![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
|
![]() Agalev vraagt erkenning grenzen luchtvaartverkeer Zaventem.
*************************************** Uit de recente memoranda en persberichten van diverse bewonersgroepen, zoals Actie Noordrand, Bruxelles Air Libre, Sterrebeek 2000 en Wakker Tervuren, concludeert Agalev dat inwoners uit alle windstreken rondom de luchthaven van Zaventem zich in grote mate gestoord blijven voelen in hun kwaliteit van wonen en slapen. Het is nu aan paars-zonder-groen om in hun regeerakkoord een definitieve regeling uit te werken die de geluidsoverlast voor iedereen uit Vlaams-Brabant én Brussel tot op een leefbaar niveau beperkt. De groenen rekenen er op dat alvast de Vlaamse regering zich resoluut schaart achter de Vlaamse geluidsnormen volgens het model van de concentrische circels, dat momenteel wordt voorbereid door Vlaams minister Ludo Sannen. De groenen betreuren intussen dat premier Verhofstadt zijn belofte uit het akkoord van januari 2003 om op korte termijn met DHL een regeling voor geluidsarme weekendnachten af te spreken, niet is nagekomen. Agalev verheugt zich wel over het feit dat sommige paarse toponderhandelaars, zoals Elio Di Rupo, nu voorzichtig teruggrijpen naar het oorspronkelijke concept waarmee de groenen bij het begin van de vorige legislatuur het probleem op een efficiënte wijze wilden aanpakken: een vermindering van het aantal nachtvluchten. Liberalen en socialisten schoten die benadering destijds af, waardoor tevens het startschot gegeven werd voor een foute aanpak via het concentreren van de vluchtroutes en het isoleren van de meest getroffen woonwijken. De ervaringen van de voorbije paars-groene legislatuur, waarbij ook Agalev een mea culpa slaat, tonen overduidelijk aan dat de enige benadering die echt voor alle inwoners de geluidsoverlast tot op een aanvaardbaar niveau kan beperken, er uit bestaat dat : · alle dag- en nachtvluchten over zoveel mogelijk routes gespreid worden; · er een minimale stille periode tijdens de nacht wordt ingelast; · het totaal aantal nachtvluchten verminderd wordt; · het aantal dagvluchten tot een maximaal niveau begrensd wordt. Zonder een vermindering van de nachtvluchten en een begrenzing van de toename van de dagvluchten, zal het voordeel van een noodzakelijke maximale routespreiding snel ongedaan gemaakt worden. Dan zal de situatie zowel overdag als 's nachts voor iedereen onleefbaar worden. Agalev sluit zich ook aan bij de vraag dat er bij de Europese overheden wordt aangedrongen op een verbod voor nachtvluchten in heel Europa, zoals onlangs door een resolutie in de Brusselse Hoofdstedelijke Raad werd geopperd. Een duurzaam luchtvaartbeleid, dat rekening houdt met het welzijn en de gezondheid van de omwonenden, zal een maatschappelijk draagvlak voor de luchthaven creëren dat op zijn beurt de beste garantie biedt voor de tewerkstelling in en rond Zaventem. Agalev hoopt dat de onderhandelaars van VLD, SP.a en Spirit, die tijdens de verkiezingscampagne een drastische koerswijziging inzake de aanpak van de geluidshinder van de luchthaven in het vooruitzicht stelden, het nu ook werkelijk aandurven om het roer om te gooien en samen met het doorvoeren van een maximale spreiding ook de grenzen van het luchtvaartverkeer erkennen. Dirk Holemans, politiek secretaris Agalev Eloi Glorieux, Vlaams volksvertegenwoordiger |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een corridor voorzien waaronder iedereen moet wijken, geen gezeur, alleen industrie dus onder de file die ze toegangsweg tot Zaventem noemen.
Anders geen nachtvluchten meer, en de economische achteruitgang er maar bijnemen. Maar niet komen klagen dat het niet leuk is.Weer 1000'den werklozen erbij dan. Die groentjes zijn zelfs na hun electorale afstraffing niks wijzer geworden, allen zijn hun "grote jonges" wat rijker nu.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
|
![]() En die 6000 mensen of meer die geen nachtrust hebben, zodoende het budget voor volksgezondheid kunnen doen stijgen, een veel lagere productiviteit hebben op hun werk en school en daar economische schade toerichten. Gaan we die achterstellen op een paar jobs die helemaal geen zekerheid bieden dat die binnen 2 jaar er nog zijn? Wie geeft hier de garantie dat DHL niet weg is over 2 jaar?
Trouwens, in Tokio, een van de grootste luchthavens ter wereld, is een absoluut vliegverbod tussen 22 en 6u. Hebben wij nu echt zo een grote pretentie? Agalev pleit nog niet eens voor een absoluut verbod, ze pleiten voor een vermindering van nachtvluchten. Het is duidelijk dat jij niet onder een vluchtroute woont... |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
|
![]() Het probleem is niet dat het nachtvluchten op zich zijn, het probleem is dat de walen en de brusselaars zichzelf veel beter vinden dan de vlamingen en de vliegtuigen maar over de vlamingen hun hoofd moeten opstijgen. Een degelijke spreiding is al wat er nodig is, maar de walen willen dat niet... .
Agalev bekijkt de zaken verkeerd. Het plan van eli is ook niet goed. Ik herhaal het, evenredige spreiding en het is opgelost, en als er dan nog problemen zijn, kijk dan eens om echte vermindering. Maar je moet de economie niet op voorhand willen vernielen...
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten." |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
|
![]() En vraagt er nog iemand wat aan Agalev ?
|
![]() |
![]() |
#6 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() DaBlacky, we horen de C130's warmdraaien vanuit de slaapkamer, de mensen die in Grimbergen klagen wonen een mooie kilometer van hier.Woon ik dan in verrewegistan? Neen ,ik hoor, als ik nog wakker ben ook wel eens een vliegtuig overhuilen. Ik heb alleen een voldoend natuurlijke nachtrust om er niet van wakker te liggen, en niet op termijn mijn wonings waarde te doen stijgen met petities bij politici.
Voor je nog eens zo'n uitspraak doet, Vilvoorde ligt een verdomt stukje korter bij de luchthaven dan Grimbergen. Ik geef 1 echt effectief voorstel, namelijk een solide ,perfect vrij van overlast zijnde aanvliegroute omdat er niemand onder woont of kan wonen. En jij valt onmiddelijk aan, snugger.Heel duidelijk dat je een "Groene" achtergrond hebt.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
![]() |
![]() |
#8 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
|
![]() Citaat:
Corridors werken maar als de wind goed staat. Als je de bevolking rond de luchthaven bekijkt weet je dat er zowieso mensen een kloot gaan afgetrokken zijn. Ik kom voor het werk regelmatig op de luchthaven. Onze hangar (een stukje metaal met een stukje 'dry-wall' (gyproc?) is alles wat er tussen ons en de landingsbaan zit. Het lawaai is soms wel eens storend voor meetings, maar belet me niet om soms eens een dutje te nemen in de zetel ![]() Wat zijn de uitgewerkte alternatieven voor de Noordrand? Een inkrimpen van de activiteiten van Zaventem is uiteraard geen optie. Als je binnen een straal van 20 km van een luchthaven gaat wonen, dan weet je dat je vroeg of laat kan prijs hebben kwa geluidshinder. Het is een kwestie van die hinder goed te verdelen zodat een minimum aantal personen last heeft.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte. |
|
![]() |
![]() |
#9 |
Provinciaal Gedeputeerde
Geregistreerd: 31 mei 2003
Locatie: absurdistan
Berichten: 921
|
![]() wie of wat is AGALEV ??????? terug gevallen naar 2 man en een paardekop die eisen stellen, je moet maar durven.
|
![]() |
![]() |
#10 | ||||
Banneling
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
||||
![]() |
![]() |
#11 | ||
Banneling
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#12 |
Gouverneur
Geregistreerd: 20 oktober 2002
Locatie: Zonhoven
Berichten: 1.087
|
![]() Ondertussen heeft de Vlaamse meerderheid het nieuwe voorstel van Sannen in de prullenbak gedumpt.
Leek me nochthans niet zo slecht... Ze gaan dat in een werkgroep bekijken samen met de federale regering. Waarschijnlijk bedoelen ze op de lange baan... |
![]() |
![]() |
#13 |
Burger
|
![]() Gewoon een spreiding, maar minder nachtvluchten neen ... die luchthaven brengt veel jobs. Al die mensen die daar gaan wonen zijn, moesten het maar weten dat ze minder slaap zouden hebben daardoor. Ik hoor de mensen van Doel toch ook niet klagen.
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Parlementslid
Geregistreerd: 20 oktober 2002
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 1.521
|
![]() Wat ik mij afvraag.
Waarom zijn de problemen pas 4 jaar geleden begonnen ? Is het aantal vluchten (dag of nacht) zo fel gestegen ? Of is het omdat ze aan de vluchtroutes hebben gesleuteld. Pakweg 6 jaar geleden hoorde je daar niets van ?
__________________
Vlaanderen onze thuis. ... ![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
|
![]() Citaat:
(De oorzaak ligt trouwens bij Decroo die DHL en andere 's nachts werkende bedrijven aantrok toen hij minister van verkeer was.)
__________________
[SIZE=1] ![]() |
|
![]() |