![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Leve het Engels
Dr. Paul Belien Na het demografisch en economisch overwicht, verliezen de Franstaligen binnen België ook het cultureel overwicht. Tenminste als de Vlamingen het Engels als wapen gebruiken. Als we geloof mogen hechten aan Johan Vande Lanotte in zijn interview na het BHV-debacle (Humo, 24 mei), dan gaat de SP.a zich in de toekomst Vlaams-radicaler opstellen: "De Franstaligen zijn België aan het opblazen. Ze beseffen niet genoeg dat ze met vuur spelen. En daar maken ze een grote fout." Vande Lanotte herhaalt in hetzelfde interview weliswaar dat hij "liever in een centrum-links België leeft, dan een rechts Vlaanderen" - hetgeen betekent dat hij om ideologische redenen bereid is verraad te plegen aan zijn Vlaamse vaderland - maar sinds de BHV-crisis is zelfs bij de SP.a de Vlaamse frustratie groot. De Franstalige partijen, met inbegrip van de PS, hebben immers laten blijken dat zij liever "solidair" zijn met de rijke Francofone bourgeoisie die zich in de groene rand rond Brussel vestigt, dan met de Nederlandstalige kleine man die door deze bourgeois tot vreemdeling wordt gemaakt in zijn eigen dorp. Dominant In hetzelfde interview viel me nog een uitspraak op: "De Vlamingen vormen weliswaar de meerderheid in België, maar de Franse cultuur is wel dominant," zegt Vande Lanotte. Hier vergist hij zich echter. De dominante cultuur in België is tegenwoordig de Angelsaksische. En ook dat is goed nieuws voor Vlaanderen. Vroeger was het inderdaad zo dat de Vlaamse meerderheid binnen België zich in een minderwaardige positie bevond tegenover de Franse cultuur die mondiaal veel belangrijker was dan de Nederlandse. Vandaag echter is wereldwijd het Engels dominant. In tegenstelling tot het Frans, dat een culturele zowel als een territoriale bedreiging voor Vlaanderen vormt, vormt het Engels hoogstens een culturele bedreiging, maar die is een wereldwijd fenomeen en is voor het Vlaamse volk niet groter dan voor andere volkeren, zoals bijvoorbeeld de Fransen. Daarom speelt de verengelsing in het voordeel van de Vlamingen. Wanneer ik in Brussel met een Franstalige te maken krijg, spreek ik altijd Engels. Als zijn Engels slechter is dan het mijne, dan ben niet ik de dommerik en het provinciaaltje, maar hij. Dat beseffen de Franstaligen trouwens maar al te best. Ze weten dat ze in de wereld met hun Frans niet ver meer geraken. De verengelsing van Brussel is de wraak van de Nederlandstaligen. Daarom ben ik persoonlijk geen voorstander van een Vlaamse Republiek met een Brussel als hoofdstad waar permanente faciliteiten gelden voor de Franstaligen. Alleen het Engels mag men in onze hoofdstad faciliteiten geven zo men dit wenst, zoniet dan verplaatst Vlaanderen zijn hoofdstad beter naar een volledig Nederlandstalige stad, terwijl men van Brussel maar een Europees district moet maken: Brussels, District of Europe. Onderhandelen De Vlamingen zijn numeriek in België altijd de meerderheid geweest. Maar omdat België nooit een democratie was, hebben de Vlamingen 175 jaar lang niets te zeggen gehad. De Vlamingen zijn economisch sinds het midden van vorige eeuw eveneens de meerderen der Franstaligen geworden. Dat had de machtsverhoudingen moeten rechttrekken, maar het Belgische establishment heeft dit 25 jaar geleden verijdeld door een federalisme met drie in te voeren. Het regime wil dat we die twee drama's (175/25) dit jaar "vieren." Hoewel een zogenaamde "état belgo-flamand" de logische consequentie van de democratische meerderheidsregel was, hebben de Franstaligen zich daar steeds tegen verzet: ze vinden het beneden hun waardigheid dat zij, met hun "superieure" taal en cultuur, geregeerd zouden worden door cultureel minderwaardige "Menapiërs." Vandaag kan de Vlaming zich in het Engels tot de wereld richten en daardoor het beeld van België in het buitenland bepalen. Het Engels is de culturele wraakgodin van de Vlamingen. Er is aan de nieuwe taalstrijd nog één aspect dat al te vaak vergeten wordt. Wij moeten ons niet alleen tot de wereld richten in het Engels, maar ook tot de Franstalige Belgen zelf. Welke taal domineerde tijdens de B-H-V-onderhandelingen rond de tafel? Noch FDF-voorzitter Olivier Maingain noch PS-politica Laurette Onkelinx spreken voldoende Nederlands om ons te verstaan. Zij kunnen daardoor hun superieure dédain voor de Vlaming blijven cultiveren, want zolang het vanzelfsprekend blijft dat zij onze taal niet moeten verstaat maar wij de hunne wel, zolang kunnen zij blijven denken dat zij veel belangrijker zijn omdat wij maar een taaltje spreken van 22 miljoen mensen en zij een van bijna 80 miljoen. Zo immers werkt hun racistische psyche. Ze voelen zich vier keer zo goed als wij en blijven hun heersersmentaliteit cultiveren. Daarom moeten Vlaamse politici eisen dat alle onderhandelingen met de Franstaligen voortaan in het Engels verlopen. Het gaat ten gronde immers om onderhandelingen tussen twee naties, waarbij zoals bij andere internationale onderhandelingen, het Engels wordt gebezigd. De teksten van de Belgische boedelscheiding moeten in het Engels worden opgesteld, zoniet zal het psychologisch voordeel dat wij de Franstaligen gunnen, nooit worden geneutraliseerd. ============================================= In het kort: Spreek Engels tegen een Franstalige. Kan hij niet mee (en dat kunnen ze meestal niet, want Frans is vaak in hun ogen dé superieure taal, de rest is patois), dan is hij de provinciale boerenlul, niet jij die weigert in zijn moedertaal te praten.
![]() |
#2 |
Gouverneur
|
![]() Ik spreek altijd Engels tegen Walen. Helaas verstaan zij er meestal geen zak van(ondanks dat zij het als 2de taal leren ipv 3de taal zoals de Vlamingen).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 7 oktober 2005 om 07:19. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
![]() Citaat:
(geen ironie hoor, echt gemeend)
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Alle gekheid op een stokje: de tweetaligheid moedertaal-Engels lijkt me een heel werkbare oplossing voor België. Er zou bij communautaire onderhandelingen een perfecte gelijkheidsbasis ontstaan, zonder taal-underdogs. Buiten emotionele argumenten kan je geen enkele reden aanhalen om het idee van dit soort tweetaligheid af te breken.
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
Het is je eigen keuze, niet zeuren dus. Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() 'Onderzoekt alle talen en behoudt de goede'
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Vreemdeling
|
![]() Die tekst van Paul Beliën heeft een paar maanden terug al eens in het Vlaams Belang Magazine gestaan als ik mij niet vergis. Maar heeft wel een punt natuurlijk van het Engels bij Franstaligen te gebruiken. Probleem is dat ik dermate ben opgevoed dat ik tegen Franstaligen toch altijd zal proberen Frans te spreken. Maar ik ben van plan dat veranderen hoor. Ik begin der zo stillekes aan genoeg van te krijgen dat Franstaligen mij uitlachen als Vlaamse Plebs omdat ik geen Frans kan. Dan maar Engels hé dan zijn zij de Plebs.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Schepen
|
![]() Engels, of Duits, dat vinden ze pas leuk.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Beagle : 7 oktober 2005 om 10:21. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
"De plebs" of "mij als Vlaamse plebs" is dus een meervoudsvorm voor een enkelvoudsvorm. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Gouverneur
|
![]() Vlaams Vlaanderen gaat dus verraad plegen aan zijn volkeigen Vlaamse cultuur en zich verengelsen. Tof te weten dat er geen Vlaamse cultuur meer blijkt te zijn. Alleen nog de vraag; waarom moet Vlaanderen dan onafhankelijk worden als het eigenlijk geen eigen cultuur heeft. De Vlaamse strijd gaat net om de eigen Vlaamse cultuur. De Vlaamse strijd is dus blijkbaar een verzinsel. Fijn te horen dat de Vlaamsnationalisten dit zelf toegeven.
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
Dat Vlaanderen stilaan het Engels verkiest boven het Frans als tweede taal, dat steekt hé? Nochtans doen we daarmee niets anders dan wat de Franstaligen al decennia doen, maar soit. Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Voor mij is er geen probleem; mijn Engels is sowieso beter dan mijn Frans. Ik zou eerder zeggen dat het steekt langs Vlaamse kant. Uit een waanzinnige haat tegen alles wat Frans is je eigen taal verloochenen. Weg met de Franskiljons, leve de Angelsakijons ![]() Blijf rustig zitten met jullie minderwaradigheidsgevoel, blijf rustig geloven in Franstalige complotten en superioriteitsgevoelens en verengels jullie zelf maar, mij kan het niet schelen. Het toont op prangende wijze aan hoe dwaas en kinderachtig jullie gedrag wel is. En dat is alleen maar toe te juichen... ![]()
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Waar heb ik het over het Frans? Ik zeg enkel dat ik onvoldoende kennis heb van het Engels om een diepgaand gesprek te voeren. Enkele huizen verder woont er een Spanjaard - een 10 tal jaren geleden hier komen werken - hij spreekt vlot Nederlands (ok met Spaans en Westvlaams accent), radbraakt wat Frans en kent geen woord Engels. Nog een boerenlul. Miljarden mensen spreken geen Engels, miljarden boerenlullen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Grond opeisen??? wat een giller. Taal bepaald geen grondbezit. U denkt als een 19e eeuwse (taal)nationbalist. Het is met andere woorden nu wel heel duidelijk wie leeft in het verleden en iedere greep met de realiteit verloren is. Moeien met 'onze' zaken??? dat moet u mijn wel eens verklaren. Trouwens, watr vind u dan wel van een verenigd europa waar een Portugese EU-commissaris zich kan moeien met 'Vlaamse' zaken???
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Ja, dat vinden er wel meer die van geen hout pijlen meer kunnen maken. Dit gezegd zijnde geef ik graag toe dat je het niet over het Frans gehad hebt. Mijn boodschap was dan ook gericht aan degenen die wel nog menen dat ze met Frans overal terecht kunnen. Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||||||||||
|
![]() Citaat:
Enne, dat verraad aan de volkseigen cultuur, wat een giller. Je m'en fou comme de l'an quarante. Citaat:
Wie vindt dat Linkebeek bij Brussel moet gevoegd worden omdat het een Franstalige meerderheid heeft: dat is de taalnationalist. Trek het schoentje maar aan als het u past. Citaat:
Egidius[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Egidius : 7 oktober 2005 om 11:20. |
|||||||||||
![]() |
![]() |