Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 september 2005, 10:17   #1
Brugge Veilig en Leefbaar
Minister-President
 
Brugge Veilig en Leefbaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 november 2002
Locatie: Op den buiten
Berichten: 4.653
Standaard De kruistochten anders bekeken

Dood en verderf veroorzaakten de kruistochten in het Midden-Oosten van de elfde, twaalfde en dertiende eeuw. De Europeanen leerden echter van de Arabieren ook allerlei technische hoogstandjes, en namen kennis uit de geneeskunde over, blijkt uit de tentoonstelling De Kruistochten in Museum Catharijneconvent in Utrecht.
,,In alle straten en op alle pleinen lagen bergen van afgeslagen hoofden, handen en benen. Welk een passende bestraffing'', schreef een deelnemer aan de eerste kruistocht over de verovering van de stad Jeruzalem. Veel bloed vloeide er in 1099 door de straten van de 'heilige stad'. ,,De inwoners van Jeruzalem werden aan het zwaard geregen en de Franken trokken een week lang plunderend en moordend door de stad. In de Al-Aqsa-moskee doodden de Franken meer dan zeventigduizend moslims, onder hen vele imams, geleerden en vromen, die hun land verlaten hadden om vreedzaam in dit oord te leven...'', noteerde een islamitische historicus enkele tientallen jaren later.

Eind elfde eeuw waren de eerste kruisvaarders vertrokken uit Europa, met name uit het huidige Frankrijk en Duitsland. Hoeveel mensen uit het huidige Nederland zijn mee geweest, is onbekend. Specifieke getallen zijn sowieso niet te geven, want geschiedschrijvers ,,noemden de wildste getallen om duidelijk te maken dat het om veel mensen ging'', weet gastconservator Luc Panhuysen. Hij stelde voor het Museum Catharijneconvent de tentoonstelling De Kruistochten samen, die tot 8 januari te bezichtigen is in Utrecht.

Duizenden ridders weet paus Urbanus II met zijn bekende uitspraak ,,God wil het!'' te mobiliseren om het Heilige Land en met name Jeruzalem te zuiveren van de islamieten. En niet alleen ridders, ook veel kooplui en gewoon voetvolk. Deelname aan een kruistocht bracht namelijk belastingvoordeel en bood vergeving van zonden, had de paus beloofd.

Drieduizend kilometer lang was de reis, een enorme tocht voor die tijd. ,,Ze deden er soms jaren over'', zegt Panhuysen. Door de barre tochten kwamen al veel kruisvaarders om en door het geweld stierven nog eens velen. ,,Maar voor al deze kruisvaarders woog de ellende op tegen de eeuwige glorie, die hun door de paus was beloofd.''

Verdeeld over zeven grote kruistochten en een paar kleinere trokken honderdduizenden christenen tussen 1096 en 1291 vanuit Europa naar het huidige Israël. Ze stichtten een koninkrijk en enkele vorstendommen en bouwden verschillende burchten. Sommige kruisvaarders wilden wel voor altijd blijven om het Heilige Land te beschermen. Maar in 1291 viel het laatste bastion in handen van de islamieten.

De tentoonstelling - deels overgenomen van een museum uit het Duitse Mainz - opent met de redenen om naar Jeruzalem te vertrekken. De verwoesting van de Heilige Grafkerk in Jeruzalem in 1009 was een van de aanleidingen, meldt een bordje bij een replica van de kerk. ,,De opbouw naar de daadwerkelijke kruistochten was heel geleidelijk'', weet journalist en historicus Panhuysen. ,,Er was geen specifieke oorlogsverklaring of zo.''

De tweede ruimte is de 'vechtzaal'. Bij een schaalmodel van een stadsmuur is een belegering in scène gezet met tinnen ridders, compleet met stormram en belegeringstoren. ,,De eerste kruistocht was het meest succesvol. Daarbij is het meest veroverd'', vertelt Panhuysen. ,,Daarna nam het land dat de kruisvaarders in bezit hadden, alleen maar af.''

Joodse gemeenschap

In het huidige Israël woonde in de tijd van de eerste kruistochten ,,een behoorlijke Joodse gemeenschap'', zegt Panhuysen. Daar bleef niet veel van over. Een Joodse historicus schrijft in de twaalfde eeuw: ,,Toen de kruisvaarders langs plaatsen reisden waar Joden woonden, zeiden ze tegen elkaar: 'Kijk eens, we gaan die godslasteraars opzoeken en ons op de moslims wreken, terwijl hier de Joden zijn die Christus vermoord en gekruisigd hebben'. Laten we ons eerst op hen wreken en hen uitroeien, zodat de naam Israël in vergetelheid raakt of laten ze ons geloof aannemen.''

En een christelijke kroniekschrijver noteert: ,,Slechts enkele Joden ontkwamen en de weinigen die zich lieten dopen, deden dat meer uit doodsangst dan uit liefde voor het christelijk geloof. Daarna zetten Emich, Klareboud, Thomas en de rest van dit onverdraaglijke gezelschap, beladen met Joodse buit, de reis naar Jeruzalem voort.''

Het doel van de tentoonstelling is niet te laten zien hoe erg christenen zich hebben gedragen, zegt Panhuysen. ,,Wij hebben niet als taak te oordelen'', vult museumdirecteur Guus van den Hout. ,,Wij willen in deze tentoonstelling de kruistochten wel vanuit verschillend perspectief tonen. Wij christenen dachten lange tijd dat het christendom superieur was. Die tijd is voorbij.''

De kruistochten worden christenen door sommige moslims nog steeds nagedragen. Verwacht het museum ook moslims te trekken? De Duitse tentoonstelling trok zeker allochtonen, weet Van den Hout. Hetzelfde verwacht hij in Utrecht. ,,De eerste groep die heeft geboekt, is een school met veel islamitische leerlingen.''

Wat valt er vandaag de dag van de kruistochten te leren? Panhuysen: ,,Zoals de islamieten de kruisvaarders beschreven, komt sterk overeen met de woorden waarmee wij nu het moslimfundamentalisme omschrijven. Gelovigen hebben hun trots. En als jouw geloof in het gedrang komt, is er sprake van gefnuikte trots. Dan ga je je religie verdedigen. Dat zag je bij de kruisvaarders en dat zie je bij de huidige moslimfundamentalisten. Deze tentoonstelling is een spiegel.''


Nederlands Dagblad


Christenen moesten nooit onderdoen voor Islamieten ! 8)
[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Brugge Veilig en Leefbaar on 06-09-2005 at 11:19
Reason:
--------------------------------

Dood en verderf veroorzaakten de kruistochten in het Midden-Oosten van de elfde, twaalfde en dertiende eeuw. De Europeanen leerden echter van de Arabieren ook allerlei technische hoogstandjes, en namen kennis uit de geneeskunde over, blijkt uit de tentoonstelling De Kruistochten in Museum Catharijneconvent in Utrecht.
,,In alle straten en op alle pleinen lagen bergen van afgeslagen hoofden, handen en benen. Welk een passende bestraffing'', schreef een deelnemer aan de eerste kruistocht over de verovering van de stad Jeruzalem. Veel bloed vloeide er in 1099 door de straten van de 'heilige stad'. ,,De inwoners van Jeruzalem werden aan het zwaard geregen en de Franken trokken een week lang plunderend en moordend door de stad. In de Al-Aqsa-moskee doodden de Franken meer dan zeventigduizend moslims, onder hen vele imams, geleerden en vromen, die hun land verlaten hadden om vreedzaam in dit oord te leven...'', noteerde een islamitische historicus enkele tientallen jaren later.

Eind elfde eeuw waren de eerste kruisvaarders vertrokken uit Europa, met name uit het huidige Frankrijk en Duitsland. Hoeveel mensen uit het huidige Nederland zijn mee geweest, is onbekend. Specifieke getallen zijn sowieso niet te geven, want geschiedschrijvers ,,noemden de wildste getallen om duidelijk te maken dat het om veel mensen ging'', weet gastconservator Luc Panhuysen. Hij stelde voor het Museum Catharijneconvent de tentoonstelling De Kruistochten samen, die tot 8 januari te bezichtigen is in Utrecht.

Duizenden ridders weet paus Urbanus II met zijn bekende uitspraak ,,God wil het!'' te mobiliseren om het Heilige Land en met name Jeruzalem te zuiveren van de islamieten. En niet alleen ridders, ook veel kooplui en gewoon voetvolk. Deelname aan een kruistocht bracht namelijk belastingvoordeel en bood vergeving van zonden, had de paus beloofd.

Drieduizend kilometer lang was de reis, een enorme tocht voor die tijd. ,,Ze deden er soms jaren over'', zegt Panhuysen. Door de barre tochten kwamen al veel kruisvaarders om en door het geweld stierven nog eens velen. ,,Maar voor al deze kruisvaarders woog de ellende op tegen de eeuwige glorie, die hun door de paus was beloofd.''

Verdeeld over zeven grote kruistochten en een paar kleinere trokken honderdduizenden christenen tussen 1096 en 1291 vanuit Europa naar het huidige Israël. Ze stichtten een koninkrijk en enkele vorstendommen en bouwden verschillende burchten. Sommige kruisvaarders wilden wel voor altijd blijven om het Heilige Land te beschermen. Maar in 1291 viel het laatste bastion in handen van de islamieten.

De tentoonstelling - deels overgenomen van een museum uit het Duitse Mainz - opent met de redenen om naar Jeruzalem te vertrekken. De verwoesting van de Heilige Grafkerk in Jeruzalem in 1009 was een van de aanleidingen, meldt een bordje bij een replica van de kerk. ,,De opbouw naar de daadwerkelijke kruistochten was heel geleidelijk'', weet journalist en historicus Panhuysen. ,,Er was geen specifieke oorlogsverklaring of zo.''

De tweede ruimte is de 'vechtzaal'. Bij een schaalmodel van een stadsmuur is een belegering in scène gezet met tinnen ridders, compleet met stormram en belegeringstoren. ,,De eerste kruistocht was het meest succesvol. Daarbij is het meest veroverd'', vertelt Panhuysen. ,,Daarna nam het land dat de kruisvaarders in bezit hadden, alleen maar af.''

Joodse gemeenschap

In het huidige Israël woonde in de tijd van de eerste kruistochten ,,een behoorlijke Joodse gemeenschap'', zegt Panhuysen. Daar bleef niet veel van over. Een Joodse historicus schrijft in de twaalfde eeuw: ,,Toen de kruisvaarders langs plaatsen reisden waar Joden woonden, zeiden ze tegen elkaar: 'Kijk eens, we gaan die godslasteraars opzoeken en ons op de moslims wreken, terwijl hier de Joden zijn die Christus vermoord en gekruisigd hebben'. Laten we ons eerst op hen wreken en hen uitroeien, zodat de naam Israël in vergetelheid raakt of laten ze ons geloof aannemen.''

En een christelijke kroniekschrijver noteert: ,,Slechts enkele Joden ontkwamen en de weinigen die zich lieten dopen, deden dat meer uit doodsangst dan uit liefde voor het christelijk geloof. Daarna zetten Emich, Klareboud, Thomas en de rest van dit onverdraaglijke gezelschap, beladen met Joodse buit, de reis naar Jeruzalem voort.''

Het doel van de tentoonstelling is niet te laten zien hoe erg christenen zich hebben gedragen, zegt Panhuysen. ,,Wij hebben niet als taak te oordelen'', vult museumdirecteur Guus van den Hout. ,,Wij willen in deze tentoonstelling de kruistochten wel vanuit verschillend perspectief tonen. Wij christenen dachten lange tijd dat het christendom superieur was. Die tijd is voorbij.''

De kruistochten worden christenen door sommige moslims nog steeds nagedragen. Verwacht het museum ook moslims te trekken? De Duitse tentoonstelling trok zeker allochtonen, weet Van den Hout. Hetzelfde verwacht hij in Utrecht. ,,De eerste groep die heeft geboekt, is een school met veel islamitische leerlingen.''

Wat valt er vandaag de dag van de kruistochten te leren? Panhuysen: ,,Zoals de islamieten de kruisvaarders beschreven, komt sterk overeen met de woorden waarmee wij nu het moslimfundamentalisme omschrijven. Gelovigen hebben hun trots. En als jouw geloof in het gedrang komt, is er sprake van gefnuikte trots. Dan ga je je religie verdedigen. Dat zag je bij de kruisvaarders en dat zie je bij de huidige moslimfundamentalisten. Deze tentoonstelling is een spiegel.''


Nederlands Dagblad


Christenen moesten nooit onderdoen voor Islamieten ! 8)
[/size]

[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Brugge Veilig en Leefbaar on 06-09-2005 at 11:18
Reason:
--------------------------------

Dood en verderf veroorzaakten de kruistochten in het Midden-Oosten van de elfde, twaalfde en dertiende eeuw. De Europeanen leerden echter van de Arabieren ook allerlei technische hoogstandjes, en namen kennis uit de geneeskunde over, blijkt uit de tentoonstelling De Kruistochten in Museum Catharijneconvent in Utrecht.
,,In alle straten en op alle pleinen lagen bergen van afgeslagen hoofden, handen en benen. Welk een passende bestraffing'', schreef een deelnemer aan de eerste kruistocht over de verovering van de stad Jeruzalem. Veel bloed vloeide er in 1099 door de straten van de 'heilige stad'. ,,De inwoners van Jeruzalem werden aan het zwaard geregen en de Franken trokken een week lang plunderend en moordend door de stad. In de Al-Aqsa-moskee doodden de Franken meer dan zeventigduizend moslims, onder hen vele imams, geleerden en vromen, die hun land verlaten hadden om vreedzaam in dit oord te leven...'', noteerde een islamitische historicus enkele tientallen jaren later.

Eind elfde eeuw waren de eerste kruisvaarders vertrokken uit Europa, met name uit het huidige Frankrijk en Duitsland. Hoeveel mensen uit het huidige Nederland zijn mee geweest, is onbekend. Specifieke getallen zijn sowieso niet te geven, want geschiedschrijvers ,,noemden de wildste getallen om duidelijk te maken dat het om veel mensen ging'', weet gastconservator Luc Panhuysen. Hij stelde voor het Museum Catharijneconvent de tentoonstelling De Kruistochten samen, die tot 8 januari te bezichtigen is in Utrecht.

Duizenden ridders weet paus Urbanus II met zijn bekende uitspraak ,,God wil het!'' te mobiliseren om het Heilige Land en met name Jeruzalem te zuiveren van de islamieten. En niet alleen ridders, ook veel kooplui en gewoon voetvolk. Deelname aan een kruistocht bracht namelijk belastingvoordeel en bood vergeving van zonden, had de paus beloofd.

Drieduizend kilometer lang was de reis, een enorme tocht voor die tijd. ,,Ze deden er soms jaren over'', zegt Panhuysen. Door de barre tochten kwamen al veel kruisvaarders om en door het geweld stierven nog eens velen. ,,Maar voor al deze kruisvaarders woog de ellende op tegen de eeuwige glorie, die hun door de paus was beloofd.''

Verdeeld over zeven grote kruistochten en een paar kleinere trokken honderdduizenden christenen tussen 1096 en 1291 vanuit Europa naar het huidige Israël. Ze stichtten een koninkrijk en enkele vorstendommen en bouwden verschillende burchten. Sommige kruisvaarders wilden wel voor altijd blijven om het Heilige Land te beschermen. Maar in 1291 viel het laatste bastion in handen van de islamieten.

De tentoonstelling - deels overgenomen van een museum uit het Duitse Mainz - opent met de redenen om naar Jeruzalem te vertrekken. De verwoesting van de Heilige Grafkerk in Jeruzalem in 1009 was een van de aanleidingen, meldt een bordje bij een replica van de kerk. ,,De opbouw naar de daadwerkelijke kruistochten was heel geleidelijk'', weet journalist en historicus Panhuysen. ,,Er was geen specifieke oorlogsverklaring of zo.''

De tweede ruimte is de 'vechtzaal'. Bij een schaalmodel van een stadsmuur is een belegering in scène gezet met tinnen ridders, compleet met stormram en belegeringstoren. ,,De eerste kruistocht was het meest succesvol. Daarbij is het meest veroverd'', vertelt Panhuysen. ,,Daarna nam het land dat de kruisvaarders in bezit hadden, alleen maar af.''

Joodse gemeenschap

In het huidige Israël woonde in de tijd van de eerste kruistochten ,,een behoorlijke Joodse gemeenschap'', zegt Panhuysen. Daar bleef niet veel van over. Een Joodse historicus schrijft in de twaalfde eeuw: ,,Toen de kruisvaarders langs plaatsen reisden waar Joden woonden, zeiden ze tegen elkaar: 'Kijk eens, we gaan die godslasteraars opzoeken en ons op de moslims wreken, terwijl hier de Joden zijn die Christus vermoord en gekruisigd hebben'. Laten we ons eerst op hen wreken en hen uitroeien, zodat de naam Israël in vergetelheid raakt of laten ze ons geloof aannemen.''

En een christelijke kroniekschrijver noteert: ,,Slechts enkele Joden ontkwamen en de weinigen die zich lieten dopen, deden dat meer uit doodsangst dan uit liefde voor het christelijk geloof. Daarna zetten Emich, Klareboud, Thomas en de rest van dit onverdraaglijke gezelschap, beladen met Joodse buit, de reis naar Jeruzalem voort.''

Het doel van de tentoonstelling is niet te laten zien hoe erg christenen zich hebben gedragen, zegt Panhuysen. ,,Wij hebben niet als taak te oordelen'', vult museumdirecteur Guus van den Hout. ,,Wij willen in deze tentoonstelling de kruistochten wel vanuit verschillend perspectief tonen. Wij christenen dachten lange tijd dat het christendom superieur was. Die tijd is voorbij.''

De kruistochten worden christenen door sommige moslims nog steeds nagedragen. Verwacht het museum ook moslims te trekken? De Duitse tentoonstelling trok zeker allochtonen, weet Van den Hout. Hetzelfde verwacht hij in Utrecht. ,,De eerste groep die heeft geboekt, is een school met veel islamitische leerlingen.''

Wat valt er vandaag de dag van de kruistochten te leren? Panhuysen: ,,Zoals de islamieten de kruisvaarders beschreven, komt sterk overeen met de woorden waarmee wij nu het moslimfundamentalisme omschrijven. Gelovigen hebben hun trots. En als jouw geloof in het gedrang komt, is er sprake van gefnuikte trots. Dan ga je je religie verdedigen. Dat zag je bij de kruisvaarders en dat zie je bij de huidige moslimfundamentalisten. Deze tentoonstelling is een spiegel.''

Tijdmachine

Het is meer dan vechten geweest tijdens twee eeuwen kruistochten. Daarop ligt in de tentoonstelling de nadruk. De Europeanen leerden van de Arabieren ook allerlei technische hoogstandjes. En ze namen kennis uit de geneeskunde over. ,,De kruisvaarders vertrokken met een robuust vijandsbeeld. Ze kwamen terug met meer op hun netvlies dan een heiden die een kopje kleiner moest worden gemaakt.'' Het is ,,een innige ontmoeting'' geweest tussen de kruisvaarders en de Arabieren, concludeert Panhuysen. Zo zelfs dat ze elkaars (eet)gewoonten overnamen.

De laatste zaal van de tentoonstelling is voor de jeugd. De tijdmachine is te bezichtigen waarmee Dolf uit het boek Kruistocht in spijkerbroek van Thea Beckman een aantal eeuwen wordt teruggeflitst en terechtkomt in een kinderkruistocht. Wie het waagt erin te gaan staan, maakt niet meer mee dan wat flitsende lampjes. Het is een rekwisiet uit de Nederlandse film Kruistocht in spijkerbroek, die volgend najaar in de bioscopen te zien zal zijn. De productiemaatschappij stond de tijdmachine graag af, want samen met een kort voorfilmpje is het mooie reclame op een uitstekende plek.

Helemaal op z'n plek is de machine ook weer niet. Panhuysen erkent dat veel historici inmiddels betwijfelen of kinderkruistochten ooit hebben plaatsgevonden. Behalve de toegangsprijs van zeven euro voor volwassenen wil het museum meer verdienen aan De Kruistochten. In de museumwinkel staat de merchandising klaar. Talloze boeken, maar ook houten zwaardjes en literaire uitgaven van de Nieuwe Bijbelvertaling. En natuurlijk dozen met Playmobil-ridders voor de kinderen.

Nederlands Dagblad





Christenen moesten nooit onderdoen voor Islamieten ! 8)
[/size]

[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Brugge Veilig en Leefbaar on 06-09-2005 at 11:18
Reason:
--------------------------------

Dood en verderf veroorzaakten de kruistochten in het Midden-Oosten van de elfde, twaalfde en dertiende eeuw. De Europeanen leerden echter van de Arabieren ook allerlei technische hoogstandjes, en namen kennis uit de geneeskunde over, blijkt uit de tentoonstelling De Kruistochten in Museum Catharijneconvent in Utrecht.
,,In alle straten en op alle pleinen lagen bergen van afgeslagen hoofden, handen en benen. Welk een passende bestraffing'', schreef een deelnemer aan de eerste kruistocht over de verovering van de stad Jeruzalem. Veel bloed vloeide er in 1099 door de straten van de 'heilige stad'. ,,De inwoners van Jeruzalem werden aan het zwaard geregen en de Franken trokken een week lang plunderend en moordend door de stad. In de Al-Aqsa-moskee doodden de Franken meer dan zeventigduizend moslims, onder hen vele imams, geleerden en vromen, die hun land verlaten hadden om vreedzaam in dit oord te leven...'', noteerde een islamitische historicus enkele tientallen jaren later.

Eind elfde eeuw waren de eerste kruisvaarders vertrokken uit Europa, met name uit het huidige Frankrijk en Duitsland. Hoeveel mensen uit het huidige Nederland zijn mee geweest, is onbekend. Specifieke getallen zijn sowieso niet te geven, want geschiedschrijvers ,,noemden de wildste getallen om duidelijk te maken dat het om veel mensen ging'', weet gastconservator Luc Panhuysen. Hij stelde voor het Museum Catharijneconvent de tentoonstelling De Kruistochten samen, die tot 8 januari te bezichtigen is in Utrecht.

Duizenden ridders weet paus Urbanus II met zijn bekende uitspraak ,,God wil het!'' te mobiliseren om het Heilige Land en met name Jeruzalem te zuiveren van de islamieten. En niet alleen ridders, ook veel kooplui en gewoon voetvolk. Deelname aan een kruistocht bracht namelijk belastingvoordeel en bood vergeving van zonden, had de paus beloofd.

Drieduizend kilometer lang was de reis, een enorme tocht voor die tijd. ,,Ze deden er soms jaren over'', zegt Panhuysen. Door de barre tochten kwamen al veel kruisvaarders om en door het geweld stierven nog eens velen. ,,Maar voor al deze kruisvaarders woog de ellende op tegen de eeuwige glorie, die hun door de paus was beloofd.''

Verdeeld over zeven grote kruistochten en een paar kleinere trokken honderdduizenden christenen tussen 1096 en 1291 vanuit Europa naar het huidige Israël. Ze stichtten een koninkrijk en enkele vorstendommen en bouwden verschillende burchten. Sommige kruisvaarders wilden wel voor altijd blijven om het Heilige Land te beschermen. Maar in 1291 viel het laatste bastion in handen van de islamieten.

De tentoonstelling - deels overgenomen van een museum uit het Duitse Mainz - opent met de redenen om naar Jeruzalem te vertrekken. De verwoesting van de Heilige Grafkerk in Jeruzalem in 1009 was een van de aanleidingen, meldt een bordje bij een replica van de kerk. ,,De opbouw naar de daadwerkelijke kruistochten was heel geleidelijk'', weet journalist en historicus Panhuysen. ,,Er was geen specifieke oorlogsverklaring of zo.''

De tweede ruimte is de 'vechtzaal'. Bij een schaalmodel van een stadsmuur is een belegering in scène gezet met tinnen ridders, compleet met stormram en belegeringstoren. ,,De eerste kruistocht was het meest succesvol. Daarbij is het meest veroverd'', vertelt Panhuysen. ,,Daarna nam het land dat de kruisvaarders in bezit hadden, alleen maar af.''

Joodse gemeenschap

In het huidige Israël woonde in de tijd van de eerste kruistochten ,,een behoorlijke Joodse gemeenschap'', zegt Panhuysen. Daar bleef niet veel van over. Een Joodse historicus schrijft in de twaalfde eeuw: ,,Toen de kruisvaarders langs plaatsen reisden waar Joden woonden, zeiden ze tegen elkaar: 'Kijk eens, we gaan die godslasteraars opzoeken en ons op de moslims wreken, terwijl hier de Joden zijn die Christus vermoord en gekruisigd hebben'. Laten we ons eerst op hen wreken en hen uitroeien, zodat de naam Israël in vergetelheid raakt of laten ze ons geloof aannemen.''

En een christelijke kroniekschrijver noteert: ,,Slechts enkele Joden ontkwamen en de weinigen die zich lieten dopen, deden dat meer uit doodsangst dan uit liefde voor het christelijk geloof. Daarna zetten Emich, Klareboud, Thomas en de rest van dit onverdraaglijke gezelschap, beladen met Joodse buit, de reis naar Jeruzalem voort.''

Het doel van de tentoonstelling is niet te laten zien hoe erg christenen zich hebben gedragen, zegt Panhuysen. ,,Wij hebben niet als taak te oordelen'', vult museumdirecteur Guus van den Hout. ,,Wij willen in deze tentoonstelling de kruistochten wel vanuit verschillend perspectief tonen. Wij christenen dachten lange tijd dat het christendom superieur was. Die tijd is voorbij.''

De kruistochten worden christenen door sommige moslims nog steeds nagedragen. Verwacht het museum ook moslims te trekken? De Duitse tentoonstelling trok zeker allochtonen, weet Van den Hout. Hetzelfde verwacht hij in Utrecht. ,,De eerste groep die heeft geboekt, is een school met veel islamitische leerlingen.''

Wat valt er vandaag de dag van de kruistochten te leren? Panhuysen: ,,Zoals de islamieten de kruisvaarders beschreven, komt sterk overeen met de woorden waarmee wij nu het moslimfundamentalisme omschrijven. Gelovigen hebben hun trots. En als jouw geloof in het gedrang komt, is er sprake van gefnuikte trots. Dan ga je je religie verdedigen. Dat zag je bij de kruisvaarders en dat zie je bij de huidige moslimfundamentalisten. Deze tentoonstelling is een spiegel.''

Tijdmachine

Het is meer dan vechten geweest tijdens twee eeuwen kruistochten. Daarop ligt in de tentoonstelling de nadruk. De Europeanen leerden van de Arabieren ook allerlei technische hoogstandjes. En ze namen kennis uit de geneeskunde over. ,,De kruisvaarders vertrokken met een robuust vijandsbeeld. Ze kwamen terug met meer op hun netvlies dan een heiden die een kopje kleiner moest worden gemaakt.'' Het is ,,een innige ontmoeting'' geweest tussen de kruisvaarders en de Arabieren, concludeert Panhuysen. Zo zelfs dat ze elkaars (eet)gewoonten overnamen.

De laatste zaal van de tentoonstelling is voor de jeugd. De tijdmachine is te bezichtigen waarmee Dolf uit het boek Kruistocht in spijkerbroek van Thea Beckman een aantal eeuwen wordt teruggeflitst en terechtkomt in een kinderkruistocht. Wie het waagt erin te gaan staan, maakt niet meer mee dan wat flitsende lampjes. Het is een rekwisiet uit de Nederlandse film Kruistocht in spijkerbroek, die volgend najaar in de bioscopen te zien zal zijn. De productiemaatschappij stond de tijdmachine graag af, want samen met een kort voorfilmpje is het mooie reclame op een uitstekende plek.

Helemaal op z'n plek is de machine ook weer niet. Panhuysen erkent dat veel historici inmiddels betwijfelen of kinderkruistochten ooit hebben plaatsgevonden. Behalve de toegangsprijs van zeven euro voor volwassenen wil het museum meer verdienen aan De Kruistochten. In de museumwinkel staat de merchandising klaar. Talloze boeken, maar ook houten zwaardjes en literaire uitgaven van de Nieuwe Bijbelvertaling. En natuurlijk dozen met Playmobil-ridders voor de kinderen.

Nederlands Dagblad





Christenen moesten nooit onder doen voor Islamieten ! 8)
[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Dood en verderf veroorzaakten de kruistochten in het Midden-Oosten van de elfde, twaalfde en dertiende eeuw. De Europeanen leerden echter van de Arabieren ook allerlei technische hoogstandjes, en namen kennis uit de geneeskunde over, blijkt uit de tentoonstelling De Kruistochten in Museum Catharijneconvent in Utrecht.
,,In alle straten en op alle pleinen lagen bergen van afgeslagen hoofden, handen en benen. Welk een passende bestraffing'', schreef een deelnemer aan de eerste kruistocht over de verovering van de stad Jeruzalem. Veel bloed vloeide er in 1099 door de straten van de 'heilige stad'. ,,De inwoners van Jeruzalem werden aan het zwaard geregen en de Franken trokken een week lang plunderend en moordend door de stad. In de Al-Aqsa-moskee doodden de Franken meer dan zeventigduizend moslims, onder hen vele imams, geleerden en vromen, die hun land verlaten hadden om vreedzaam in dit oord te leven...'', noteerde een islamitische historicus enkele tientallen jaren later.

Eind elfde eeuw waren de eerste kruisvaarders vertrokken uit Europa, met name uit het huidige Frankrijk en Duitsland. Hoeveel mensen uit het huidige Nederland zijn mee geweest, is onbekend. Specifieke getallen zijn sowieso niet te geven, want geschiedschrijvers ,,noemden de wildste getallen om duidelijk te maken dat het om veel mensen ging'', weet gastconservator Luc Panhuysen. Hij stelde voor het Museum Catharijneconvent de tentoonstelling De Kruistochten samen, die tot 8 januari te bezichtigen is in Utrecht.

Duizenden ridders weet paus Urbanus II met zijn bekende uitspraak ,,God wil het!'' te mobiliseren om het Heilige Land en met name Jeruzalem te zuiveren van de islamieten. En niet alleen ridders, ook veel kooplui en gewoon voetvolk. Deelname aan een kruistocht bracht namelijk belastingvoordeel en bood vergeving van zonden, had de paus beloofd.

Drieduizend kilometer lang was de reis, een enorme tocht voor die tijd. ,,Ze deden er soms jaren over'', zegt Panhuysen. Door de barre tochten kwamen al veel kruisvaarders om en door het geweld stierven nog eens velen. ,,Maar voor al deze kruisvaarders woog de ellende op tegen de eeuwige glorie, die hun door de paus was beloofd.''

Verdeeld over zeven grote kruistochten en een paar kleinere trokken honderdduizenden christenen tussen 1096 en 1291 vanuit Europa naar het huidige Israël. Ze stichtten een koninkrijk en enkele vorstendommen en bouwden verschillende burchten. Sommige kruisvaarders wilden wel voor altijd blijven om het Heilige Land te beschermen. Maar in 1291 viel het laatste bastion in handen van de islamieten.

De tentoonstelling - deels overgenomen van een museum uit het Duitse Mainz - opent met de redenen om naar Jeruzalem te vertrekken. De verwoesting van de Heilige Grafkerk in Jeruzalem in 1009 was een van de aanleidingen, meldt een bordje bij een replica van de kerk. ,,De opbouw naar de daadwerkelijke kruistochten was heel geleidelijk'', weet journalist en historicus Panhuysen. ,,Er was geen specifieke oorlogsverklaring of zo.''

De tweede ruimte is de 'vechtzaal'. Bij een schaalmodel van een stadsmuur is een belegering in scène gezet met tinnen ridders, compleet met stormram en belegeringstoren. ,,De eerste kruistocht was het meest succesvol. Daarbij is het meest veroverd'', vertelt Panhuysen. ,,Daarna nam het land dat de kruisvaarders in bezit hadden, alleen maar af.''

Joodse gemeenschap

In het huidige Israël woonde in de tijd van de eerste kruistochten ,,een behoorlijke Joodse gemeenschap'', zegt Panhuysen. Daar bleef niet veel van over. Een Joodse historicus schrijft in de twaalfde eeuw: ,,Toen de kruisvaarders langs plaatsen reisden waar Joden woonden, zeiden ze tegen elkaar: 'Kijk eens, we gaan die godslasteraars opzoeken en ons op de moslims wreken, terwijl hier de Joden zijn die Christus vermoord en gekruisigd hebben'. Laten we ons eerst op hen wreken en hen uitroeien, zodat de naam Israël in vergetelheid raakt of laten ze ons geloof aannemen.''

En een christelijke kroniekschrijver noteert: ,,Slechts enkele Joden ontkwamen en de weinigen die zich lieten dopen, deden dat meer uit doodsangst dan uit liefde voor het christelijk geloof. Daarna zetten Emich, Klareboud, Thomas en de rest van dit onverdraaglijke gezelschap, beladen met Joodse buit, de reis naar Jeruzalem voort.''

Het doel van de tentoonstelling is niet te laten zien hoe erg christenen zich hebben gedragen, zegt Panhuysen. ,,Wij hebben niet als taak te oordelen'', vult museumdirecteur Guus van den Hout. ,,Wij willen in deze tentoonstelling de kruistochten wel vanuit verschillend perspectief tonen. Wij christenen dachten lange tijd dat het christendom superieur was. Die tijd is voorbij.''

De kruistochten worden christenen door sommige moslims nog steeds nagedragen. Verwacht het museum ook moslims te trekken? De Duitse tentoonstelling trok zeker allochtonen, weet Van den Hout. Hetzelfde verwacht hij in Utrecht. ,,De eerste groep die heeft geboekt, is een school met veel islamitische leerlingen.''

Wat valt er vandaag de dag van de kruistochten te leren? Panhuysen: ,,Zoals de islamieten de kruisvaarders beschreven, komt sterk overeen met de woorden waarmee wij nu het moslimfundamentalisme omschrijven. Gelovigen hebben hun trots. En als jouw geloof in het gedrang komt, is er sprake van gefnuikte trots. Dan ga je je religie verdedigen. Dat zag je bij de kruisvaarders en dat zie je bij de huidige moslimfundamentalisten. Deze tentoonstelling is een spiegel.''

Tijdmachine

Het is meer dan vechten geweest tijdens twee eeuwen kruistochten. Daarop ligt in de tentoonstelling de nadruk. De Europeanen leerden van de Arabieren ook allerlei technische hoogstandjes. En ze namen kennis uit de geneeskunde over. ,,De kruisvaarders vertrokken met een robuust vijandsbeeld. Ze kwamen terug met meer op hun netvlies dan een heiden die een kopje kleiner moest worden gemaakt.'' Het is ,,een innige ontmoeting'' geweest tussen de kruisvaarders en de Arabieren, concludeert Panhuysen. Zo zelfs dat ze elkaars (eet)gewoonten overnamen.

De laatste zaal van de tentoonstelling is voor de jeugd. De tijdmachine is te bezichtigen waarmee Dolf uit het boek Kruistocht in spijkerbroek van Thea Beckman een aantal eeuwen wordt teruggeflitst en terechtkomt in een kinderkruistocht. Wie het waagt erin te gaan staan, maakt niet meer mee dan wat flitsende lampjes. Het is een rekwisiet uit de Nederlandse film Kruistocht in spijkerbroek, die volgend najaar in de bioscopen te zien zal zijn. De productiemaatschappij stond de tijdmachine graag af, want samen met een kort voorfilmpje is het mooie reclame op een uitstekende plek.

Helemaal op z'n plek is de machine ook weer niet. Panhuysen erkent dat veel historici inmiddels betwijfelen of kinderkruistochten ooit hebben plaatsgevonden. Behalve de toegangsprijs van zeven euro voor volwassenen wil het museum meer verdienen aan De Kruistochten. In de museumwinkel staat de merchandising klaar. Talloze boeken, maar ook houten zwaardjes en literaire uitgaven van de Nieuwe Bijbelvertaling. En natuurlijk dozen met Playmobil-ridders voor de kinderen.

Nederlands Dagblad

8)


Dood en verderf veroorzaakten de kruistochten in het Midden-Oosten van de elfde, twaalfde en dertiende eeuw. De Europeanen leerden echter van de Arabieren ook allerlei technische hoogstandjes, en namen kennis uit de geneeskunde over, blijkt uit de tentoonstelling De Kruistochten in Museum Catharijneconvent in Utrecht.


,,In alle straten en op alle pleinen lagen bergen van afgeslagen hoofden, handen en benen. Welk een passende bestraffing'', schreef een deelnemer aan de eerste kruistocht over de verovering van de stad Jeruzalem. Veel bloed vloeide er in 1099 door de straten van de 'heilige stad'. ,,De inwoners van Jeruzalem werden aan het zwaard geregen en de Franken trokken een week lang plunderend en moordend door de stad. In de Al-Aqsa-moskee doodden de Franken meer dan zeventigduizend moslims, onder hen vele imams, geleerden en vromen, die hun land verlaten hadden om vreedzaam in dit oord te leven...'', noteerde een islamitische historicus enkele tientallen jaren later.

Eind elfde eeuw waren de eerste kruisvaarders vertrokken uit Europa, met name uit het huidige Frankrijk en Duitsland. Hoeveel mensen uit het huidige Nederland zijn mee geweest, is onbekend. Specifieke getallen zijn sowieso niet te geven, want geschiedschrijvers ,,noemden de wildste getallen om duidelijk te maken dat het om veel mensen ging'', weet gastconservator Luc Panhuysen. Hij stelde voor het Museum Catharijneconvent de tentoonstelling De Kruistochten samen, die tot 8 januari te bezichtigen is in Utrecht.

Duizenden ridders weet paus Urbanus II met zijn bekende uitspraak ,,God wil het!'' te mobiliseren om het Heilige Land en met name Jeruzalem te zuiveren van de islamieten. En niet alleen ridders, ook veel kooplui en gewoon voetvolk. Deelname aan een kruistocht bracht namelijk belastingvoordeel en bood vergeving van zonden, had de paus beloofd.

Drieduizend kilometer lang was de reis, een enorme tocht voor die tijd. ,,Ze deden er soms jaren over'', zegt Panhuysen. Door de barre tochten kwamen al veel kruisvaarders om en door het geweld stierven nog eens velen. ,,Maar voor al deze kruisvaarders woog de ellende op tegen de eeuwige glorie, die hun door de paus was beloofd.''

Verdeeld over zeven grote kruistochten en een paar kleinere trokken honderdduizenden christenen tussen 1096 en 1291 vanuit Europa naar het huidige Israël. Ze stichtten een koninkrijk en enkele vorstendommen en bouwden verschillende burchten. Sommige kruisvaarders wilden wel voor altijd blijven om het Heilige Land te beschermen. Maar in 1291 viel het laatste bastion in handen van de islamieten.

De tentoonstelling - deels overgenomen van een museum uit het Duitse Mainz - opent met de redenen om naar Jeruzalem te vertrekken. De verwoesting van de Heilige Grafkerk in Jeruzalem in 1009 was een van de aanleidingen, meldt een bordje bij een replica van de kerk. ,,De opbouw naar de daadwerkelijke kruistochten was heel geleidelijk'', weet journalist en historicus Panhuysen. ,,Er was geen specifieke oorlogsverklaring of zo.''

De tweede ruimte is de 'vechtzaal'. Bij een schaalmodel van een stadsmuur is een belegering in scène gezet met tinnen ridders, compleet met stormram en belegeringstoren. ,,De eerste kruistocht was het meest succesvol. Daarbij is het meest veroverd'', vertelt Panhuysen. ,,Daarna nam het land dat de kruisvaarders in bezit hadden, alleen maar af.''

Joodse gemeenschap

In het huidige Israël woonde in de tijd van de eerste kruistochten ,,een behoorlijke Joodse gemeenschap'', zegt Panhuysen. Daar bleef niet veel van over. Een Joodse historicus schrijft in de twaalfde eeuw: ,,Toen de kruisvaarders langs plaatsen reisden waar Joden woonden, zeiden ze tegen elkaar: 'Kijk eens, we gaan die godslasteraars opzoeken en ons op de moslims wreken, terwijl hier de Joden zijn die Christus vermoord en gekruisigd hebben'. Laten we ons eerst op hen wreken en hen uitroeien, zodat de naam Israël in vergetelheid raakt of laten ze ons geloof aannemen.''

En een christelijke kroniekschrijver noteert: ,,Slechts enkele Joden ontkwamen en de weinigen die zich lieten dopen, deden dat meer uit doodsangst dan uit liefde voor het christelijk geloof. Daarna zetten Emich, Klareboud, Thomas en de rest van dit onverdraaglijke gezelschap, beladen met Joodse buit, de reis naar Jeruzalem voort.''

Het doel van de tentoonstelling is niet te laten zien hoe erg christenen zich hebben gedragen, zegt Panhuysen. ,,Wij hebben niet als taak te oordelen'', vult museumdirecteur Guus van den Hout. ,,Wij willen in deze tentoonstelling de kruistochten wel vanuit verschillend perspectief tonen. Wij christenen dachten lange tijd dat het christendom superieur was. Die tijd is voorbij.''

De kruistochten worden christenen door sommige moslims nog steeds nagedragen. Verwacht het museum ook moslims te trekken? De Duitse tentoonstelling trok zeker allochtonen, weet Van den Hout. Hetzelfde verwacht hij in Utrecht. ,,De eerste groep die heeft geboekt, is een school met veel islamitische leerlingen.''

Wat valt er vandaag de dag van de kruistochten te leren? Panhuysen: ,,Zoals de islamieten de kruisvaarders beschreven, komt sterk overeen met de woorden waarmee wij nu het moslimfundamentalisme omschrijven. Gelovigen hebben hun trots. En als jouw geloof in het gedrang komt, is er sprake van gefnuikte trots. Dan ga je je religie verdedigen. Dat zag je bij de kruisvaarders en dat zie je bij de huidige moslimfundamentalisten. Deze tentoonstelling is een spiegel.''

Tijdmachine

Het is meer dan vechten geweest tijdens twee eeuwen kruistochten. Daarop ligt in de tentoonstelling de nadruk. De Europeanen leerden van de Arabieren ook allerlei technische hoogstandjes. En ze namen kennis uit de geneeskunde over. ,,De kruisvaarders vertrokken met een robuust vijandsbeeld. Ze kwamen terug met meer op hun netvlies dan een heiden die een kopje kleiner moest worden gemaakt.'' Het is ,,een innige ontmoeting'' geweest tussen de kruisvaarders en de Arabieren, concludeert Panhuysen. Zo zelfs dat ze elkaars (eet)gewoonten overnamen.

De laatste zaal van de tentoonstelling is voor de jeugd. De tijdmachine is te bezichtigen waarmee Dolf uit het boek Kruistocht in spijkerbroek van Thea Beckman een aantal eeuwen wordt teruggeflitst en terechtkomt in een kinderkruistocht. Wie het waagt erin te gaan staan, maakt niet meer mee dan wat flitsende lampjes. Het is een rekwisiet uit de Nederlandse film Kruistocht in spijkerbroek, die volgend najaar in de bioscopen te zien zal zijn. De productiemaatschappij stond de tijdmachine graag af, want samen met een kort voorfilmpje is het mooie reclame op een uitstekende plek.

Helemaal op z'n plek is de machine ook weer niet. Panhuysen erkent dat veel historici inmiddels betwijfelen of kinderkruistochten ooit hebben plaatsgevonden.

Behalve de toegangsprijs van zeven euro voor volwassenen wil het museum meer verdienen aan De Kruistochten. In de museumwinkel staat de merchandising klaar. Talloze boeken, maar ook houten zwaardjes en literaire uitgaven van de Nieuwe Bijbelvertaling. En natuurlijk dozen met Playmobil-ridders voor de kinderen. Nederlands Dagblad

Christenen moesten nooit onder doen voor Islamieten ! 8)
[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Brugge Veilig en Leefbaar : 6 september 2005 om 10:19.
Brugge Veilig en Leefbaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2005, 11:11   #2
Seba
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 september 2003
Berichten: 7.241
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brugge Veilig en Leefbaar
Christenen moesten nooit onderdoen voor Islamieten ! 8)
is dit een oproep om de kop in het zand te steken voor de huidige en toekomstige Islamitische kruistochten?

blijkbaar heb je niet alleen het VB-bashen, maar nu ook de politiek-correcte lulkoek al mooi onder de knie...
__________________
Voor homohuwelijk, homo-adoptie en vrije meningsuiting, dus:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Storme
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2005, 11:24   #3
Brugge Veilig en Leefbaar
Minister-President
 
Brugge Veilig en Leefbaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 november 2002
Locatie: Op den buiten
Berichten: 4.653
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
is dit een oproep om de kop in het zand te steken voor de huidige en toekomstige Islamitische kruistochten?

blijkbaar heb je niet alleen het VB-bashen, maar nu ook de politiek-correcte lulkoek al mooi onder de knie...
Helemaal niet, wat realiteitszin bijbrengen. Redelijkheid, nuances leggen, relativeren,... Is dat ook al "links" ?
Nooit gehoord dat aan medailles twee kanten zijn, dat een mes langs twee kanten kan snijden, dat oog om oog en tand om tand... barbaars is ????
Brugge Veilig en Leefbaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2005, 13:21   #4
Khonnor
Parlementsvoorzitter
 
Khonnor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 augustus 2005
Berichten: 2.242
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brugge Veilig en Leefbaar
Helemaal niet, wat realiteitszin bijbrengen. Redelijkheid, nuances leggen, relativeren,... Is dat ook al "links" ?
Nooit gehoord dat aan medailles twee kanten zijn, dat een mes langs twee kanten kan snijden, dat oog om oog en tand om tand... barbaars is ????
Ik zou het niet beter kunnen zeggen.
Maar ja, nuanceren is sommige VB'ers inderdaad vreemd
Khonnor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2005, 14:33   #5
Seba
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 september 2003
Berichten: 7.241
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brugge Veilig en Leefbaar
Helemaal niet, wat realiteitszin bijbrengen. Redelijkheid, nuances leggen, relativeren,... Is dat ook al "links" ?
Nooit gehoord dat aan medailles twee kanten zijn, dat een mes langs twee kanten kan snijden, dat oog om oog en tand om tand... barbaars is ????
ik had eht dan ook niet over uw lange gecopyde tekst, maar wel over uw one-liner met smilie erbij. Die beschrijft nochtans helemaal wat ik schreef hoor...
__________________
Voor homohuwelijk, homo-adoptie en vrije meningsuiting, dus:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Storme
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2005, 14:50   #6
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

het is slechts een magere troost voor het huidige vlaamse mietjesvolk, te weten dat hun voorvaderen de Franken, tenminste nog kloten aan hun lijf hadden.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2005, 15:04   #7
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

veel kruisvaartridders kwamen uit normandië en waren tot christendom bekeerde vikingen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2005, 15:19   #8
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Egidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 maart 2005
Berichten: 10.380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brugge Veilig en Leefbaar
Helemaal niet, wat realiteitszin bijbrengen. Redelijkheid, nuances leggen, relativeren,... Is dat ook al "links" ?
Nooit gehoord dat aan medailles twee kanten zijn, dat een mes langs twee kanten kan snijden, dat oog om oog en tand om tand... barbaars is ????
Is zelfverdediging ook barbaars?

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2005, 15:37   #9
Brugge Veilig en Leefbaar
Minister-President
 
Brugge Veilig en Leefbaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 november 2002
Locatie: Op den buiten
Berichten: 4.653
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Is zelfverdediging ook barbaars?

Egidius
Helemaal niet, maar in dit geval legden ze drieduizend kilometer af te voet uit "zelfverdediging". En uit zelfverdediging werd zomaar iedereen uitgemoord die op hun weg kwam... ook de joden. Ach die Christenen, hé !
Zoals ik al zei... nadenken en nuances leggen
Brugge Veilig en Leefbaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2005, 15:42   #10
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Egidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 maart 2005
Berichten: 10.380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brugge Veilig en Leefbaar
Helemaal niet, maar in dit geval legden ze drieduizend kilometer af te voet uit "zelfverdediging". En uit zelfverdediging werd zomaar iedereen uitgemoord die op hun weg kwam... ook de joden. Ach die Christenen, hé !
Zoals ik al zei... nadenken en nuances leggen
Hoe komt u erbij dat die mannen dat deden uit zelfverdediging? Uit te sluiten valt het niet natuurlijk, maar op het eerste zicht vind ik het toch maar een vreemde idee.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2005, 16:30   #11
garfield
Europees Commissaris
 
garfield's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 januari 2005
Locatie: Utopia of/en Hellhole
Berichten: 6.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brugge Veilig en Leefbaar
Helemaal niet, wat realiteitszin bijbrengen. Redelijkheid, nuances leggen, relativeren,... Is dat ook al "links" ?
Nooit gehoord dat aan medailles twee kanten zijn, dat een mes langs twee kanten kan snijden, dat oog om oog en tand om tand... barbaars is ????
redelijkheid is echt iets dat ze in pakweg Iran, Sudan of El Saud land perfect onder de knie hebben.
__________________
Let's make sure that history never forgets... the name... Enterprise
garfield is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2005, 16:44   #12
Brugge Veilig en Leefbaar
Minister-President
 
Brugge Veilig en Leefbaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 november 2002
Locatie: Op den buiten
Berichten: 4.653
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield
redelijkheid is echt iets dat ze in pakweg Iran, Sudan of El Saud land perfect onder de knie hebben.
Wie heeft de waarheid in pacht ? Pax Cristi, ooit van gehoord ? Ziek in hetzelfde beddeke van de moslims en de joden... zoals onze grote politiekers.
En het kleine grut elkaar maar uitkafferen, nietwaar Blokkertjes ???
Brugge Veilig en Leefbaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2005, 16:53   #13
garfield
Europees Commissaris
 
garfield's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 januari 2005
Locatie: Utopia of/en Hellhole
Berichten: 6.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brugge Veilig en Leefbaar
Wie heeft de waarheid in pacht ? Pax Cristi, ooit van gehoord ? Ziek in hetzelfde beddeke van de moslims en de joden... zoals onze grote politiekers.
En het kleine grut elkaar maar uitkafferen, nietwaar Blokkertjes ???
Pax christi is totaal verkeerd zei aanbidden Vrede ipv de Vredesvorst.
__________________
Let's make sure that history never forgets... the name... Enterprise
garfield is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2005, 17:37   #14
Rene Artois
Minister
 
Rene Artois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2005
Locatie: Nouvion
Berichten: 3.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brugge Veilig en Leefbaar
Wat valt er vandaag de dag van de kruistochten te leren? Panhuysen: ,,Zoals de islamieten de kruisvaarders beschreven, komt sterk overeen met de woorden waarmee wij nu het moslimfundamentalisme omschrijven.

Christenen moesten nooit onderdoen voor Islamieten !
Met dit verschil dat men en u ook, feiten van eeuwen geleden gaat vergelijken met feiten van nu terwijl de context me dunkt intussen toch erg veranderd is. In wezen waren de kruistochten niet gewelddadiger dan om het even welk ander conflict van dat tijdvak.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2005, 17:58   #15
sinan123
Banneling
 
 
Geregistreerd: 14 september 2004
Locatie: Rotterdam
Berichten: 3.785
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
het is slechts een magere troost voor het huidige vlaamse mietjesvolk, te weten dat hun voorvaderen de Franken, tenminste nog kloten aan hun lijf hadden.
Wat versta jij onder kloten aan je lijf hebben?

Hebben terroristen kloten aan hun lijf?
sinan123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2005, 00:26   #16
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sinan123
Wat versta jij onder kloten aan je lijf hebben?

Hebben terroristen kloten aan hun lijf?
Ja, tot ze ontploffen
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2005, 00:42   #17
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Vele nobele kruisvaarders waren het moe onder zich oorlog te voeren.In het land der ongelovige moslims viel meer te rapen, en behalve de hoop op avontuur, buit en mischien nieuwe grondgebieden om te veroveren, en blijvend te bezetten, kreeg men nog de steun van de paus ook nog, een plaats in het paradijs was verzekerd, evenals kwijtschelding van alle zonden begaan tijdens de oorlog!Wat het gewone volk betreft, lijfeigenen bvb. verkregen hun vrijheid door hun meesters te begeleiden op kruisvaart, en kooplui...ja, die vinden profijt in gelijk welke oorlog.Een diep godsdienstige reden was er toch wel denk ik, de mensen toen geloofden ECHT in god enzo, een beetje zoals die moslim-fanatiekelingen vandaag, en de verzekering op een plaats in het paradijs moet vooral bij de simpele mensen en goede reden geweest zijn om mee te doen
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2005, 00:51   #18
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois
Met dit verschil dat men en u ook, feiten van eeuwen geleden gaat vergelijken met feiten van nu terwijl de context me dunkt intussen toch erg veranderd is. In wezen waren de kruistochten niet gewelddadiger dan om het even welk ander conflict van dat tijdvak.
Heel de geschiedenis is een onophoudelijke reeks oorlogen, opstanden en moordpartijen.Dat wij , hier in W- Europa, al 60 jaar geen oorlog meer gekend hebben op ons grondgebied is uitzonderlijk.Veel mensen denken daar nooit aan geloof ik.En oorlogen zijn altijd gewelddadig.Kijk naar de loopgrachten van de 1ste wereldoorlog, de atoombommen op Japan, de oorlog in Vietnam...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2005, 07:58   #19
Brugge Veilig en Leefbaar
Minister-President
 
Brugge Veilig en Leefbaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 november 2002
Locatie: Op den buiten
Berichten: 4.653
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf
Heel de geschiedenis is een onophoudelijke reeks oorlogen, opstanden en moordpartijen.Dat wij , hier in W- Europa, al 60 jaar geen oorlog meer gekend hebben op ons grondgebied is uitzonderlijk.Veel mensen denken daar nooit aan geloof ik.En oorlogen zijn altijd gewelddadig.Kijk naar de loopgrachten van de 1ste wereldoorlog, de atoombommen op Japan, de oorlog in Vietnam...
Daarom kunnen we niet genoeg de het democratische systeem dat wij nu kennen waarderen, hoe gebrekking ook. De politiek wil die altijd misbruiken en naar eigen hand zetten, de ene wat meer dan de andere...
Brugge Veilig en Leefbaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2005, 08:47   #20
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sinan123
Wat versta jij onder kloten aan je lijf hebben?
het omgekeerde van de typische hedendaagse vlaamse gefokte werkseut:
ambras durven zoeken met een tegenstander die even sterk of sterker is als u.

Citaat:
Hebben terroristen kloten aan hun lijf?
neen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be