Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 november 2002, 23:17   #1
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

De vernederlandsing van het hoger onderwijs is één van de belangrijkste stappen geweest voor de emancipatie van Vlaanderen en Vlamingen. Generaties Vlamingen voor ons hebben er zich voor ingezet. Generaties voordien werden zwaar benadeeld omdat het hoger onderwijs in een vreemde taal werd georganiseerd en de volkstaal mede daardoor geen volwaardige rol in de samenleving kon spelen.

Vandaag moeten we jammergenoeg vaststellen dat een aantal mensen in Vlaanderen, niet in het minst in ons hoger onderwijs zelf, ervoor pleiten om die rol van het Nederlands ernstig terug te schroeven en het onderwijs in steeds grotere mate in een vreemde taal, voornamelijk Engels, te laten gebeuren. Deze houding getuigt van een ASOCIALE ingesteldheid tegenover de Vlaamse Gemeenschap en het verhoogt de drempel voor de studenten. De gehanteerde argumenten getuigen van KORTZICHTIGHEID wat de belangen van de gemeenschap betreft: dit zal leiden tot functieverlies voor het Nederlands als volwaardige taal op alle domeinen, inbegrepen de wetenschap, en tot vermindering van de kwaliteit van het onderwijs. Deze houding is ook anti-Europees, aangezien de rijkdom van Europa in het behoud van culturele verscheidenheid ligt en niet in het invoeren van een culturele eenheidsworst!

De aanvaarding van het Bologna-akkoord dreigt de deur open te zetten voor de sluipende vernietiging van het Nederlandstalig hoger onderwijs!

In de ontwerpteksten die aan het Vlaams parlement destijds voorgelegd werden, wordt de positie van het Nederlands drastisch afgezwakt en de deur opengezet voor een verregaande verengelsing of verfransing van het hoger onderwijs.

Het is ondermeer ONVERANTWOORD:

1. de mogelijkheid te geven dat ook in de eerste twee jaren van een hogere opleiding 20% in een vreemde taal te onderwijzen.
2. de mogelijkheid te geven in de meesterjaren het onderwijs voor 100% (!!!) te verengelsen of te verfransen.
3. toe te staan dat de onderdelen van een opleiding, die men niet aan de eigen universiteit maar aan een andere Vlaamse universiteit volgt, in een andere taal worden gevolgd.
4. de mogelijkheid te geven een Nederlandstalige opleiding volledig af te schaffen zolang men een samenwerkingsakkoord heeft met minstens één andere instelling die deze wel behoudt.
5. géén kwaliteitswaarborg te voorzien inzake taal- en vakkennis bij anderstalig onderwijs.
6. de regelgevende bevoegdheid en zelfs de toezichthoudende bevoegdheid volledig af te staan aan de onderwijsinstellingen.

Wie meer info wil over de Nationalistische Studentenvereniging of wie het NSV-dossier over het Bologna-akkoord wenst te ontvangen kan contact opnemen met NSV-nationaal, de gegevens zijn te vinden op de webstek: www.nsv.be

[email protected]

STRIJD MEE MET DE NSV!
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2002, 10:45   #2
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Verdorie Guderian, voor een keer hebt u mijn volle steun!
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2002, 13:31   #3
VL
Gouverneur
 
VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 oktober 2002
Locatie: Izegem, VLAANDEREN
Berichten: 1.338
Standaard

De Nieuw-Vlaamse Alliantie heeft zich ook al meermaals uitgesproken tegen het Bologna-akkoord!!!
__________________
Vlaanderen bevindt zich in een goede vorm, maar in een slechte staat!

VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2002, 15:12   #4
Lesane
Provinciaal Statenlid
 
Lesane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 november 2002
Locatie: Lille, Leuven
Berichten: 781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
De vernederlandsing van het hoger onderwijs is één van de belangrijkste stappen geweest voor de emancipatie van Vlaanderen en Vlamingen. Generaties Vlamingen voor ons hebben er zich voor ingezet. Generaties voordien werden zwaar benadeeld omdat het hoger onderwijs in een vreemde taal werd georganiseerd en de volkstaal mede daardoor geen volwaardige rol in de samenleving kon spelen.

Vandaag moeten we jammergenoeg vaststellen dat een aantal mensen in Vlaanderen, niet in het minst in ons hoger onderwijs zelf, ervoor pleiten om die rol van het Nederlands ernstig terug te schroeven en het onderwijs in steeds grotere mate in een vreemde taal, voornamelijk Engels, te laten gebeuren. Deze houding getuigt van een ASOCIALE ingesteldheid tegenover de Vlaamse Gemeenschap en het verhoogt de drempel voor de studenten. De gehanteerde argumenten getuigen van KORTZICHTIGHEID wat de belangen van de gemeenschap betreft: dit zal leiden tot functieverlies voor het Nederlands als volwaardige taal op alle domeinen, inbegrepen de wetenschap, en tot vermindering van de kwaliteit van het onderwijs. Deze houding is ook anti-Europees, aangezien de rijkdom van Europa in het behoud van culturele verscheidenheid ligt en niet in het invoeren van een culturele eenheidsworst!

De aanvaarding van het Bologna-akkoord dreigt de deur open te zetten voor de sluipende vernietiging van het Nederlandstalig hoger onderwijs!

In de ontwerpteksten die aan het Vlaams parlement destijds voorgelegd werden, wordt de positie van het Nederlands drastisch afgezwakt en de deur opengezet voor een verregaande verengelsing of verfransing van het hoger onderwijs.

Het is ondermeer ONVERANTWOORD:

1. de mogelijkheid te geven dat ook in de eerste twee jaren van een hogere opleiding 20% in een vreemde taal te onderwijzen.
2. de mogelijkheid te geven in de meesterjaren het onderwijs voor 100% (!!!) te verengelsen of te verfransen.
3. toe te staan dat de onderdelen van een opleiding, die men niet aan de eigen universiteit maar aan een andere Vlaamse universiteit volgt, in een andere taal worden gevolgd.
4. de mogelijkheid te geven een Nederlandstalige opleiding volledig af te schaffen zolang men een samenwerkingsakkoord heeft met minstens één andere instelling die deze wel behoudt.
5. géén kwaliteitswaarborg te voorzien inzake taal- en vakkennis bij anderstalig onderwijs.
6. de regelgevende bevoegdheid en zelfs de toezichthoudende bevoegdheid volledig af te staan aan de onderwijsinstellingen.

Wie meer info wil over de Nationalistische Studentenvereniging of wie het NSV-dossier over het Bologna-akkoord wenst te ontvangen kan contact opnemen met NSV-nationaal, de gegevens zijn te vinden op de webstek: www.nsv.be

[email protected]

STRIJD MEE MET DE NSV!
Dit komt wel van het O.V.V. he.
Lesane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2002, 15:43   #5
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lesane
Dit komt wel van het O.V.V. he.

Neen, het komt van de NSV-campagne, meer bepaald (een deel van) de tekst van een NSV-pamflet. Maar de standpunten van NSV en OVV kunnen (zijn wellicht) gelijklopend zijn.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2002, 17:46   #6
Lesane
Provinciaal Statenlid
 
Lesane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 november 2002
Locatie: Lille, Leuven
Berichten: 781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lesane
Dit komt wel van het O.V.V. he.

Neen, het komt van de NSV-campagne, meer bepaald (een deel van) de tekst van een NSV-pamflet. Maar de standpunten van NSV en OVV kunnen (zijn wellicht) gelijklopend zijn.

Dit is de petitie van het OVV.

PETITIE AAN HET VLAAMS PARLEMENT TOT BEHOUD VAN HET
NEDERLANDSTALIG KARAKTER VAN HET HOGER ONDERWIJS
De vernederlandsing van het hoger onderwijs is een van de belangrijkste stappen geweest in de emancipatie
van Vlaanderen en de Vlamingen. Generaties Vlamingen voor ons hebben er zich voor ingezet, zoals ook
generaties voordien zwaar benadeeld zijn geworden doordat het hoger onderwijs in een vreemde taal werd
georganiseerd en de volkstaal mede daardoor geen volwaardige rol kon spelen in de samenleving.
Vandaag moeten we jammer genoeg vaststellen dat een aantal mensen in Vlaanderen, niet in het minst in
ons hoger onderwijs zelf, ervoor pleiten om die rol van het Nederlands ernstig terug te schroeven en het on-derwijs
in steeds grotere mate in een vreemde taal, voornamelijk het Engels, te laten gebeuren. Deze hou-ding
getuigt van een asociale ingesteldheid tegenover de Vlaamse Gemeenschap: het verhoogt drempel
voor studenten. De gehanteerde argumenten getuigen van kortzichtigheid wat de belangen van die
gemeenschap betreft : dit zal leiden tot functieverlies voor het Nederlands als volwaardige taal op alle
domeinen, inbegrepen de wetenschap, en tot vermindering van de kwaliteit van het onderwijs. Deze hou-ding
is ook anti-Europees, aangezien de rijkdom van Europa ligt in het behoud van culturele verscheiden-heid
en niet in het invoeren van een culturele eenheidsworst
Het gebruik van een vreemde taal in het hoger onderwijs in Vlaanderen is onder bepaalde voorwaarden te
verantwoorden. Dit gebruik is reeds toegestaan Onder redelijke voorwaarden is door de huidige regels, met
name art. 61 van het decreet van 12 juni 1991 op de universiteiten en art. 53 van het decreet van 13 juli
1993 op de hogescholen. Nu reeds is het taalgebruik vrij in de voortgezette opleidingen (derde cyclus) van
het hoger onderwijs en in opleidingen die speciaal aan buitenlandse studenten worden aangeboden. Het is
ook vrij voor 20 % van het onderwijs in de tweede cyclus. De resterende 80 % en de volledige eerste cyclus
moeten in het Nederlands onderwezen worden.
In ontwerpteksten die aan het Vlaams Parlement worden voorgelegd wordt de positie van het Nederlands
drastisch afgezwakt en de deur opengezet voor een verregaande verengelsing of verfransing van het hoger
onderwijs. Voor ondergetekenden is het meer bepaald onverantwoord om:
- de mogelijkheid te geven om ook in de eerste twee jaren 20 % van het onderwijs in een vreemde taal te
geven;
- de mogelijkheid te geven om in de meestersjaren het onderwijs voor 100 % te verengelsen of verfransen,
ook voor de gewone programma's (voor de eigen studenten);
- de ontduiking te organiseren door toe te staan dat daarenboven de onderdelen van een opleiding die men
niet aan de eigen universiteit, maar aan een andere Vlaamse Universiteit volgt, in een andere taal worden
gevolgd;
- de mogelijkheid te geven een Nederlandstalige opleiding volledig af te schaffen zolang men een
samenwerkingsakkoord heeft met minstens een andere instelling die deze wel behoudt;
- géén kwaliteitswaarborg te voorzien inzake de taal- en vakkennis bij anderstalig onderwijs;
- de regelgevend bevoegdheid deels, en toezichthoudende volledig af te staan aan de onderwijsinstellingen.
Zij verzoeken dan ook niet in te gaan op de lokroepen om daartoe over te gaan en aldus voor het
Nederlands in het hoger onderwijs de volwaardige plaats te behouden die het nu heeft.
Brussel, 29 september 2002.
Matthias E. Storme
Voorzitter Verbond der Vlaamse Academici
eerste ondertekenaar
verdere ondertekenaars op keerzijde.
Dit verzoekschrift wordt ingediend onder auspicien van het Overlegcentrum van Vlaamse Verenigingen
(OVV) en i.h.b. van het Verbond der Vlaamse Academici (VVA).
Lesane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2002, 22:30   #7
Koenraad Maesschalck
Banneling
 
 
Koenraad Maesschalck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Berichten: 2.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lesane
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lesane
Dit komt wel van het O.V.V. he.

Neen, het komt van de NSV-campagne, meer bepaald (een deel van) de tekst van een NSV-pamflet. Maar de standpunten van NSV en OVV kunnen (zijn wellicht) gelijklopend zijn.

Dit is de petitie van het OVV.

PETITIE AAN HET VLAAMS PARLEMENT TOT BEHOUD VAN HET
NEDERLANDSTALIG KARAKTER VAN HET HOGER ONDERWIJS
De vernederlandsing van het hoger onderwijs is een van de belangrijkste stappen geweest in de emancipatie
van Vlaanderen en de Vlamingen. Generaties Vlamingen voor ons hebben er zich voor ingezet, zoals ook
generaties voordien zwaar benadeeld zijn geworden doordat het hoger onderwijs in een vreemde taal werd
georganiseerd en de volkstaal mede daardoor geen volwaardige rol kon spelen in de samenleving.
Vandaag moeten we jammer genoeg vaststellen dat een aantal mensen in Vlaanderen, niet in het minst in
ons hoger onderwijs zelf, ervoor pleiten om die rol van het Nederlands ernstig terug te schroeven en het on-derwijs
in steeds grotere mate in een vreemde taal, voornamelijk het Engels, te laten gebeuren. Deze hou-ding
getuigt van een asociale ingesteldheid tegenover de Vlaamse Gemeenschap: het verhoogt drempel
voor studenten. De gehanteerde argumenten getuigen van kortzichtigheid wat de belangen van die
gemeenschap betreft : dit zal leiden tot functieverlies voor het Nederlands als volwaardige taal op alle
domeinen, inbegrepen de wetenschap, en tot vermindering van de kwaliteit van het onderwijs. Deze hou-ding
is ook anti-Europees, aangezien de rijkdom van Europa ligt in het behoud van culturele verscheiden-heid
en niet in het invoeren van een culturele eenheidsworst
Het gebruik van een vreemde taal in het hoger onderwijs in Vlaanderen is onder bepaalde voorwaarden te
verantwoorden. Dit gebruik is reeds toegestaan Onder redelijke voorwaarden is door de huidige regels, met
name art. 61 van het decreet van 12 juni 1991 op de universiteiten en art. 53 van het decreet van 13 juli
1993 op de hogescholen. Nu reeds is het taalgebruik vrij in de voortgezette opleidingen (derde cyclus) van
het hoger onderwijs en in opleidingen die speciaal aan buitenlandse studenten worden aangeboden. Het is
ook vrij voor 20 % van het onderwijs in de tweede cyclus. De resterende 80 % en de volledige eerste cyclus
moeten in het Nederlands onderwezen worden.
In ontwerpteksten die aan het Vlaams Parlement worden voorgelegd wordt de positie van het Nederlands
drastisch afgezwakt en de deur opengezet voor een verregaande verengelsing of verfransing van het hoger
onderwijs. Voor ondergetekenden is het meer bepaald onverantwoord om:
- de mogelijkheid te geven om ook in de eerste twee jaren 20 % van het onderwijs in een vreemde taal te
geven;
- de mogelijkheid te geven om in de meestersjaren het onderwijs voor 100 % te verengelsen of verfransen,
ook voor de gewone programma's (voor de eigen studenten);
- de ontduiking te organiseren door toe te staan dat daarenboven de onderdelen van een opleiding die men
niet aan de eigen universiteit, maar aan een andere Vlaamse Universiteit volgt, in een andere taal worden
gevolgd;
- de mogelijkheid te geven een Nederlandstalige opleiding volledig af te schaffen zolang men een
samenwerkingsakkoord heeft met minstens een andere instelling die deze wel behoudt;
- géén kwaliteitswaarborg te voorzien inzake de taal- en vakkennis bij anderstalig onderwijs;
- de regelgevend bevoegdheid deels, en toezichthoudende volledig af te staan aan de onderwijsinstellingen.
Zij verzoeken dan ook niet in te gaan op de lokroepen om daartoe over te gaan en aldus voor het
Nederlands in het hoger onderwijs de volwaardige plaats te behouden die het nu heeft.
Brussel, 29 september 2002.
Matthias E. Storme
Voorzitter Verbond der Vlaamse Academici
eerste ondertekenaar
verdere ondertekenaars op keerzijde.
Dit verzoekschrift wordt ingediend onder auspicien van het Overlegcentrum van Vlaamse Verenigingen
(OVV) en i.h.b. van het Verbond der Vlaamse Academici (VVA).
Ja, en wat is er mee? Inhoudelijk een zeer sterke, goede tekst
en de NSV heeft op basis van die tekst een pamflet gemaakt.
Koenraad Maesschalck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2002, 11:49   #8
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Maakt het uit wie wat heeft geschreven? Wat belangrijk is is dat er wordt opgetreden tegen deze imperialistische politiek.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be