![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Vreemdeling
|
![]() Hey,
Ik ben op zoek naar een goed, objectief boek waar de geschiedenis wordt weergegeven van Israel en Palestina. Het boek zou in de eerste plaats aangenaam geschreven moeten zijn, maar vooral objectief het relaas van het conflict tussen deze twee volkeren weergeven. Illustraties zijn natuurlijk welkom. Iemand suggesties?[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door robindr : 28 juli 2005 om 22:36. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik ben niet zeker dat er echt zo'n boek bestaat. De geschiedenis van Israel en Palestina is overigens zo complex en veelzijdig dat het mij moeilijk lijkt om alle perspectieven recht te doen in één boek.
Als ik dan toch een titel moet suggereren zou het zeker "One Palestine, Complete: Jews and Arabs Under the British Mandate" zijn van Tom Segev. Segev schrijft zelf voor een invloedrijke Israelische krant (Ha'aretz), en zijn boek is beperkt tot de periode van WOI tot 1948, maar het is één van de meest evenwichtige werken die ik tot nu toe gelezen heb. Misschien kent iemand andere en betere werken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||||
|
![]() Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() Lach mij nu niet uit, seculaire Europeanen, maar het nieuwe testament is niet slecht als achtergrond informatie. De verschillende volkeren in die regio worden er besproken en blijkbaar waren de Joden 2000 jaar geleden al in die regio...een paar eeuwen vooraleer islam uitgevonden werd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Ah nee?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Zijn er hier nog mensen die geloven in objectiviteit ??
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Waar dan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Dat is gewoon zijn conclusie in de laatste 10 �* 20 bladzijden. Dat schijnt voor de rest niet door in zijn boek.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Het meest objectieve dat ik zo direct kan noemen is (ik heb dit boek al meermaals aangehaald; exuseer voor de herhaling) het boek: "De strijd om het geheugen van Israël" door Lander Corluy. (uitgegeven bij uitgeverij acco). Het boek bespreekt onderzoek van een nieuwe generatie Israëlische geschiedkundigen (in Israël aangeduid als 'de nieuwe historici). In tegenstelling tot de voorgaande generaties Israëlische geschiedkundigen, toetsen deze geschiedkundigen de bestaande officiële geschiedschrijving aan objectief feitenmateriaal uit de Israëlische staatsarchieven. Daarbij worden heel wat, tot dan toe als waarheid aanvaarde, mythes over de geschiedenis van de staat Israël onderuit gehaald. Andere boeken die misschien iets minder objectief maar, in mijn ogen, toch de moeite van het lezen waard zijn: - "Israël, Palestina: Waarheden over een conflict". Door Alain Gresh. Uitgeverij Thoth: Alain Gresh is hoofdredacteur van Le Monde Diplomatique. - "Het einde van het jodendom" door Hajo G. Meyer (uitgeverij Vasalucci): Hajo G. Meyer is holocaustoverlevende maar tegelijkertijd is hij ook, wat we noemen, een 'kritische jood': een jood die het conflict bekijkt op een genuanceerde manier: met begrip voor slachtoffers van beide zijden maar ook zeer kritisch tegenover de Israëlische politiek. - "Zand erover" door Sus van Elzen (uitgeverij Atlas): Sus van Elzen is een autoriteit als het gaat over de Israëlisch-Palestijnse kwestie (hij schreef 25 jaar lang in Knack Magazine over de situatie in het Midden-Oosten). In "Zand erover schrijft Sus van Elzen over het conflict op een genuanceerde manier maar weliswaar steeds met een persoonlijke toets. - "De moed om te weigeren": Israëlische reservisten weigeren dienst te doen in de bezette gebieden. Uitgegeven door de stichtingen 'Steuncomité voor Vredesgroepen en Mensenrechtenorganisaties (SIVMO)' en 'Een ander joods geluid'. Ook nog: - "Palestina, de laatste kolonie?" Door Lucas Catherine (uitgeverij EPO): Door sommigen de hemel ingeprezen, door anderen afgebrand tot op de grond. Dit zegt natuurlijk veel over de gedreven stijl waarin Lucas Catherine schrijft. Zoals de titel al laat vermoeden, kiest Lucas Catherine duidelijk partij voor het Palestijnse volk maar onderbouwt dit tegelijkertijd wél met een massa feiten en details. (Noot: Lucas Catherine volgt de Israëlisch-Palestijnse kwestie reeds 30 jaar of meer.) - Door Anja Meulenbelt: "Het beroofde land", "De tweede Intifada", beiden uitgegeven bij uitgeverij Van Gennep. Evenals Lucas Catherine kiest Anja Meulenbelt duidelijk partij voor de Palestijnse zijde. Echter doet zij dit niet zonder de feiten uit het oog te verliezen. Tip: Snuffel ook eens rond in de bibliotheek. Je vind er heel wat interessante lectuur.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door groene flamingant : 29 juli 2005 om 16:58. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() Als je er niet tegenop ziet om engelstalige lectuur te lezen: alle lectuur van volgende auteurs: Avi Shlaïm, Uri Davis, Ilan Pappé, Benny Morris, Tom Segev.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
International Jew, het boek van Henry Ford raad ik je aan. Je moet niet alles geloven wat erin staat maar je moet het gelezen hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Europees Commissaris
|
![]()
![]() |