![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 | |||||||||
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
bron: www.cedricvloemans.be [edit][size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
En toch blijft separatisme crimineel en des duivels! Laatst gewijzigd door Nello : 26 juli 2005 om 16:52. |
|||||||||
|
|
|
|
|
#2 |
|
Europees Commissaris
|
Degenen die blanco stemmen laten blijken dat het niet uitmaakt wat de uitslag is. Je kan toch geen rekening houden met stemmers waarvoor de uitslag niet uitmaakt. Ik zie dus het probleem niet.
Wat jij een minderheid noemt is slechts een statistische term die je afhankelijk van de grote van de referentiegroep naar believen kan aanpassen. Zo is het een minderheid ten opzichte van de volledige populatie, alle mogelijke stemmers, maar niet ten opzichte van de stemmers die werkelijk een positie innemen. |
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Het is moeilijk te controleren uiteraard, maar een vaststaand feit is dat geen meerderheid van de luxemburgers zich heeft uitgesproken vóór de grondwet. Naar mijn mening moet men meer rekening houden met de blancostemmen. Dit kan een groot signaal zijn, vooral in zulke belangrijke materies als de EU-grondwet. Ook wat betreft grondwetswijzigingen zou het systeem herzien moeten worden, want mathematisch gezien kan een minderheid van 44 procent de grondwet aanpassen. Wanneer ik voor mijn website een rondvraag deed bij de EU-parlementsleden, begrijp ik echter wel dat er veel mensen tegen stemmen (www.cedricvloemans.be/rondvraag.php).
|
|
|
|
#4 |
|
Minister-President
|
"de mensen" zijn trouwens doorgaans niet capabel om hierover een gefundeerde uitspraak te kunnen doen. Referenda over dit soort complexe materies maken bijzonder weinig indruk. Collectieve verdwazing in naam van een misbegrepen democratisch ideaal.
|
|
|
#5 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Dit is zonde, dat klopt, maar het neemt niets weg van het feit dat er geen meerderheid van Luxemburgers pro grondwet stemden.
|
|
|
|
#6 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#8 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Misschien wel. Of men moet het principe van "blancostem" weglaten daar waar geen opkomstplicht is. Maar toch kan men ze niet allemaal afdoen als "je m'en foutisten" m.i.
|
|
|
|
#9 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#10 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Die 100 000 ja stemmen van Luxemburg wegen trouwens niet op tegen de miljoenen neen stemmen in Frankrijk en Nederland.
Eigenlijk is de grondwet nog steeds afgewezen. Luxemburg mag die grondwet uiteraard altijd in zijn eentje aannemen en toepassen op eigen grondgebied.
|
|
|
|
#11 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Of referenda per EU-burger (dus niet per land) of geen referendum.
|
|
|
|
#12 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Elk land beslist zelf of het al dan niet tot de europese dictatuur wil toetreden. Zij die de grondwet goedkeuren nemen hem aan, zij die de grondwet afkeuren stappen er uit. Hoe dan ook, alles wat de eurocratische molen doet barsten draagt mijn goedkeuring
|
|
|
|
|
#13 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Nello.
Eigenlijk een mooi staaltje van berichtvervalsing. In Luxemburg is geen stemplicht. In Luxemburg heeft dus NIEMAND blanco gestemd. Blanco stemmen is inderdaad iets heel anders dan niet gaan stemmen. Men heeft de vrijheid om te gaan stemmen. Waneer men dat niet doet dan mandateerd men zijn stem en is men het, per definitie, eens met de beslissing van de meerderheid. De juiste cijfers zijn dan : voor 49,10 + 13,13 = 62,23% tegen 37,76% (beter leren rekenen)
|
|
|
#14 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
|
|
|
|
#16 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Wikipedia zegt mij namelijk: Citaat:
Zou dit willen zeggen dat de grondwet van ons dierbaar vaderland ... niet door de meerderheid van de bevolking goedgekeurd werd?
|
|
|
|
|
#17 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Dit verzin ik niet. Ik kijk wat de grondwet zegt: 2/3 aanwezig en 2/3 van de aanwezigen akkoord in totaal geeft dit 4/9, of tewel 44.4 procent. Ik zeg niet dat dit a priori gebeurt, ik zeg dat dit kán gebeuren.
|
|
|
|
#18 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Maar dit veranderd niets aan de zaak . Wanneer je blanco stemt ben je in princiepe tegen het systeem of politiek ongeinteresseerd. In het ene geval kan je stellen dat je tegen bent in het andere geval heb je geen mening en leg je je neer bij de beslissing van de meerderheid. Tot welke groep de ongeldige stemmer behoord kan men natuurlijk niet achterhalen. Bij het zoeken ben ik ook tegen gekomen dat 56,5% voorstander was. Hier bedoelde men 56,5% van de geldig uitgebrachte stemmen. Dat lijkt mij een faire oplossing bij stemplicht, die standaard ook geld voor stemrecht. Uiteindelijk was men niet verplicht om blanco te stemmen, het was dus een vrije keuze.
|
|
|
|
#19 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
M.I. is de blancostem in deze referenda hetzelfde als zeggen: "He, Junker: we snappen er geen klop van, leg het eens uit, en dan komen we nog eens stemmen", maar het is zeker geen goedkeuring, want dan vult men het bovenste bolleke rood.
|
|
|
|
#20 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
"Sorry jongens de uitleg is onvoldoende dus ik stem NEE. " Zo zou ik het doen. Temeer omdat onvoldoende uitleg meestal betekend dat men wat te verbergen heeft.
|
|