Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 augustus 2005, 12:41   #1
skaldis
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 3.520
Standaard de tramtrein

Citaat:
Rijden er binnenkort tramtreinen rond in ons land? ma 22/08/05 -
De NMBS onderzoekt of het haalbaar is om in België de tramtrein te laten rijden. Dat is een openbaar vervoermiddel dat zowel op als tram- als treinsporen kan rijden.

(foto PhotoNews) De gedelegeerd bestuurder van de NMBS is samen met drie ministers bevoegd voor Openbaar Vervoer de tramtrein gaan testen in de Duitse stad Karlsruhe. De tramtrein rijdt in de binnenstad op tramsporen en schakelt moeiteloos over naar 100 kilometer per uur op de treinsporen buiten de stad. Met elk jaar 100 miljoen reizigers in de stad is het een succesverhaal. De inwoners van Karlsruhe laten hun auto's veel vaker thuis en files verdwijnen. Dat is ook wat de Vlaamse, Brusselse en federale ministers van Openbaar Vervoer willen. Als zij de tramtrein naar België willen halen, staan ze niet alleen voor een hele reeks technische problemen, het is ook een kwestie van bevoegdheden. De tram is regionale bevoegdheid, de trein een federale.

Doen zou ik zeggen. Zo zeker als dat er met pasen meer chocolade-eieren worden verkocht dan met kerstmis, zo zeker ben ik er van dat het verkeer steeds drukker wordt en steeds vaker vastloopt. Openbaar vervoer is de oplossing. Gemotoriseerd privaat vervoer moet worden afgeschaft. Met een degelijk openbaar vervoer moet het mogelijk zijn om sneller en goedkoper daar te geraken waar je wenst te zijn. Als er zich op dat zo belangrijke vlak communautaire problemen voor doen kan men dit land maar beter opsplitsen en van vervoer een europese aangelegenheid maken, vervoer is naast vergrijzing één van de prangenste europese problemen van deze tijd en onze knapste koppen dienen zich daar mee bezig te houden. Het dogma dat je auto je vrijheid is moet dringend doorbroken worden. Het klopt van geen kanten dat je zonder auto nergens geraakt. Dat fabeltje moet dringend worden verwezen naar het vagevuur der fabelen. Er rust een taboe op het persoonlijke vervoer dat verstrekkende gevolgen kan voortbrengen als niet snel wordt ingegrepen. De stank en het lawaai van die duivelse voertuigen zijn verwoestender voor onze toekomst dan menigeen voor mogelijk houdt. Er lopen momenteel wetenschappelijke onderzoeken naar de effecten van gemotoriseerd privaat vervoer op de menselijke psyche, naar de effecten van persoonlijk vervoer op de sociale interacties, en nog veel meer en terwijl de eerste reultaten worden verwacht tegen 2010 beginnen nu reeds meer en meer onderzoekers wanhopig de alarmklok te luiden en dit vooral door onderzoekers die tevoren gespecialiseerd waren en werk verrichten in massapsychologie. Laten we dus hopen dat de tramtrein een oplossing blijkt te zijn en dat er dan ook werk wordt van gemaakt.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2005, 15:25   #2
skaldis
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 3.520
Standaard

Citaat:
Belgische benzinerijder houdt vinger op de knip di 23/08/05 - De Belgische pomphouders verkochten in de eerste zes maanden van dit jaar elf procent minder benzine dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van de petroleumfederatie die De Tijd kon inkijken.

De prijs aan de pomp is bij ons veel sneller gestegen dan in het buitenland.

(foto PhotoNews) De daling is vooral groot bij het benzineverbruik en veel minder bij dieselbrandstof.

De federatie wijst op de hoge accijnzen als belangrijkste oorzaak. Procentueel gezien bedragen die accijnzen zelfs 60,92 procent van de prijs. De basisprijs van benzine maakt eigenlijk nog 28,51 procent uit van de totale prijs.

Daardoor is de prijs aan de pomp bij ons veel sneller gestegen dan in het buitenland.

Voor Belgische automobilisten wordt het interessant om bijvoorbeeld in Frankrijk benzine te tanken. De zogenoemde tanktoeristen, Nederlanders en Fransen die bij ons kwamen, blijven nu thuis.

Of hoe een geldverslindende, verkwistend geld rondstrooiende overheid toch nog voor iets goed kan zijn. Onze gezondheid en die van onze leefomgeving kan er maar wel bij varen.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2005, 16:33   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis
Of hoe een geldverslindende, verkwistend geld rondstrooiende overheid toch nog voor iets goed kan zijn. Onze gezondheid en die van onze leefomgeving kan er maar wel bij varen.
Ik heb vroeger altijd in garage's gewerkt, nooit iemand vroegtijdig weten doodgaan. Nooit!
Nochtans als het idd zo op de gezondheid zou moeten inwerken zouden ze bij bosjes moeten doodvallen nietwaar? Het enige dat al eens een probleem kon geven was het lood in de benzine en verf en dat ze daar de "loodziekte" van kregen. Nu bestaat dat al vele en vele jaren niet meer. Nergens! Verf wordt nu meestal op waterbasis al lang gemaakt en verdund en in benzine zit al jaren geel lood meer. Vandaar de groene handvatten om u dat duidelijk te maken aan de tankstations, mogelijks snappen sommigen het nu nog steeds niet en denken ze dat het de mode is.
Allemaal larie voor hogere prijzen af te dwingen en mensen als u trappen daar gewoonweg meteen in. Spijtig genoeg trekken die verhaaltjes meer naieve mensen die gewoon al die onzin als zoete koek slikken.

Treinbus, dat denk jij dat het gezonder is natuurlijk. Neem maar van mij aan dat je 100 keer meer zware metalen in je kraag speelt daarmee dan al de rest. Dat zal dan allicht weer goed zijn voor de volgende 30 jaar tot ze weer eens het tegenovergestelde zullen ontdekken. Meestal duren die dingen 30 jaar bij ons voor ze iets vaststellen.

T'is voor uw geld jongen, niks anders. Miljarden aanbestedingen alweer en zo loopt het wel weer overal in de zakken van al wie er mee bezig is.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2005, 16:41   #4
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Lightrail is inderdaad een goede oplossing voor de bereikbaarheidsproblemen in stedelijke gebieden. Je hebt drie vormen van lightrail die elk hun sterke punten hebben:
- sneltram: een wat zwaardere tram die op een eigen baan rijdt en daardoor meer snelheid kan maken
- tramtrein: een voertuig dat zowel op spoor- als tramwegen kan rijden, wat overstappen overbodig maakt
- lighttrain: een moderne lichte trein voor stadsgewestelijke diensten

De tramtrein is erg succesvol in Karlsruhe en Saarbrücken. Men heeft daar (onrendabele) nevenlijntjes aangesloten op een tramnetwerk naar de binnenstad, zodat overstappen niet meer nodig is. Gevolg is een veel kortere reistijd en dus ook veel meer passagiers. Ook de lighttrain blijkt erg positieve resultaten te boeken: in de Achterhoek in Nederland wist Syntus op voorheen onrendabele stoptreinlijntjes van de NS 25% meer reizigers te trekken door de inzet van moderne lichte treinen.

Voorbeelden en projecten

Van sneltrams en lighttrains zijn er in de Benelux al voorbeelden te vinden:
- sneltram: Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein (zelfstandige sneltram), Rotterdam-Oost (gecombineerd met metro), Amstelveen (gecombineerd met A'damse metro), Vlaamse Kusttram (deels)
- lighttrain: treinen van Syntus op de trajecten Arnhem-Winterswijk, Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal, grensoverschrijdende treinen op de trajecten Enschede-Gronau-Dortmund en Heerlen-Aken-Stolberg (onofficiële site in het Nederlands).

Het nog aan te leggen GEN rond Brussel is ook een voorbeeld van een lighttraindienst.

De volgende projecten zijn in Nederland goedgekeurd/in uitvoering:
- tramtrein: Randstadrail (Den Haag-Zoetermeer-Rotterdam) en Rijn-Gouwelijn (Gouda-Alphen aan den Rijn-Leiden-Katwijk-Noordwijk)
- lighttrain: Randstadspoor (rond Utrecht)

Daarnaast zijn er nog enkele lighttrainprojecten in de besluitvormingsfase: Kolibri (rond Groningen), RegioRail KAN (rond Arnhem en Nijmegen) en in Zuid-Limburg (Maastricht-Heerlen-Kerkrade).

Ik ben erg benieuwd waar de NMBS van plan is tramtreinen in te zetten. Dat men in België zolang heeft gewacht met studies hierover, zal ongetwijfeld te maken hebben met de gescheiden bevoegdheden voor tram (Vlaams) en trein (Belgisch). De NMBS dreigt natuurlijk haar monopolie op de spoorwegen kwijt te raken als Vlaanderen zelf tramtreinen wil uitbaten. Het lijkt me in ieder geval geen slecht idee om regionale lijnen los te koppelen van de NMBS en evt. door De Lijn of een regionale spoorwegmaatschappij te laten aanleggen en beheren.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2005, 16:42   #5
skaldis
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 3.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Ik heb vroeger altijd in garage's gewerkt, nooit iemand vroegtijdig weten doodgaan. Nooit!
Nochtans als het idd zo op de gezondheid zou moeten inwerken zouden ze bij bosjes moeten doodvallen nietwaar? Het enige dat al eens een probleem kon geven was het lood in de benzine en verf en dat ze daar de "loodziekte" van kregen. Nu bestaat dat al vele en vele jaren niet meer. Nergens! Verf wordt nu meestal op waterbasis al lang gemaakt en verdund en in benzine zit al jaren geel lood meer. Vandaar de groene handvatten om u dat duidelijk te maken aan de tankstations, mogelijks snappen sommigen het nu nog steeds niet en denken ze dat het de mode is.
Allemaal larie voor hogere prijzen af te dwingen en mensen als u trappen daar gewoonweg meteen in. Spijtig genoeg trekken die verhaaltjes meer naieve mensen die gewoon al die onzin als zoete koek slikken.

Treinbus, dat denk jij dat het gezonder is natuurlijk. Neem maar van mij aan dat je 100 keer meer zware metalen in je kraag speelt daarmee dan al de rest. Dat zal dan allicht weer goed zijn voor de volgende 30 jaar tot ze weer eens het tegenovergestelde zullen ontdekken. Meestal duren die dingen 30 jaar bij ons voor ze iets vaststellen.

T'is voor uw geld jongen, niks anders. Miljarden aanbestedingen alweer en zo loopt het wel weer overal in de zakken van al wie er mee bezig is.
Ik had eerder de co2 vervuiling voor ogen eigenlijk.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2005, 17:38   #6
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis
Ik had eerder de co2 vervuiling voor ogen eigenlijk.
Openbaar vervoer is zowat de duurste en minst effectieve manier om CO2 uitstoot te beperken.

Voor de stad Gent is het eens berekend, volgens verschillende modellen. In het meest verregaande model, waarbij enorm veel trams ingezet werden daalde de uitstoot van het verkeer in de stad in totaal met 3%.

Verder vraag ik me af waarom light-rails plots wel rendabel zouden zijn terwijl het grootste deel van de nmbs dat nu totaal niet is. Volgens mij is het zinniger om daar eerst te saneren vooraleer in nieuwe projecten te investeren.

Het is niet normaal dat vrachtverkeer bij de nmbs 3 tot 4x meer kost dan in vergelijkbare gebieden (Nord-Rhein Westfalen) of zelfs veel meer dan bij binnenlandse concurrenten die het zonder subsidies moeten stellen (Dillen & Lejeune Cargo).
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2005, 19:05   #7
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Openbaar vervoer is zowat de duurste en minst effectieve manier om CO2 uitstoot te beperken.

Voor de stad Gent is het eens berekend, volgens verschillende modellen. In het meest verregaande model, waarbij enorm veel trams ingezet werden daalde de uitstoot van het verkeer in de stad in totaal met 3%.

Verder vraag ik me af waarom light-rails plots wel rendabel zouden zijn terwijl het grootste deel van de nmbs dat nu totaal niet is. Volgens mij is het zinniger om daar eerst te saneren vooraleer in nieuwe projecten te investeren.

Het is niet normaal dat vrachtverkeer bij de nmbs 3 tot 4x meer kost dan in vergelijkbare gebieden (Nord-Rhein Westfalen) of zelfs veel meer dan bij binnenlandse concurrenten die het zonder subsidies moeten stellen (Dillen & Lejeune Cargo).
Veel buitenlandse voorbeelden bewijzen dat lightrail wel degelijk een succes is. Het is immers een veel efficiëntere inzet van openbaar vervoer: koppeling van trein en tram waardoor overstappen overbodig wordt en je direct het stadscentrum inrijdt, meer haltes en betere acceleratie van het materieel, dus betere bereikbaarheid van het ov in dezelfde tijd, licht materieel is goedkoper in exploitatie waardoor een frequentere dienstregeling mogelijk is, het materieel is confortabeler en veiliger met gelijkvloerse instap, doorkijk door het rijtuig, reisinfo op schermen en een lager geluidsniveau, enz. enz. enz. Het openbaar vervoer wordt er kortom een stuk aantrekkelijker door. Een interessante mogelijkheid is het creëren van transferia aan de rand van de stad, waar overgestapt kan worden van auto op het ov. Zo verminder je de files aanzienlijk.

Als je blijft vasthouden aan bestaande denkkaders van gescheiden trein en tram/bus/metro, zul je het ov niet aantrekkelijker maken. Drukte op de stations en ergernis over het missen van aansluitingen blijven dan een probleem. Bovendien worden onrendabele lijnen steeds moeilijker draaiende te houden, waardoor je in een vicieuze cirkel belandt: lijn is onrendabel door te weinig reizigers -> bezuinigingen in dienstregeling -> nog minder reizigers -> nog onrendabeler -> nog meer bezuinigen in de dienstregeling -> enz. tot de lijn gesloten wordt. Zo help je het ov langzaam om zeep en zorg je alleen maar voor nog méér verkeer op de wegen! Nieuwe vormen van openbaar vervoer en een efficiëntere inzet van de bestaande is dus wel degelijk de oplossing.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be