![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Staatssecretaris
|
![]() Na al die "festiviteiten" van 175 jaar België zou je er bijna aan voorbijgaan dat in maart dit jaar, zonder de revolutie van fransgezinden en fransen die onze gewesten aan Frankrijk wilden aanhechten, het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden 190 jaar zou zijn geweest. Misschien een moment om er eens bij stil te staan hoe ons land er zou uit gezien hebben als die door Parijs gestuurde opstand niet zou zijn gebeurd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Staatssecretaris
|
![]() Zou er dan een Europese Unie geweest zijn? De oprichting van de BeNeLux zou dan overbodig geweest zijn en de daaruitvloeiende EU zou dan misschien ook het levenslicht niet hebben gezien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Waarschijlijk wel een EU.
De Verenigde Nederlanden zouden een ijzersterke economie hebben, en effectief een vinger in de internationale pap hebben.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() mischien is het niet te laat:doe zoals in tchekoslovakije.Ga uiteen.Vlaanderen en wallonie, twee landjes, en stel vervolgens nederland een fusie voor.Vlaanderen is welvarend, waarom zouden de nederlanders weigeren?Blijft het Brussels probleem, daar zou men een vrijstad van kunnen maken, een beetje zoals Tanger vroeger.Een financiel paradijs, zoals monaco,lichtenstein en consort.Praktisch
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Ondertussen is er in Vlaanderen een niet te onderschatten republikeinse stroming gevormd uit weerzin tegen de ondaden van het koningshuis. Ik vraag me af of dat niet zou botsen bij een eventuele hereniging met Nederland, waar er een levendige, royalistische stroming is? Ik vermoed dat we, blijvend in de denkpiste van een hereniging, een bijkomend beslissingsniveau tussen Vlaanderen en Nederland zullen moeten hebben vermits ik me niet kan voorstellen dat Vlaanderen dan gewoon een provincie zou worden. Niet dat daar zuiver theoretisch gezien iets op tegen is, maar de geschiedenis van Vlaanderen is van die aard dat het steeds een grote vorm van autonomie heeft gewild. Om de puntjes echt op de i te zetten zou iemand uit de graafelijke families van Vlaanderen een "president" moeten worden. Dat zou dan de mooie symbiose zijn tussen de klassieke en de moderne regeringsvorm. Een "koning" past eigenlijk niet bij Vlaanderen.
Sta me toe te zeggen, als afsluiter, dat ik het meer dan bedroevend vind dat Willem de "belgische" terroristen van 1830 niet met de wapens het zwijgen heeft opgelegd. Boven alles was dat een teken van zwakheid met dramatische gevolgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vroeg of laat zullen ze spijt krijgen van hun arrogantie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Gouverneur
|
![]() Het zou wel eens tof zijn om een monarch te hebben die ons niet aanspreekt met:"ouwaarde lankenote" 8)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Staatssecretaris
|
![]() Toch wel ironisch dat diegene die de Nederlanden uit elkaar scheurden als wapenspreuk 'Eendracht maakt macht' kozen. Wat eigenlijk de wapenspreuk van de Republiek der Verenigde Nederlanden was. Het is een vertaling van de Latijnse spreuk `Concordia res parvae crescunt'. Als uitdrukking van het Nederlands nationaal gevoel vond de spreuk ook zijn weg in de overzeese vestigingen. Zo is het te lezen op een standbeeld dat de plaats Brooklyn symboliseert, ooit Breukelen geheten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#14 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Mooi onderschrift, Rodeo. Ik ben blij om te zien dat je de 25 jaar federalisme bejubelt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
![]() Citaat:
Dat de Antwerpse haven zou achterblijven vanwege de IJzeren Rijn vind ik echt onzin. Rotterdam had de Betuwelijn toch ook niet nodig om de grootste haven ter wereld te worden? België heeft al een eigen verbinding met Duitsland, de Montzenlijn, en die kan ook prima opgewaardeerd worden. Men dacht alleen dat de heringebruikname van de IJzeren Rijn goedkoper zou zijn. Maar nu het internationaal arbitragehof heeft bepaald dat Nederland de (milieu)voorwaarden voor heringebruikname mag bepalen en België de helft van de kosten moet meebetalen, zal de IJzeren Rijn waarschijnlijk nog duurder uitpakken. Het is dus nog maar de vraag of de Belgische regering bereid is al die aanpassingen te betalen, als het veel goedkoper is om de Montzenlijn geschikt te maken voor intensief gebruik. Bovendien blijkt het rendement van zulke lijnen ook niet erg groot: kijk maar naar de Betuwelijn, waarvan de kosten op z'n vroegst pas over 25 jaar zijn terugverdiend. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Een welgemeend proficiat.
Spijtig dat je een n-va'er bent... ![]()
![]() |
#20 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 2 augustus 2005 om 13:26. |
|||||
![]() |
![]() |