![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() ![]() Steeds meer mensen hebben een eigen woning, terwijl ook het comfort van die woningen stijgt. Een kwart van de woonsten bestaat evenwel uit huurwoningen. Volgens een mededeling van de sp.a-fractie in het Vlaams parlement donderdag, worden nog steeds te veel woningen van slechte kwaliteit aangeboden aan veel te hoge huurprijzen. En ook qua comfort scoren die huurwoningen een pak lager. Het voorstel van decreet wil in de eerste plaats de Vlaamse wooncode versterken. Die bepaalt dat elke woning aan minimale kwaliteitseisen moet voldoen. Er is een procedure opgenomen om waar nodig in te grijpen, met de burgemeester als sluitstuk. Die procedure werkt, maar de slagkracht van de burgemeester moet volgens de indieners vergroot worden. Zo moet hij makkelijker maatregelen kunnen nemen om de woning te laten herstellen. Het voorstel mikt op een vorm van snelherstel, met een termijn van 15 dagen. De burgemeester kan dit opleggen bij ernstige veiligheids- en gezondheidsrisico's en indien het herstel op die korte termijn mogelijk is. Desnoods laat hij de werken uitvoeren en verhaalt de kosten op de verhuurder. Wat de herhuisvesting betreft, wordt het mogelijk de kosten te recupereren van de verhuurder. Zo moet diegene die verantwoordelijk is voor de herhuisvesting, ook de kosten ervan betalen. Al die maatregelen moeten gelden voor ongeschikte of onbewoonbaar verklaarde woningen én kamers. Daarom moet ook het kamerdecreet worden aangepast. Om deze maatregelen afdwingbaar te maken, is een strengere strafrechtelijke procedure nodig. Daarom moet de wooncode veralgemeend worden tot het verhuren of het ter beschikking stellen van een woning. Door ook nog sancties op te leggen, worden ontoelaatbare vormen van wonen onmogelijk gemaakt. En huisjesmelkerij wordt in het decreet even streng bestraft als in de federale wet. Ten slotte moet de strafprocedure volgens de indieners van het voorstel meer aandacht hebben voor het herstel van de woning. Een herstelvordering moet het mogelijk maken onwillige verhuurders te verplichten binnen de twee jaar hun eigendom te herstellen. Als ze dat niet doen, kan de rechter ze laten opdraaien voor de nodige kosten (Belga 12:34) De morgen 26/1 Laatst gewijzigd door Karma : 26 januari 2006 om 22:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() ![]() Men kan niet streng genoeg optreden tegen bepaalde onmensen... [SIZE="1"]Yves Desmet van De Morgen, die zal zich niet laten vangen... Die heeft voor alle zekerheid, naar het schijnt, in Mechelen 2 naakte loften voor de belachelijke som van 22 miljoen frankskes gekocht...[/SIZE] Laatst gewijzigd door Chipie : 26 januari 2006 om 23:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus gaan betaalbare huizen weer duurder worden.
Ik kan mij moeilijk inbeelden dat de verhuurder de verbouwingskosten niet in de huur zal doorrekenen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Heeft jouw cynisme echt geen grenzen?
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Pfff, dat ze zich een keer bezig houden met iets zinvols ipv met dergelijke stomme wetsvoorstellen! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind dat iedereen moet kunnen huren maar niet onvoorwaardelijk dan.
Voor iets hoort iets,werken voor je woonst is normaal vind ik. Nu verwachten bepaalde mensen dat alles zomaar in de schoot geworpen wordt. Laat vele van die krotten opknappen door mensen die soms te lui zijn om te werken
![]() |
#9 |
Europees Commissaris
|
![]() Het verschil tussen huren en een huis kopen (buiten het financieel aspect dan) is vaak dat men in een huurhuis niet hetzelfde gevoel kent om eigen woonst comfortabel te maken. Eigenlijk logisch, men doet het gewoon voor een ander. Mijn vader heeft ooit een huurhuis volledig opgeknapt en daar is hij heel ver in gegaan in die verstande dat er muren zijn weggekapt, bezet, geschilderd, behangen, leidingen zijn gelegd, electriciteit was vernieuwd en ga zo maar door. Toen het huis "af" was heeft de huisbazin de huurprijs fors omhoog getrokken met het argument dat zo'n huis veel meer waard geworden was. Mijn ouders zijn dan moeten verhuizen omdat ze de hoge huurprijs niet meer konden betalen.
La vie d' artiste n' est pas facille. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister
|
![]() En denk je dat zonder geld zitten, ondervoeding, afgesloten worden van gas en elektriciteit en de constante onrust door onbetaalde rekeningen en deurwaarders niet schadelijk zijn voor de gezondheid?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je hebt niks aan geld voor eten als je geëlektrocuteerd wordt. Ik zou het accent dus verleggen naar veiligheid ipv comfort. Citaat:
als de keuze ligt tussen dakloos en onveilig wonen, ga ik voor onveilig. Eigenlijk zou het OCMW meer 'krotten' moeten kunnen aanbieden (maar dan wel veilige). Probleem is dat veel krotten bewoond worden door illegalen, die daar dus niet terechtkunnen. Onafhankelijk van het beleid dat je voor illegalen wilt uitstippelen, moeten die mensen wel veilig kunnen leven. Of: je kan ze dan wel uit je land willen zetten, maar dat wil niet zeggen dat je eerst moet aanmoedigen dat ze geëlektrocuteerd worden.
![]() |
![]() |
#13 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Je denkt toch zeker niet dat ze er van wakker liggen wat er zich afspeelt achter die facade van het huis? Aan de armen heeft de samenleving immers niets, die kosten alleen maar geld en worden bovendien nog eens afgeschilderd als luilakken en profiteurs. En als iemand dan moet proberen in leven te blijven met 100 euro in de maand zijn ze verwonderd dat die offerblokken leeg haalt en geven ze hem er nog eens een boete bovenop. Het geld voor die boete zal hij wel opnieuw uit een offerblok moeten halen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door debbie : 27 januari 2006 om 09:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Europees Commissaris
|
![]() Nee, dat denk ik niet. Jij wil je bovenop die problemen blijkbaar ook nog eens zorgen maken over een serieus risico op een CO-vergiftiging of electrocutie...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Als je mij vraagt wat ik liever heb, 20 jaar in armoede en ellende leven en vervolgens veel te vroeg sterven ten gevolge van jarenlange armoede of omkomen door een CO-vergiftiging, dan zou ik toch wel het laatste kiezen hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() kheb nog steeds niets bemerkt sociale zaken zal wel te druk hebben vermoedenlijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ge hebt gelijk het ligt aan hun hoge ( TE) criteria in zake huur rechten zo ook met arbeids rechten die NIET worden nageleeft . |
|
![]() |
![]() |