Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 oktober 2005, 13:03   #1
ilfalco
Minister-President

Standaard Vreemdelingenstemrecht: CGKR vraagt definitie wettig verblijf

Vreemdelingenstemrecht: CGKR vraagt definitie wettig verblijf

Er moet dringend duidelijkheid komen over de notie wettig verblijf. Dat is nodig om te bepalen welke niet-EU-burgers bij de gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar in aanmerking komen om te mogen stemmen. Dat stelt het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding (CGKR).

Vijf jaar 'wettig verblijf'
Volgend jaar geldt voor het eerst het 'vreemdelingenstemrecht'. Niet-EU-burgers moeten een aanvraag indienen om te mogen stemmen. Ze moeten ook de vijf jaar voor de aanvraag onafgebroken in België hun hoofdverblijfplaats hebben. Een amendement dat op komst is, stelt dat die hoofdverblijfplaats moet gedekt zijn door een 'wettig verblijf'.

Duidelijkheid
Probleem daarbij is dat er geen enkele wettelijke definitie bestaat van wat wettig verblijf is, noch een document dat bepaalt welke verblijfssituaties als wettig kunnen worden beschouwd. Directeur Jozef Dewitte van het CGKR vroeg dinsdag dat daarover snel duidelijkheid zou komen. Zelf bepleit hij een ruime invulling. "Wat niet illegaal is, moet worden beschouwd als legaal", stelde hij
bron Hln

Je ziet het centrum leman zal er alles aan doen om het mx. uit het vreemdelingenstemrecht te halen. Wees maar zeker.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 13:46   #2
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

En ik, onnozel Belgske, maar denken dat iemand die hier "wettig verblijft" iemand is die een "wettige verblijfsvergunning" heeft.

Moet ik er nu van uitgaan dat mensen zonder "wettige verblijfsvergunning", maar die nog in de pijplijn zitten om hun zoveelste beroep tegen de "wettige uitwijzing" af te wachten, hier nu ook "wettig verblijven", en bijgevolg mee mogen beslissen hoe het gemeentebestuur eruit zal zien?

Om eerlijk te zijn: ik heb hoe langer hoe minder zin om te gaan stemmen!
a. één bepaalde partij mag toch nooit mee bepalen hoe het bestuur eruit zal zien, en
b. mensen die hier even binnenwippen mogen dan weer wèl gaan bepalen hoe het bestuur eruit zal zien.

Maar IK krijg een boete als ik op die vermaledijde zondag niet een uur in de rij ga staan?
Allez zeg!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 18 oktober 2005 om 13:49.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 13:55   #3
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Mhh, ik zie ze al binnenkomen: Geldenaaksevest - Leuven, Nieuwe Wandeling - Gent, Begijnstraat - Antwerpen, Verbindingslaan -Vorst, Ducpétiauxlaan - Sint-Gillis,....
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 14:21   #4
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om eerlijk te zijn: ik heb hoe langer hoe minder zin om te gaan stemmen!
Ik ook, maar vermits ik geen stemrecht heb maar opkomstplicht zal ik het enig mogelijke doen om mijn protest tegen de steeds verdergaande smeerlapperij te laten voelen.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 18 oktober 2005 om 14:22.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 14:32   #5
ilfalco
Minister-President

Standaard

Niet gaan stemmen is wel het domste dat je dan kan doen... dan wordt het gewicht van die economische toeristen nog groter.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 14:38   #6
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Als ze geen vergunning hebben om hier wettelijk te verblijven, zijn ze hier onwettig en dus moeten ze eruitgezet worden. Dat ze maar eens duidelijke wetten daarover maken , want nu eten ze van twee walletjes ngl het uitkomt en wat voor hen het voordeligst is.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 16:19   #7
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco
Niet gaan stemmen is wel het domste dat je dan kan doen... dan wordt het gewicht van die economische toeristen nog groter.
Je hebt groot gelijk hoor. En ik z�*l uiteraard gaan stemmen (denkt ge nu dat ik er nog een boete voor over heb ook?)

Maar terwijl ik vroeger een overtuigd voorstander van de stemplicht was en het steeds als een RECHT beschouwde om te KUNNEN gaan stemmen, heb ik nu eerder zin om dat stempc-ke onder te kotsen.

Want indien ik op één bepaalde partij stem (hetgeen ik tot hiertoe nog niet gedaan had) dan weet ik dat er met mijn stem - zelfs al behoor ik tot de meerderheid - geen rekening wordt gehouden. Anderzijds krijgt ongeveer heel de wereld het recht om hier eens te komen zeggen wat ze willen.

Maar inderdaad Ifalco: er blijft slechts één mogelijkheid over.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be