![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Hierover gaat onze neutrale en deskundige nieuwsdienst (Terzake) het seffens uitgebreid hebben... Ze laten er zelfs een gewezen advocaat van Saddam voor komen...
Zal ons Phara de Aquirre ook aan die advocaat vragen of de honderdduizenden, die door Saddam de dood gevonden hebben, een eerlijk proces gekregen hebben? Het is soms ontroerend hoe onze nieuwsdiensten bekommerd zijn om de mensenrechten... ![]() Deze morgen op Radio1: 'Onze reporter Jef vanuit Bagdad'... 'Hallo, Jef, vandaag begint eindelijk 'het proces'... Is daar iets van te merken in Bagdad? 'Hallio hier Jef.... In feite niet... Het wordt zijdelings in de kranten vermeld... De mensen beschouwen Saddam trouwens als iets van gisteren... Iets dat voorbij is'... Wie zal dat nu geloven.... Dat de mensen die meer dan een kwarteeuw onmenselijk werden behandeld, daar zich niets van zouden aantrekken?... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() Het proces van Saddam is al op diverse kanalen op het nieuws geweest en is een uitermate boeiende topic op zuiver juridisch gebied (en niet in het minst in vergelijking met bv. het Nürenberg tribunaal). Men kan zich bv. afvragen waarom het uitgerekend een Iraqui rechtbank zal zijn dat het voorrecht krijgt om Saddam tot de strop te veroordelen en waarom het mogelijk zal zijn dat
de man voor de kleinere misdaad van een heel dorp "eigen volk" uit te moorden al spoedig het tijdelijke met het eeuwige zal moeten inruilen. Heeft men schrik dat diegenen die de man alle mogelijke steun gaven om buurland Iran te beoorlogen, zodat hij ook oorlogsgaswapens kon aanmaken en inzetten straks ook naast hem op de beklaagdenbank zouden mogen zitten ? De vraag is ook gewettigd dat waar nazi-genocidards niet door de duitsers geoordeeld mochten worden maar "men" die misdaden te groot vond voor een "nationale justitie" zodat het oordeel door een "internationale" instantie moest gebeuren, men nu een "nationale" justitie wel voldoende acht. Heeft dit er misschien mee te maken dat één van de gealieerden in de "Irakoorlog" eigenlijk zo geen voorstander meer is van een "internationale" justitie ? Als men dan toch een scheiding tussen "politiek" en "recht" voorstaat ja zelfs eerder van een door religie geïnspireerde rechtspraak is waarom handelt men er dan niet naar ?
![]() |
#4 |
Europees Commissaris
|
![]() Met een eerlijk proces bedoelt men heden ten dage vooral: "Zal duidelijk genoeg in de verf gezet worden dat het westen lees vooral Amerika lees vooral Bush in eigen persoon in die mate verantwoordelijk is voor alles wat Saddam uitgevreten heeft, en dit in die mate dat het eigenlijk banaal wordt om Saddam nog te willen vervolgen, want die brave Hendrik deed gewoon waar Amerika hem voor gebruikte..."
Phara de Aguirre is de verpersoonlijking van de linkse verstarring, product van een zelfingebeelde elitaire linkse aristocratie en aanverwante moraal, en hierdoor rechtstreeks verantwoordelijk voor de groeiende aanhang van steeds minder extreem-rechts, dus ik heb weinig hoop...
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Europees Commissaris
|
![]() Leviathanneke : de lijst van anti-westerse dictators is lang hoor en eigenaardig genoeg zijn er nogal wat "anti-westerse dictators" die zeer veel
"westerse steun" mochten ontvangen. Ik weet dat nationale politieke belangen en ideologische politieke belangen niet altijd duidelijk samenvallen, maar jouw definitie rammelt aan alle kanten.. Om maar 1 zaak te noemen : het Zuid-Afrikaanse apartheidsregime was zeker pro-westers en anticommunistisch & is toch afgeschoten door de USA die met groot enthoesiasme een Anti-Apartheidsregime en een quasi éénpartijstaat hebben geinstalleerd. De door U genoemde "westerse" vriend Pinochet is door datzelfde Westen in het VK gearresteerd...
![]() |
#6 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Saddams misdaden zijn ondergeschikt aan het groter geheel van het plaatje: Het stoute westen heeft het eigenlijk weer eens gedaan...Laten we straks ook maar onze voltallige Belgische regering tegen de muur plaatsen voor het leveren van mitrailleurs aan Nepal! Nu nog een geheugensteuntje over kolonialisme, slavernij en de kruistochten, en dan weten we weer allemaal de onweerlegbare waarheid: Wij hebben het altijd gedaan...
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) Laatst gewijzigd door Nierika : 19 oktober 2005 om 19:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister
|
![]() Ik vraag mij af of hij nog de kans zal krijgen om uitgebreid over zijn relaties met de Westerse landen te vertellen. Voordat ze hem snel gaan executeren, hou hem nog maar nog een tijdje in leven.
Het onbekende verklaren met het bekende is een logische procedure, het bekende verklaren met het onbekende is een vorm van theologische waanzin. Laatst gewijzigd door Apocalyps : 19 oktober 2005 om 19:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() De vraag of Saddam een eerlijk proces krijgt is een vraag die niet past bij deze tijd. In de jaren '90 zou zo'n vraag misschien nog zinvol geweest zijn, toen internationale rechtsnormen nog enige betekenis hadden. Vandaag leven we echter in het tijdperk van het neo-imperialisme. De categorieën zijn radicaal veranderd, het conceptuele kader is drastisch anders gekleurd. Power-politics en de macht van de sterkste bepalen de agenda. Niet langer de softe waarden als democratie, mensenrechten, of internationaal recht.
Saddam is een dictator die geëxecuteerd zal worden. De vraag of zijn proces eerlijk is, is irrelevant. Het gaat erom dát het proces er is. Wij brave Europeanen kunnen enkel gefrustreerd lopen klagen dat het niet fair is, maar dat doet niet terzake. Zelfs niet op lange termijn, wanneer de BRIC-landen het voor het zeggen hebben. Wij gaan nog veel klagen, maak u niet ongerust. Er is alleen niets dat wij kunnen doen. Laatst gewijzigd door oliepiek : 19 oktober 2005 om 20:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Who cares of hij een eerlijk proces krijgt, hij verdiend er nm geen!
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Burgemeester
|
![]() Toch raar dat een discussie over het saddam-proces uitmond in een links-rechtse moddergooi-wedstrijd. Saddam is schuldig aan het gehoorzamen van bevelen uit de vs. Een onafhankelijk onderzoek is in het grootste nadeel van de vs, hun schuld achter alles wat er de laatste jaren misgelopen is in het midden-oosten dreigt ermee naarboven te komen. Liever een poppenkast rechtbank waar alles van te voren al bepaald is, dan een echt onderzoek! De enige schuldige in deze zaak is de VS die hun ex-bondgenoot nu aan de schandpaal nagelen, ze hebben dat ook met Noriega gedaan toen ze hem niet meer nodig hadden.
In a time of universal deceit, telling the truth is a revolutionary act. (George Orwell) "Others are engaging even in an eco type of terrorism, whereby they can alter the climate, set off earthquakes or volcanos remotely, through the use of electromagnetic waves." American Secretary of Defense William S. Cohen, April 1997. Laatst gewijzigd door spaz322 : 19 oktober 2005 om 22:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En als bewoner van de VS is het juist makkelijker om afstand te nemen omdat ik toch 18 jaar in Belgie heb gewoond en het dus van meerdere kanten zie. |
|
![]() |
![]() |