Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 21 mei 2003, 14:13   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Van op de BUB site!!!

Citaat:
[size=6]Wegwerking van misverstanden[/size]

Zoals het normaal is met een nieuwe partij bestaan er over de B.U.B. nog enkele misverstanden die we bij deze trachten recht te zetten.

1) De B.U.B. zou terug willen gaan naar de Franstalige dominantie van vòòr 1970.

Niets is minder waar. De B.U.B. is trouwens een initiatief van jonge Nederlandstaligen en wenst het behoud van de taalwetten en de taalgemeenschappen. De Nederlandstaligen, Franstaligen en Duitstaligen hebben recht op hun eigen cultuurbeleid, onderwijs en media, weliswaar met enige nationale controle wat deze twee laatste bevoegdheden betreft om een slechte opleiding of negatieve informatie over de andere taalgemeenschap zoveel mogelijk te vermijden. Niemand is immers gebaat bij wederzijdse haatcampagnes. Bovendien wenst de B.U.B. een veel betere kennis van de andere landstaal, ook bij de Franstaligen!

2) De B.U.B. is even nationalistisch als de N-VA.

Niet juist. De centrumpartij B.U.B. ziet België als een onlosmakelijk deel van Europa en bovendien als een voorbeeld ervan in het klein. Door zijn meertalig karakter lijkt België immers veel meer op de meertalige Europese Unie dan Vlaanderen of Wallonië. België is een stap naar verdere Europese eenmaking, iets wat noch de Vlaams-, noch de Waals-nationalisten redelijkerwijze kunnen beweren van hun gewest. Het Europa der regio’s is trouwens een waanbeeld. Nooit zullen Frankrijk, Duitsland, Griekenland of gelijk welk ander land van de Europese Unie zichzelf opheffen ten voordele van hun regio’s.

3) De B.U.B. zal toch nooit veel stemmen halen.

Daar zal de kiezer over oordelen. In elk geval is het zo dat de kiezer ons eerst moet kennen, alvorens hij op ons zal stemmen. Dat is heel het probleem van de toegang tot de media voor kleine partijen. Op dat vlak is België nog geen echte democratie aangezien alleen de grote partijen die toegang hebben. De B.U.B. zal dus tijd nodig hebben, maar die heeft België ook.

4) De B.U.B. zou ultraroyalistisch zijn.

Dit is niet juist. De meeste BUB-leden zijn voorstanders van het behoud van het koningshuis en zelfs de republikeinen onder de leden zien in dat de koninklijke functie vandaag niet serieus ter discussie moet worden gesteld omdat de Koning zijn werk zeer goed doet en minder kost dan een president ons zou kosten. Bovendien is de macht van de Koning quasi onbestaande, maar kan hij wel, gezien zijn ervaring, zijn invloed en zijn politieke ongebondenheid, België vertegenwoordigen, de politici adviseren en het initiatief tot regeringsvorming nemen.
Oud 21 mei 2003, 14:58   #2
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Ik heb dat hier al eens gepost. Vooral het punt over het feit dat Belgie een voorbeeld moet zijn voor het toekomstige Europa is grappig.
alpina is offline  
Oud 29 mei 2003, 18:16   #3
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

"Het Europa der regio’s is trouwens een waanbeeld"
België is ook maar een regio.
Checoslowakije zijn ook uit elkaar gegaan, hoewel het verschil daar nog kleiner was dan hier in België.

"Bovendien is de macht van de Koning quasi onbestaande, maar kan hij wel, gezien zijn ervaring, zijn invloed en zijn politieke ongebondenheid, België vertegenwoordigen, de politici adviseren en het initiatief tot regeringsvorming nemen."
Ongebondenheid? De ene helft van de familie is ultrakatholiek met zelfs sympathisanten van Opus Dei en consoorten, de andere heeft banden met de loges.

"Bovendien is de macht van de Koning quasi onbestaande" ik moet spontaan denken aan banken en vliegtuigmaatschappijen en dergelijke.
Oud 30 mei 2003, 10:51   #4
Quicky
Gouverneur

Quicky's schermafbeelding

Standaard

Vanaf dat ik BUB zie moet ik al lachen!
Quicky is offline  
Oud 31 mei 2003, 00:17   #5
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Wat een zielige vertoning! Uit gebrek aan inspiratie quotes van de B.U.B. site halen, maar degelijke tegenargumenten geven, nee dat kunnen ze niet?

En Alphina, is onafhankelijk Vlaanderen dan een wèl een voorbeeld voor Europa? Egoîsme, discriminatie, racisme en bekrompenheid horen niet thuis in een dergelijke Unie. En dan durven ze de leeuwenvlag nog van een Europese te vergezellen Wat een pretentie!

Vlaams-nationalisten hebben geen politiek, maar een persoonlijk probleem.
Oud 31 mei 2003, 00:24   #6
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En Alphina, is onafhankelijk Vlaanderen dan een wèl een voorbeeld voor Europa? Egoîsme, discriminatie, racisme en bekrompenheid horen niet thuis in een dergelijke Unie. En dan durven ze de leeuwenvlag nog van een Europese te vergezellen Wat een pretentie!
Ik heb enkel het zinnige uit uw bericht gehaald want ik heb geen zin in het zoveelste scheldrondje met een BUB'er.

Staat een onafhankelijk Vlaanderen misschien voor egoisme, discriminatie, racisme en bekrompenheid?? Een verklaring astublieft. Vergeet vooral niet dat het VlaamsBlok niet de volledige vertegenwoordiging is van het Vlaamsnationalisme maar slechts een partij die er voor strijd.

Ik vind het belachelijk dat Belgie een voorbeeld zal zijn voor het Europa van morgen want jullie willen van Belgie een unitaire staat maken en als Europa daarin moet volgen zal het ook unitair worden. Wil nu net dat er in een Unitair Europa geen plaats meer is voor Belgie of andere deelstaten. Dat is dus een redelijk belachelijk statement.
alpina is offline  
Oud 31 mei 2003, 00:37   #7
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Staat een onafhankelijk Vlaanderen misschien voor egoisme, discriminatie, racisme en bekrompenheid?? Een verklaring astublieft. Vergeet vooral niet dat het VlaamsBlok niet de volledige vertegenwoordiging is van het Vlaamsnationalisme maar slechts een partij die er voor strijd.
Ha, een N-va'er. Niet solidair zijn met mede-landgenoten noem ik egoïstisch ja. Mensen die denken dat de Franstaligen het Vlaamse gebied aan het "verroveren" zijn ( ), dat is xenofobisch (cfr. Geert Bourgeois). En alle inspanningen die ze doen om deze illusie te voorkomen, dat is dan weer racistisch.

Citaat:
Ik vind het belachelijk dat Belgie een voorbeeld zal zijn voor het Europa van morgen want jullie willen van Belgie een unitaire staat maken en als Europa daarin moet volgen zal het ook unitair worden. Wil nu net dat er in een Unitair Europa geen plaats meer is voor Belgie of andere deelstaten. Dat is dus een redelijk belachelijk statement.
In een groeiend unitair Europa, wat is volgens u de beste methode om mee te draaien? Unitair of regionalistisch zijn. Dat is aan een toren bouwen die je tegelijk aan het afbreken bent.
Oud 31 mei 2003, 00:57   #8
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ha, een N-va'er. Niet solidair zijn met mede-landgenoten noem ik egoïstisch ja. Mensen die denken dat de Franstaligen het Vlaamse gebied aan het "verroveren" zijn ( ), dat is xenofobisch (cfr. Geert Bourgeois). En alle inspanningen die ze doen om deze illusie te voorkomen, dat is dan weer racistisch.
Er is een verschil tussen solidair zijn en pure geldverspilling, hetgeen er nu gebeurt behoort duidelijk tot de tweede categorie. Er is niets mis met solidariteit maar het is duidelijk dat het anders moet dan nu.
Het gaat niet over denken dat er Franstaligen Vlaams gebied veroveren, wat een belachelijk woord, er komen ook meer en meer Franstaligen in Vlaanderen wonen. Daar is op zich niets mis mee maar ze moeten dan wel het Nederlands leren, de enige officiele taal in Vlaanderen.
Ik denk dat het best is om eens het woord racisme op te zoeken want dat heeft niets te maken met hetgeen je daar schrijft.
alpina is offline  
Oud 31 mei 2003, 01:01   #9
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In een groeiend unitair Europa, wat is volgens u de beste methode om mee te draaien? Unitair of regionalistisch zijn. Dat is aan een toren bouwen die je tegelijk aan het afbreken bent.
Ik zie een unitair Europa alvast niet zitten, waarom zou ik als ik een unitair Belgie al niet zie zitten, net zoals de meerderheid van de bevolking volgens mij. Of denk jij dat alle Europeanen er op uit zijn om bestuurd te worden vanuit de hoogte, dan creeer je wel een enorme afstand tussen de burger en je vertegenwoordigers. Ik geloof in een versterkt Europa van de regio's, een confederatie van verschillende regio's zodat de regio's de zaken die ze enkel op laag niveau kunnen regelen zelf doen en de zaken waar de Europeanen samen sterker mee staan in een Europese context doen.
alpina is offline  
Oud 31 mei 2003, 01:11   #10
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is een verschil tussen solidair zijn en pure geldverspilling, hetgeen er nu gebeurt behoort duidelijk tot de tweede categorie. Er is niets mis met solidariteit maar het is duidelijk dat het anders moet dan nu.
Het gaat niet over denken dat er Franstaligen Vlaams gebied veroveren, wat een belachelijk woord, er komen ook meer en meer Franstaligen in Vlaanderen wonen. Daar is op zich niets mis mee maar ze moeten dan wel het Nederlands leren, de enige officiele taal in Vlaanderen.
Ik denk dat het best is om eens het woord racisme op te zoeken want dat heeft niets te maken met hetgeen je daar schrijft.
Een belachelijk woord hè! Ik ben blij dat je het zelf toegeeft.

En wat bedoel je met geldverspilling? Mag ik nu ook uitleg vragen? Het klassieke stokpaardje... Er is een tijd geweest dat het anders was hoor Alpina.

Ik vind ook dat elke Belg minstens tweetalig moet zijn. Maar het probleem is dat het Frans nu eenmaal in de top zes van de wereldtalen staat, en het Nederlands komt pas voorbij de dertigste plaats!

Maar is elke Vlaming dan perfect tweetalig? Kijk naar Steve Stevaert, en dat is dan een politieker!
Oud 31 mei 2003, 01:16   #11
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik zie een unitair Europa alvast niet zitten, waarom zou ik als ik een unitair Belgie al niet zie zitten, net zoals de meerderheid van de bevolking volgens mij. Of denk jij dat alle Europeanen er op uit zijn om bestuurd te worden vanuit de hoogte, dan creeer je wel een enorme afstand tussen de burger en je vertegenwoordigers. Ik geloof in een versterkt Europa van de regio's, een confederatie van verschillende regio's zodat de regio's de zaken die ze enkel op laag niveau kunnen regelen zelf doen en de zaken waar de Europeanen samen sterker mee staan in een Europese context doen.
En wat is Europa dan volgens u? Een lappendeken van allerlei regio's? Wat heeft het dan voor zin om van een Europa te spreken? Een Europa der regio's bestaat niet, en zal nooit bestaan.
Oud 31 mei 2003, 07:28   #12
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Een belachelijk woord hè! Ik ben blij dat je het zelf toegeeft.

En wat bedoel je met geldverspilling? Mag ik nu ook uitleg vragen? Het klassieke stokpaardje... Er is een tijd geweest dat het anders was hoor Alpina.

Ik vind ook dat elke Belg minstens tweetalig moet zijn. Maar het probleem is dat het Frans nu eenmaal in de top zes van de wereldtalen staat, en het Nederlands komt pas voorbij de dertigste plaats!

Maar is elke Vlaming dan perfect tweetalig? Kijk naar Steve Stevaert, en dat is dan een politieker!
Er gaan elk jaar miljarden naar Wallonië. We weten niet hoeveel juist en zeker niet waar het geld naar toe gaat. Het wordt tijd dat we dit gaan weten.

Die andere tijd: u heeft het over de Vlamingen die gingen werken in de steenkoolmijnen en de staalindustrie zeker. Dus niet zoals sommige Belgicisten beweren de miljardenstroom van Wallonië naar Vlaanderen.

Of Frans nu een wereldtaal is doet hier niet echt ter zake. In België spreekt de meerderheid van de bevolking Nederlands, dus is het ook maar normaal dat de Walen + de Oostkantonners Nederlands leren.

Niet elke Vlaming is 'perfect' tweetalig, maar kan wel een woordje Frans spreken. Indien u naar Wallonië gaat en u spreekt in het Nederlands, verstaan ze er helemaal niets van.
Vlaamse Leeuw is offline  
Oud 31 mei 2003, 08:43   #13
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
En wat is Europa dan volgens u? Een lappendeken van allerlei regio's? Wat heeft het dan voor zin om van een Europa te spreken? Een Europa der regio's bestaat niet, en zal nooit bestaan.
U denkt dus dat het waarschijnlijker is dat er een unitair Europa komt dan een vrij losse confederatie?? Daarom waarschijnlijk dat Blair gisteren heeft verklaard dat Europa nooit federaal zal worden , als Europa al niet federaal zou worden waarom zou het dan in godsnaam unitair worden?
alpina is offline  
Oud 31 mei 2003, 09:34   #14
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

@ Vlaamse Leeuw: Hoe dat heeft er niks mee te maken? Dat heeft er toch veel mee te maken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Niet elke Vlaming is 'perfect' tweetalig, maar kan wel een woordje Frans spreken. Indien u naar Wallonië gaat en u spreekt in het Nederlands, verstaan ze er helemaal niets van.
Dan bent u nog niet vaak in Wallonië geweest. Maar dan nog, waarom zou u in Wallonië Nederlands spreken? U bent toch perfect tweetalig? Als u vindt dat ze u in Vlaanderen in het Nederlands moeten aanspreken, dan moet u dat ook maar accepteren!!

@ Alpina: ja, er komt een Unitair Europa van Staten, en niet van regio's. En Blair is wel echt een goed voorbeeld om uw beweringen te staven.
Oud 31 mei 2003, 11:00   #15
numarx
Minister

numarx's schermafbeelding

Standaard

Al dat gekap op B.U.B. altijd... Wees eens lief voor elkaar! 8)

Het enige grappige vind ik de overeenkomst met de "Vooroordelen tegenover het Vlaams Blok", ze weten wel waar ze hun mosterd moeten halen...
numarx is offline  
Oud 31 mei 2003, 11:03   #16
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Het is dan ook niet dat soort volk waar je verdraagzaamheid van moet verwachten hè...
Oud 1 juni 2003, 09:56   #17
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Ik heb dat hier al eens gepost. Vooral het punt over het feit dat Belgie een voorbeeld moet zijn voor het toekomstige Europa is grappig.
Tja, Vlaemssche onafhankelijkheid is allerminst een voorbeeld...
Kim is offline  
Oud 1 juni 2003, 13:38   #18
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Vlaams-nationalisten hebben geen politiek, maar een persoonlijk probleem.
Allez, le nouveau Blubber est arrivé! En ja hoor; het is een echte, want er komt dezelfde onzin uit.

Alwéér wordt meer Vlaanderen gekoppeld aan egoïsme, discriminatie, ja zelfs RACISME en bekrompenheid... Dit vraagt om een reactie.

De BUB spreekt zelf over "te vermijden haatcampagnes" maar ze zijn ZELF bezig met een ongeloofelijke nooit-geziene lasterlijke HAATCAMPAGNE tegen alles wat zich Vlaams noemt. Hypocrisie éérste klas!

Yann, informeer u misschien eens een beetje, alvorens dergelijke nonsens te komen verkopen op dit forum. Ik zie dat de BUB-propaganda en brainwash-machine haar werk goed gedaan heeft...

Flaminganten streven naar meer Vlaamse bevoegdheden om zo te komen tot een degelijk bestuur met homogene bevoegdheidspakketten. Ook Wallonie zal hier beter van worden, zelfs internationale organisaties zoals de OESO en het IMF zeggen dit. Wij zijn er dan ook van overtuigd dat de rol van het Belgische bestuursniveau compeet is uitgespeeld.

Nu mag JIJ mij eens vertellen wat daar egoïstisch en racistisch aan is! Aan u het woord!
Zeno! is offline  
Oud 1 juni 2003, 18:50   #19
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Misschien zeggen de woorden "Vlaams Blok" u wel iets...
Kim is offline  
Oud 1 juni 2003, 21:36   #20
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Angelfaceke
Misschien zeggen de woorden "Vlaams Blok" u wel iets...
[size=7]WAT EEN HEERLIJKE REPLIEK !!!!!!!!!!!![/size]

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be