Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 oktober 2005, 07:52   #1
Sofietje
Banneling

Sofietje's schermafbeelding

Standaard Prachtidee : Spirit wil 350.000 wanbetalers helpen

Spirit wil 350.000 wanbetalers helpen

Spirit-kamerfractieleider Koen T'Sijen heeft een wetsvoorstel klaar waarmee hij de overmatige schuldenlast die tal van Belgische gezinnen treft, wil bestrijden. "Veel schuldenaren raken verstrikt in een overmatige schuldenspiraal omdat ze interesten op interesten moeten betalen. Zo raakt het eigenlijke schuldkapitaal nooit afgelost. Met mijn voorstel wil ik een verbod op 'interesten op interesten'", legt T'Sijen uit.

"Bovendien moet de schuldenaar eerst zijn schuldkapitaal kunnen aflossen en dan pas de interesten. Nu is het meestal andersom. De schuldenberg blijft dan even hoog of groeit gewoon verder aan". Volgens de Nationale Bank waren er in 2004 liefst 349.655 geregistreerde wanbetalers, goed voor een schuldbedrag van 1,9 miljard euro. (kva)

De kredietverleners verdienen meer dag genoeg , maffiose zijn het...
Je krijgt 2.5 % op je spaargeld en je moet tussen 16 en 24 % intrest
betalen voor wat geleend geld...</STRONG></EM></U></I></B>
Sofietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 08:06   #2
Chrisis
Provinciaal Statenlid

Chrisis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sofietje
Spirit wil 350.000 wanbetalers helpen

Spirit-kamerfractieleider Koen T'Sijen heeft een wetsvoorstel klaar waarmee hij de overmatige schuldenlast die tal van Belgische gezinnen treft, wil bestrijden. "Veel schuldenaren raken verstrikt in een overmatige schuldenspiraal omdat ze interesten op interesten moeten betalen. Zo raakt het eigenlijke schuldkapitaal nooit afgelost. Met mijn voorstel wil ik een verbod op 'interesten op interesten'", legt T'Sijen uit.

"Bovendien moet de schuldenaar eerst zijn schuldkapitaal kunnen aflossen en dan pas de interesten. Nu is het meestal andersom. De schuldenberg blijft dan even hoog of groeit gewoon verder aan". Volgens de Nationale Bank waren er in 2004 liefst 349.655 geregistreerde wanbetalers, goed voor een schuldbedrag van 1,9 miljard euro. (kva)

De kredietverleners verdienen meer dag genoeg , maffiose zijn het...
Je krijgt 2.5 % op je spaargeld en je moet tussen 16 en 24 % intrest
betalen voor wat geleend geld...</STRONG></EM></U></I></B>
Als men nu eens niet zou lenen als men weet dat men niet kan afbetalen... Een TV, video, gsm, reis, auto,... voor alles wordt tegenwoordig geleend. En de lening wordt toegestaan zonder meer. De consumentenkredieten zijn een pest bij de lage inkomens. Ik ken er een paar die meer moeten afbetalen aan allerlei luxeleningen dan ik moet betalen voor de aflossing van mijn woonst. Als ik geen geld heb koop ik geen tv, als een werkloze zich verveelt loopt hij naar de winkel om een plasma-tv te kopen op afbetaling. Niet moeilijk dat ze dan wanbetaler worden.

En ik wil dat zeker niet veralgemenen, er zijn inderdaad een pak mensen die ongewild schulden hebben bij energieleveranciers en dergelijke, maar die rekenen ook zo geen interesten en daarover kan je met het OCMW gaan praten om een afbetalingsplan op te stellen, ze zijn ervoor. Alleen moet je zelf wel de stap zetten en vooral: de begeleiding willen, want daar wringt meestal het schoentje.

Een strengere wet op de toekenning van consumentenkredieten dringt zich op, dat is de basis van de ellende...

Laatst gewijzigd door Chrisis : 18 oktober 2005 om 08:07.
Chrisis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 15:09   #3
Lesane
Provinciaal Statenlid

Lesane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chrisis
Als men nu eens niet zou lenen als men weet dat men niet kan afbetalen... Een TV, video, gsm, reis, auto,... voor alles wordt tegenwoordig geleend. En de lening wordt toegestaan zonder meer. De consumentenkredieten zijn een pest bij de lage inkomens. Ik ken er een paar die meer moeten afbetalen aan allerlei luxeleningen dan ik moet betalen voor de aflossing van mijn woonst. Als ik geen geld heb koop ik geen tv, als een werkloze zich verveelt loopt hij naar de winkel om een plasma-tv te kopen op afbetaling. Niet moeilijk dat ze dan wanbetaler worden.

En ik wil dat zeker niet veralgemenen, er zijn inderdaad een pak mensen die ongewild schulden hebben bij energieleveranciers en dergelijke, maar die rekenen ook zo geen interesten en daarover kan je met het OCMW gaan praten om een afbetalingsplan op te stellen, ze zijn ervoor. Alleen moet je zelf wel de stap zetten en vooral: de begeleiding willen, want daar wringt meestal het schoentje.

Een strengere wet op de toekenning van consumentenkredieten dringt zich op, dat is de basis van de ellende...
Zo is dat!

http://www.faithfreedom.org
http://dutch.faithfreedom.org/forum

Forumnar Hans1 over de Vlaamse transfers naar Wallonië: "Bovendien komt er niet voldoende economische steun uit het noorden zoals van West- naar Oost-Duitsland."
Lesane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 15:28   #4
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Als iemand te veel afbetalingen mist kan hij of zij geen nieuwe leningen meer aangaan. Dat is toch logisch? Waarom laten ze dat dan nog toe? Heel die zever rond mensen helpen die schulden hebben is dan opgelost, ze helpen zichzelf door eerst hun twee vorige TV's en GSM's af te betalen, en dan pas weer verder te doen met hun ongezond koopgedrag.
VlaamseBelg is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be