![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
Geregistreerd: 13 juni 2003
Berichten: 6.792
|
![]() [size=+1]'HERAUT VAN HET VLAAMS-NATIONALISTISCH ANTISEMITISME?'[/size] Maurits Cailliau (N.a.v. Lieven Saerens, Vreemdelingen in een wereldstad. Een geschiedenis van Antwerpen en zijn joodse bevolking (1880-1944), Lannoo/Tielt, 2000) Het staat er weliswaar tussen aanhalingstekens, maar de bedoeling van de auteur is onmiskenbaar: in de jaren van het interbellum ontpopte het Verdinaso zich als de gangmaker van het antisemitisme binnen het Vlaams-nationalistische wereldje. Wie tussen de regels weet te lezen moet evenwel ook vaststellen dat, naarmate de jaren dertig vorderden, de als paddestoelen opschietende fervent antisemitische groupuscules het pleit wonnen en het Verdinaso het nakijken gaven. Binnen Van Severens formatie trokken de fervente antisemieten er vanonder, om een rol te gaan spelen in de nieuwe organisaties. Dat de auteur ze in hun rol aldaar steevast als 'voormalig Dinaso', 'gewezen Dinaso' e.a. meer omschrijft is niet onjuist maar doet in feite weinig ter zake. Een eerste te onthouden vaststelling luidt dus dat het Verdinaso met het verstrijken van de jaren alsmaar minder de 'heraut' bleef. Een tweede vaststelling die de lectuur van deze bijzonder degelijke, omvangrijke en vlot leesbare studie oplevert is: dat wie in die jaren niet op een of andere wijze een "vermeend" probleem met het jodendom had tot het ras van de "witte raven" behoorde. De gehele maatschappij-atmosfeer was er klaarblijkelijk van doordrongen. Het waren voorwaar niet alleen de Vlaamse nationalisten die problemen zagen; alle maatschappelijke geledingen waren erdoor aangevreten. De argumentatie was veelzijdig en slechts ten dele racistisch; religieuze en economische motieven speelden vaak een nog grotere rol. En binnen al deze strekkingen leefde er een soms latent maar vaker nog een expliciet verwoorde vorm van vijandigheid ten overstaan van de semieten en de "vermeende" gevaren die ze belichaamden. Een derde vaststelling: er vallen tal van parallellen te trekken tussen wat toen het "jodenprobleem" genoemd werd en wat thans het "vreemdelingenprobleem" heet. De parallel wordt bijzonder acuut voor wat betreft de situatie die ontstond na de verdrijving van de joden uit het Derde Rijk. Eenzelfde "vermeend" gevoel van wantrouwen en onveiligheid beheerste toen de gemoederen van de brede massa. Ook toen kende iedereen wel zijn "goede" jood, zoals thans elkeen wel zijn "goed"-geïntegreerde asielzoeker kent. Maar net als thans blijkbaar niemand hen in dichtte drommen in z'n buurt wenst, wenste ook toen niemand een joodse overrompeling van zijn buurt. Ook toen zette het "wij"-gevoel zich af tegen "de anderen". Er zijn klaarblijkelijk sociologische wetmatigheden die zich moeilijk geweld laten aandoen en zich doorheen de decennia handhaven. Vijfde vaststelling: de auteur verwijt Joris van Severen dat hij "anti-joodse bijdragen in Hier Dinaso! gedoogde"; hij die het als autoritaire leider toch alleen voor het zeggen had in het Verdinaso. Op het eerste gezicht een valabel argument, maar dan een dat volkomen voorbij gaat aan de toenmalige tijdsgeest. Zo heeft Van Severen ooit gepoogd de auteursrechten van een schotschrift van de hand van Ward Hermans af te kopen, teneinde het verticaal te kunnen klasseren; het is hem niet gelukt. Zijn "macht" reikte niet verder dan de sanctie die binnen elke vereniging geldt: uitsluiting van een lid. Hij heeft er vaak gebruik van gemaakt. De tijdsgeest, steeds weer de tijdsgeest vormt het scharnierpunt dat teruggeplooid moet worden om het toenmalig discours met enige mate van objectiviteit te beoordelen. Aan die tijdsgeest kwam overigens geen einde met het einde van de Tweede Wereldoorlog. Nog tot een eind in de jaren vijftig bleef die nawerken en werd er door niemand erg aan getild. Toen de straatbengels die we eind de jaren veertig waren met elkaar overhoop kwamen te liggen en de verwijten over en weer vlogen had een kreet als "gij vuile Duits" geen andere draagwijdte dan "gij vuile jood". Met z'n allen verzamelden we ijverig de prentjesreeksen over "de rassen" - onder- en subrassen in oneindige variaties inbegrepen - die de chocoladerepen Jacques vergezelden. En wat met "jodenstreken" bedoeld werd - idem overigens wat "jezuïtenstreken" betreft - wist elkeen nog zonder naar een woordenboek te moeten grijpen. Dat was nota bene in de jaren vlak na de gruwelen die het joodse volk waren aangedaan, maar vóór het ontstaan van wat sindsdien de "Holocaust-industrie" genoemd wordt. Zesde vaststelling: deze, het zij herhaald, zeer degelijke studie kon verschijnen bij Uitgeverij Lannoo, die, o ironie, ooit De Protocollen van de Wijzen van Sion op de markt bracht. Daarin werden de plannen en de tactiek uiteengezet waarmee de joden hoopten de wereldheerschappij te veroveren. Dat die Protocollen een perfide vervalsing waren is eerst jaren later definitief komen vast te staan. Terloops vermeldt de auteur niettemin dat uitgever Lannoo - destijds ook al een Dinaso - toen in zijn fondslijst ook titels voerde als Jodendom en christelijke naastenliefde. Om nog maar eens iets van de tijdsgeest te schetsen. Maar hoe zit het nu concreet met Van Severens vermeend antisemitisme? Tegen de achtergrond van de daarnet al te summier geschetste tijdsgeest - de studie waarover we het hier hebben biedt terzake veel en veel méér - valt dat beslist nog mee. En dit bevestigt de auteur trouwens ook waar hij schrijft dat: "Van Severen zich [hierdoor] een typisch vertegenwoordiger van de katholieke leefwereld van weleer [toonde]." Zijn antisemitisme (als het dan toch zo genoemd dient te worden) berustte niet op rassistische premissen; hij ontleende zijn argumentatie letterlijk aan Vers un ordre social chrétien, het werk van de Franse katholieke socioloog René de La Tour du Pin, waarvan het hoofdstuk La question juive et la revolution sociale dateert uit 1898. Tot besluit van z'n vaststellingen en overwegingen stelde La Tour du Pin een drietal attitudes voorop; Van Severen onderschreef en citeerde ze woordelijk:
Een misschien onterechte kritische noot: al te weinig komt in deze studie de algemeen Europese context aan bod waarbinnen het antisemitisme kon gedijen. Het fenomeen had immers zowel Franse, Duits-Oostenrijkse, Poolse (!), religieuze en nog andere ideologische wortels, waarbij de klemtonen die het discours schraagden telkens anders lagen. Maar de inhoud van deze imposante studie stijgt nu al ver boven de titel uit, zodat bezwaarlijk van een tekort kan gewaagd worden. Een hiaat blijft het niettemin. (jaarboek Joris Van Severen 2001) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
|
![]() Interessante tekst, en een goede poging om het antisemitisme van het Verdinaso te vergoelijken.
De 'tijdsgeest', 'andere landen of leiders waren ook antisemitisch', 'België nam maatregelen tegen joodse inwijking van vluchtende joden uit Duitsland en elders', 'ze deden het allemaal wel', 'er waren er veel die nog erger deden', 'Joris Van Severen had geen controle over de Dinaso-periodieken waar antisemitisme werd bedreven' enz... Inderdaad, de parallellen met de huidige moslim- en vreemdelingenhaat zijn duidelijk. We hebben niks geleerd. Verhang wat bordjes en we zijn terug waar we geweest zijn: de jaren dertig van vorige eeuw. "Zesde vaststelling: deze, het zij herhaald, zeer degelijke studie kon verschijnen bij Uitgeverij Lannoo, die, o ironie, ooit De Protocollen van de Wijzen van Sion op de markt bracht. Daarin werden de plannen en de tactiek uiteengezet waarmee de joden hoopten de wereldheerschappij te veroveren. Dat die Protocollen een perfide vervalsing waren is eerst jaren later definitief komen vast te staan." Ik ben al blij dat dit hier nog eens gezegd wordt, want ik heb hier (en op andere forums) al ontelbare discussies gevoerd omtrent die Protocollen. Telkenmale worden die terug aangehaald door extreemrechtse elementen (Darwin en Co) om hun antisemitisme te rechtvaardigen.
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is." (Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008) Laatst gewijzigd door thePiano : 2 september 2004 om 09:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
|
![]() Citaat:
Zelfs de Duitsers die een lidkaart van de NSDAP zeggen ook nu nog 'Wir haben es nicht gewust'. Flauwe kul dus.
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is." (Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
Geregistreerd: 13 juni 2003
Berichten: 6.792
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
Geregistreerd: 13 juni 2003
Berichten: 6.792
|
![]() JORIS VAN SEVEREN AAN HET WOORD. GRONDSLAG DER DINASO-MILITANTEN-ORDE ; FUNDAMENTELE VERSCHILLEN MET DE NATIONAAL-SOCIALISTISCHE EN FASCISTISCHE MILITIES.
Joris Van Severen : "Wij zijn vijanden van het geweld omdat, op enkele uiterst zeldzame uitzonderingen na, het geweld altijd méér verwoest dan het opbouwt en ten slotte zijne eigen verwoestingen opnieuw moet opbouwen door zichzelf te verloochenen en zijne eigen tragische vergissingen brutaal of beschaamd weg te vagen. De Franse revolutie en de marxistisch-Russische revolutie zijn daarvan een akelig-welsprekend bewijs. Wij zijn vijanden van alle zogenaamd massavertoon, omdat de cultus van de massa, van dewelke de massa-vertoning een der verschijnselen is, de verloochening betekent van de menselijke persoonlijkheid wier ontwikkeling en volmaking in de organische gebondenheid der gemeenschap het hoogste doel is van de Staatkunde. Wij zijn vijanden van alle "bluf", omdat vroeg of laat alle "bluf" aan eigene voosheid te niet moet gaan, achter zich niets anders nalatend dan de wrange bitterheid van een bedrogene hoop die fataal moet uitlopen op een diepe wanhoop en een afkeer van alle aktie. En wij zijn vijanden van het geweld, van massa-vertoon en van "bluf" omdat die drie middelen van aktie vreemd zijn aan het Dietse wezen dat gekenmerkt wordt door zakelijk-beredeneerde zelfbeheersing in rusteloos-opbouwende arbeid ; door fiere halsstarrigheid in het handhaven der menselijke persoonlijkheid, zich ontwikkelende in de hiërarchische orde der gemeenschap ; en door ernstige, sobere en trouwe houding tegenover het leven. Daarom zijn wij geen opruiers, geen uitdagers, geen schreeuwers en geen nutteloze benden; geen herrieschoppers en geen bespotters van het gezag; maar juist het tegenovergestelde in de volle zin van het woord." (toespraak te Gent voor de verzamelde DMO, op 26 juni 1937) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
Geregistreerd: 13 juni 2003
Berichten: 6.792
|
![]() Overigens, D.M. stond niet voor "Dietsche Militie" maar Dinaso Militie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
Geregistreerd: 13 juni 2003
Berichten: 6.792
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
|
![]() Citaat:
Nu, rariteiten zijn er altijd geweest. Neem nu de beruchte studentenslag 'De Slag van Matadi' in 1928. Daar vochten de communisten mee met het KVHV, waar toen mensen als Elias en Romsée de leiding in hadden, tegen de Franstaligen en het Legion nationale. Tien jaar later ging het er wel eens anders aan toe. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is." (Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
Geregistreerd: 13 juni 2003
Berichten: 6.792
|
![]() Die foto werd genomen op de Reimond Tollenaere-mars in Brussel.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is." (Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
|
![]() Citaat:
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is." (Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister-President
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
|
![]() Citaat:
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister-President
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
|
![]() Citaat:
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 30 mei 2003
Berichten: 2.694
|
![]() Citaat:
__________________
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is.... |
|
![]() |
![]() |