![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Mijn plechtige proclamatie werd afgesloten (op de receptie na natuurlijk) met de 2 hymnes: de Brabançonne eerst en de Vlaamse Leeuw erna. Dat schijnt te gewoonte te zijn.
Hoewel uitdrukkelijk gevraagd werd om recht te staan, bleven verschillende mensen zitten bij de Brabançonne, ondanks de druk. Bij de Vlaamse Leeuw stond iedereen recht. Ook werd de Brabançonne stilzwijgend ondergaan, terwijl men de Vlaamse Leeuw meezong. De interpretatie laat ik volledig aan u over ![]()
![]() |
#2 | |
|
![]() Citaat:
Op een dag, echter, zeiden de organisatoren ('veteranen' die 'gevochten' hadden in WO II) dat we de Vlaamse Leeuw niet meer mochten spelen, en enkel de brabaconne nog. Tolerantie en respect vanuit de belgischgezinde hoek! Het spreekt vanzelf dat we het volgende jaar geen Vlaamse Leeuw meer speelden. Maar de brabaconne, ook die bleef achterwege.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||||
Parlementslid
|
![]() Ik ken enkel de lyrics van "la brabanconne d'une putain", een grappig studentenlidje uit mijn tijd op "kot".
Trouwens, weten jullie dat "kots" in het franstalig wereldje enkel in Wallonie (of Luik?) bestaan? Ik vind de melodie van de Brabanconne leuk, maar ik ken de melodie van "de vlaamse leeuw" niet. Leuk melodie?[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door restons courtois : 16 juli 2005 om 11:41. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||||||
|
![]() Citaat:
http://www.willemcoppenolle.be/liederen/vlleeuw.htm Er zijn echter mooiere Vlaamse liedjes.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. Laatst gewijzigd door van Maerlant : 16 juli 2005 om 12:02. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Enfin, 'kot' is inderdaad één van die franco-belgische leenwoorden uit het Vlaamse Nederlands (ooit gezien: 'Kots �* louer'... Neen, dank u)... Er zijn er nog veel meer in de studententaal, maar die geef ik wel wanneer mijn brein terug van vakantie is. (Mocht je het niet weten, 'kots' betekent 'vomissure' in het Nederlands).[edit] [size=1]Edit:[/size]
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 16 juli 2005 om 12:04. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#9 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
"Het bedrijfsleven", een term die zo breed als ze nietszeggend is, is gewoon een alternatieve manier om carrière te maken. Dus iemand die niet "in het bedrijfsleven" zit is per definitie niet geslaagd in het leven? Voorts zou ik graag enkele namen hebben van die "gefustreede mislukkingen", ik ben zeker dat ze de commentaar van de BUUB-webmaster zéér op prijs stellen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het onze is ten minste niet overgoten van dat walgelijke nationalisme..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#12 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Waarom spreek jij altijd voor alle (Belgische) Limburgers. Mijn Limburgse familie en vrienden van vroeger op de universiteit voelen zich wel Vlaming. Uit interesse: welke van de twee is het eigenlijk het Limburgs volkslied? "in het bronsgroen eikenhout" of "Limburg mijn vaderland"? PS: Jij moet niet onder doen voor iemand anders op dit forum in verband met walgelijk nationalisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik had het over de teksten van beide liederen, niet over ons discours. De mijne is inderdaad vrij anti vlaams en pro: limburg, unie limburgen, grote benelux staat waarin Limburg een gewest is, lost van Vlaanderen. Als je nationalisme definieert als "trost om limburger te zijn", ben ik een zware nationalist. Als je het definieert als iets dat te maken heeft met een volk, dan hoor ik er niet bij want een turk, pool of nederlander kan evenzeer een limburger voor mij zijn.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Fair enough dat je voor Limburg opkomt maar je maakt het volgens mij iets te bont door Vlaanderen voortdurend aan te vallen. What's in a name? Jouw Benelux model heeft meer kans van slagen binnen een Europa zonder unitaire nationale staten. Het is net de creatie van België dat Limburg heeft verdeeld en gemarginaliseerd. Ik vind dan ook dat je een kruistocht voert onder valse voorwendselen en tegen de verkeerde partij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
Ik denk dat er hier voor u niks aan te doen is, Yann. Trouwens, is dat niet geregionaliseerd? of was dat enkel lager en middelbaar onderwijs? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister