Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 maart 2009, 10:57   #1
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard Ik heb een speciaal verzoek aan de paus:

Als je condooms kan verbieden, waarom verbied je dan de ziekte Aids niet ?
Oud 18 maart 2009, 11:16   #2
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht

Waarom enkel AIDS verbieden en niet de andere ziekten die nog veel meer slachtoffers maken? Vanwaar de obsessie met AIDS?
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2009, 11:22   #3
barfo
Banneling

Standaard

waarom deze debiel met zijn kudde schapen aandacht geven?
barfo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2009, 11:44   #4
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barfo Bekijk bericht
waarom deze debiel met zijn kudde schapen aandacht geven?
Hij vind condooms een vrijbrief voor seks voor het huwelijk.
Zou hij zelfs ook niet eens stiekum aan seks doen, al is dan slechts met de hand ?
Oud 18 maart 2009, 15:52   #5
Sfax
Banneling

Standaard

In de normale wereld smijten ze mensen buiten als ze zo'n verkeerde boodschap geven. Voor hem gaat dat blijkbaar niet op... Dat duidt dadelijk hoe idioot het katholieke geloof wel niet is.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2009, 15:53   #6
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
In de normale wereld smijten ze mensen buiten als ze zo'n verkeerde boodschap geven. Voor hem gaat dat blijkbaar niet op... Dat duidt dadelijk hoe idioot het katholieke geloof wel niet is.
Paus doet debiele uitspraak, dus het katholieke geloof is idioot. Neen, geen logica te bespeuren...
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2009, 16:08   #7
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Paus doet debiele uitspraak, dus het katholieke geloof is idioot. Neen, geen logica te bespeuren...
Misschien wat harder nadenken, je komt er heus wel (al moet gezegd, er had eigenlijk ook nog "en zijn vertegenwoordigers" bij horen te staan).

Los van het feit dat het katholieke geloof effectief idioot is, is die paus wel de spokesperson van dat geloof en laat hij zich in zijn uitspraken leiden door dat geloof...
Oud 18 maart 2009, 16:36   #8
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Misschien wat harder nadenken, je komt er heus wel
Bah. Nadenken.

Citaat:
(al moet gezegd, er had eigenlijk ook nog "en zijn vertegenwoordigers" bij horen te staan).
Oké, heel wat van die zelfverklaarde vertegenwoordigers Gods zijn wel idioot. Dat geef ik toe.

Zoals de grote Urbanus al zei: God is een toffe gast, maar Zijne manager...
Citaat:
Los van het feit dat het katholieke geloof effectief idioot is
Ben ik niet van overtuigd.

Citaat:
is die paus wel de spokesperson van dat geloof
Van die religie. Belangrijk onderscheid. Religie en geloof hebben niets met elkaar te maken.

Ik ben trouwens katholiek en mijn woordvoerder is ie niet. Reken mij maar tot de "loyal opposition".

Citaat:
en laat hij zich in zijn uitspraken leiden door dat geloof...
Correctie: door zijn versie/interpretatie van dat geloof.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 18 maart 2009 om 16:39.
Oud 18 maart 2009, 16:50   #9
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Ben ik niet van overtuigd.
Dat is je volste recht uiteraard; daar begin ik zelfs niet over te discussiëren, want dat is sowieso een straatje zonder einde. Ieder heeft daar zijn visie op, en dat is voldoende.

Maar bon, potato potato, suffice to say dat hij vanuit dié positie nooit ofte nimmer zo'n ridicule en idiote uitspraken mag doen. De slachtoffers die hij daarmee op zijn geweten heeft...

Een publieke "mea culpa" en rechtzetting lijkt me wel het minste dat ie kan doen.
Oud 18 maart 2009, 17:17   #10
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Men kan beter de Afrikaanse mentaliteit over seks verbieden. Veel effectiever dan condooms promoten.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2009, 17:20   #11
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben trouwens katholiek en mijn woordvoerder is ie niet. Reken mij maar tot de "loyal opposition".

...

Correctie: door zijn versie/interpretatie van dat geloof.
Ik had er al zo'n vermoeden van dat die ondertussen befaamde interpretaties weer eens van stal gingen worden gehaald. Worden jullie katholieken dat gedraai en gekronkel nooit eens moe? Lijkt me best vermoeiend te zijn...

Laatst gewijzigd door Esperanza : 18 maart 2009 om 17:20.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2009, 17:26   #12
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
Men kan beter de Afrikaanse mentaliteit over seks verbieden. Veel effectiever dan condooms promoten.
Jij moeit je wel graag met andere mensen hun seksleven hé.
Kom je misschien iets tekort?
Oud 18 maart 2009, 17:52   #13
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Ik had er al zo'n vermoeden van dat die ondertussen befaamde interpretaties weer eens van stal gingen worden gehaald. Worden jullie katholieken dat gedraai en gekronkel nooit eens moe? Lijkt me best vermoeiend te zijn...
Welk gedraai? Welk gekronkel?

Die tegenstelling tussen conservatieve en liberale christenen binnen de Kerk is toch al langer dan vandaag gekend? Ik geloof, en een overgrote meerderheid van de Vlaamse christenen met mij, dat condooms noodzakelijk zijn in de strijd tegen HIV/AIDS. Als u echt wil geloven dat het katholicisme één monolithisch blok geleid vanuit Rome is, dan is dat uw goed recht natuurlijk, maar dan bent u het die aan waanbeelden lijdt.

En ja, ik vind dat zaken geïnterpreteerd moeten worden, daar ben ik niet in het minst beschaamd over. U verwacht kennelijk echter dat wij allemaal de Bijbel letterlijk nemen en klakkeloos volgen wat Rome zegt opdat wij aan uw opvattingen zouden voldoen, opdat uw wereldbeeld zou kloppen. Ik weet dat vanuit uw optiek het feit dat niet alle christenen fundamentalisten zijn en het feit dat de meeste christenen wel degelijk voor zichzelf denken een doorn in het oog zijn, want het maakt het zoveel moeilijker om uw dogmatisch antireligionisme vol te houden, is het niet?

Laatst gewijzigd door Geert C : 18 maart 2009 om 17:52.
Oud 18 maart 2009, 17:53   #14
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een beetje hetzelfde dilemma dat de Katholieke Kerk heeft met tienerzwangerschappen. De Kerk verbiedt wel de abortus, maar niet de impregnering.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2009, 17:58   #15
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Jij moeit je wel graag met andere mensen hun seksleven hé.
Kom je misschien iets tekort?
Ik kom niets tekort maar neukt integenstelling tot de Afrikanen niet het het eerste beste kutje dat ik tegenkom.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2009, 18:07   #16
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De hele structuur van de RK kerk is gebouwd op macht, van de pastoor in het het dorp of in de wijk (ben net klaar met het boek "Mijn rijke Roomse jeugd", geschreven door een dorpsgenoot van mij) en het verbaasde me dat de pastoor zoveel invloed had op het dagelijkse leven.
Jongens die onder de dekens stout waren geweest werden zowat de hel in gepraat.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat het zich afspeeldde in de jaren oorlogsjaren en de jaren '50 en dat bepaalde protestante kerken ook streng waren en soms nog zijn.
Oud 18 maart 2009, 18:10   #17
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welk gedraai? Welk gekronkel?

Die tegenstelling tussen conservatieve en liberale christenen binnen de Kerk is toch al langer dan vandaag gekend? Ik geloof, en een overgrote meerderheid van de Vlaamse christenen met mij, dat condooms noodzakelijk zijn in de strijd tegen HIV/AIDS. Als u echt wil geloven dat het katholicisme één monolithisch blok geleid vanuit Rome is, dan is dat uw goed recht natuurlijk, maar dan bent u het die aan waanbeelden lijdt.

En ja, ik vind dat zaken geïnterpreteerd moeten worden, daar ben ik niet in het minst beschaamd over. U verwacht kennelijk echter dat wij allemaal de Bijbel letterlijk nemen en klakkeloos volgen wat Rome zegt opdat wij aan uw opvattingen zouden voldoen, opdat uw wereldbeeld zou kloppen. Ik weet dat vanuit uw optiek het feit dat niet alle christenen fundamentalisten zijn en het feit dat de meeste christenen wel degelijk voor zichzelf denken een doorn in het oog zijn, want het maakt het zoveel moeilijker om uw dogmatisch antireligionisme vol te houden, is het niet?
Leuke interpretatie van jouwentwege. Ik ben onder de indruk. Psycho-analyse via het net, schuift dat een beetje?

Men zou zich de vraag kunnen stellen wat die naar jouw zeggen liberale christenen/katholieken nog te zoeken hebben in de RKK die steevast geleid wordt door een reactionair gedachtengoed.

Je kan nu natuurlijk het aloude cliché tevoorschijn toveren in de trant van "wij-proberen-veranderingen-van-binnenuit-teweeg-te-brengen".

Laat me je vooral niet tegenhouden, hé.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 18 maart 2009 om 18:11.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2009, 18:12   #18
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De hele structuur van de RK kerk is gebouwd op macht, van de pastoor in het het dorp of in de wijk (ben net klaar met het boek "Mijn rijke Roomse jeugd", geschreven door een dorpsgenoot van mij) en het verbaasde me dat de pastoor zoveel invloed had op het dagelijkse leven.
Jongens die onder de dekens stout waren geweest werden zowat de hel in gepraat.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat het zich afspeeldde in de jaren oorlogsjaren en de jaren '50 en dat bepaalde protestante kerken ook streng waren en soms nog zijn.
Het christendom is aan het doodbloeden sinds de jaren '60, omdat mensen er meer en meer achterkwamen dat al die artificiële structuren meer kwaad doen dan goed. Vandaar dat de Kerk nu aan de subsidie-IC zit om zichzelf levend te houden. Levensgevaarlijk, want religies die het wel goed doen gebruiken deze subsidies als groeihormonen om hun invloed te vergroten.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2009, 18:17   #19
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Leuke interpretatie van jouwentwege. Ik ben onder de indruk. Psycho-analyse via het net, schuift dat een beetje?
Ik doe niet aan psychoanalyse.

Citaat:
Men zou zich de vraag kunnen stellen wat die naar jouw zeggen liberale christenen/katholieken nog te zoeken hebben in de RKK die steevast geleid wordt door een reactionair gedachtengoed.
Zoals ik al eerder zei, het Vaticaan is de Kerk niet.

Ik vind het trouwens spijtig dat je niet erkent dat wij net bondgenoten zijn in de strijd tegen die reactionaire leiding.
Citaat:
Je kan nu natuurlijk het aloude cliché tevoorschijn toveren in de trant van "wij-proberen-veranderingen-van-binnenuit-teweeg-te-brengen".
Een cliché omdat het klopt, en vooral ook omdat het werkt. Bekijk maar eens hoe de Kerk geëvolueerd is. Het Vaticaan was eerst ook niet te spreken over de bevrijdingstheologie, maar een aantal van de opvattingen van die school heeft ze op den duur toch overgenomen.

Een ander cliché dat ik hier zou aanhalen is het volgende: omdat ik weiger weg te lopen en de Kerk over te laten aan de reactionairen.

Edit: Ik kan het niet laten, nog een cliché: omdat ik katholiek ben.
Citaat:
Laat me je vooral niet tegenhouden, hé.
De paus himself kan me nog niet tegenhouden, dus maak je maar geen zorgen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 18 maart 2009 om 18:22.
Oud 18 maart 2009, 18:19   #20
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Het christendom is aan het doodbloeden sinds de jaren '60, omdat mensen er meer en meer achterkwamen dat al die artificiële structuren meer kwaad doen dan goed. Vandaar dat de Kerk nu aan de subsidie-IC zit om zichzelf levend te houden. Levensgevaarlijk, want religies die het wel goed doen gebruiken deze subsidies als groeihormonen om hun invloed te vergroten.
De Kerk kreeg toch al subsidies toen ze nog quasi-staatsgodsdienst was?

Laatst gewijzigd door Geert C : 18 maart 2009 om 18:20.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be