![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Moet Wallonië bij Frankrijk? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
6 | 42,86% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
8 | 57,14% |
Aantal stemmers: 14. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Schepen
|
![]() Vanuit mijn persoonlijke ervaring is het me al vaak opgevallen dat Walen veel meer affiniteit hebben met Frankrijk dan met Vlaanderen. Als een Franse politieker een scheet laat komt dat op het RTBF-nieuws, over gebeurtenissen in Vlaanderen wordt daar nauwelijks met een woord gerept!
De Walen kennen ook zowat alle Franse departementen en de bijhorende codes uit het hoofd, gaan winkelen in Frankrijk, kijken naar de Franse Star-Academie enzovoort. Naar mijn mening is een aansluiting van Wallonië bij Frankrijk dan ook de meest logische zaak ter wereld, veel logischer nog dan een aansluiting van Vlaanderen bij Nederland. Wordt het geen tijd dat de politici hieraan beginnen werken?
![]() |
#2 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
"Als een Franse politieker een scheet laat komt dat op het RTBF-nieuws" ![]() "over gebeurtenissen in Vlaanderen wordt daar nauwelijks met een woord gerept!" ![]() "De Walen kennen ook zowat alle Franse departementen en de bijhorende codes uit het hoofd" ![]() kijken naar de Franse Star-Academie ![]() "Naar mijn mening is een aansluiting van Wallonië bij Frankrijk dan ook de meest logische zaak ter wereld" ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wallonië heeft zeker meer affiniteit met Frankrijk dan met Vlaanderen. Wie dat ontkent is verblind.
Wallonië kan wel bij Frankrijk, maar dat zou de Walen slechter uitkomen dan ze wel eens denken. In plaats van de dominante groep die ze altijd geweest zijn, worden ze een randgebied, totaal gelijkgeschakeld in la republique une et indivisible. Dat zou de slabakkende Waalse economie nog minder goed doen dan het huidige verbond met Vlaanderen. Wallonië kan het best een apart land worden, lidstaat van Europa. Dan kunnen ze het beleid voeren dat nodig is om Wallonië er weer bovenop te krijgen. Tuurlijk ben ik geen Waal, en ik moet niet beslissen wat wij doen. Als ze toch verkiezen om bij Frankrijk te gaan: geen probleem mee. Daarmee dreigen is zwak, want Vlaanderen heeft er meer voordelen mee dan nadelen dat ze aan Frankrijk grenzen (afin, nog meer aan Frankrijk grenzen). Maat voor de Walen zelf zou het het slechtste scenario zijn. Nu, ze verkiezen nu ook al een minder rendabele situatie, nl. België, vanuit een soort profitariaat politiek gedicteerd door de PS.
![]() |
#4 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Wallonië heeft zeker meer affiniteit met Frankrijk dan met Vlaanderen. Wie dat ontkent is verblind.
Tiens, jij zal het ons is komen vertellen zeker? Leg maar is uit waarom... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Schepen
|
![]() U bent blijkbaar een Wallonië-kenner. Het woordje "zever" is inderdaad een zeer sterk argument om mijn standpunt te weerleggen! Proficiat, u wordt nog eens minister (one-liners zijn vandaag de dag zeer populair, u kan het zelf met één woord, Steve Stevaert wordt al bang!)
![]() |
#6 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() Wat kan ik er in godsnaam over zeggen behalve dat het zever is? Ik wil er geen discussie van maken, er kan ook geen discussie zijn: wat u zegt is gewoon zever in pakskes. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
![]() Zeg mij eens waar ze in Wallonië 11 juli vieren, en ik trek mijn woorden terug ![]()
![]() |
![]() |
#8 |
Schepen
|
![]() Ik vrees dat mijn standpunt helemaal geen 'zever in pakskes' is. In Wallonië voelt men zich wel degelijk veel sterker verbonden met Frankrijk dan velen vermoeden. De reden waarom bv. het RWF geen overdonderende score haalt is dezelfde als waarom andere niet-traditionele partijen in Wallonië nauwelijks van de grond komen. De Walen zitten vastgeroest in partijcorsetten. Het zou nauwelijks in hun opkomen om iets anders te stemmen dan MR of PS. (Hoewel ik moet toegeven dat de splitsing CDH - CDF hier voor velen een mentaliteitsverandering meegebracht heeft.)
![]() |
#9 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#10 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() Komaan zeg, een beetje serieus blijven hé. T'is trouwens niet 11 juli maar 14 juli ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#13 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Dat zou ik ook doen als ik een Waal was, kleine belg. In België zijn ze een minderheid maar hebben het voor de helft voor het zeggen. In Frankrijk zijn ze niks meer, noppes, rien du tout, nada. Bovendien is het fiscaal voordeel dat ze uit België putten fenomenaal. Niks garandeert dat dit ook het geval gaat zijn in La Grande Republique
![]() |
#15 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#16 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() Alsof ik niet zou weten dat 14 juillet de Franse nationale feestdag is! Ja, er zijn daar blijkbaar kwieten in Luik die dat vieren. Veels bewijst dat niet. Kan je de website waar je dat gevonden hebt is geven aub... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
Pijnlijk voor je he?
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
![]() Citaat:
Mijn fout al ingezien? Ik vroeg wel degelijk waar in Wallonië ze de Vlaamse feestdag vieren, die van Frankrijk vieren ze wel, en die paar kwieten zijn in Luik alleen al met: "Plus de 30.000 personnes y participent "
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Erg pijnlijk voor de kleine belg... Doet me denken aan die blunder dat Sabine Appelmans nog onder de unitaire tennisbond zou gespeeld hebben
![]()
![]() |
#20 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Een kleine misvatting mag nog wel zeker? wat is er zo pijnliojk aan dat? Jeezes |
|
![]() |
![]() |