![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() De Vlaamse Leeuwenvlag op de begrafenis van Pim Fortuyn.
De Standaard van 11 mei 2002. Op de voorpagina een artikel over de begrafenis van inmiddels in Nederland heilig verklaarde populist Pim Fortuyn. Ik drink slurpend van mijn koffie en tegelijk met het wakker worden lees ik een bepaalde passage. En ik word wakker... Blijkt dat een Vlaming, om sympathie te betuigen, met de leeuwenvlag zwaaide. Waarop mensen hysterisch begonnen te roepen dat "Pimmetje" niets te maken had met het Vlaams Blok. De man werd vriendelijk weggeleid door de politie. Het artikel leutert voort over de emotieloze mis en het gezang van de menigte achteraf. Maar de toon is gezet en op mijn hart is getrapt. De leeuwenvlag wordt nu al zelfs in Nederland geassocieerd met het Blok. In Vlaanderen kijkt men argwanend naar vlaggendragers en kreten als "fascisten" weerklinken, vooral uit monden van mensen die niet lijken te begrijpen dat de leeuw HUN symbool is. Het symbool van Vlaanderen, van de Vlaming, en NIET van het Blok! Straks verklaren ze nog dat de Vlaamse Leeuw een Blokhymne is. Waar is onze trots? Waar is ons chauvinisme? Hoe kunnen we het echte symbool van Vlaanderen uitroepen tot het symbool van een ondemocratische partij? Zij misbruiken dat symbool, doen het uitschijnen alsof vlaamsgezindheid automatisch overeenkomt met hun standpunten. Wel dat is NIET zo. Ik zeg dat het genoeg is. Hier en nu. Ik eis onze leeuwenvlag terug op, ik eis de Vlaamse Leeuw en de Blauwvoet terug op. Dat het Blok maar haar eigen symbolen maakt! En wie ben ik om dat te zeggen? Wie ben ik om de Leeuw terug te eisen? Ik ben een Vlaming en een liberaal! En de Leeuw is mijn symbool, mijn vlag, mijn hymne.. En de uwe. Neem ze terug, en wees weer trots om Vlaming te zijn! Chris Demeyere |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Verhofstadt is ook een liberaal en door zijn anti-vlaamse houding (of is het Lambermontakkoord soms iets om als Vlaming trots op te zijn?)schaam ik mij een Vlaming te zijn.
Het Vlaams Blok recupereert idd. de Vlaamse symbolen maar ook daarzonder wordt er in dit land vrij goed voor gezorgd dat zowat alle Vlamingen als asociale separatisten door het Belgische leven moeten gaan. Stevaert lust ons volkslied niet en de koninklijke familie zelfs niet onze taal. Wat wil je dan? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Schepen
|
![]() De vlaamse leeuw dekt de vlag van de gehele Vlaamse beweging. Het vlaams blok hoort daar zeker bij. En nee de fascisten horen er daar niet bij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
En ik zal dus niet met die vlag zwaaien, niet de Vlaamse leeuw zingen en niet op NVA stemmen, maar misschien wel op het Blok.
![]() |
![]() |
#5 |
Gouverneur
|
![]() inderdaad, de leeuwevlag hoort elke vlaming toe, en dat dit meermaals met het vlaams blok geassocieerd wordt, hoe zou dat komen ?
de regeringspartijen zijn anti-vlaams, de nva... daar moeten we nog vanz zien wat ervan zal komen, en dan zijn we er zeker.....
![]() |
#6 |
Vreemdeling
|
![]() Het is schandalig dat ze de Vlaamse Leeuwenvlag rascistisch vinden, het is verdomme ons landssymbool. Als ik iemand ooit een Vlaamse Vlag zie verbranden, die gaat er nie goed van zijn.
Dat zweer ik op mijn Vlaamse zieltje |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister-President
|
![]() Het was idd pijnlijk te zien dat men de Vlaamse Leeuw als extreem-rechts bestempeld.
Daarom een oproep aan alle Vlaamse partijen, behalve die met Vlaanderen niets te maken willen hebben (PNPB?), om niet bang te zijn dit Vlaamse symbool terug te eisen, en het trots te gebruiken wanneer nodig. De regeringspartijen zijn wel Vlaams, en dat hun Vlaamsgezindheid niet overeen komt met bepaalde mensen hun idee daarover, is dan spijtig; het wil echter niet zeggen dat mensen die opkomen voor een tolerant en open Vlaanderen, ev in een Belgische of Europese context, niet trots mogen zijn op het Vlamingschap.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() In Netwerk op Ned. 1 was op 11 juli een reportage over de 11 juli viering. Ik vind dat ze 't te veel over dat liedje en het eten hadden. Ze hebben toen ook straattheater gedaan en andere dingen die helemaal niet zo waren, zoals de musea die open bleven. Die reportage gaf een verkeerd beeld, vond ik. Maar ze hebben wel uitgelegd waarom ze met zo'n lied afkwamen en zo: Het moest zo gevierd worden, om niet geäsocieerd te worden met het Vlaams blok. Vandaar. Indien ieder geval was de Leeuwenvlag voor die journalist geen taboe. Het is trouwens zo dat als Patrick Dewael een persconferentie geeft, er zo een vlag achter hem staat. En aan het gebouw van de Vlaamse regering hangt er ook een. En die leeuw op de vloer in het Vlaams parlement hebben jullie vast al gezien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Vreemdeling
|
![]() De leeuw is het symbool van alles wat 'Vlaams' is, en dus ook van het blok. Maar om via de leeuw de associatie met het blok te maken, kvraag me af waarom en hoe ze er bij komen (omgekeerd zou ik het wel begrijpen)...trouwens, het blok is +/- Antwerps enneuh, als ik mij niet vergis is dat nog altijd de énige 'vlaamse' stad ZONDER leeuw in haar schild.
![]()
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die vlag in Nederland, was dat de zwart-gele separatistische vlag; of de zwart-geel-rode vlag van de Vlaamse Gemeenschap?
In het eerste geval hebben ze gelijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() het is ook de vlag van de Vlaamse Beweging, en hoewel deze gedeeltelijk in racistisch vaarwater is terechtgekomen, de kern van hun boodschap, geldt nog steeds. zei een vooraanstaand schrijver niet ooit: "men moet vlaming zijn, om europeeër te worden"? ik ben vlaming, en belg, en europeaan. en ik ben op elk "burgerschap" even trots.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Gouverneur
|
![]() De zwart-gele Vlaamse Leeuw dekt de lading van de Vlaamse Beweging. De zwart-geel-rode Leeuwenvlag (die achter Dewael wappert) is die van het Vlaamse Gewest.
Dat de zwart-gele vlag in rascistisch vaarwater is gekomen, tja, ik weet het niet zo. Men denkt dat wel. Maar eigenlijk heeft de Vlaamse Beweging er niet om gevraagt dat sommigen die vlag als symbool gingen opeisen... Ik heb een niet-officiële Leeuwenvlag. Voor mij de enige echte!!! Ik ben Vlaming en daar ben ik heel fier op. Ik laat me niet kisten door Verhofstadt en Co!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
( Te modern en niet mooi met die witte lijnen ) Persoonlijk zie ik de oudere liever ( Zw / Geel en met veel krullen ) Die rode tong en klauwen is een detail waar ik niet om geef. Ik kan er toch ook niet aan doen dat ik die van het Vl Blok liever zie. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Gouverneur
|
![]() En persoonlijk ben ik blij dat ik merk dat Vlaamse Leeuwen in trek zijn bij de jeugd, geen rage, zuiver uit affectie met Vlaanderen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Meedoen met de bevlaggingsacties van Ivan Mertens zou ik zeggen, want voor de affectie komt het bewustmakingsproces...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Gouverneur
|
![]() Ik studeer in Kortrijk. Daar heb ik in nog geen maand tijd al 15 VVB-Vlaamse Leeuwen verkocht aan studenten.
Dit is toch de bevlaggingsactie die u bedoelt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister-President
|
![]() Vlaanderen is een mooie plek op aarde, zelfs met al die geel-zwarte vlaggen
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Gouverneur
|
![]() Zo mag ik het horen, groentje!!!
(Onze vlag is inderdaad stukken mooier dan die tricolore) |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Minister-President
|
![]() die 'tricolore' is anders ook best mooi, hoor, maar is minder interessant. maar als symbool kan ik ze ook wel appreciëren, hoor. in elk geval meer dan de 'stars bangled banner' van over het water. waar dan weer wel blauw in voorkomt...
|
![]() |
![]() |