Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juni 2003, 14:39   #1
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

In de geschiedenis van ons land werd nog nooit een partij afgestraft zoals Agalev. Dat was natuurlijk geen toeval, daar waren redenen voor. Ik denk niet dat dit op dit forum reeds geanalyseerd werd. Kunnen we dat doen zonder verwijten of schelden? Een koel en nuchter onderzoek.
Ikzelf steun alle beredeneerde groene voorstellen, maar het is voor mij onaanvaardbaar en onverstaanbaar dat Agalev bv het verdwijnen van de huismus uit onze steden belangrijker vind dan het verdwijnen van onze taal en cultuur uit onze eigen hoofdstad. Zelfs de treurige toestand dat Vlamingen er niet in eigen taal in een hospitaal terecht kunnen, raakt hun koude kleren niet. Wie weet waarom?
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2003, 14:52   #2
el flamon
Burger

Standaard

Een voordeel van een meerpartijenstelsel is dat er veel verschillende meningen zijn (een discussie kan altijd goed zijn). Verder kan iedereen zich op de eigen thema's concentreren en deze uitwerken. Maar dat heeft ook tot gevolg dat men vaak weinig van de andere thema's afweet.

En ik vind dat AGALEV veel milieuproblemen wil aanpakken, maar geen echte oplossingen wil zoeken, slechts alles wat slecht voor het milieu is verbieden. Zo hebben ze bv. de overbemesting willen aanpakken, maar alleen door een verbod in te voeren, zonder de daaruit resulterende problemen voor de boeren aan te pakken. En zo maak je je niet populair.
el flamon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2003, 15:10   #3
merel
Gouverneur

merel's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij is de doodsteek voor agalev niet geweest hun ideeen, hun communicatie, hun regeringsdeelname, hun kopstukken,... Deze gingen ongetwijfeld tot een "beperkt" verlies lijden.

Volgens mij hebben ze hun verlies gemaximaliseerd door in de laatste week (weken) openlijk de sp.a aan te vallen.
merel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2003, 15:17   #4
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het belangrijkste dat Agalev verkeerd deed was om als hoekvulling in een regering te stappen die in zijn geheel profijt trok uit de dioxinecrisis. Wat een partij zoals Agalev wil kan ze beter trachten te verwezenlijken door als beweging aan het bewustwordingsproces van het volk verder te werken. Niet door in een regering te stappen waarmee ze van tevoren weet veel te veel compromissen te moeten sluiten en voor het overige de eigen groene, en veelal onpopulaire, maatregelen door te drukken. Maar de Agalevers waren niet alleen zo naief te geloven dat zij de wereld zouden kunnen verbeteren als ze maar in het machtscircuit zouden geraken. Ze konden evenmin weerstaan aan het geluid van kristallen glazen, duur hotelporselein en Volvo's.
Oud 22 juni 2003, 22:42   #5
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Doel
Kut
Lul
Blabla
Boemboem
Volvo
Nepal
Cannabis
Chocolade
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2003, 22:50   #6
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Mijn gedachte erover.
De Agalev hoogwaardigheidsbekleders waren :
1. Vervelend met het opleggen van de meest belachelijke reglementen mbt milieu
2. De meest onbekwame ministers ooit. (Hoewel Louis Michel ook scoort)
3. Meest van al, er kwam een lelijke extreem-rode stank naar boven.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2003, 22:59   #7
Moby
Provinciaal Statenlid

Moby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
In de geschiedenis van ons land werd nog nooit een partij afgestraft zoals Agalev. Dat was natuurlijk geen toeval, daar waren redenen voor.
Ze waren geobsedeerd door het milieu en vergaten dat mensen ook overleefden dankzij de economie. Hun "oplossingen" werkten vaak in het nadeel van de mensen, maar in het voordeel van het milieu.
Tijdens De Zevende Dag, een week of twee geleden, hebben boeren nogmaals een discussie gehouden met het Agalev. De verdediging van Agalev was nogal zwak.

Hetgeen ik rondom mij wel vaker gehoord heb, is in de zin van...gasrekening, telefoonrekening, Agalev,...

Maar ik denk dat Agalev wel een comeback zal maken in de toekomst.
Moby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2003, 23:08   #8
Pat
Parlementslid

Pat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eroku

Maar ik denk dat Agalev wel een comeback zal maken in de toekomst.
Dat laatste zinnetje is een waarheid als een koe. Bij de volgende federale verkiezingen zal je zien hoe Agalev weer groeit ten koste van SP.a: Het is net een pendelbeweging. Ik vermoed dat het net daardoor is dat SP.a zo happig is om een kartel te vormen met Agalev.
Oud 22 juni 2003, 23:15   #9
Stefanie
Minister-President

Standaard

Voor mij is de grootste fout die ze gemaakt hebben die snel-Belgwet. Dat is gewoon absurd. 'n Vlaming die op school zijn voeten veegt aan het vak Frans en dus een dikke buis krijgt, wat voor werk gaat die later vinden? En wat voor diploma gaat die behalen, ook al doet hij/zij het goed voor de andere vakken? En dan is het te veel gevraagd aan de immigranten dat ze Nederlands leren. Echt schandalig en walgelijk. En nu weer. Eerst betalen wij al dat geld voor Lambermont en nu vinden ze 'r niet beter op dan 'n Belgicist die voor een unitair België pleit in de Vlaamse regering te steken. En dan die Antwerpse schepenen die alle twee mochten blijven. En dan waren er natuurlijk nog de nachtvluchten en Isabelle Durant.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2003, 23:17   #10
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Doel
Kut
Lul
Blabla
Boemboem
Volvo
Nepal
Cannabis
Chocolade
Nachtvlucht
Spoorbaas
VISA
Antwerpse schepen
kerncentrale
Snel-Belgwet
Windmolenpark
Knokke
Oud 22 juni 2003, 23:20   #11
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Doel
Kut
Lul
Blabla
Boemboem
Volvo
Nepal
Cannabis
Chocolade
Nachtvlucht
Spoorbaas
VISA
Antwerpse schepen
kerncentrale
Snel-Belgwet
Windmolenpark
Knokke
etc...
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2003, 23:43   #12
Rogier
Banneling

Rogier's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Rogier Stuur een bericht via Instant Messenger naar Rogier
Standaard

Citaat:
Voor mij is de grootste fout die ze gemaakt hebben die snel-Belgwet. Dat is gewoon absurd. 'n Vlaming die op school zijn voeten veegt aan het vak Frans en dus een dikke buis krijgt, wat voor werk gaat die later vinden? En wat voor diploma gaat die behalen, ook al doet hij/zij het goed voor de andere vakken? En dan is het te veel gevraagd aan de immigranten dat ze Nederlands leren. Echt schandalig en walgelijk. En nu weer. Eerst betalen wij al dat geld voor Lambermont en nu vinden ze 'r niet beter op dan 'n Belgicist die voor een unitair België pleit in de Vlaamse regering te steken. En dan die Antwerpse schepenen die alle twee mochten blijven. En dan waren er natuurlijk nog de nachtvluchten en Isabelle Durant.
Wat verwacht je van een groene partij. Fietspaden, veilig verkeer, zuivere rivieren, bescherming van fauna en flora. Om kort te gaan een beter gezonder leefmillieu.
Wat heeft AGALEV daar aan gedaan.
Dugs legalizeren, is dat de gezondheid verbeteren.
Het homo-huwelijk, natuurlijk mogen die mensen een regeling hebben maar waarom noemt men dat huwelijk. Dat is toch de gewone gezinnen belachelijk maken.
Dat migrant vriendelijk beleid, wat heeft dat met millieu te maken.
Zachte aanpak van misdaad, ook geen groen onderwerp.
Het kon niet linkser dan links, wat is daar groen aan.
Wapenhandel, ben je er tegen doe dan niet alsof.
Het beeld is dat van een inhoudelijk vrij slap optreden. Allemaal onderwerpen die met het milieu weinig of niets te maken hadden. Mensen zoals mezelf waren het zat om voor groen te kiezen en chaotisch links terug te krijgen. Steve Stevaert heeft meer groene thema's aangebracht dan heel AGALEV.

mvg. Rogier
Rogier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2003, 23:51   #13
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogier
Citaat:
Wat verwacht je van een groene partij. Fietspaden, veilig verkeer, zuivere rivieren, bescherming van fauna en flora. Om kort te gaan een beter gezonder leefmillieu.
Wat heeft AGALEV daar aan gedaan.
Dugs legalizeren, is dat de gezondheid verbeteren.
Het homo-huwelijk, natuurlijk mogen die mensen een regeling hebben maar waarom noemt men dat huwelijk. Dat is toch de gewone gezinnen belachelijk maken.
Dat migrant vriendelijk beleid, wat heeft dat met millieu te maken.
Zachte aanpak van misdaad, ook geen groen onderwerp.
Het kon niet linkser dan links, wat is daar groen aan.
Wapenhandel, ben je er tegen doe dan niet alsof.
Het beeld is dat van een inhoudelijk vrij slap optreden. Allemaal onderwerpen die met het milieu weinig of niets te maken hadden. Mensen zoals mezelf waren het zat om voor groen te kiezen en chaotisch links terug te krijgen. Steve Stevaert heeft meer groene thema's aangebracht dan heel AGALEV.

mvg. Rogier
Juist. Ben het volledig met je eens. Ik denk er net zo over. Heb al precies (of toch ongeveer) hetzelfde lopen denken als jij. Ik las hier iemand klagen dat de mussen voor Agalev belangrijker waren dan mensen. Maar als de biodiversiteit afneemt, dan komen de virussen ons besmetten. Wij hebben de dieren en planten nodig om te overleven. Ik vind trouwens niet dat Agalev heel veel deed voor het milieu (behalve natuurgebied aankopen zoals het Lappersfortbos en overbemesting verbieden). Maar als ik denk aan de NMBS... Ze hebben niks tegen de files gedaan. Helemaal niks. Nochtans is het broeikaseffect probleem nummer één. Met op twee de biodiversiteit, denk ik.
Oud 23 juni 2003, 00:52   #14
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Het eerste wat de verkozenen deden was alles in hun partijstatuten dat beknibbelde op vergaarbare rijkdommen en macht, zoals hun rotatiesysteem- geen 2 ambtstermijnen na elkaar- eruit halen.
Oud 23 juni 2003, 00:54   #15
Rogier
Banneling

Rogier's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Rogier Stuur een bericht via Instant Messenger naar Rogier
Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogier
mvg. Rogier
Juist. Ben het volledig met je eens. Ik denk er net zo over. Heb al precies (of toch ongeveer) hetzelfde lopen denken als jij. Ik las hier iemand klagen dat de mussen voor Agalev belangrijker waren dan mensen. Maar als de biodiversiteit afneemt, dan komen de virussen ons besmetten. Wij hebben de dieren en planten nodig om te overleven. Ik vind trouwens niet dat Agalev heel veel deed voor het milieu (behalve natuurgebied aankopen zoals het Lappersfortbos en overbemesting verbieden). Maar als ik denk aan de NMBS... Ze hebben niks tegen de files gedaan. Helemaal niks. Nochtans is het broeikaseffect probleem nummer één. Met op twee de biodiversiteit, denk ik.
Inderdaad, dank u. Een groene partij, een groen beleid is wel degelijk nodig omdat het een economische noodzaak is. De waarde van onze omgeving, van onze leefwereld hangt af van de kwaliteit van het millieu. Wat AGALEV gedaan heeft is een aantal anarchistische linkse thema's als groen gedachtegoed verpakken. Men dacht dat men groen stemde maar men kreeg heel iets anders. AGALEV heeft ook meegewerk aan zijn eigen teloorgang door toe te staan dat de kieswetgeving gewijzigd werd waardoor kleine partijen en scheurlijsten geen kans kregen om te groeien. Men dacht daar immuum voor te zijn. Men is in de put gevallen die men voor een ander gegraven had. Ik begreep ook niet waarom AGALEV zich tot zo'n sterke pro-migranten partij wilde ontwikkelen. Alsof millieu en migranten samengingen. Ik ken alleen mensen uit de echte millieu beweging en dat zijn positief ingestelde mensen. Meestal zijn dat mensen die met vogeltjes en plantjes bezig zijn en weinig aan politiek doen. Klein links heeft zijn kans schoon gezien om in naam van de groene beweging de politieke toer op te gaan. Bij AGALEV ging dat gemakkelijk omdat er relatief weinig ingeschreven leden waren. Het gevolg was dat een links beleid dat niet met millieu te maken had als het groene beleid werd voorgesteld. Volgende week weet ik meer dan ontmoet ik wat mensen uit de groene millieu afdeling van AGALEV.

mvg. Rogier
Rogier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2003, 03:51   #16
vanbasten
Vreemdeling

Standaard

onlangs gaf iemand een perfecte one liner over wat agalev verkeerd deed :
"Ze waren te extreem voor de gewone burger, en niet extreem genoeg voor de donkergroenen."

De gewone burger ondervindt vooral last van agalev...
Waarom mag ik nu die boom die ik zelf geplant heb en ik niet meer vind passen in mijn tuin niet omdoen ?
waarom mag ik daar waar ik al 10 jaar vis, nu ineens niet meer vissen ?
dat werkt allemaal op de zenuwen van de gewone mensen. Zeker als je het dan nog eens slecht naar buiten brengt.
Komt daar nog eens bij dat ze zich niet bezighouden met fundamentele problemen. wel met : chocolade sigaretten, tabaksreclame ( die er toch sowieso is , en waar belgie weeral is heiliger dan de paus moet zijn ), ...enz

Agalev heeft zich nog maar weinig bezig gehouden met MILIEU...en waar het dat dan deed was het meestal niet goed genoeg voor de groene achterban. Het was er altijd erges tussenin.
Drugswetgeving werd groot aangekondigd, maar is ondertussen weer al sterk afgezwakt...er is nog altijd niemand in belgië die kan zeggen wat nu wel en niet mag, zelfs agalev zelf niet, dat is toch niet normaal ??
Kernenergie : het is op zich al de grootste onzin om die volledig te willen afschaffen, en tegelijk de kyoto norm wilt halen. ( dat is gewoon onmogelijk )...ik denk trouwens niet dat het daar mee zo een vaart zal lopen, vooral omdat het sowieso technisch niet haalbaar zal zijn.
vanbasten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2003, 07:45   #17
wardje
Burgemeester

wardje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanbasten
"Ze waren te extreem voor de gewone burger, en niet extreem genoeg voor de donkergroenen."
De nagel op de kop. Achteraf gezien waren ze beter niet in de regering meegegaan. Dan was iedereen content geweest
wardje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2003, 09:57   #18
percloride
Provinciaal Gedeputeerde

percloride's schermafbeelding

Standaard

wat Agalev verkeerd gedaan heeft ? is het niet eenvoudiger de vraag te stellen, wat heeft Agalev goed gedaan ? sorry maar ik moet anwoorden
met "NIETS".
Zij hebben vooral aan zichzelf gedacht. Bij het begin van hun deelname aan de regering waren zijn nog wat onbekend, maar uiteindelijk heeft iedereen kunnen vaststellen dat het gewoon extreem linksen waren, verpakt in een groen blaadje. dergelijke contructies zijn na korte tijd altijd doorzichtig.
Agalev is niet nodig en zal in de toekomst ook niet nodig zijn, waarom zou Agalev een betere beschermer zijn van het milieu dan bv CD&V, VLD,
Vlaams Blok en de andere partijen ??
percloride is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2003, 11:20   #19
wardje
Burgemeester

wardje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door percloride
Zij hebben vooral aan zichzelf gedacht.
Chance dat andere partijen zo altruïstisch zijn. Natuurlijk hebben ze aan zichzelf gedacht; je stemt verdorie toch op een partij omdat ze aan zichzelf (hun eigen programma) zouden denken?
wardje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2003, 11:54   #20
el flamon
Burger

Standaard

De mensen hadden voor AGALEV gestemd vanwege de dioxinecrisis en de daaruit voortvloeiende angst voor ongezonde voeding en de achteruitgang van het milieu.
Maar na 4 jaar blijkt dat AGALEV zich liever op andere thema's focust.
el flamon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be