Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 augustus 2005, 16:14   #1
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard BUB verbiedt toespraak op herdenking

Gisteren herdachten de BUB en Belgisch gezinden het begin van de Belgische Omwenteling aan de Munt in Brussel.
Daartoe was opgeroepen door de BUB met de bewoordingen: "Alle Belgisch-gezinden zijn uitgenodigd om mee te vieren en herdenken".

Wat ze niet gezegd hadden was echter "...Maar ge moet uwe mond houden en de BUB standpunten klakkeloos aanvaarden."

Daarom had ikzelf een toespraak voorbereid, die ik aan mijn ideologische broeders daar wou presenteren.
Daar wrong het schoentje! Uitleg van Hans: "Dit is wel een BUB organisatie en wij hebben het hier voor het zeggen. De punten die ik niet graag heb in uw speech, zijn niet in ons (BUB) programma opgenomen."
Alsof het Belgicisme een BUB-monopolie is en de rest te zwijgen had!

Ik heb er nog over gedacht om erover te zwijgen, maar hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik de nood voel om dit toch op het forum wereldkundig te maken!

Lees wat ik niet mocht zeggen (in het rood staan de gewraakte passages):
Graag uw gedacht hierover?

Citaat:
Beste vrienden landgenoten,

We zijn hier vandaag bijeen om de belangrijke gebeurtenissen te herdenken, dewelke 175 jaar geleden aanleiding gaven tot de geboorte van ons vaderland, België.
De opvoering van de opera “La Muette de Portici” in de Muntschouwburg, exact 175 jaar geleden was de rechtstreekse aanleiding voor de volksopstand, die later de Belgische Omwenteling werd genoemd.
Deze opstand was het gevolg van de armoede en de onderdrukking, dewelke vooral de kleine man getroffen had.

Maar tevens werd de opstand later door de burgerij aangegrepen om, onder andere, de volgende eisen kenbaar te maken:

• Volledige en zuivere uitvoering van de grondwet, zonder voorbehoud of uitlegging ten gunste van het gezag.
• Een nieuw kiesstelsel, waarbij meer onmiddellijke verkiezingen door het volk worden voorgeschreven
Vernietiging van alle politieke veroordelingen

Hoe actueel klinken deze eisen vandaag!
We kunnen gerust stellen dat de huidige politieke machthebbers niets geleerd hebben uit het verleden.
Men verkracht nog steeds de grondwet, door haar steeds uit te leggen ten gunste van de machthebbers.

”Iedere Belg is gelijk voor de wet” klinkt het in onze grondwet.
Maar als het gaat over vrije meningsuiting, dan is de Belg plots niet meer zo gelijk, want dan hangt het af van de partijkaart of de politieke sympathie of men al dan niet gebruik mag maken van dit recht op vrije meningsuiting...

Zo wordt ook de Belgicistische beweging consequent doodgezwegen en geweerd uit elk politieke debat, omdat ze niet op de lijn zit, dewelke de huidige politieke generatie heeft uitgetekend voor ons land. Deze generatie beoogt de opsplitsing van ons land om er in de eerste plaats zelf profijt uit te halen.
De mening van bijna 9 miljoen burgers in deze materie is duidelijk niet van belang!
Wij roepen in naam van die 9 miljoen Belgen: “Stop de splitsingen, regeer in het belang van het vaderland, Belgie!”

Ook de eis naar een nieuw kiesstelsel is vandaag nog steeds actueel!
De huidige machthebbers hebben allerlei maatregelen genomen om elke oppositie quasi onmogelijk te maken.
Denken we maar aan de kiesdrempels, de wet op de partijfinanciering en dergelijke.

Tevens heeft men de burger steeds verplicht om te stemmen, wat een vertekend beeld oplevert, omdat die burger goed aanvoelt dat zijn stem in dit land van nul en generlei waarde is, omdat de huidige politici toch steeds hun zin doen met de verkiezingsuitslagen!

De burger heeft nog steeds geen inspraak in de besluitvorming in dit land. Het referendum is in dit land nog steeds geen verworven recht en wordt ons immer ontzegd, uit schrik dat de kloof tussen de burger en de politiek pijnlijk aangetoond zou worden.
Daarom roepen we bij deze ook op om ons kiesstelsel te hervormen, zodat de burger werkelijk inspraak krijgt!

Het referendum moet in de grondwet ingeschreven worden, de kiesdrempels en andere beperkende maatregelen moeten afgeschaft en de kiesplicht moet door een kiesrecht vervangen worden!

De vernietiging van alle politieke veroordelingen is even actueel!
Het Vlaams Blok werd officieel veroordeeld wegens racisme.
Maar de wet op het racisme werd wel op maat geschreven, zodat elke uiting van tegenstand tegen het opgedrongen multicultureel dogma, onmiddellijk gerechterlijk aangepakt zou kunnen worden!
Daarom: Vernietig elke politieke veroordeling en breek de inquisitie, zoals het Centrum voor Gelijke Kansen!

Laat ons bij deze ook hulde brengen aan de helden, die voor deze idealen en voor het vaderland gevallen zijn.
Veelal waren het kleine arbeiders, mensen die met de moed der wanhoop streden voor een beter bestaan. Zij hebben de strijd geleverd, opdat wij vandaag het beter zouden hebben. En we hebben het beter, veel beter!
Voor onze helden van toen: Leve de vrijheid! Leve België!

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2005, 16:26   #2
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Nello
Standaard

tja, Rudy, je was genodigd, niet organiserend.

BUB organiseerde, en de agenda was al lang klaar.
Oud 26 augustus 2005, 16:27   #3
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Beste Rudy,

Ik was gisteren niet aanwezig maar sta mij toe volgende opmerking te maken.

Blijkbaar heeft u Hans niet op voorhand verwittigd van uw toespraak en heeft u op het moment zelf beslist om een toespraak te houden.

Zoiets zou ik ook niet echt op prijs kunnen stellen, het brengt namelijk een gehele agenda in de war.

Ik ben er zeker van dat, als u Hans een dag of twee op voorhand verwittigd had, u uw speech gerust had mogen geven.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2005, 16:32   #4
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

wanneer u twee minuten voor de start aan komt draven met een speech, die UW partijprogramma verwoord, dan kan u niet van ons verwachten dat wij springen. Temeer omdat onze speeches geen BUBspeech waren. BUB werd vermeld, logisch, maar dat was ook alles!
Oud 26 augustus 2005, 16:40   #5
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

En ik had dan nog de beleefdheid en de bescheidenheid om in mijn speech de naam "Nationale Unie" bewust niet te gebruiken...

En het argument 'agenda was gemaakt' gaat hier ook niet op: Het is een herdenking, geen politieke ralley.
Maar goed...

Oud 26 augustus 2005, 16:43   #6
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
En ik had dan nog de beleefdheid en de bescheidenheid om in mijn speech de naam "Nationale Unie" bewust niet te gebruiken...

En het argument 'agenda was gemaakt' gaat hier ook niet op: Het is een herdenking, geen politieke ralley.
Maar goed...
Rudy,

er was een persmap, met een agenda. Jij kwam als BEZOEKER, je had je geen seconde voordien gemeld bij de ORGANISATIE, zodat zij niet wisten waar jij voor kwam, en verder was uw speech eenvoudig weg politieke propaganda, die NIETS met het onderwerp te maken had. Wat heeft de veroordeling van het VB in godsnaam te maken met de Stomme van Portici?
Oud 26 augustus 2005, 16:46   #7
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

En je wist heel goed wie de organisator was, trouwens, want ik heb u nog gemailed!
Oud 26 augustus 2005, 16:49   #8
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nello
Rudy,

er was een persmap, met een agenda. Jij kwam als BEZOEKER, je had je geen seconde voordien gemeld bij de ORGANISATIE, zodat zij niet wisten waar jij voor kwam, en verder was uw speech eenvoudig weg politieke propaganda, die NIETS met het onderwerp te maken had. Wat heeft de veroordeling van het VB in godsnaam te maken met de Stomme van Portici?
Nello, herlees de speech nog eens: de integrale tekst staat in mijn eerste posting van deze thread. Als U traag genoeg leest, zal U het verband wel vinden.

Wat dat aanmelden betreft:

Geen organisatie gezien, dus rechtstreeks op Hans afgestapt.

U wist niet dat ik kwam? Jullie waren anders snel genoeg om mij per mail en PB de dag ervoor te vragen of "Ik Bob zijn vlag wou meebrengen." Kom hé, Nello, je wist het goed genoeg.

Oud 26 augustus 2005, 16:51   #9
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nello, herlees de speech nog eens: de integrale tekst staat in mijn eerste posting van deze thread. Als U traag genoeg leest, zal U het verband wel vinden.

Wat dat aanmelden betreft:

Geen organisatie gezien, dus rechtstreeks op Hans afgestapt.

U wist niet dat ik kwam? Jullie waren anders snel genoeg om mij per mail en PB de dag ervoor te vragen of "Ik Bob zijn vlag wou meebrengen." Kom hé, Nello, je wist het goed genoeg.
Rudy, wij nodigden de mensen uit ja, maar als u naar de mis gaat, doet u het evangelie, of doet de priester dat?

Je moet ni zagen, BUB was organisator, jij wist dat, als je wilde speechen, had je dat de dag ervoor moeten laten weten, dan konden we er rekening mee houden.

Je liet niets weten, tant pis, geen speech.

En wat betreft de inhoud van die speech: totaal ongepast voor zulk een herdenking, dus neen, geen speech voor NU.

Laat het ons volgende keer vroeger weten, dan kunnen we er een plaats voor voorzien.
Oud 26 augustus 2005, 16:52   #10
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

U wist niet dat ik kwam?
zei ik dat?

Ik zei: we wisten niet waar je voor kwam. Ik dacht dat je er kwam zoals de anderen: als genodigde, en je had niemand iets laten weten dat het was als spreker.
Oud 26 augustus 2005, 16:54   #11
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

alleszins, voor BUB is dit geen discussie waard. Te laat is te laat, sorry, maat, maar dat gaat nu eenmaal zo.
Oud 26 augustus 2005, 16:57   #12
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Dat is wel straf: Op de herdenking zegt U zelf letterlijk "We passen uw speech wel in!"

Dan zegt Hans: "Eerst wil ik die wel zien" en begint hij te zagen van "dat kan niet en dat kan niet".

Dus werd mijn speech niet geweigerd op basis van de agenda, maar eens temeer op basis van de inhoud.
En dat is hetgeen waar ik commentaar op wil, niet het gekonkel over 'de agenda'!

Oud 26 augustus 2005, 16:58   #13
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

er is alleen de agenda. Zelfs al was hij perfect (de speech), dan moest je nog na de officiele afsluitig, zoals ik ook had gezegd, dus als wij al weg waren, en het materiaal ook.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Nello on 26-08-2005 at 17:59
Reason:
--------------------------------

er is alleen de agenda. Zelfs al was hij perfect (de speech), dan moest je nog na de officiele afsluitig, zoals ik ook had gezegd, dus als wij al weg waren, en het materiaal ook.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

er is alleen de agenda. Zelfs al was hij perfect, dan moest je nog na de officiele afsluitig, zoals ik ook had gezegd, dus als wij al weg waren, en het materiaal ook.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Nello : 26 augustus 2005 om 16:59.
Nello is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2005, 17:29   #14
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Er komt 53 man op af en nog zitten ze onder elkaar te bekvechten. Amai, het belgicisme leeft onder de mensen [edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by instromaniac on 26-08-2005 at 18:29
Reason:

Er komt 53 man op af en nog zitten ze onder elkaar te bekvechten. Amai, het belgicisme leeft onder de mensen [/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Er kom 53 man op af en nog zitten ze onder elkaar te bekvechten. Amai, het belgicisme leeft onder de mensen [/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door instromaniac : 26 augustus 2005 om 17:29.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2005, 17:34   #15
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Dat is dan wel 52 tegen 1. 1 dissident is zeer weinig.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2005, 17:38   #16
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

allé, dissident, gewoon jaloers omdat wij spraken en hij niet. Had hij het nog gisterenmorgend er mail gevraagd, konden we er een mouw aan gepast hebben.
Oud 26 augustus 2005, 17:52   #17
humble
Burgemeester

Standaard

Na telling waren er 15 postkaarten.
Er was minstens één judas mogelijk 14.
vier hielden een toespraak de 5de mocht niet.
Een van de tien overblijvende was een fotograaf met alzheimer die er maar niet in slaagde de gehele massa tesamen te fotograferen.
Een hield de paraplu bij zich waar de gehele massa onder schuilde tijdens het onweer.
De overige 8 waren eigenlijk opgevorderden die hun zoon, peetvader en moeder diende te vergezellen en/of te ondersteunen.
De mop was dat er minder volk was omdat het herexamen waren, die jongens dan de bub denken wat trager dan gewone stervelingen.
Kortom het was en typische BuB dag, een dag om trots op te zijn.
humble is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2005, 18:21   #18
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Die herdenking was één grote klucht als je het mij vraagt.
Oud 26 augustus 2005, 18:26   #19
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Die herdenking was één grote klucht als je het mij vraagt.
We moeten toch oppassen met de unitaire plannen van bub hoor.

Oorspronkelijk bericht door Patriot!
Wie laatst lacht, best lacht. Onze triomf staat voor de deur en niks of niemand houdt ons nog tegen.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2005, 18:29   #20
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
We moeten toch oppassen met de unitaire plannen van bub hoor.

Oorspronkelijk bericht door Patriot!
Wie laatst lacht, best lacht. Onze triomf staat voor de deur en niks of niemand houdt ons nog tegen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be