![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: België werd 25 jaar geleden gefederaliseerd omdat: | |||
Het was noodzakelijk, indien niet kwam het voortbestaan van België in gevaar |
![]() ![]() ![]() |
13 | 72,22% |
andere reden, het was helemaal niet nodig en België is er enkel slechter uitgekomen |
![]() ![]() ![]() |
5 | 27,78% |
Aantal stemmers: 18. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Net - na enige dagen van absenteïsme - nog eens het forum doorgerommeld. Vooral de discussie tussen Ossaert (die een pluim verdient voor zijn inzet, al blijven het parels voor de zwijnen) en Hans1 trok m'n aandacht. Zoals iedereen wellicht weet gaat de BuB ervanuit dat de politieke (in de eerste plaats communautaire) problemen in België als bij toverslag opgelost zullen worden door de reïnstitutie van het 'Heilige Unitaire Koninkrijk der Belgen'. Mijn vraag - vooral aan de BuB-vertegenwoordigers hier, maar alle zinvolle reacties zijn welkom natuurlijk - is: waarom werd België destijds gefederaliseerd (uiteraard wéét ik het antwoord, maar ik hoop stiekem dat de BuB mensen hier zeer creatief op zullen antwoorden)? Voor de aardigheid gooi ik er een polleke tegenaan, gewoon omdat ik dat eens wil uitproberen
![]()
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello Laatst gewijzigd door Pier den Drol : 19 oktober 2005 om 14:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
2) Uw zelfingenomenheid speekt boekdelen 3) Ik laat het aan uw fantasie over om eens na te denken hoe het komt dat normale, rationeel denkende mensen er toch een ander gedacht op nahouden dan u. 4) Aangezien ik besef dat u wellicht een ander gedacht gaat hebben en u blijkt geeft in uw tekst van een pak vooroordelen veronderstel ik niet dat u een zinnig antwoord kan geven. 5) Dus vijf concludeer ik dat ieder antwoord sowieso parels voor de Vlaamse zwijnen zijn. 6) Prettige namiddag nog. ![]()
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In dit verband, een tekenend feit: al enige tijd geleden raadde ik de opperbubbel, Hans I le Grand, aan het lijvige eindrapport van de Commissie-Harmel te lezen. Dit aanbevelingsrapport van de commissie die na WO II werd samengesteld is echt interessante lectuur om de ontwikkeling van het federalisme in België te begrijpen. Die commissie boog zich immers over de vraag hoe ons land nu eigenlijk verder moest, rekening houdend en vertrekkend van de duidelijk verschillende sociaal-economische werkelijkheden in Zuid en Noord. De commissieleden (die, in tegenstelling tot Hans I le Grands vaak gehoorde maar onbewezen stelling, niet alleen uit politici bestond) besloten dat het noodzakelijk was bevoegdheden op het - latere - gewestelijke niveau te plaatsen. Slechts dit kon het voortbestaan van België redden. Dit laatste werd trouwens ook voormalig minister Eyskens meer dan eens op de tv herhaald.
Hans I le Grand heeft evenwel nog nooit de moeite genomen dit rapport te bekijken (en indien hij dit al deed, verzwijgt hij in alle talen wat hij gelezen heeft)... Blijkbaar wil de man niet gewekt worden uit z'n eigen dromen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op blz. 57 staat het volgende: Zoals het verslag en de conclussies van de grievencommissie prompt 'vergeten' werden, zoals de conclussies van het vooroorlogse Studiecentrum op nauwelijks meer konden rekenen dan een dankwoordje vanwege de toenmalige premier, zo verliep het ook met het studiewerk van het Harmelcentrum. Pas in 1958 werd het rapport van het centrum als 'parlementair document' gedrukt. Het rust sindsdien in vrede in de parlementaire bibliotheek.
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Het rapport Harmel is misschien niet meer actueel. Tijd om iets anders te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 20 oktober 2005 om 08:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het zou nochtans niet de eerste studie zijn die in dit land in een diepe lade verdwijnt maar die desalniettemin invloed heeft gehad. Ga jij dus maar rustig voort met je unitare verandering. Hopelijk heb je meer succes buiten dit forum dan erbinnen want de enige belgicist met een beetje niveau heb ik nog niet zien vallen voor jou.
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Waarom ontwijkt u altijd die cruciale vragen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
2. Het rapport Harmel stelde niet alleen verschillen vast (daarover ging het overigens niet), maar concludeerde eveneens dat het unitarisme een doodlopende straat was... Als jij nu stelt dat het ooit actueel is geweest, impliceer je daarmee ook dat het unitarisme niet zo perfect was als jij altijd zo stellig beweert...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zonder federalisme bestond België al lang niet meer. Het is tekenend dat zelfs konijn Boudewijn er positief tegenover stond, uiteindelijk.
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb nooit beweerd dat het rapport Harmel juist was. Het wordt hier maar bijgesleept door JVDB bij gebrek aan beter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Boudewijn stond niet positief tegenover het federalisme maar hij accepteerde het uiteindelijk om 'zijn' land overeind te kunnen houden.
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nochtans krijg IK, bijna een halve eeuw later, een déja vu gevoel als ik dit lees: De blijvende onwil van de politiek om de dualiteit van de Belgische samenleving te aanvaarden kon overigens niet voorkomen dat de communautaire koorst tot nooit gekende hoogtes opliep. Einde 1960 stond het land in rep en roer door een turbulente, vooral Waalse staking tegen de zogenaamde Eenheidswet van Gaston Eyskens. De stakingsactie begon als een uitgesproken sociaal verweer tegen nieuwe belastingen, maar evolueerde al snel naar een voor de geschiedenis van dit land belangrijke institutionele en communautair-politieke inzet: het werd de Waalse staking voor 'economisch federalisme', een geladen begrip dat het Belgische systeem kon afzwakken tot de minder zwaar klinkende term 'gewestvorming'.
![]() |