![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Banneling
|
![]() De Franse regering heeft beslist dat de Marseillaise opnieuw moet aangeleerd worden in de lagere school aan alle Fransen, alsook de ganse geschiedenis van het Franse nationale lied. Als beweegreden geeft de Franse regering op dat dit moet bijdragen aan de ontwikkeling van gemeenschapszin bij kinderen en jongeren. Zéér terechte beslissing! Enkel vanuit linkse hoek was zoals te verwachten weer wat gezaag te horen, als zou het om een "ideologische maatregel" gaan. En dan?!? Dit verdient navolging in Vlaanderen waar de Vlaamse Gemeenschap die bevoegd is voor onderwijs ook de Vlaamse Leeuw zou moeten laten opnemen in het programma op de lagere school.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Guderian : 29 augustus 2005 om 01:17. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik hou er ook van wanneer onze kinderen de Vlaamse Leeuw kennen. En een maatregel als het leren van de Marseillaise is ook op zich geen probleem.
Maar of dat zo belangrijk is weet ik nog niet. Feit is dat Frankrijk de laatste decennia, en vooral sinds Chirac er President is, van haar grootheid van weleer een nagenoeg onbestaand land is geworden op wereldvlak. Ik reis vrij veel, en het is mij opgevallen hoe overal ter wereld op het nieuws uiteraard de politiekers van grootmachten aan bod komen ( Bush, Putin, Hu, ...) maar je ziet ook bijna overal mensen als Blair, Shroder, Sharon, Chavez, en andere. Chirac zie je echter nooit. Behalve dan op de Franse televisie. Elders dan dat komt Frankrijk nagenoeg nooit aan bod, laat staan haar President. Het herinvoeren van de Marseillaise gaat Frankrijk niet belangrijker maken in de wereld. Ze is van de kaart verdwenen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom de kinderen niet de brabançonne aanleren? Dat zou verplichte kost moeten zijn in de basisscholen. We leven nog steeds in België, bende separatisten, tot spijt van wie het benijdt.
In Rusland hebben ze het Sovjet-volkslied terug ingevoerd, dat is trouwens het mooiste volkslied ter wereld, vanuit musikaal oogpunt, elke Rus kan het zingen en het wordt gespeeld voor elke voorstelling in de cinema, rechtopstaand, en ook op televisie. Ook in de VS kennen de meeste mensen het volkslied en wordt dit in ere gehouden, in België is er voor symbolen geen respect, noch voor de brabançonne noch voor de Vlaamse Leeuw. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() In een Europa der staten hoeven geen nationale liederen aangeleerd te worden.
Volkeren geven dit door aan de volgende generaties, tot de dag van vrijheid aanbreekt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Brabaçonne hoeft niet geleerd te worden, dat stukje lelijke muziek geeft niemand een emotioneel gevoel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook in de VS worden nationale en historische symbolen in ere gehouden, enkel in West-Europa lijkt mei 1968 en het postmodernisme wat te ver uitgeschoven en is er nog weinig respect voor historische en nationale symbolen, in BelgiË nog het minst van al. Inderdaad de meeste mensen kennen de Brabançonne niet (vind ik nochtans helemaal geen lelijke muziek), maar de Vlaamse Leeuw (ook niet slecht) evenmin en weinig mensen hebben er een emotioneel gevoel bij. Ik weet niet of Wallonië een regionaal volkslied heeft maar zeer gekend lijkt het mij daar evenmin...[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door tomm : 30 augustus 2005 om 11:27. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Sergey Michalkov die de woorden van ALLE Soviet volkslieden schreef en recent ook de nieuwe Russische text hebben mijn ouders een maand geleden in Knokke gezien.. Hij is al +-95 jaar oud btw
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De beste jaren??? Jij bent ook zo onwetend als iets. Zou je niet terug naar school gaan?[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Antoon : 30 augustus 2005 om 11:29. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Banneling
|
![]() Ja serieus....
en hij is nog in goede gezondheid en zijn geest is heel helder.. Zijn zoon - Nikita Michalkov is een wereldbedoemde regiseur btw.. Zijn tweede zoon is ook beroemd..[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Shizie : 30 augustus 2005 om 11:33. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Europees Commissaris
|
![]() Guderian die de herinvoering van de marseilaise toejuicht. De ironie ten top.
Dat lied was het lied van de proletarische opstand, die gekanaliseerd werd door de burgerlijke frnase revolutie, het was net gericht tegen het conservatieve, neo-feodaal systeem, waar jij voor staat. Overigens, de marseilliase is ook eigenlijk het eerste Belgische volkslied, het was het lied dat de belgische arbeiders zongen toen ze de Hollandse, feodale monarchen het land uitjoegen en de weg wilden volgen van de revolutionaire arbeidersklasse in Frankrijk. Overigens werd de Marseillaise ook door de bolsjevieken gezongen tijdens de russische revolutie. Nu ja, warom zou je kinderen een nationaal volkslied leren, als er geen nationaal volk bestaat, noch nationale vlag, noch vaderland, noch nationaliteit. Allen zijn het burgerlijke facetten van de burgerlijke staat die de internationale organisatie van de onderdrukten trachten te verhinderen.
![]() |
#14 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Als de fransen hun kinderen de marseilleise willen leren dan doen ze maar. Het lijkt me echter belangrijker dat men de ideeën van de verlichting en de principes achter de revolutie aanleert en dat men de kinderen leert discussieren over hoe men die principes best toepast. Zaken als vrijheid en gelijkheid lijken me nog net iets belangrijker (maar misschien ook moeilijker) dan een of ander liedje.
Coekie
![]() |
#15 |
Europees Commissaris
|
![]() Een lied dat aangeleerd moet worden is een lied dat de bevolking niet aanspreekt en ik vind het dan ook zielig om zoiets te verplichten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Het verplicht aanleren van het 'onze vader' heeft waarschijnlijk ook voor meer atheisten dan goede gelovigen gezorgd.
![]() Coekie
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Frankrijk is uiteraard veel verminderd op internationaal vlak, en terecht. Europa zal die rol overnemen, waarin de as Parijs-Berlijn het mooie weer kan maken. De kernproeven op Mururoa die Chirac hervatte waren allicht één van de laatste keren dat Frankrijk nog eens de spierballen rolde op internationaal vlak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() De Marseillaise heeft haar linkse betekenis zo goed als volledig verloren, maar wordt nu ingevoerd als middel tegen de identitaire vervlakking die door linkse krachten gevoed wordt! Dat de communistische terroristen in Rusland dat zongen of dat dit het eerste belgische deuntje zou zijn geweest speelt geen rol, we leven in 2005 jongen, en het lied wordt nu een andere betekenis toegekend. Om de belgische revolutie van 1830 voor te stellen als een proletarische opstand moet je trouwens wel goed dronken zijn. De Franse Revolutie op zich mag dan idd nog zo verwerpelijk zijn, haar waarden en inhoud zijn verraden. Waar ik het neo-feodale systeem van het Ancien Régime zou verdedigen is mij overigens een raadsel. PS Moet jij niet gaan protesteren tegen het oprukkende "fascisme" in de Westhoek, het VB gaat namelijk een secretariaat openen speciaal voor de Westhoek! No Pasaran!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |