat, hoe arbitrair ze ook zijn) creëren een situatie waarin het leven van de mens onvoorspelbaar wordt. Die onvoorspelbaarheid neemt razendsnel toe, onder impuls van de toenemende complexiteit van de samenleving en de toenemende ambiguïteit van begrippen die voorheen altijd eenduidig werden geïnterpreteerd, zoals seksualiteit (man/vrouw, voortplanting, zondebesef).

Daarmee lijkt de samenleving als geheel de elementen van die samenleving voorbij te hollen, ongrijpbaar te worden, en vervreemdt de mens van de samenleving waarvan hij deel uitmaakt. In een verdedigingsreflex tracht hij die gemeenschap dan ook op krampachtige wijze te vereenvoudigen, door ze te op te delen of te homogeniseren, dus te 'zuiveren' van 'anderen' (zoals je hieronder ook aangeeft) en een (valse) eenduidigheid te scheppen --> lees: door de spanningen niet weg te nemen, maar ze simpelweg te onderdrukken, desnoods met harde hand. Na deze fase treedt onafwendbaar weer een fase in waarin de slachtoffers van die onderdrukking zich verzetten (emancipatie) en zich op hun beurt als groep gaan identificeren (compleet met eigen subcultuur, al dan niet met de bedoeling die subcultuur uiteindelijk toch te integreren). Deze golfbewegingen worden normaliter steeds zwakker, of verschuiven, of manifesteren zich rond een nieuwe as.

Citaat:
De onderlinge strijdpunten, diegene binnen het "eigen volk" worden bezworen doordat men zich met elkaar verbindt rond de marginalisatie van een specifieke groep of meerdere specifieke groepen van "vreemden", hetzij op grond van hun herkomst, hetzij op grond van hun "afwijkend" gedrag.

Bij de laatste categorie speelt vaak de seksuele moraal een rol (wederom zowel bij de autochtonen als bij de allochtonen) aangezien het aantasten van de seksuele "normaliteit" wordt gezien als een aanslag op de gemeenschap.

In wezen komt deze aantasting de extremisten goed uit, want enkel op die manier kunnen ze hun onderlinge strijd verbergen achter het gemeenschappelijk strijden tegen een vijand die als een externe indringer van de in wezen onbestaande eenheid wordt gepercipieerd.
Sla je hier oorzaak en gevolg niet door elkaar?

Citaat:
Om het sloganesk te stellen: het zijn de joden en de homo's die het nazisme mogelijk maakten, het zijn de vreemdelingen, de "perverten" die het Blok mogelijk maken en het zijn wij allen die het moslimextremisme een kans geven.

Zowel het moslimextremisme als het autochtone rechts-extremisme zijn dus gelijkaardig gestructureerd al lijkt de eerste categorie radicaler te zijn, wat enkel te maken heeft met het grotere gebrek in die categorie van een anti-extremistische input vanwege de christelijk-humanistische beschaving voor zover de kern daarvan is, dat men zijn eigen positie niet ontleent aan het "verschil" met een andere of een vreemde die men marginaliseert om zo dat verschil überhaupt in de geesten van de mensen te installeren om hen zo een vals groepsgevoel aan te praten.
Jaja, maar vanwaar die nood aan dat valse groepsgevoel? Dat komt niet uit de lucht vallen, hé. Dat lekt niet zomaar de geesten binnen. Zelfs als het 'irrationeel' is, zoals je hieronder beweert, dan moet het toch een functie hebben, dan moet het voor de betrokken individuen toch om een of andere reden verkieslijk zijn boven de christelijk-humanistische houding?

Citaat:
(De christelijk-humanistische concrete geschiedenis valt dus niet geheel buiten dat extremistische procédé, cf. heksenvervolging, inquisitie, kruistochten,...). Rechtse christenen zijn dan ook valse christenen, aangezien ze in wezen het antichristelijke proces van de marginalisatie van de vreemde of andere overnemen om zo de irrationele groepsdwang te bewaren, die dezelfde is als diegene, waardoor Jezus Christus is gestorven. De "joden" die Christus ombrengen is extreem-rechts van vandaag, hetzij Vlaams, hetzij Arabisch.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2005, 23:05   #3
duncan
Banneling

Standaard

Het is maar een ideetje zenne maar zou het niet kunnen dat er wel degenlijk extremisten zijn die ' niet ' extremistisch zijn of irrationele verwoordenlijkheden overbrengen 1.

Zou het niet kunnen dat er één of de andere ni al te goe gezinde spirituele syncretische christen rondloopt die ni goe gezind is op bepaalde politiekers in het land en ook al wordt deze syncretistische spirituele christene aangewezen wie weet doet die'n zenne zondags plicht en " ziels " bewust! 2

Wie weet zijn er zo vele extreme meningen dat het te moeilijk wordt om goede regel gevingen door te voeren ...ééntje die mensen het gevoel van het samen zijn DEELT & GEEFT in plaats van groepen en cults te voor oordelen. 3

Verder vindt ik het raar dat zo vele goed werkende allochtone & autochtone mensen en verenigingen het moeilijk hebben met huidige politieke conjunctuur. 4

En voila da was nu mijn korte overdrachts bijdrage in het viervuldige en weetge wat ik hoop dat men is ne keer leert luisteren naar het eigen volk ; inclusief ieder 1 dus ook extreme mensjes want tenslotte komt deze verwoording ook extreem over Der Wanderer .

Morja ik zen ni beter .....zo geworden en gemaakt

En nog iets over de Antwerpse heksen vervolging die toen ook in was ....euhm ik doe ni mee zenne; liever bbq dan.

Psycho phatologie dacht ik had meer met werking van lichaam-geest en omgedraaid ivm toedieningen of zo medische term is het niet ?![edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by duncan on 13-07-2005 at 00:09
Reason:
--------------------------------

Het is maar een ideetje zenne maar zou het niet kunnen dat er wel degenlijk extremisten zijn die ' niet ' extremistisch zijn of irrationele verwoordenlijkheden overbrengen 1.

Zou het niet kunnen dat er één of de andere ni al te goe gezinde spirituele syncretische christen rondloopt die ni goe gezind is op bepaalde politiekers in het land en ook al wordt deze syncretistische spirituele christene aangewezen wie weet doet die'n zenne zondags plicht en " ziels " bewust! 2

Wie weet zijn er zo vele extreme meningen dat het te moeilijk wordt om goede regel gevingen door te voeren ...ééntje die mensen het gevoel van het samen zijn DEELT & GEEFT in plaats van groepen en cults te voor oordelen. 3

Verder vindt ik het raar dat zo vele goed werkende allochtone & autochtone mensen en verenigingen het moeilijk hebben met huidige politieke conjunctuur. 4

En voila da was nu mijn korte overdrachts bijdrage in het viervuldige en weetge wat ik hoop dat men is ne keer leert luisteren naar het eigen volk ; inclusief ieder 1 dus ook extreme mensjes want tenslotte komt deze verwoording ook extreem over Der Wanderer .

En nog iets over de Antwerpse heksen vervolging die toen ook in was ....euhm ik doe ni mee zenne; liever bbq dan.

Psycho phatologie dacht ik had meer met werking van lichaam-geest en omgedraaid ivm toedieningen of zo medische term is het niet ?![/size]

[size=1]After edit by duncan on 13-07-2005 at 00:06
Reason:

En nog iets over de Antwerpse heksen vervolging die toen ook in was ....euhm ik doe ni mee zenne; liever bbq dan.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

En voila da was nu mijn korte overdrachts bijdrage in het viervuldige en weetge wat ik hoop dat men is ne keer leert luiteren naar het eigen volk ; inclusief ieder 1 dus ook extreme mensjes want tenslotte komt deze verwoording ook extreem over Der Wanderer .

En nog iets over de Antwerpse heksen vervolging die toen ook in was ....euhm ik doe ni mee zenne; liever bbq dan.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door duncan : 12 juli 2005 om 23:09.
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2005, 23:09   #4
Grellig
Minister

Grellig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot
Klopt, maar het mocht iets meer zijn. Waarom zijn sommige mensen vatbaarder voor dat denken dan anderen? Waarom voelen sommigen zich méér bedreigd en hebben ze meer nood aan dat 'positieve groepsgevoel'? Is dat louter subjectief of spelen er ook objectieve factoren mee?
Vraag dit aan de nabestaanden van de slachtoffers in Londen,ze zullen u graag te woord staan denk ik.

Novalis
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2005, 23:14   #5
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Vraag dit aan de nabestaanden van de slachtoffers in Londen,ze zullen u graag te woord staan denk ik.

Tjah we zen allemaal één hé zegt men....mocht ik beetje moderne engelse jongeling zijn had ik hierop f****** A op geantwoord van A-klasse.

Moh troost je mocht dit hier gebeuren zal het wel anders piepen zijn zo denk ik.
Blij en trots ben ik voor die nieuwe veiligheids maatregelingen mor euhm....khoop dat ze uit Irak weg blijven; zou het beste zijn.

Extreem dat ik ben en onbewust als non sociale christene heb ik nog steeds geen tijd gevonden om een kaarsje aan te steken maar dat komt nog wel; als die lijken weg zen :'(
Voorbereid ben ik al ; belgen zijn bij de weinigen die mondiaal kunnen denken,voelen en handelen...sommige conventies maken dit duidenlijk maar andere geheime afspraken op verschillende plaatsen eerder niet vindt ik morja belgisch lol [edit]
[size=1]After edit by duncan on 13-07-2005 at 00:18
Reason:

Citaat:

Tjah we zen allemaal één hé zegt men....mocht ik beetje moderne engelse jongeling zijn had ik hierop f****** A op geantwoord van A-klasse.

Moh troost je mocht dit hier gebeuren zal het wel anders piepen zijn zo denk ik.
Blij en trots ben ik voor die nieuwe veiligheids maatregelingen mor euhm....khoop dat ze uit Irak weg blijven; zou het beste zijn.

Extreem dat ik ben en onbewust als non sociale christene heb ik nog steeds geen tijd gevonden om een kaarsje aan te steken maar dat komt nog wel; als die lijken weg zen :'(
Voorbereid ben ik al ; belgen zijn bij de weinigen die mondiaal kunnen denken,voelen en handelen...sommige conventies maken dit duidenlijk maar andere geheime afspraken op verschillende plaatsen eerder niet vindt ik morja belgisch lol [/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Blij en trots ben ik voor die nieuwe veiligheids maatregelingen mor euhm....khoop dat ze uit Irak weg blijven; zou het beste zijn.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door duncan : 12 juli 2005 om 23:18.
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2005, 09:39   #6
kwaku
Banneling

kwaku's schermafbeelding

Standaard

Allemaal flauwekul. Vermits het establishment in België 'links' is, is het eigenlijk 'rechts'. Het VB is de meest 'linkse' partij in Vlaanderen.
kwaku is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be