Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juli 2005, 11:30   #1
PAJOT
Banneling

Standaard leefregel !

[size=4]Dit is de leefregel van de Dinaso.[/size] (...)

1. Hij zal zijn dag beginnen met lichamelijke oefeningen, die van 10 tot 15 minuten in beslag zullen nemen. Hij zal zich daarbij herinneren, dat een gezonde ziel een gezond lichaam behoeft en dat alleen een zedelijk en lichamelijk sterk geslacht de Natie groot zal maken.

2. Hij zal vervolgens zijn dag aan de Natie wijden door het stijlvol en overwegend opzeggen van de Levensregel.

3. Hij zal in de loop van de dag minstens een kwartier besteden aan het overwegend lezen van het brevier of van andere vormende teksten.

persoonlijke noot : ook Germaanse mythologoie kan daartoe behoren

4. Hij zal in de loop van de dag minstens een half uur besteden aan studie en overweging met het oog op zijn vorming of aan een overeenkomstig werk in dienst van de Natie.

5. Bij voorkeur 's avonds zal hij een grondig algemeen en bizonder gewetensonderzoek houden, gevolgd door een nauwkeurig bepaald voornemen voor de volgende dag.

6. Hij zal zijn dag besluiten met het waardig opzeggen van de zesde strofe van het Wilhelmus, hymne en gebed.

7. Hij zal een dag der week kiezen, waarop hij zich onthouden zal van roken. Hij zal dit beschouwen als een middel tot onthechting en zelfbeheersing en als een steeds terugkerende prikkel voor zijn ijver.

persoonlijke noot : beter is het zich geheel te onthouden van verslavende middelen

8. Hij zal in zijn uitwendig gedrag en houding de innerlijke ernst, waardigheid van den Dinaso weerspiegelen. (...)

Een onberispelijke kledij, sober van snit en kleur.

(...)

Korte haren, nek en slapen als het ware geschoren.

dus niet :

Zowel in staande houding als zittende houding het lichaam steeds rechtop.

Geef de voorkeur aan een harde zitplaats.

Het hoofd steeds rechtop, zelfs een beetje omhoog geheven als teken van fierheid. Zowel het hoofd als ogen niet te beweeglijk : middel tot en teken van ingekeerdheid en ernst.

Open blik, recht op voorwerp of persoon gevestigd.

Gelaat vrij onbeweeglijk : volstrekte beheersing der gevoelens, zowel vreugde als droefheid.

De mond streng gesloten, zonder overdrijving of gemaaktheid.

(...)

[size=4]Kortom, heel zijn uiterlijk en gedrag zal onthechting en soberheid, orde en doelbewustheid, waardigheid en bescheidenheid innemen.[/size]

9. Wat zijn onmiddellijke omgeving betreft, zal hij bedenken, dat een Dinaso sober moet leven, onthecht van het bijkomstige, altijd reisvaardig, zelfs voor de grote reis.

Daarom zal hij alle overbodige weelde uit zijn woning bannen.

Op de ereplaats, na God, Joris Van Severen.

Geen al te gerieflijke meubels of zetels, die tot verwekelijking en verwijving leiden.

(...)

10. Ten einde te voorkomen, dat hij te zeer door uitwendige beslommeringen wordt opgeëist, zal hij minstens een maal per week, in zijn woning, een bezinningsavond houden, welke hij uitsluitend wijden zal aan de overweging en de studie.

11. Omdat het gezin de kiemgemeenschap is van alle menselijk en nationaal leven, zal hij de heilige banden van gezin en familie zoveel mogelijk bevestigen. (...)

12. Hij zal in zijn woning een bepaald vertrek toewijden aan de Natie en de familiegeest. Dit vertrek zal in alle opzichten een gewijd karakter dragen.

(...)
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 11:32   #2
PAJOT
Banneling

Standaard

Zo moeten jullie leven. Laat deze tekst dus een leidraad worden.
Oud 18 juli 2005, 11:36   #3
Cosmo
Burgemeester

Cosmo's schermafbeelding

Standaard

Gelieve zo vlug mogelijk een psychiater te raadplegen ....
Oud 18 juli 2005, 11:36   #4
Musketo
Banneling

Musketo's schermafbeelding

Standaard

Kust mijn kloten.
Musketo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 11:43   #5
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

13. Hij zal zichzelf bestraffen met een buttplug als hij een van de regels overtreedt.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 11:44   #6
PAJOT
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cosmo
Gelieve zo vlug mogelijk een psychiater te raadplegen ....
waarom ?? (zonder schelden aub)
Oud 18 juli 2005, 11:51   #7
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Zijn er ook leefregels voor de "Dinasa"?
Oud 18 juli 2005, 11:57   #8
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Is geregeld van partner veranderen en rokkenjagen ook toegelaten? Dat was toch de favoriete bezigheid van onze Joris, niet?
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 12:08   #9
Stubaf.
Banneling

Stubaf.'s schermafbeelding

Standaard

Zo'n dingen klinken allemaal wel goed en wel (give or take a few objections) maar ze werken alleen wanneer iedereen meedoet. Buiten een paar totalitaire trekken die minder gunstig zijn, is vooral het ethisch-sociaal beeld van de DINASO-beweging erg goed. Vooral de menselijke zedelijkheid en de moraal is tegenwoordig zodanig losgedraaid dat ik me afvraag of het ooit nog goed komt. Velen vallen zelfs ten prooi aan hun eigen abjecte en onzedelijke levensstijl en komen om van AIDS. Dat is nog nooit eerder gebeurd in de geschiedenis, dat een zondig leven op biologische manier bestraft werd. En het aantal AIDS-lijders blijft maar toenemen.

De Kerk heeft, en ik geef het niet graag toe, ook een stuk schuld aan de zedenverloedering in die zin dat ze wereldverstorende of schadelijke invloeden binnen de kerk niet zoals het onkruid dat het is uitgesneden heeft. Zie naar die Rudy Borremans, een homo-priester die dan nog samen leefde met een man ook!?! Men houde het haast niet voor mogelijk, maar die zaak werd quasi ongemoeid gelaten.

In conclusie kan je de leidraad zoals hierboven alleen maar zien als iets dat functioneert in een geordende maatschappij met sterke sociale en zedige inslag. Is dat vandaag nog mogelijk?
Stubaf. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 12:13   #10
numarx
Minister

numarx's schermafbeelding

Standaard

Nee, dat is het niet.

Mag ik nu een nieuwe vraag stellen?
numarx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 12:21   #11
Musketo
Banneling

Musketo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stubaf.
Zo'n dingen klinken allemaal wel goed en wel (give or take a few objections) maar ze werken alleen wanneer iedereen meedoet. Buiten een paar totalitaire trekken die minder gunstig zijn, is vooral het ethisch-sociaal beeld van de DINASO-beweging erg goed. Vooral de menselijke zedelijkheid en de moraal is tegenwoordig zodanig losgedraaid dat ik me afvraag of het ooit nog goed komt. Velen vallen zelfs ten prooi aan hun eigen abjecte en onzedelijke levensstijl en komen om van AIDS. Dat is nog nooit eerder gebeurd in de geschiedenis, dat een zondig leven op biologische manier bestraft werd. En het aantal AIDS-lijders blijft maar toenemen.

De Kerk heeft, en ik geef het niet graag toe, ook een stuk schuld aan de zedenverloedering in die zin dat ze wereldverstorende of schadelijke invloeden binnen de kerk niet zoals het onkruid dat het is uitgesneden heeft. Zie naar die Rudy Borremans, een homo-priester die dan nog samen leefde met een man ook!?! Men houde het haast niet voor mogelijk, maar die zaak werd quasi ongemoeid gelaten.

In conclusie kan je de leidraad zoals hierboven alleen maar zien als iets dat functioneert in een geordende maatschappij met sterke sociale en zedige inslag. Is dat vandaag nog mogelijk?
En gij kunt zeker mijn kloten kussen.
Musketo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 12:32   #12
Stubaf.
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Musketo
En gij kunt zeker mijn kloten kussen.
Waarom steeds de noodzaak tot schelden?
Oud 18 juli 2005, 12:49   #13
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Muskeet is een scheldwijf.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 12:55   #14
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Leeft u zelf volgens deze leefregels, beste radicaal?
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 13:07   #15
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

bewonderenswaardig. Maar 'k zou er zelf niet aan beginnen.

De essentie van soberheid begrijp ik wel. En zo leven een pak mensen, meer als je denkt. Maar veel punten zijn té "geforceerd" en te "gemaakt".
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 13:34   #16
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat zijn onmiddellijke omgeving betreft, zal hij bedenken, dat een Dinaso sober moet leven, onthecht van het bijkomstige, altijd reisvaardig, zelfs voor de grote reis.
Daarom zal hij alle overbodige weelde uit zijn woning bannen.
Op de ereplaats, na God, Joris Van Severen.
Geen al te gerieflijke meubels of zetels, die tot verwekelijking en verwijving leiden.
De ereplaats.....wat is dat dan? Je beste zetel of je wc? Trouwens hoe ziet God er uit? Na God Joris Van Severen? Waar zijn Jezus en Maria naar toe? Rare jongens die Dinaso´s als je het mij vraagt...
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 14:03   #17
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
[size=4][/size]11. Omdat het gezin de kiemgemeenschap is van alle menselijk en nationaal leven, zal hij de heilige banden van gezin en familie zoveel mogelijk bevestigen. (...)
... prijsvraag voor Radicaal: welke opmerking ga ik hier nu plaatsen? Tip: het heeft inderdaad iets te maken met het respect voor de (vooral: andermans) heilige gezinsbanden...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 14:32   #18
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stubaf.

Eerst en vooral is die "zedige" manier van leven voor iedereen wat anders. Voor de ene is bv. naturisme (het nudisme) enorm onzedelijk, voor de andere is het juist een manier om terug dichter te staan bij de natuur. Homoseksualiteit is ook onzedig voor de ene terwijl het voor veel homoseksuelen net hetzelfde is als voor veel heteroseksuelen, maar dan met een partner van hetzelfde geslacht.
Al die belachelijke regeltjes omtrent zedelijkheid zijn gewoon belachelijk en bovendien hypocriet, en de uitvinder van die regeltjes was zelf helemaal niet het toonbeeld van zedelijkheid.

En ten tweede, wat je beweert over de huidige maatschappij in vergelijking met vroeger is helemaal niet waar. Nu gebeurt het gewoon in het openbaar, zijn mensen niet meer bang om voor hun ietwat vreemde levenstijl uit te komen. Vroeger gebeurde het achter de schermen (in sommige culturen ook openbaar).
En dat biologisch "straffen" is wel al eerder gebeurd, er zijn veel meer geslachtsziekten dan enkel AIDS, waar vroeger ook enorm veel mensen aan ten prooi vielen.
Wat is zondig trouwens? Hetgeen dat ingaat tegen wat er in de bijbel staat? Ik ben ook niet bepaald een voorstander van one-night-stands en seks met jan en alleman, maar wie ben jij om dat zondig te noemen?
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 14:42   #19
Postmoderne Flikker
Lokaal Raadslid

Standaard

ik vind Radicaal zo liiiiieeeeef.... Maar Stubaf is liever
Postmoderne Flikker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 15:04   #20
Stubaf.
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Eerst en vooral is die "zedige" manier van leven voor iedereen wat anders. Voor de ene is bv. naturisme (het nudisme) enorm onzedelijk,
Ja, maar ik formuleer mijn visie vanuit het katholieke geloof en de eeuwenlange ervaring om het in de praktijk proberen te brengen. Al die moderne hippie-levensversies zoals oa. naturisme, met "healing stones" rond je nek rondlopen of naar afrika reizen uit angst om anders racist te worden genoemd zijn allemaal beknopte en vergangelijke dingen.

Citaat:
Al die belachelijke regeltjes omtrent zedelijkheid zijn gewoon belachelijk en bovendien hypocriet, en de uitvinder van die regeltjes was zelf helemaal niet het toonbeeld van zedelijkheid.
Van mijn kant moet ik er misschien nog aan toevoegen dat het me te doen is om een herstel van de moraliteit, niet zozeer van dinaso-dinges. Het tweede is een neerslag vanuit een ideologie van het eerste.

Citaat:
Nu gebeurt het gewoon in het openbaar, zijn mensen niet meer bang om voor hun ietwat vreemde levenstijl uit te komen. Vroeger gebeurde het achter de schermen (in sommige culturen ook openbaar).
Ja maar je mag niet veralgemenen, de mens is maakbaar en in een klimaat waar constant gedweept wordt met homo's als zijnde "hip" of "in de mode" oogt je zo een heel deel "homos" die het feitelijk niet zijn maar door het huidige moraliteitsverval er als een speelbal van invloeden toe worden gedreven. Vroeger was het er ook, maar niet in de mate als het nu is. Nu wordt het zowaar nog als een reclameproduct aangeprezen in die "Holebi"-rommel. Gruwelijk.

Citaat:
En dat biologisch "straffen" is wel al eerder gebeurd, er zijn veel meer geslachtsziekten dan enkel AIDS, waar vroeger ook enorm veel mensen aan ten prooi vielen.
Ja - maar gingen ze ook van dood?

Citaat:
Wat is zondig trouwens? Hetgeen dat ingaat tegen wat er in de bijbel staat?
Inderdaad. Alhoewel het probleem, gezien vanop het menselijke vlak, lijkt te bestaan in het feit dat de kerk lang geleden reeds in de gedachten en gevoelens van de mens is binnengeslopen en in die zin begrippen als schaamte of zonde heeft bijgebracht. Je hebt dus ergens gelijk wanneer je aan de validiteit van de term "zonde" twijfelt vermits het hier om een ariticiele constructie gaat in zeker zin.
Maar afgezien van de hierboven geschetste problematiek ontsnap je niet aan het feit dat een samenleving een (morele) leidraad nodig heeft. Voor de westerse wereld kan ik me daarom geen betere indenken dan de katholieke of de protestantse.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be