Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juni 2003, 22:43   #1
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Op 7 juni 1988 diende Filip Dewinter een wetsvoorstel in 'tot wijziging van het Wetboek van de Belgische nationaliteit'
Dat 'Belgische' geldt enkel 'in afwachting dat de onafhankelijke staat Vlaanderen een werkelijkheid is' schreef Filip Dw in zijn toelichting.
Mocht je dit niet goed begrepen hebben: wat nu Belgisch is/wordt kan in de toekomst bij een onafhankelijk Vlaanderen weerom ongedaan worden gemaakt, U weze verwittigd te zijn !

Het wetsvoorstel bepaalt:
"De nationaliteit is een BLOEDRECHT. In principe kan enkel wie uit een Belgische (Vlaamse of Waalse) ouder geboren wordt, de nationaliteit verkrijgen, onafgezien waar deze geboorte zich voordeed. Het loutere feit van een geboorte op Belgisch grondgebied, het verblijf alhier voor een bepaalde jonge leeftijd, het huwelijk met een Belg of het feit dat één der ouders in België geboren werd, kunnen in weze niet met deze bloedband gelijkgesteld worden."

<wordt vervolgd, tot zo>
Oud 2 juni 2003, 22:55   #2
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Paulus de Boskabouter's schermafbeelding

Standaard

[size=2](aan 't wachten op het vervolg)[/size]
Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 23:03   #3
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus de Boskabouter

Ik houd graag nog wat achter de hand

Even afwachten hoe goed de Blokkers hier hun eigen pappenheimers kennen 8)
Oud 2 juni 2003, 23:04   #4
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Paulus de Boskabouter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Citaat:

hmm.. ik zal het u ontlokken...

HET IS NIET WAAR! BEWIJS HET MET ARGUMENTEN EN CITATEN!

Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 23:05   #5
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 23:06   #6
thePiano

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

hmm.. ik zal het u ontlokken...

HET IS NIET WAAR! BEWIJS HET MET ARGUMENTEN EN CITATEN!

Ik kan me niet voorstellen dat je zomaar een wetsvoorstel kan indienen in de Kamer van Volksvertegenwoordigers zonder dat iemand dat ergens genoteerd heeft.
Oud 2 juni 2003, 23:14   #7
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

thePiano, u moet werkelijk in de entertainmentsector gaan... Eén keer in de week 's zondagsavonds, 'Het Vlaams Blokje Te Buiten' met thePiano... Dat zou nog eens heel wat andere humor zijn als die van Geert Hoste...
Oud 2 juni 2003, 23:16   #8
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
thePiano, u moet werkelijk in de entertainmentsector gaan... Eén keer in de week 's zondagsavonds, 'Het Vlaams Blokje Te Buiten' met thePiano... Dat zou nog eens heel wat andere humor zijn als die van Geert Hoste...
Merci sjoeke, pakt er ene. Maar ik heb het je al eens voorgesteld: je mag je website best aandikken met allerlei dingetjes dat ik je aanreik, het kan ze alleen maar mooier maken en boeiender
Oud 2 juni 2003, 23:17   #9
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
Merci sjoeke, pakt er ene. Maar ik heb het je al eens voorgesteld: je mag je website best aandikken met allerlei dingetjes dat ik je aanreik, het kan ze alleen maar mooier maken en boeiender
Heel goed idee !
Oud 2 juni 2003, 23:18   #10
Dino
Burger

Standaard

Zijn jullie klaar met aan elkaars kontje te lekken?
Dino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 23:20   #11
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dino
Zijn jullie klaar met aan elkaars kontje te lekken?
Met dat van Wanne? Hoezo? Ik ben net begonnen!
Oud 2 juni 2003, 23:30   #12
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

ThePiano schreef:
Citaat:
Op 7 juni 1988 diende Filip Dewinter een wetsvoorstel in 'tot wijziging van het Wetboek van de Belgische nationaliteit'
Dat 'Belgische' geldt enkel 'in afwachting dat de onafhankelijke staat Vlaanderen een werkelijkheid is' schreef Filip Dw in zijn toelichting.
Mocht je dit niet goed begrepen hebben: wat nu Belgisch is/wordt kan in de toekomst bij een onafhankelijk Vlaanderen weerom ongedaan worden gemaakt, U weze verwittigd te zijn !
Duidelijk toch, hoe zou je de Belgische nationaliteit kunnen behouden als Vlaanderen en Wallonië afzonderlijke staten worden.

Citaat:
"De nationaliteit is een BLOEDRECHT. In principe kan enkel wie uit een Belgische (Vlaamse of Waalse) ouder geboren wordt, de nationaliteit verkrijgen, onafgezien waar deze geboorte zich voordeed. Het loutere feit van een geboorte op Belgisch grondgebied, het verblijf alhier voor een bepaalde jonge leeftijd, het huwelijk met een Belg of het feit dat één der ouders in België geboren werd, kunnen in weze niet met deze bloedband gelijkgesteld worden."
Jongen van een kat geboren in een viswinkel maakt er ook geen haringen van.
Ken jij landen waar iemand geboren, uit ouders met een andere nationaliteit, de nationaliteit van het land van geboorte krijgt.
Ik krijg de indruk dat u wel heel selectief tussen de lijnen leest.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 23:34   #13
thePiano

Standaard

[quote="Bobke"]
Citaat:
schreef:

Citaat:
Het wetsvoorstel van het Vlaams Blok houd in:
Jongen van een kat geboren in een viswinkel maakt er ook geen haringen van.
Ken jij landen waar iemand geboren, uit ouders met een andere nationaliteit, de nationaliteit van het land van geboorte krijgt.
Ik krijg de indruk dat u wel heel selectief tussen de lijnen leest.
Waarom dan die misleidende slogan van het Vlaams Blok: "Aanpassen of opkrassen"?? Het is toch duidelijk dat het VB hier al die vreemdelingen die hun uiterste best doen om te integreren of zelfs te assimileren, totaal niet zal belonen maar integendeel, vroeg of laat de Bokshandschoen van het VB in hun aangezicht krijgen?
Oud 3 juni 2003, 00:15   #14
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Weer typisch onzin van Pianootje, en de linkse onbenullen lopen er natuurlijk weer recht in.

Met bloedafstamming wordt de juridische term ius sanguinis (recht op basis van afstamming) bedoeld, tegenover bijvoorbeeld ius soli (recht op basis van plaats van geboorte). Het ius sanguinis wordt in verschillende westerse landen gebruikt in de nationaliteitenwetgeving, soms in combinatie met ius soli, andere landen gebruiken dan weer voornamelijk het ius soli (waaronder het belgikske).

Pianootje wekt hier de indruk een nazi-uitlating te hebben ontdekt terwijl het in werkelijkheid om een juridisch principe gaat dat gemeengoed is in verschillende westerse landen die men als "democratieën" betitelt.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2003, 00:19   #15
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

ThePiano schreef:
Citaat:
Waarom dan die misleidende slogan van het Vlaams Blok: "Aanpassen of opkrassen"?? Het is toch duidelijk dat het VB hier al die vreemdelingen die hun uiterste best doen om te integreren of zelfs te assimileren, totaal niet zal belonen maar integendeel, vroeg of laat de Bokshandschoen van het VB in hun aangezicht krijgen?
Jij zou mij moeten uileggen wat er misleidend aan is.
Ik vind het eerder duidelijk, wie zich niet aanpast heeft geen recht op de Belgische nationaliteit.
Ik las ook:
Citaat:
"De nationaliteit is een BLOEDRECHT. In principe kan enkel wie uit een Belgische (Vlaamse of Waalse) ouder geboren wordt, de nationaliteit verkrijgen, onafgezien waar deze geboorte zich voordeed.
Zie jij daar iets staan over “origine”?????????
Oud 3 juni 2003, 00:25   #16
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Met bloedafstamming wordt de juridische term ius sanguinis (recht op basis van afstamming) bedoeld, tegenover bijvoorbeeld ius soli (recht op basis van plaats van geboorte). Het ius sanguinis wordt in verschillende westerse landen gebruikt in de nationaliteitenwetgeving, soms in combinatie met ius soli, andere landen gebruiken dan weer voornamelijk het ius soli (waaronder het belgikske).
De reden tot dit wetsvoorstel van 1988 van het VB was duidelijk een reactie op de wetswijziging van juni 1991 die toen al op stapel werd gezet, en waardoor derde generatie migrantenkinderen, automatisch (en dat tot op de dag van heden) de Belgische nationaliteit verwerven.

Tot 1984 goldt de wet op het verwerven van de Belgische nationaliteit op basis van afstamming en bloedverwantschap het zgn 'ius sanguinis'. Tot op heden is het Blok een voorstander van die 'oude' wetgeving en verwijst daar herhaaldelijk naar in haar programma en congresteksten.
Het 'ius soli' daarentegen behelst het verwerven van de nationaliteit op basis van geboorte of woonachtig in het land.

Wanneer Filip Dewinter zegt: "Een naturalisatie moet je verdienen", moet je dat wel echt lètterlijk nemen. Een rijke gefortuneerde zakenman, vanwaar hij ook moge kome, en investeert in fabrieken en tewerkstelling zal uiteraard makkelijker in aanmerking komen voor het 'ius soli' dan een arme sloeber vanuit Joegoslavië, Slowakije of uit de Maghreb. Anders gezegd: een nationaliteit kan je dus ook *kopen*, als je maar kapitaalkrachtig genoeg bent. Het 'ius soli' is ook en vooral een voorrecht voor de adel. Prinsen, hertogen, graven, ridders edm hebben nooit en te nimmer problemen gekend om Belg te worden. In de middeleeuwen kon je op slag 'sinjoor' in Antwerpen worden, als je iet of wat betekende, niemand die ooit vroeg of je ouders 'van hier' kwamen.

Citaat:
Pianootje wekt hier de indruk een nazi-uitlating te hebben ontdekt terwijl het in werkelijkheid om een juridisch principe gaat dat gemeengoed is in verschillende westerse landen die men als "democratieën" betitelt.
Noem mij eens een paar voorbeelden van landen van de Europese Unie waar nog het 'ius sanguini' zou tellen? Het zal me benieuwen.
Oud 3 juni 2003, 00:29   #17
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
ThePiano schreef:
Citaat:
Jij zou mij moeten uileggen wat er misleidend aan is.
Ik vind het eerder duidelijk, wie zich niet aanpast heeft geen recht op de Belgische nationaliteit.
Ik las ook:
Citaat:
"De nationaliteit is een BLOEDRECHT. In principe kan enkel wie uit een Belgische (Vlaamse of Waalse) ouder geboren wordt, de nationaliteit verkrijgen, onafgezien waar deze geboorte zich voordeed.
Zie jij daar iets staan over “origine”?????????
Ja, het dringt blijkbaar nog altijd niet tot je door. Als het Vlaams Blok je enkel op ethnische erfelijkheden zal toelaten op het Vlaamse grondgebied, waarom zou je je dan als migrant nog zoveel moeite getroosten om te assimileren, daar het Blok die perfect geassimileerde migrant toch zal buiten kieperen simpelweg omdat hij niet over de juiste bloedlijn bezit? Het staat er toch duidelijk hé?
Oud 3 juni 2003, 00:30   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Noem mij eens een paar voorbeelden van landen van de Europese Unie waar nog het 'ius sanguini' zou tellen? Het zal me benieuwen.
Finland als ik me niet vergis.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2003, 00:30   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het staat er toch duidelijk hé?
Dat staat er niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2003, 00:34   #20
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

ThePiano schreef:
Citaat:
Ja, het dringt blijkbaar nog altijd niet tot je door. Als het Vlaams Blok je enkel op ethnische erfelijkheden zal toelaten op het Vlaamse grondgebied, waarom zou je je dan als migrant nog zoveel moeite getroosten om te assimileren, daar het Blok die perfect geassimileerde migrant toch zal buiten kieperen simpelweg omdat hij niet over de juiste bloedlijn bezit? Het staat er toch duidelijk hé?
Dan lees je toch iets anders dan ik.
Indien dat inderdaad zo zou zijn dan wordt Vlaanderen meteen het dunstbevolkt land ter wereld.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be