![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het is allang bekend en daarmee eigenlijk saai nieuws: Nederland is in overgrote meerderheid voor behoud van de monarchie. Jammer dus dat als belangrijkste punt in de media naar voren komt, na afloop van het jubileumcongres over de rol van de monarchie nu en in de toekomst, dat vandaag in de Groningse Martinikerk werd gehouden. Het ging er op het congres nl. vooral om, waarom de monarchie als staatsvorm zo populair is, wat het nut ervan is en welke rol het in de toekomst kan blijven spelen.
In een artikel in het Dagblad van het Noorden vanochtend, met als kop "Koningin bespaart ons Duitse toestanden", werd alvast een Groningse hoogleraar staatsrecht aan het woord gelaten over het nut van de monarchie. Citaat:
Citaat:
Maar als je dan toch van de staatsrechtelijke invloed af wil, kun je m.i. beter meteen voor een republiek kiezen. De kosten zouden anders niet opwegen tegen het nut. Dan moet er echter geen republiek met een vaste president voor in de plaats komen, want daarvoor zal de kosten-batenverhouding nog slechter zijn. Het enige voor mij aanvaardbare alternatief is een presidentschap met een jaarlijks beurtrolsysteem als in Zwitserland. De kosten voor de president, ieder jaar een ander lid van de ministerraad, zijn dan minimaal. De neutrale brugfunctie in politiek en samenleving ben je echter hoe dan ook kwijt in een republiek en dat zou voor Nederland toch wel zonde zijn. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() De koningshuizen van Europa zijn illuminati (merovingische bloedlijn). Dat is de echte reden waarom we koningshuizen hebben in Europa. Voor mijn part mogen ze het allemaal aftrappen maar dat zo snel wel niet gebeuren.
![]() |
![]() |
#4 |
Gouverneur
|
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
![]() Ik denk dat een meerderheid van de Nederlanders onverschillig staat tegenover de monarchie, zolang die niet aantoonbaar duurder is dan een (minder decoratieve) president die bovendien ook nog steeds weer na enige jaren moet worden vervangen.
Dit kan vrij lang zo voortduren.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 30 september 2005 om 02:31. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Gouverneur
|
![]() Zij spreken, in tegenstelling tot ons koninghuis, dan ook de taal van de bevolking.
Gisteren in de slimste mens: Een filmpje van Prinses Astrid in het Nederlands. Er zijn allochtonen die na 3 jaar al beter Nederlands spreken dan die familie die hier al 175 woont.
![]() |
#7 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maxima spreekt uitstekend Nederlands !!! vergelijk dit eens met het Nederlands van mathilde of de rst can de coburgs.. diep triest |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik wed zelfs dat ze met minder fouten schrijven dan jij, fossieltje. Los hiervan, ik sta volledig onverschillig tegenover onze monarchie. het kost ons een paar euro's per jaar en ge kunt er nog eens goed mee lachen. Sommige mensen denken dat een president goedkoper zal zijn... Think twice. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
een presidents achterkleinkind hoef je niet tot op sterfdatum te onderhouden met belastinggeld! kerel, doe je oogkleppen af flip zijn nederlands is slecht, vergelijk dat eens met het Nederlands van Maxima Toch raar dat de progressieven het tegenwoordig ook al voor het koningshuis moeten opnemen... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Fluppe heeft wel een accent en heeft soms problemen met woordkeuze, maar dat heb ik ook als ik frans spreek. Voor de rest, de taalproblemen van ons koningshuis, weinig om je druk over te maken. Er zijn ergere dingen: - armoede - groeiend racisme - oorlog - honger om er maar een paar te noemen. En ik neem het niet op voor het koningshuis, 1. ik vind het wel grappig 2. voor het overige kan het me eigenlijk geen reet schelen.....[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Khonnor : 30 september 2005 om 10:14. |
|||||
![]() |
![]() |