![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementslid
|
![]() Met de dood bedreigd voor Belgische vlag
Reacties ontsporen nadat burgemeester Lennik driekleur weert LENNIK - Burgemeester Willy De Waele wordt bestookt met anonieme doodsbedreigingen. En zelfs zijn collega's sparen hem niet. 'Racistisch en fascistisch', zo omschrijft Jean-Jacques Flahaux, MR-kamerlid en burgemeester van het Waals-Brabantse 's Gravenbrakel, zijn Lennikse collega omdat die de Belgische vlag van zijn gemeentehuis weert. Sinds het Lennikse college op 11 juli besliste om de Belgische driekleur aan de gevel van het gemeentehuis weg te halen uit protest tegen de niet-splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde, is burgemeester Willy De Waele (Open VLD) kop van jut in Franstalig België. Belgicistische groeperingen probeerden al geregeld de Belgische vlag terug te hangen, zoals ook zaterdag nog. Zonder succes. De Waele ontving intussen ook doodsbedreigingen, dreigbrieven en agressieve e-mails. 'Als ik die allemaal moet geloven, mag ik al twaalf kogels in mijn lijf verwachten', zegt Dewaele. De Franstalige e-mail die hij vrijdag kreeg van collega Flahaux uit 's Gravenbrakel spant volgens hem de kroon. 'Een burgemeester en parlementslid in functie die me een kogel tussen de ogen wil jagen, zo'n taalgebruik is onaanvaardbaar.' Die e-mail wilden wij wel eens zien. Maar na lectuur ervan, blijkt de interpretatie van De Waele enigszins overtrokken. MR-kamerlid Flahaux scheldt zijn liberale geestesgenoot verrot, dat wel. 'U geeft aan uw gemeente een verschrikkelijk en fascistisch imago', schrijft Flahaux. 'Ik heb net Vlaamse inwoners van uw gemeente ontvangen die deze anti-Belgische en racistische gemeente willen ontvluchten.' En dan komt het: 'Na de oorlog kreeg men voor dergelijk gedrag een kogel tussen de twee ogen, wel verdiend.' Waarna burgemeester Flahaux afrondt met de melding dat hij binnenkort zijn eigen gemeente openstelt voor alle democratische Vlamingen ('Er blijven er nog over') om bij ons (in Braine-Le-Comte alias 's Gravenbrakel) te komen wonen. 'Op de vlucht voor de racistische, walgelijke geur van uw gemeente.' Doodsbedreiging of niet, Willy De Waele reageert in elk geval geschokt. Van anonieme briefschrijvers ontving hij wél expliciete en niet mis te verstane doodsbedreigingen. 'Als iemand mij schrijft dat ik twaalf kogels in mijn muil moet krijgen, is dat toch duidelijk genoeg?' vraagt de Lennikse burgemeester zich af. 'Je zou mijn mailbox eens moeten lezen, de reacties die ik uit Franstalige hoek krijg. Ik ben van plan ze ooit allemaal te publiceren. Gelukkig krijg ik ook veel steunbetuigingen. Mijn echtgenote is bang, maar ik niet. De banden van mijn auto zijn dit jaar ook al een paar keer bewerkt. Politiebescherming krijg ik niet. Ik vraag er ook niet om.' 'Door geen Belgische vlag uit te hangen, overtreed ik geen enkele wet. Ook ten opzichte van mijn eigen partij heb ik nog geen regels overtreden, al zouden sommigen mijn acties liever niet zien. Op de officiële verplichte dagen, zoals op 11 november, zal de driekleur wapperen in Lennik, maar op andere dagen niet', voegt De Waele eraan toe. Minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (Open VLD) relativeert de zaak. 'Dit valt wellicht te wijten aan het verziekte communautaire klimaat. Maar als burgemeester Dewaele een veiligheidsprobleem ervaart, moet hij uiteraard klacht indienen bij politie of parket', zegt Dewaels woordvoerder. Dat wil Willy Dewaele niet: 'Klacht indienen zou collega Flahaux te veel publiciteit opleveren.' Burgemeester Flahaux reageerde niet op onze vraag om commentaar. Ingrid Depraetere en Peter De Backer http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...leID=G8E1VS3RK Onacceptabel zoiets. Wie is nu verplicht een belgische vlag te hangen? Wie zijn hier de rascisten? Heb gister nog gesproken met nederlandse vrienden over het beruchte taalprobleem. Dieptriest , niet te verwonderen dat de hollanders ons minderwaardig en domme belgen vinden. Ik moet me zelfs als Vlaming verdedigen tegen taalgenoten voor het belachelijk gemaakt worden als Belg. Echt niet te filmen. Sommigen in Holland denken dat alle Belgen per defintie franstalig zijn. Ik voel dat als Vlaming een belediging en kan me dan ook, hoewel voor hereniging, wel voorstellen dat miss vlaanderen niet bij Nederland wil. Een collega vroeg eens hoe het kwam dat ik zo goed nederlands sprak; hij ging er vanuit dat ik van origine franstalig was. S ![]() ![]()
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vergeet er niet bij te vermelden dat vandalen straatnamen in Lennik hebben overspoten met swastika's.
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat zou Flahaux ervan vinden indien de democratische Vlamingen die hij uitnodigt om in Verdraagzamië te komen wonen ineens zouden vragen of ze daar ook in het Nederlands bediend kunnen worden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister
|
![]() de 'verdraagzame' franstaligen zijn daar weer met hun normale woordenschat: fascistisch, nazisme, racisme, neonazi's, hitlers,.... de normale vocabulaire dus!
ge zou voor minder vlaams-nationalist worden ![]()
"La méthode Guy : les sujets difficile, on les met au frigo en espérant qu'ils disparaissent." (quote van het lesoir forum) Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad." Laatst gewijzigd door lollysticky : 1 september 2008 om 10:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het gebruikelijke theatrale drama...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() Och, Flahaut!!
DAT VENTJE IS NOG ALTIJD KWAAD DAT HIJ GEEN MINISTER MEER IS en wil op alle manieren toch in de belangstelling komen. Zijn opvoeding laat veel te wensen over, maar dat wisten we al lang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik wacht met spanning op Pietje, filosoof en consoorten, die ongetwijfeld deze fascistische uitingen keihard zullen veroordelen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Fascistische uitingen au nom de la francophonie vinden ze al even fait-divers-achtig als fascistische uitingen in naam van de islam. Zelfs als die uitingen gepaard gaan met geweld, bloedvergieten en doodslag. Maar durf als Vlaming niet met een vlag te wapperen hé of ze beginnen te stomen van verontwaardiging. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zielige nationalistjes doen aan nog zieliger opbod in vlaggenfetisjisme.
Het niet uithangen van het Belgisch textieltje werd hier eerst gepresenteerd als de ultieme verzetsdaad tegen Belgie, alsof de Belgische instellingen er ook maar één seconde minder door zou werken. Maar bon. Veel kwaad deed men er niet mee. De Franstalige reacties zijn een opbod in zieligheid. heeft er nu bloed gevloeid omdat het textieltje niet uithangt? Neen. maar zij gaan er blijkbaar voor zorgen. En indien ze dat doen, dan verlaat met het symbolische, gaat men naar het concrete. De evenementen zettendan de stap van het belachelijke naar het dramatische en misdadige. En dat allemaal voor een (lelijke) vlag. beiden doen mij denken aan twee clochards die in de goot tegen elkaar zitten op te stoefen hoeveel schurft, vlooien en luizen ze wel hebben. Ze stinken, maar beseffen het zelf niet meer.
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() Driewerf ik ben het niet helemaal met je eens, als je naar een vlag kijkt kan je natuurlijk enkel het materiaal zien, voor veel mensen is het natuurlijk ook eens ymbool en het verwijderen van deze vlag zien ze dan ook als een distantiërig hiervan. Ik vind de mail van Flahaux persoonlijk walgelijk en hoe komt hij op facistisch en racistisch? Debielen zoals deze mensen zorgen er voor dat deze woorden helemaal geen betekenis meer hebben, als je zulke mensen bezig hoort dan kunnen ze beter eerst eens in de spiegel kijken en nadenken voordat ze anderen facisten noemen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Sorrie, ik vind het echt onwaardig.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Allemaal afleidingsmanoeuvres...
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Nu weten allemaal waarom we zo fier op "La Belgique" zijn ![]()
![]() |
![]() |