![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Centrum wil praktijktests tegen racisme
![]() ANTWERPEN - Zonder de invoering van praktijktests staat het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding nergens. Dat erkent ook directeur Jozef De Witte. Ondertussen bereidt het Centrum gerechtelijke procedures voor tegen twee Antwerpse fitnesszalen. Het Centrum kan tegen discriminatie niet zoveel meer doen dan een individu, namelijk klacht neerleggen bij politie of gerecht. De Witte geeft wel aan dat het Centrum verscheidene klachten kan bundelen. Volgens De Witte moet de regering dringend praktijktests invoeren. ,,Bedrijven kennen dat systeem zeer goed. Nepklanten lopen een winkel of een horecazaak binnen en kijken of men vriendelijk is, of de deur van het toilet wel op slot kan, noem maar op. De antidiscriminatiewet heeft dit systeem van praktijktest expliciet voorzien, maar de VLD wil er niet van weten'', verklaart hij. De Antwerpse fitnesszaak LA Gym is een van de twee zalen tegen wie momenteel een onderzoek loopt naar vermeende discriminatie. ,,In de nasleep van de commotie rond de fitnessclub in Antwerpen, hebben wij bijkomende klachten ontvangen over de vestiging van LA Gym'', zegt Jozef De Witte. ,,We bereiden ook een gerechtelijke procedure voor tegen Better Bodies in Antwerpen, waarover we een achttal gelijkaardige klachten hebben gekregen.'' (B) 12/01/2006 Racisme : 0 tolerantie en opjagen als wild ![]() Laatst gewijzigd door Katrientje : 12 januari 2006 om 03:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Hier verdient de VLD een pluim. Het Centrum zou zich beter afvragen waarom sommigen geweigerd worden en ipv dit simplistisch als racisme afschilderen. Ik denk niet dat er veel Amerikanen, Australiers, Argentijnen of Japanners geweigerd worden in een gym.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() "De direktie beslist wie er binnen kan of niet" zou op alle deuren moeten geplaatst worden.Net zoals in een privé-woning moet degene die de eigenaar is, of de huur betaalt , mogen beslissen wie zijn gebouw binnenkomt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Allé da is weer goed, dus bv in uw rasistisch café zou ge dus ook allochtonen moeten toelaten, daar komt het dus op neer... Of zo nen exclusieven privé club waar alleen mijnheren met hoed en plastrong binnenkomen en madammen me nen bontjas en een delvaux of nathan sjakosjh... ha, die controleur op zijn nike sloefkes zal daar nogal ne post pakken, ....
We gaan nog lachen, als da wetje er doorkomt, ... ik gok op een CGKR controleur per week die werkonbekwaam gemept wordt, door overijverige buitensmijters, personeel of clubleden... Zo een clubke zo waar de hakenkruisvlaggen omhooghangen, zo van die zware figuren om hun dagelijks pintje komen, ... k zie het zo al gebeuren, zo een CGKR dude die daar komt testen of hij binnen mag, ... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() Allez, de advocaten zullen weer volop werk hebben.
Want -zelfs heel willekeurig- mensen de toegang tot je pand weigeren is niet strafbaar; het volstaat om van je fitness-club een privé-club te maken en klaar is kees! Ook beter om nooit de reden waarom je iemand de toegang weigert op te geven en zeer zeker niet de opportunist willen uithangen door verschillende prijslijsten te hanteren. Zorg ook voor een paar "excuus Marokkaantjes of -Turkjes" en ne straffe inquisiteur die zijn klachten dan nog kan laten "plakken". Die "praktijktest" (beter: heksenjacht) zal al gauw weer een pure geldverspilling blijken. Maar we blijven wel bezig he? Wat er van aan is in het geval van die fitness-club die uitgebreid in het nieuws werd gebracht, weet ik niet. Maar een huiszoeking heeft de wilde verhalen over "dubbele prijslijsten" niet bevestigd én de klacht bleek te komen van een gefrustreerde ex-werknemer. Het CGKR dat d�*n doodleuk nog wat komt insinueren voor de camera's stelt zich in dit geval wel bloot aan vervolging wegens laster en eerroof + vorderingen tot het betalen van een forse schadevergoeding. De aanval is immers de beste verdediging. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Schepen
|
![]() Loopt er zo'n Marokkaantje binnen in een fitness centrum in Antwerpen, recht naar de klanten/infodesk waar een knap en gezond ogend meiske achter staat. Vervolgens spreekt hij haar aan met:
"Excuseer mij, juffrouw, ik zou mij graag lid maken van uw fitness centrum. Zou u mij wat meer uitleg kunnen geven, alstublieft?" Waarop dat meiske antwoordt: "Gij zijt van het CGKR!" ![]() Laatst gewijzigd door Menapius : 12 januari 2006 om 10:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ja, het kan zijn de de club reageert op verkeerde gedragingen van mensen, dan is't geen racisme.
![]() |
#9 |
Burgemeester
|
![]() Het probleem zit en er in dat ze voor gelijk wat onmiddellijk met racisme komen opdraven!!
Als blanke kan men blijkbaar niet gediscrimineerd worden of slachtoffer zijn van racisme! ![]() Selectief anti-racisme 11.01.2006 09.55u - “Enkele dagen geleden nam mijn zoon van 15 samen met zijn vriendin de bus. Op klaarlichte dag, in een overvolle bus richting Antwerpen centrum, werden ze door een bende van vijf jongeren gemolesteerd en geslagen”. “En ja”, voegt de briefschrijver (De Standaard, 10.01.06) er haast beschaamd aan toe, “ik vermeld het niet graag want het is koren op de molen van een extreem-rechtse (?) partij waar ik niets mee te maken wil hebben, maar het waren alle vijf allochtonen”… “Zonder enige aanleiding werden mijn zoon en vriendin met de vuisten bewerkt. De enige reden is dat ze voldeden aan het slachtofferprofiel dat de agressors zochten: jonger, zwakker, numeriek in de minderheid, blank en licht van haarkleur. Blijkbaar is dat voldoende om gemolesteerd te worden”. Het is niet alleen in Antwerpen een bekend en herkenbaar verhaal. De man schrijft verder dat niemand ook maar iets ondernam om de slachtoffers te hulp te springen. De passagiers keken bang de andere kant op en de buschauffeur deed of zijn neus bloedde. De politie maakte achteraf netjes een PV op, maar “voor de rest moeten we daar niet veel van verwachten”. Over naar De Lijn. “U kan klacht neerleggen, maar dat zal veel tijd en geld kosten en toch niets uithalen”, klonk het daar. “Hoe kan je jongeren van 15 die zoiets hebben meegemaakt overtuigen dat waarden zoals respect, hulpvaardigheid en geen discriminatie nog zin hebben?”, vraagt de lezer zich vertwijfeld af. “En waar vind je als bezorgde ouder nog gehoor en bescherming?” “Bij het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding?” Ook daar komt de man van een kale reis thuis, alweer een illusie rijker. “De kinderen waren nochtans een minderheid, ze waren in een zwakkere positie (twee kinderen van 15 tegenover vijf zogenaamde volwassenen van 18 tot 20 jaar). Ze zijn aangevallen, gediscrimineerd om hun huidskleur. Er is maar één probleem: ze zijn blank… en in die richting werkt racismebestrijding niet. Einde hoop op bescherming.” Pak vast. Als ontmaskering van het CGKR kan dat tellen! Of hoe de multiculturele dromen als een zeepbel uiteenspatten op de harde, dagelijkse realiteit. Tja, bij het CGKR hebben ze natuurlijk andere prioriteiten: de klopjacht op vermeend ‘racisme’ – van moppentappende leraars tot fitnesscentra bijvoorbeeld – en de dwaze heksenjacht tegen een succesvolle oppositiepartij. Intussen kunnen de échte racisten op de bus of op straat ongehinderd hun gangen gaan… En dit!!! Rechtse tieners slaan allochtone knaap van 12 in ziekenhuis In Duitsland is een twaalfjarige jongen van Ethiopische afkomst in het ziekenhuis beland na op straat te zijn afgeranseld, vernederd en met een wapen te zijn bedreigd door vijf veertien- tot zeventienjarige jongeren met extreem rechtse sympathieën, zo is woensdag uit gerechtelijke bron vernomen. De feiten speelden zich af in Pömmelte, in de buurt van Maagdenburg waar de jongen woont, aldus procureur Silvia Niemann. De jongen incasseerde slagen en stampen, en liep brandwonden op doordat een sigaret op zijn aangezicht werd gedrukt. Zijn belagers bedreigden hem ook met een vuurwapen en dwongen hem hun laarzen te likken. De vijf zijn opgepakt. Enkelen van hen zijn vroeger al voor gewelddaden veroordeeld. Het parket heeft voor drie van hen voorlopige hechtenis gevorderd. Waar zit hem het verschil!!! ![]() De vijf zijn opgepakt wat van het vorige niet gezegd kan worden toch zijn beide zaken identiek!!! Maar één zaak haalt de krantekoppen!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() het wordt tijd dat er een centrum komt dat anti autochtoon geweld gaat aanpakken
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Gouverneur
|
![]() Onder wiens financiële vleugel zit het centrum en wie is medeoprichter? Een pluim voor de VLD, ik dacht aan iets anders.....
Laatst gewijzigd door rik47 : 12 januari 2006 om 11:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Burger
|
![]() Racisme is één ding, een zaak runnen is iets anders: geen enkele horecazaak zel het jongentje van die foto weigeren, tenzij misschien een dancing of zo waar je 18 jaar moet zijn.
Klanten weigeren op basis van huidskleur is slecht voor zaken; geld is geld, van wie het ook komt. Wat een zaakvoerder wél kan doen is bepaalde "risico's" weigeren; dat is geen racisme, maar voorzichtigheid. Zo zal men bijvoorbeeld gemakkelijker een groep allochtone jongeren weigeren omdat die nu eenmaal een bepaalde reputatie hebben verworven in de loop der jaren. (Terecht of onterecht; laat ik in het midden maar waar rook is is vuur) Zo zal men ook soms een groep skinn heads weigeren om exact dezelfde reden. Het punt is dat het woord racisme tegenwoordig te pas en ten onpas gebruikt wordt. Als men nu maar eens zijn ogen zou opendoen voor de huidige problematiek, ipv alles af te schilderen als de onverdraagzaamgheid van de Vlaming die zogezegd gebrainwashed zou zijn door het VB. Als men de knelpunten nu eens rationeel zou aanpakken. Dan zou men zien dat Vlaanderen niet het fascistische broeinest is waar het voor versleten wordt en kunnen er constructieve dialogen worden gevoerd, hetgeen nu juist de sterkte is van democratie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister
|
![]() Als ze alle of de meeste Marokkanen hierdoor gaan weigeren, dan is het dus wel racisme.
![]() |
![]() |
#14 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Na een belangrijke presentatie besloten we (ik en mijn zakenpartners) nog even wat te gaan eten en daarna in een kroeg/dancing het nog even te gaan vieren. Het eten was totaal geen probleem, maar toen we bij de kroeg aankwamen konden de eerste vier van ons gewoon naar binnen lopen, maar de Marokkaan in ons gezelschap werd resoluut de toegang geweigerd. Ik kan begrijpen dat een portier af en toe mensen weigert, en dat daar vaak opgeschoten groepen allochtonen bijzitten, ok, maar dat een 30-jarige Marokkaan, net in het pak, niets gedronken, geen piercings of iets ander dat je als ongewenst zou kunnen opvatten wordt geweigerd, dat kan niets anders zijn dan "racial profiling" oftewel racisme. En dit soort dingen gebeurt veel te vaak en ik durf er geld op in te zetten dat elke Marokkaan dit wel een aantal/ tientallen keren overkomen is.
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Minister
|
![]() Onderscheid maken op ras, dat is per definitie racisme.
![]() |
![]() |
#17 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik geloof dat het probleem wel wat ingewikkelder is dan men doorgaans meent. Zo zag ik een tijdje geleden aan een dancing een opschrift :homogene groepen van mannen worden geweigerd. Dit is op zich geenracisme - als je naar een dancing gaat is het om met meisjes te dansen:gelieve er dus mee te brengen & op die manier vermijd je de amateur religieuze politie. Want dit is toch wel een probleem dat aanleiding geeft tot racisme. Moslimmeisjes mogen volgens de broers, neven enz... zich nietop vrijersvoeten wagen.Het fenomeen "Dancing" is trouwens voor de modale moslim een zeer vreemdezaak. In moslimlanden van het "vooruitstrevende" type bestaan dergelijke gelegenheden uitsluitend in de vorm van privé clubs. Het bestaan -in het westen- van zulke gelegenheden waar iedereen vrij vinnen mag is voor een nieuw aangekomen moslim een schokkend feit evenals fitnesszalen waar gemengd gefitnest wordt.Er zijn zeker mensen die goed aan hun verstand gebracht moet worden dat men zich in zulke zaken (inclusief zwembaden) niet te gedragen heeft als in een bordeel.Daar staat tegenover dat de overgrote meerderheid van moslims of vreemd uitziende mensen in ons land dit probleem niet hebben en zich voldoende aangepast kunnen gedragen. Het hoofdprobleem lijkt mle een graad van beschaving bereiken zowel christenen, atheïsten, joden als moslims etc..om elkaar respect te geven om er te krijgen.
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Burger
|
![]() Dat is inderdaad een te betreuren voorval dat getuigt van grote kortzichtigheid van die portier tegenover wat hij dan zou moeten bestempelen als "de geïntegreerde allochtoon" en daarmee verspeelt de eigenaar natuurlijk ook nog eens 5 klanten.
Een oprichting van een soort geheime anti-discriminatie politie gaat volgens mij echter zorgen voor een frustratie bij dat soort mensen die dan hun racisische gevoelens op andere, misschien ernstige manieren gaan uiten. Alleen een mentaliteitswijziging en niet een verplichte controle zal dit probleem kunnen oplossen. "Marokkanen" systematisch weigeren is racisme, "marokkanen" die risicogedrag vertonen weigeren is voorzichtigheid. De drempel voor risicogedrag is subjectief en zal vooral bepaald worden door de persoonlijke ervaringen van de portier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister
|
![]() Citaat:
wij/zij-denken kan af en toe wel handig zijn.
![]() |
![]() |