Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 mei 2007, 09:39   #1
Werner
Burgemeester

Standaard 260.000 jobs ?

Een vraagje of gedachte bij die jobs.

1) als de vergrijzing binnenkort z'n intrede gaat doen, lijkt het me logisch dat het aantal werklozen gaat dalen (uitstroom versus instroom). Waarom maakt men hier dan zo een punt van als automatisch het aantal werklozen zal dalen. Men zal op dat moment enkel rekening moeten houden met de juiste opleiding om die jobs ingevuld te krijgen, zo lijkt me.

2) Wanneer echter de uitstroom groter is dan de instroom (net omwille van de vergrijzing) waar gaat men dan de mensen halen om dat tekort op te vullen ? Gaan we dan op dat moment mensen in het buitenland recruteren ?

Iemand een idee hierover (of cijfers ?)

Alvast dank, ik probeer al een tijdje een antwoord hierop te vinden.
Oud 24 mei 2007, 09:40   #2
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2) Wanneer echter de uitstroom groter is dan de instroom (net omwille van de vergrijzing) waar gaat men dan de mensen halen om dat tekort op te vullen ? Gaan we dan op dat moment mensen in het buitenland recruteren ?
Op termijn zal dat idd noodzakelijk zijn. Wrslk dat we zelfs immigranten gaan moeten halen om de werkloosheid weer te doen stijgen.

(Werkloosheid = concurrentie = positief.)
Een werkloosheid waarbij 100% van de actieve bevolking werkt = niet positief voor uw economie.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 10:03   #3
kukel
Vreemdeling

Standaard

Maar vergeet niet dat economische migratie niet alleen zaligmakend is. Een ingenieur uit India zal niet alleen hierheen komen, hij zal een vrouw en kinderen meebrengen. Dus hij zal niet alleen opbrengen, hij zal ook kosten aan de ziekteverzekering. Logisch, je kan hen hier niet laten werken maar niet van de voordelen laten genieten.
Studies wijzen aan dat men heel slim die migratie zal moeten aanpakken als men niet wil dat de kost aan de ziekteverzekering groter wordt dan de opbrengst van die economische migranten.
kukel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 12:12   #4
Werner
Burgemeester

Standaard

Dank voor reactie.

Als ik jullie goed begrijp dan

1) het is op dit moment zinloos om ons zo druk te maken over werkloosheid aangezien deze 'buffer' toch kan gebruikt worden om deels het probleem van de vergrijzing op te lossen

2) we zullen inderdaad nog vreemdelingen moeten importeren onder het mom van een integratiebeleid maar in essentie is het om financiële tekorten (pensioenen in dit geval) op te vullen

3) naargelang het aantal vreemdelingen en het financieel tekort moet de locale bevolking langer gaan werken

Dat geeft dan de verantwoording voor het generatiepact, zo lijkt me. Zullen dan enkel goed moeten inschatten voor welke jobs en welke profielen we vanuit het buitenland moeten importeren (tenzij locaal voor opleiding gezorgd wordt). Lijkt allemaal logisch.

Even logisch gedacht kom ik dan bij een volgende gedacht/vraag

1) als we op hetzelfde moment blijven vereenvoudigen betekent dit dat we nog meer jobs moeten verzinnen om iedereen aan het werk te krijgen/houden

2) welke jobs gaan dat dan zijn en in hoeverre is dit te verzoenen met een duurzame economie die we wensen te installeren ?

Enig idee daar over ? Ik zou toch niet graag politieker willen zijn om dit alles te berekenen, beetje zwaar voor het geweten lijkt me dat.
Oud 24 mei 2007, 12:22   #5
kukel
Vreemdeling

Standaard

Antwoord is niet altijd zo simpel, effe een reactie

- ja, we zullen met ons allen zeker langer moeten werken, zeker tot ons 65 en ook langer wellicht

- sowieso zal de vergrijzing financieel het land in moeilijkheden brengen, het is nu te laat om er nog veel aan te veranderen

- we moeten ons vooral richten op niches in de industrie (R&D is dus belangrijk), op onze eigen kwaliteiten (onze troeven uitspelen) en op diensten. Die sector gaat groeien. Laaggeschoolden die niet langer aan de band kunnen werken gaan zeker dienen elders! Denk maar aan die mannen die bedrijven gaan leiden met hun uit huis werkende vrouw en dus een kinderjuffrouw, kuisploeg, strijkman, kok en tuinman in dienst willen. Diensten dus.

- we moeten nu al de werkloosheid verminderen. In mijn regio zijn er massaal veel mensen die om arbeiders en ook hogeropgeleiden schreeuwen. Werkloosheid moet dus wel onze zorg zijn: we moeten langdurig werklozen aan het werk krijgen zodat die vrije jobs ingevuld worden
Oud 24 mei 2007, 12:33   #6
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kukel Bekijk bericht
Maar vergeet niet dat economische migratie niet alleen zaligmakend is. Een ingenieur uit India zal niet alleen hierheen komen, hij zal een vrouw en kinderen meebrengen. Dus hij zal niet alleen opbrengen, hij zal ook kosten aan de ziekteverzekering. Logisch, je kan hen hier niet laten werken maar niet van de voordelen laten genieten.
Studies wijzen aan dat men heel slim die migratie zal moeten aanpakken als men niet wil dat de kost aan de ziekteverzekering groter wordt dan de opbrengst van die economische migranten.
Wel duh.
Oud 24 mei 2007, 12:35   #7
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Werner Bekijk bericht
Dank voor reactie.

Als ik jullie goed begrijp dan

1) het is op dit moment zinloos om ons zo druk te maken over werkloosheid aangezien deze 'buffer' toch kan gebruikt worden om deels het probleem van de vergrijzing op te lossen
Ja. De vergrijzing zal sowieso het probleem van de werkloosheid voor een deel oplossen, maar niet geheel. (Niet elke job is inwisselbaar.) Daarom moet er gewoon meer bevolking op werkende leeftijd komen. Zijnde 18-64.

Citaat:
2) we zullen inderdaad nog vreemdelingen moeten importeren onder het mom van een integratiebeleid maar in essentie is het om financiële tekorten (pensioenen in dit geval) op te vullen
Basicly, 'yes'.

Citaat:
3) naargelang het aantal vreemdelingen en het financieel tekort moet de locale bevolking langer gaan werken
Basicly, 'yes'.

Citaat:
Dat geeft dan de verantwoording voor het generatiepact, zo lijkt me. Zullen dan enkel goed moeten inschatten voor welke jobs en welke profielen we vanuit het buitenland moeten importeren (tenzij locaal voor opleiding gezorgd wordt). Lijkt allemaal logisch.
Uhu.

Citaat:
1) als we op hetzelfde moment blijven vereenvoudigen betekent dit dat we nog meer jobs moeten verzinnen om iedereen aan het werk te krijgen/houden
Nee. Er bestaat niet zoiets als 'jobs verzinnen'. (Behalve door de overheid.)

Citaat:
[2) welke jobs gaan dat dan zijn en in hoeverre is dit te verzoenen met een duurzame economie die we wensen te installeren ?
'vrije markt'. En het begrip duurzame economie moet je eerst verduidelijken.
Oud 24 mei 2007, 12:45   #8
Werner
Burgemeester

Standaard

Kukel,

we moeten ons vooral richten op niches in de industrie (R&D is dus belangrijk), op onze eigen kwaliteiten (onze troeven uitspelen) en op diensten

1) Over welke R&D heb je het dan, toch niet diegene die ze naar Indië versassen op dit moment mag ik hopen ? Denk je dat daar de toekomst ligt is dat wat onze politiek zegt ?

2) Ivm met die diensten heb ik al meermaals ene vraag gesteld, over welke diensten hebben we het dan allemaal. Men lijkt soms te denken dat we morgen allemaal 'consultant' gaan worden of zoiets. Heb je daar meer concrete gegevens over ?
Oud 24 mei 2007, 12:51   #9
kukel
Vreemdeling

Standaard

Nee, ik zie diensten ruimer: die tuinman en kuisvrouw, dat zijn voor mij ook jobs in de dienstensector. En dat is iets dat door de welvaart van een deel in de bevolking steeds meer zal ingeschakeld worden.
Bovendien, diensten zijn vb ook vermogensbeheer door banken, dat is ook iets dat het kapitaalkrachtige deel van de babyboomgeneratie, die vanaf 2010 op pensioen gaan, ten volle gebruikt en voor betaalt.
Restaurantbezoek. Stijgt ook bij welstellende gepensioneerden. Ook diensten.
Cruises en welnesscentra, nog een voorbeeldje.

Qua niches: nah, India is eerder informatica. Ik heb het bijvoorbeeld over het feit dat bepaald textiel nog steeds in Italië geproduceerd wordt omdat ze zich blijven onderscheiden van China. Dat is textiel uit een niche. Voor niches te vinden moet je inventief zijn, vandaar de nood aan R&D
Oud 24 mei 2007, 12:55   #10
Werner
Burgemeester

Standaard

Adrian,

Ja. De vergrijzing zal sowieso het probleem van de werkloosheid voor een deel oplossen, maar niet geheel. (Niet elke job is inwisselbaar.) Daarom moet er gewoon meer bevolking op werkende leeftijd komen. Zijnde 18-64.

Dat niet elke job inwisselbaar is, zal dan opgevangen worden door een gerichte opleiding in functie van de jobs beschikbaar. Een keuzerichting zal dan wellicht meer gestuurd worden door de economische behoeften, zou logisch zijn. De werkende leeftijd tussen 18-64 zal dan wellicht ook afhangen van de levensverwachting maar ook dat zal tijdelijk zijn. Immers, de ouderen van vandaag blijven niet leven. Heeft men dan ook al een situatieschets kunnen maken voor over 30-40 jaar. Op dat moment zou die grijze massa toch wel moeten verdwenen zijn, denk je niet ? De berekening zal wellicht siompel zijn maar dat steeds uitleggen aan de bevolking lijkt me andere koek.

Nee. Er bestaat niet zoiets als 'jobs verzinnen'. (Behalve door de overheid.)

Dat is nieuw voor me. Ik denk altijd dat we dat constant doen om iedereen aan het werk te krijgen/houden. Denkelijk is ook dat één van de redenen waarom grondstoffen schaars worden. Straks mogen we waarschijnlijk kiezen uit 5000 verschillende GSM waarvan er dan om de 3 maand een nieuwe versie uitkomt. Is dat dan geen jobs 'verzinnen' volgens jou ?
Oud 24 mei 2007, 13:05   #11
Werner
Burgemeester

Standaard

Kukel,

Nee, ik zie diensten ruimer: die tuinman en kuisvrouw, dat zijn voor mij ook jobs in de dienstensector. En dat is iets dat door de welvaart van een deel in de bevolking steeds meer zal ingeschakeld worden.

Dat lijkt me iets te worden van een kastensysteem dan. Ofwel ben je tuinman/kuisvrouw ofwel kan je een tuinman/kuisvrouw betalen. Wat gaan we op dat moment dan exporteren om de import te kunnen betalen ? Onderling diensten uitwisselen is leuk maar zonder producten kunnen we niets kuisen, als je bedoelt wat ik begrijp.

Bovendien, diensten zijn vb ook vermogensbeheer door banken, dat is ook iets dat het kapitaalkrachtige deel van de babyboomgeneratie, die vanaf 2010 op pensioen gaan, ten volle gebruikt en voor betaalt.

En wat met de niet kapitaalkrachtigen dan ? Stom, je had het al gezegd, kuisvrouw bij de kapitaalkrachtigen.

Restaurantbezoek. Stijgt ook bij welstellende gepensioneerden. Ook diensten.

Zoals je het zegt, bij de welstellende gepensioneerden. Wat met de rest ?

Cruises en welnesscentra, nog een voorbeeldje.

Gaat hier leuk worden als je geld hebt. Gaat dan de kuisvrouw zoveel verdienen dat ze ook op cruise kan gaan ?

Qua niches: nah, India is eerder informatica. Ik heb het bijvoorbeeld over het feit dat bepaald textiel nog steeds in Italië geproduceerd wordt omdat ze zich blijven onderscheiden van China. Dat is textiel uit een niche.

Ook boekhoudingen worden inmiddels overgeheveld. Aan welke prijs kan je zo een stofje vanuit Italië kopen ? Moet dan toch lucratief zijn om dat te blijven doen. Ofwel is die ondernemer een beetje gek, denk je niet ?

Voor niches te vinden moet je inventief zijn, vandaar de nood aan R&D

Creativiteit kunnen we gebruiken, dat lijkt me geen overbodige luxe. Weten we ook vanwaar we het best mensen importeren om hier dat pensioentekort op te vullen. Als we slim en snel zijn, kunnen we misschien eens in China proberen, dat zou pas een tactische zet zijn, denk je niet ?
Oud 24 mei 2007, 13:13   #12
kukel
Vreemdeling

Standaard

Voor alle duidelijkheid: ik gaf voorbeelden van jobs waar toekomst in zit in de dienstensector. Kastensysteem, hallo, een kuisvrouw zou het moeten horen, ze zou je al gauw de waarheid zeggen. Wat is er mis met kuisvrouwen?
Dus idd, ik gaf enkele dure zaken waar geld te rapen valt bij een deel van de kapitaalkrachtige gepensioneerden. Dat heb je nodig in een economie en daar vroeg jij naar.

En die ondernemer is niet gek, ik respecteer hem enorm en weet waar hij mee bezig is. Hij zit immers voor ander textiel wel in China en zal dus wel weten waarom er nog in Italië kan verkocht worden.
Oud 24 mei 2007, 13:22   #13
Werner
Burgemeester

Standaard

Kukel,

Voor alle duidelijkheid: ik gaf voorbeelden van jobs waar toekomst in zit in de dienstensector. Kastensysteem, hallo, een kuisvrouw zou het moeten horen, ze zou je al gauw de waarheid zeggen. Wat is er mis met kuisvrouwen?

Zoals je het zegt, kunnen er maar beter over zwijgen wat de toekomst zal bieden. Voor mij is er niks mis met kuisvrouwen, wat is er mis met politiek zal een betere vraag zijn, lijkt me zo.

Dus idd, ik gaf enkele dure zaken waar geld te rapen valt bij een deel van de kapitaalkrachtige gepensioneerden. Dat heb je nodig in een economie en daar vroeg jij naar.

Nu snap ik je, het is enkel om te zien hoe we het geld van de rijken kunnen afsnoepen. Niet slecht gedacht om de balans te herstellen. Denkelijk zullen dan de rijken automatisch arm worden. Niet volledig correct waarschijnlijk want daar zijn dan die vermogensbeheerders voor. De kuisvrouw doet rustig voort maar niet zeggen hé.

En die ondernemer is niet gek, ik respecteer hem enorm en weet waar hij mee bezig is. Hij zit immers voor ander textiel wel in China en zal dus wel weten waarom er nog in Italië kan verkocht worden

Begrijp je, zolang er kapitaal is, kunnen we dat proberen te pakken. Als hij dan maar geen Chinese producten gebruikt als Italiaanse merkkledij. Als dat zou uitkomen, dan gaan we wat meemaken. Ook best over zwijgen dan want de kuisvrouw gaat beginnen twijfelen als ze merkkledij heeft gekocht.

Maar we wijken een beetje af. Ik vraag me nog steeds af uit welk land we het best arbeidskrachten kunnen importeren. Is daar ergens een markt die nog goed rendeert wat dat betreft ? Hoeveel van die vreemdelingen zouden we ongeveer nog nodig hebben om te kuisen, enig idee ?
Oud 24 mei 2007, 18:54   #14
Asshen Sukar
Gouverneur

Standaard

Je mist nog iets dat we nodig gaan hebben
Er gaan veel extra plaatsen in de zorgsector bijkomen om de verouderde bevolking op te vangen.
Echter geeft deze zorgsector geen enkele financiele meerwaarde zoals de meeste overheidsdiensten aan de maatschappij en kost alleen geld.

Er wordt dus zowel meer geld gestoken in het verzorgen van oude mensen die geld kosten aan de overheid als dat er minder geld binnenkomt omdat de zorgsector bijna volledig ons kosten van de overheid valt.

Voor de zannikers onder ons die denken dat de overheid alleen geld kost:
Overheidsdiensten die geld genereren:
scholen->opgeleide mensen verdienen meer
ziekenhuizen->zorgen dat de mensen terug gezond worden
openbaar vervoer->geraak op bestemming
wegen->geraak op bestemming
politie->zorgt voor veiligheid
...

Laatst gewijzigd door Asshen Sukar : 24 mei 2007 om 18:58.
Asshen Sukar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 21:07   #15
Werner
Burgemeester

Standaard

Hey Sukar,

Je mist nog iets dat we nodig gaan hebben. Er gaan veel extra plaatsen in de zorgsector bijkomen om de verouderde bevolking op te vangen.

Je zegt er zoal iets maar heb laatst gehoord dat ze die mensen volstoppen met antidepressiva om te blijven lachen. Los daarvan is je stelling wel correct en hopelijk gaan we daar die import van vreemdelingen niet voor gebruiken. Anders moeten die nog allemaal de taal leren en dat kost wel weer geld.

Echter geeft deze zorgsector geen enkele financiele meerwaarde zoals de meeste overheidsdiensten aan de maatschappij en kost alleen geld.

Kunnen we denkelijk wel creatief in zijn. Men hoeft die mensen toch niet allemaal een aparte kamer te geven zoals dat nu grotendeels het geval is. Gewoon in grote zalen desnoods met zo een ziekenhuisclown en die mensen blijven wel kalm. Hiervoor hebben we denkelijk genoeg logistieke kennis, beetje voorraadbeheer en een mechanisch systeem om het eten rond te brengen moet lukken volgens mij. Tenslotte brengen deze mensen toch niets meer op aan de maatschappij dus waarom er zoveel eieren onder leggen. Hebben hun geld al eens opgebracht dus nu er teveel kosten in steken zou niet rendabel zijn, denk je ook niet ? We moeten hierbij ook aan onze concurrentiepositie denken natuurlijk, in China zullen ze het zo goed niet hebben denk ik.

Er wordt dus zowel meer geld gestoken in het verzorgen van oude mensen die geld kosten aan de overheid als dat er minder geld binnenkomt omdat de zorgsector bijna volledig ons kosten van de overheid valt.

Zoals ik probeerde aan te halen, dat zijn letterlijk 'kosten op sterfhuis'. Niet echt slim om daar nog in te investeren.

Voor de zannikers onder ons die denken dat de overheid alleen geld kost: Overheidsdiensten die geld genereren:

scholen->opgeleide mensen verdienen meer
ziekenhuizen->zorgen dat de mensen terug gezond worden
openbaar vervoer->geraak op bestemming
wegen->geraak op bestemming
politie->zorgt voor veiligheid

Wederom akkoord, heb me laten wijsmaken dat er binnenkort ook vrijwilligerspolitie gaat komen. We kunnen daar wellicht nog wel wat sparen zonder dat het de staat iets kost, gelukkig maar.

Denkelijk kunnen we nog veel besparingen doorvoeren in overheidsdiensten zonder dat de dienst zelf wegvalt. Trouwens, als we die bejaardentehuizen met hun aparte kamertjes ombouwen tot gevangenissen zie ik daar ook wel mogelijkheden ontstaan. Voor die bejaarden hebben we dan toch maar simpele barakken nodig dus misschien winnen we hier wel wat geld. Maar dat is voor de experts om eens uit te rekenen.

Maar nu weet ik nog steeds niet uit welk land de beste profielen kunnen geïmporteerd worden om dat probleem van die pensioenen op te vullen. Waar dat ze dan gaan tewerkgesteld worden, is dan nog een andere vraag.

Toch niet zo gemakkelijk dan dat de doorsnee burger denkt. Heb je wel een serieus diploma voor nodig, denk ik.
Oud 24 mei 2007, 21:29   #16
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als al de oudjes dood zijn steken we de rusthuizen vol met de allochtonen.
Oud 24 mei 2007, 21:34   #17
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Of we kunnen de lonen en prijzen door 10 delen en dan zijn we allemaal schatrijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 21:35   #18
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Of we kunnen de lonen en prijzen door 10 delen en dan zijn we allemaal schatrijk.
Oud 24 mei 2007, 22:08   #19
Werner
Burgemeester

Standaard

NEEN, dat is veel te gemakkelijk. Het leven moet moeilijk blijven en we moeten een reden hebben om elkaars kop eraf te schieten.

Stratego is veel plezanter, we hebben nu de logistieke kennis dus waarom dat niet gebruiken in rusthuizen. Verhofstadt vraagt altijd voor creativiteit en nu zou je dat willen afnemen, niet met m'n voeten spelen hé.

Alle bejaarden in grote barakken met een buizenpost die het eten bedeeld. Pas op, geen patatjes hé...we geven ze van die pillen zoals de astronauten die krijgen (ken de naam natuurlijk niet). Op die manier hebben we veel minder personeel nodig.

Kost allemaal geld dat personeel en hoe minder personeel hoe minder kans dat ze kunnen staken...Je gaat toch niet denken dat we dat blijven slikken hé. Als er moet bespaard worden dan helpen we graag mee....

En de rest krijgt een pot verf en een borstel. De verkeerslichten krijgen vanaf 2008 elke week een ander kleur, zo simpel is dat allemaal. We zoeken alleen nog ne sponsor die de verf wil betalen want anders kan dat project niet doorgaan. Projecten zijn er dus genoeg, alleen geen geld.

Er zijn dus oplossingen genoeg, ge moet ze alleen willen zien.

Laatst gewijzigd door Werner : 24 mei 2007 om 22:09.
Werner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 22:15   #20
Werner
Burgemeester

Standaard

Als al de oudjes dood zijn steken we de rusthuizen vol met de allochtonen

Voor de nieuwe import zal dat niet meer waar zijn, die krijgen vanaf nu slechts een tijdelijk contract tot onze grijze massa het kamp verlaten heeft. 'Exhausting' noemt dat in logistieke termen, leuk systeem en moet ge niet teveel administratie in steken. Het voordeel van een tijdelijk contract is dat je geen opzeg moet betalen naar het schijnt.

Er is dus alleen een probleem met die 'grijze massa', voor de rest hebben we inmiddels 'know how' genoeg.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be