Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juli 2005, 09:18   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard Brabançonne VS Vlaamse Leeuw

Mijn plechtige proclamatie werd afgesloten (op de receptie na natuurlijk) met de 2 hymnes: de Brabançonne eerst en de Vlaamse Leeuw erna. Dat schijnt te gewoonte te zijn.

Hoewel uitdrukkelijk gevraagd werd om recht te staan, bleven verschillende mensen zitten bij de Brabançonne, ondanks de druk. Bij de Vlaamse Leeuw stond iedereen recht.

Ook werd de Brabançonne stilzwijgend ondergaan, terwijl men de Vlaamse Leeuw meezong.

De interpretatie laat ik volledig aan u over
Oud 16 juli 2005, 11:30   #2
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Mijn plechtige proclamatie werd afgesloten (op de receptie na natuurlijk) met de 2 hymnes: de Brabançonne eerst en de Vlaamse Leeuw erna. Dat schijnt te gewoonte te zijn.

Hoewel uitdrukkelijk gevraagd werd om recht te staan, bleven verschillende mensen zitten bij de Brabançonne, ondanks de druk. Bij de Vlaamse Leeuw stond iedereen recht.

Ook werd de Brabançonne stilzwijgend ondergaan, terwijl men de Vlaamse Leeuw meezong.

Ik heb ooit nog muziek gespeeld, en iedere 11de november gingen we met de fanfare spelen bij het monument van de gesneuvelden. We speelden volgens traditie eerst de Vlaamse Leeuw, en daarna de brabaconne.
Op een dag, echter, zeiden de organisatoren ('veteranen' die 'gevochten' hadden in WO II) dat we de Vlaamse Leeuw niet meer mochten spelen, en enkel de brabaconne nog.
Tolerantie en respect vanuit de belgischgezinde hoek!

Het spreekt vanzelf dat we het volgende jaar geen Vlaamse Leeuw meer speelden. Maar de brabaconne, ook die bleef achterwege.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2005, 11:38   #3
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Ik ken enkel de lyrics van "la brabanconne d'une putain", een grappig studentenlidje uit mijn tijd op "kot".
Trouwens, weten jullie dat "kots" in het franstalig wereldje enkel in Wallonie (of Luik?) bestaan?

Ik vind de melodie van de Brabanconne leuk, maar ik ken de melodie van "de vlaamse leeuw" niet. Leuk melodie?[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by restons courtois on 16-07-2005 at 12:41
Reason:
--------------------------------

Ik ken enkel de lyrics van "la brabanconne d'une putain", een grappig studentenlidje uit mijn tijd op "kot".
Trouwens, weten jullie dat "kots" in het franstalig wereldje enkel in Wallonie (of Luik?) bestaan?

Ik vind de melodie van de Brabanconne leuk, maar ik ken de melodie van "de vlaamse leeuw" niet. Leuk melodie?[/size]

[size=1]After edit by restons courtois on 16-07-2005 at 12:40
Reason:

Trouwens, weten jullie dat "kots" in het franstalig wereldje enkel in Wallonie (of Luik) bestaan?

Ik vind de melodie van de Brabanconne leuk, maar ik ken de melodie van "de vlaamse leeuw" niet. Leuk melodie?[/size]

[size=1]After edit by restons courtois on 16-07-2005 at 12:39
Reason:

Ik ken enkel de lyrics "la brabanconne d'une putain", een grappig studentenlidje uit mijn tijd op "kot".
Trouwens, weten jullie dat "kots" in het franstalig wereldje enkel in Wallonie (of Luik) bestaan?

[size=1]Before any edits, post was:

Ik ken enkel "la brabanconne d'une putain", een grappig studentenlidje uit mijn tijd op "kot".

[/edit]

Laatst gewijzigd door restons courtois : 16 juli 2005 om 11:41.
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2005, 12:02   #4
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
Ik vind de melodie van de Brabanconne leuk, maar ik ken de melodie van "de vlaamse leeuw" niet. Leuk melodie?
Ja.
http://www.willemcoppenolle.be/liederen/vlleeuw.htm

Er zijn echter mooiere Vlaamse liedjes.[edit]
[size=1]After edit by van Maerlant on 16-07-2005 at 13:02
Reason:

Citaat:
Ik vind de melodie van de Brabanconne leuk, maar ik ken de melodie van "de vlaamse leeuw" niet. Leuk melodie?
Ja.

Er zijn echter mooiere Vlaamse liedjes.[/size]

[size=1]After edit by van Maerlant on 16-07-2005 at 13:02
Reason:

Citaat:

Ja.

Citaat:

Valt best wel mee.

[/edit]
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 16 juli 2005 om 12:02.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2005, 12:02   #5
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... dit is vragen om een snedige repliek, maar het is weekend en mijn verstand ligt te zonnen aan de Côte d'Azur...

Enfin, 'kot' is inderdaad één van die franco-belgische leenwoorden uit het Vlaamse Nederlands (ooit gezien: 'Kots �* louer'... Neen, dank u)... Er zijn er nog veel meer in de studententaal, maar die geef ik wel wanneer mijn brein terug van vakantie is.

(Mocht je het niet weten, 'kots' betekent 'vomissure' in het Nederlands).[edit]
[size=1]After edit by ossaert on 16-07-2005 at 13:04
Reason:

Citaat:
... dit is vragen om een snedige repliek, maar het is weekend en mijn verstand ligt te zonnen aan de Côte d'Azur...

Enfin, 'kot' is inderdaad één van die franco-belgische leenwoorden uit het Vlaamse Nederlands (ooit gezien: 'Kots �* louer'... Neen, dank u)... Er zijn er nog veel meer in de studententaal, maar die geef ik wel wanneer mijn brein terug van vakantie is.

(Mocht je het niet weten, 'kots' betekent 'vomissure' in het Nederlands).[/size]

Citaat:

Enfin, 'kot' is inderdaad één van die franco-belgische leenwoorden uit het Vlaamse Nederlands (ooit gezien: 'Kots �* louer'... Neen, dank u)... Er zijn er nog veel meer in de studententaal, maar die geef ik wel wanneer mijn brein terug van vakantie is.[/size]
[/edit]
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 16 juli 2005 om 12:04.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2005, 12:05   #6
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee. Lelijke, militaristische gezwollen mars... en een tekst waar je niet meteen veel voor kan kopen.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2005, 12:42   #7
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het is geweten dat de universiteiten en hogescholen vergeven zijn van gefrustreerde mislukkingen, die het in het bedrijfsleven niet gemaakt hebben. Vooral de Vlaamse universiteiten worden gedomineerd door perverse professoren die hun walgelijke flamingante ingesteldheid aan de studenten willen overdragen. Ik verschiet er nog van dat men de Brabançonne zong, want op de UA dit jaar (weet ik uit een betrouwbare bron) werd enkel de Vlaamse Leeuw gezongen. Het wordt dus hoog tijd dat de oude generatie op pensioen laat, en dat de universiteiten en hogescholen geventileerd worden door een frisse, Belgische wind. De Vlaamse strijd van de Vlaamse universiteiten is gestreden. Nu is het aan de jonge generatie.
Oud 16 juli 2005, 12:53   #8
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Het is geweten dat de universiteiten en hogescholen vergeven zijn van gefrustreerde mislukkingen, die het in het bedrijfsleven niet gemaakt hebben. Vooral de Vlaamse universiteiten worden gedomineerd door perverse professoren die hun walgelijke flamingante ingesteldheid aan de studenten willen overdragen.
Vooral die universiteit die ZPH Filip van Belgie; troonopvolger des Vaderlands een eredoctoraat gaf.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2005, 13:26   #9
Stubaf.
Banneling

Stubaf.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is geweten dat de universiteiten en hogescholen vergeven zijn van gefrustreerde mislukkingen, die het in het bedrijfsleven niet gemaakt hebben.
Dat vind ik een vreemde uitspraak. Een prof.dr. heeft het bij definitie gemaakt in niet alleen de academische wereld maar ook de universitaire onderwijssector. Dus wat "gefustreerde mislukkingen" betreft, dat is natuurlijk uit de lucht gegrepen. Het zal wel een verkrampte poging van jouw kant zijn om te verdoezelen dat je maar het webmasterke van de BUUB bent, van "gefustreerde mislukkingen" (sic) gesproken ...

"Het bedrijfsleven", een term die zo breed als ze nietszeggend is, is gewoon een alternatieve manier om carrière te maken. Dus iemand die niet "in het bedrijfsleven" zit is per definitie niet geslaagd in het leven?

Voorts zou ik graag enkele namen hebben van die "gefustreede mislukkingen", ik ben zeker dat ze de commentaar van de BUUB-webmaster zéér op prijs stellen.

Citaat:
Vooral de Vlaamse universiteiten worden gedomineerd door perverse professoren die hun walgelijke flamingante ingesteldheid aan de studenten willen overdragen.
Voorbeelden en namen graag. Ook graag een bewijs van hun "perversiteit".

Citaat:
Ik verschiet er nog van dat men de Brabançonne zong, want op de UA dit jaar (weet ik uit een betrouwbare bron) werd enkel de Vlaamse Leeuw gezongen.
Nou en?

Citaat:
Het wordt dus hoog tijd dat de oude generatie op pensioen laat, en dat de universiteiten en hogescholen geventileerd worden door een frisse, Belgische wind.
Wat wil deze zin zeggen? Ik versta je punt niet doorheen je wollige emo-retoriek. Kan je eens concreet worden?

Citaat:
Nu is het aan de jonge generatie.
Welke "jongere generatie"? Die honderdduizenden jonge BUUB-stemmers?
Stubaf. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2005, 13:38   #10
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Volksliederen en dergelijke horen niet thuis op een universiteit. En gij zit zeker daar ergens in Gent, das vlaanderen. Dat is al heel wat anders. Hier in limburg boeit het vlaams volkslied geen mens, terwijl als het limburgse wordt gespeeld, iedereen paraat is.

Het onze is ten minste niet overgoten van dat walgelijke nationalisme.....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2005, 14:03   #11
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ah dat is idd waar, hoewel ik altijd naar het toilet ging tijdens de Vlaamse leeuw. En "meezingen" is ook heel optimistisch: verder dan de eerste 4 lijntjes raakt 90% van de mensen niet.
Oud 16 juli 2005, 14:10   #12
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Hier in limburg boeit het vlaams volkslied geen mens, terwijl als het limburgse wordt gespeeld, iedereen paraat is.
Waar haal jij eigenlijk het lef vandaan om in naam van alle Limburgers te spreken? De grootste flaminganten die ik ken zijn nochtans stuk voor stuk Limburgers (uit Hasselt, Genk en Lommel)! 8)
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2005, 14:10   #13
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
want op de UA dit jaar (weet ik uit een betrouwbare bron) werd enkel de Vlaamse Leeuw gezongen.
Leuk om weten
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2005, 14:12   #14
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Volksliederen en dergelijke horen niet thuis op een universiteit. En gij zit zeker daar ergens in Gent, das vlaanderen. Dat is al heel wat anders. Hier in limburg boeit het vlaams volkslied geen mens, terwijl als het limburgse wordt gespeeld, iedereen paraat is.

Het onze is ten minste niet overgoten van dat walgelijke nationalisme.....
Inderdaad, beiden horen niet thuis op proclamaties en dergelijke.

Waarom spreek jij altijd voor alle (Belgische) Limburgers. Mijn Limburgse familie en vrienden van vroeger op de universiteit voelen zich wel Vlaming.

Uit interesse: welke van de twee is het eigenlijk het Limburgs volkslied? "in het bronsgroen eikenhout" of "Limburg mijn vaderland"?

PS: Jij moet niet onder doen voor iemand anders op dit forum in verband met walgelijk nationalisme.
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2005, 14:17   #15
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferre
Inderdaad, beiden horen niet thuis op proclamaties en dergelijke.

Waarom spreek jij altijd voor alle (Belgische) Limburgers. Mijn Limburgse familie en vrienden van vroeger op de universiteit voelen zich wel Vlaming.

Uit interesse: welke van de twee is het eigenlijk het Limburgs volkslied? "in het bronsgroen eikenhout" of "Limburg mijn vaderland"?

PS: Jij moet niet onder doen voor iemand anders op dit forum in verband met walgelijk nationalisme.
bronsgroen.

Ik had het over de teksten van beide liederen, niet over ons discours. De mijne is inderdaad vrij anti vlaams en pro: limburg, unie limburgen, grote benelux staat waarin Limburg een gewest is, lost van Vlaanderen. Als je nationalisme definieert als "trost om limburger te zijn", ben ik een zware nationalist. Als je het definieert als iets dat te maken heeft met een volk, dan hoor ik er niet bij want een turk, pool of nederlander kan evenzeer een limburger voor mij zijn....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2005, 14:48   #16
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
bronsgroen.

Ik had het over de teksten van beide liederen, niet over ons discours. De mijne is inderdaad vrij anti vlaams en pro: limburg, unie limburgen, grote benelux staat waarin Limburg een gewest is, lost van Vlaanderen. Als je nationalisme definieert als "trost om limburger te zijn", ben ik een zware nationalist. Als je het definieert als iets dat te maken heeft met een volk, dan hoor ik er niet bij want een turk, pool of nederlander kan evenzeer een limburger voor mij zijn....
Het is net dankzij de federalisering dat er dingen zoals de euregio mogelijk zijn. In een unitair België was dit niet het geval. De samenwerking tussen de univesiteiten Hasselt en Maastricht wordt ook vollop gesteund door Vlaanderen. Het is net dankzij Vlaanderen dat er over de grens wordt gekeken.
Fair enough dat je voor Limburg opkomt maar je maakt het volgens mij iets te bont door Vlaanderen voortdurend aan te vallen. What's in a name? Jouw Benelux model heeft meer kans van slagen binnen een Europa zonder unitaire nationale staten. Het is net de creatie van België dat Limburg heeft verdeeld en gemarginaliseerd.
Ik vind dan ook dat je een kruistocht voert onder valse voorwendselen en tegen de verkeerde partij.
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2005, 15:05   #17
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Ik verschiet er nog van dat men de Brabançonne zong, want op de UA dit jaar (weet ik uit een betrouwbare bron) werd enkel de Vlaamse Leeuw gezongen. Het wordt dus hoog tijd dat de oude generatie op pensioen laat, en dat de universiteiten en hogescholen geventileerd worden door een frisse, Belgische wind.
op de KHL (katholieke hogeschool leuven) hangen vlaggen en daar is de KHL-vlag, de Europese, en de Vlaamse (officiele) bij. Geen Belgische..
Ik denk dat er hier voor u niks aan te doen is, Yann.
Trouwens, is dat niet geregionaliseerd? of was dat enkel lager en middelbaar onderwijs?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2005, 16:38   #18
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Brol is ook zo'n 'Belgisch' woord denk ik.
Oud 16 juli 2005, 16:46   #19
Jampie
Minister

Standaard

Citaat:

Euh, hoe zal ik het interpreteren. Bij de Vlaamse leeuw stond iedereen recht om naar huis te gaan ?
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2005, 16:56   #20
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Nee. Lelijke, militaristische gezwollen mars... en een tekst waar je niet meteen veel voor kan kopen.
Heel juist. Ik hoop echt dat de Vlamingen eens er een onafhankelijke staat is, dat strijdlied zullen opgeven voor een leuker liedje. Liefst nog een danklied of iets dergelijks.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be