![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Banneling
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 3.520
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 3.520
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Citaat:
Nochtans als het idd zo op de gezondheid zou moeten inwerken zouden ze bij bosjes moeten doodvallen nietwaar? Het enige dat al eens een probleem kon geven was het lood in de benzine en verf en dat ze daar de "loodziekte" van kregen. Nu bestaat dat al vele en vele jaren niet meer. Nergens! Verf wordt nu meestal op waterbasis al lang gemaakt en verdund en in benzine zit al jaren geel lood meer. Vandaar de groene handvatten om u dat duidelijk te maken aan de tankstations, mogelijks snappen sommigen het nu nog steeds niet en denken ze dat het de mode is. Allemaal larie voor hogere prijzen af te dwingen en mensen als u trappen daar gewoonweg meteen in. Spijtig genoeg trekken die verhaaltjes meer naieve mensen die gewoon al die onzin als zoete koek slikken. Treinbus, dat denk jij dat het gezonder is natuurlijk. Neem maar van mij aan dat je 100 keer meer zware metalen in je kraag speelt daarmee dan al de rest. Dat zal dan allicht weer goed zijn voor de volgende 30 jaar tot ze weer eens het tegenovergestelde zullen ontdekken. Meestal duren die dingen 30 jaar bij ons voor ze iets vaststellen. T'is voor uw geld jongen, niks anders. Miljarden aanbestedingen alweer en zo loopt het wel weer overal in de zakken van al wie er mee bezig is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
![]() Lightrail is inderdaad een goede oplossing voor de bereikbaarheidsproblemen in stedelijke gebieden. Je hebt drie vormen van lightrail die elk hun sterke punten hebben:
- sneltram: een wat zwaardere tram die op een eigen baan rijdt en daardoor meer snelheid kan maken - tramtrein: een voertuig dat zowel op spoor- als tramwegen kan rijden, wat overstappen overbodig maakt - lighttrain: een moderne lichte trein voor stadsgewestelijke diensten De tramtrein is erg succesvol in Karlsruhe en Saarbrücken. Men heeft daar (onrendabele) nevenlijntjes aangesloten op een tramnetwerk naar de binnenstad, zodat overstappen niet meer nodig is. Gevolg is een veel kortere reistijd en dus ook veel meer passagiers. Ook de lighttrain blijkt erg positieve resultaten te boeken: in de Achterhoek in Nederland wist Syntus op voorheen onrendabele stoptreinlijntjes van de NS 25% meer reizigers te trekken door de inzet van moderne lichte treinen. Voorbeelden en projecten Van sneltrams en lighttrains zijn er in de Benelux al voorbeelden te vinden: - sneltram: Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein (zelfstandige sneltram), Rotterdam-Oost (gecombineerd met metro), Amstelveen (gecombineerd met A'damse metro), Vlaamse Kusttram (deels) - lighttrain: treinen van Syntus op de trajecten Arnhem-Winterswijk, Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal, grensoverschrijdende treinen op de trajecten Enschede-Gronau-Dortmund en Heerlen-Aken-Stolberg (onofficiële site in het Nederlands). Het nog aan te leggen GEN rond Brussel is ook een voorbeeld van een lighttraindienst. De volgende projecten zijn in Nederland goedgekeurd/in uitvoering: - tramtrein: Randstadrail (Den Haag-Zoetermeer-Rotterdam) en Rijn-Gouwelijn (Gouda-Alphen aan den Rijn-Leiden-Katwijk-Noordwijk) - lighttrain: Randstadspoor (rond Utrecht) Daarnaast zijn er nog enkele lighttrainprojecten in de besluitvormingsfase: Kolibri (rond Groningen), RegioRail KAN (rond Arnhem en Nijmegen) en in Zuid-Limburg (Maastricht-Heerlen-Kerkrade). Ik ben erg benieuwd waar de NMBS van plan is tramtreinen in te zetten. Dat men in België zolang heeft gewacht met studies hierover, zal ongetwijfeld te maken hebben met de gescheiden bevoegdheden voor tram (Vlaams) en trein (Belgisch). De NMBS dreigt natuurlijk haar monopolie op de spoorwegen kwijt te raken als Vlaanderen zelf tramtreinen wil uitbaten. Het lijkt me in ieder geval geen slecht idee om regionale lijnen los te koppelen van de NMBS en evt. door De Lijn of een regionale spoorwegmaatschappij te laten aanleggen en beheren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 3.520
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
|
![]() Citaat:
Voor de stad Gent is het eens berekend, volgens verschillende modellen. In het meest verregaande model, waarbij enorm veel trams ingezet werden daalde de uitstoot van het verkeer in de stad in totaal met 3%. Verder vraag ik me af waarom light-rails plots wel rendabel zouden zijn terwijl het grootste deel van de nmbs dat nu totaal niet is. Volgens mij is het zinniger om daar eerst te saneren vooraleer in nieuwe projecten te investeren. Het is niet normaal dat vrachtverkeer bij de nmbs 3 tot 4x meer kost dan in vergelijkbare gebieden (Nord-Rhein Westfalen) of zelfs veel meer dan bij binnenlandse concurrenten die het zonder subsidies moeten stellen (Dillen & Lejeune Cargo).
__________________
[SIZE=1] ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
![]() Citaat:
Als je blijft vasthouden aan bestaande denkkaders van gescheiden trein en tram/bus/metro, zul je het ov niet aantrekkelijker maken. Drukte op de stations en ergernis over het missen van aansluitingen blijven dan een probleem. Bovendien worden onrendabele lijnen steeds moeilijker draaiende te houden, waardoor je in een vicieuze cirkel belandt: lijn is onrendabel door te weinig reizigers -> bezuinigingen in dienstregeling -> nog minder reizigers -> nog onrendabeler -> nog meer bezuinigen in de dienstregeling -> enz. tot de lijn gesloten wordt. Zo help je het ov langzaam om zeep en zorg je alleen maar voor nog méér verkeer op de wegen! Nieuwe vormen van openbaar vervoer en een efficiëntere inzet van de bestaande is dus wel degelijk de oplossing. |
|
![]() |
![]() |