![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Aan de vub wordt in de programmabrochure aan nieuwe studenten hetvolgende geschreven:
Het denken mag zich nooit onderwerpen, noch aan een dogma, noch aan een harstocht, noch aan een belang, noch aan een vooroordeel, noch aan om het even wat, maar uitsluitend aan de feiten zelf, want zich onderwerpen betekent het einde van alle denken, H. Poincare 'Islam' betekent echter: 'zich onderwerpen' Is de Islam te verenigen met het westerse denken, en hoe dan precies? Volgens mij is het onverenigbaar. Hopelijk heb ik ongelijk.
Je mag Moslim zijn, als ik tegen de Islam mag zijn. Dan denken wij beiden multi-cultureel en kunnen we zo naast elkaar leven en er met elkaar over discussieren tussen pot en pint. (als u tenminste een pintje mag drinken van uw geloof). |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Partijlid
|
![]() Als je doordenkt kan je je ook afvragen of het katholicisme hiermee te verenigen is.
Het bestaan van het hiernamaals is nog nooit met feiten aangetoond, om maar iets te zeggen. Ik geloof zelfs dat nog niet onomstotelijk bewezen is dat god bestaat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Was jij geen islamofobofoob? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Burger
|
![]() De meeste moslims die ik ken (zijn er niet zoveel) vinden de scheiding van kerk en staat niet vanzelfsprekend. Indien dat de islam is, is het al meteen uitgesloten dat de islam samengaat met de westerse samenleving.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Zeer verhelderde conversatie.
Ze sterkt mij in mijn humanistische overtuiging : hou de godsdiensten binnenskamers, tolereer hun bestaan maar verbiedt hen op straat en in de politiek. Dat geldt voor ALLE sekten van de Mormonen over de Moslims tot de Roomse kerk. Geloof wat je wil, maar wees humanist ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Indien we daarentegen elke ideologie (elke ideologie is in weze totalitair want ze bevat een filosofie die bepaalt wat juist of fout is, die beweert het grote gelijk te hebben en waaraan niet getwijfeld mag worden) gaan achternahollen dan betekent dit inderdaad het einde van alle denken. Die ideologie gaat dan een heel mensenleven bepalen: mensen volgen dan regeltjes conform de ideologie zonder dat ze zich (mogen) afvragen waarom ze die volgen of er wordt een drogreden gegeven.
![]() |
![]() |
#8 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() [size=2]In Brussel op ’t unief
Refrein In Brussel op ’t unief, prof, student of assistent We zijn hier echt wel het beste gewend In Leuven of in Gent Ja als ge er niks van kent Dan zoudt ge kunnen denken die twee zijn even goed Maar in Brussel leert ge pas hoe dat het moet Wij zijn studenten aan de VUB, de VUB Vrijzinnigheid, de spreuk van Poincaré Dit hoog gedachtengoed Het zit nu in ons bloed Voor ons geen religie en ook geen politiek ![]() Vooroordelen of dogma’s zeggen ons niks Ons leven vliegt voorbij in Brussel, op dit unief Wij kunnen niet weg, het bier is ons te lief, een cantus of TD en clashen op ST-Vé en bovenal de dopen dat is pas een gezwijn: we smijten tot we buiten adem zijn En Kinneke Baba viert haar zilveren jubilee Al vijfentwintig jaar zwijnen wij mee In hele klare taal Wij zijn regionaal De sfeer bij ons is ongelofelijk beregoed En godverdomme ’t is zo dat het moet Vandaag zijn wij hier te samen, al bijeen, op ’t zangfeest, Om ons te amuseren als een beest Maar nog een laatste woord Over onze vrijzinnigheid Het vrijdenken is prioriteit, het mag er zijn, ’t heeft niks te zien met anti-kaloot zijn! [/size] Zie jij dan de visie van de VUB als de Westerse?
![]() |
#9 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Via mijn werk kom ik nu meer in contact met moslims. We gaan collegiaal en vriendschappelijk met elkaar om, totdat discussies over godsdienst en vrijdenken komen binnenwaaien. Het wordt een welles-nietesspel.
Er worden Koranteksten afgedramd, ondersteund met agressieve gebaren als argumentatie. Vooral wanneer ik de relativiteit van waarden en normen wens te bespreken. Wat eigen is aan een interculturele dialoog. De mensen die moslim zijn kunnen hun geloof onmogelijk integreren binnen dit groter pluralistisch of multi-cultureel kader, merk ik. Ze beschouwen de Koran als enige waarheid. Wie hun waarden en normenstelsel relativeert, beledigt hun godsdienst. In confrontatie met elke andere cultuur moet er echter zowieso een openheid voor cultuurrelativisme aanwezig zijn, wil integratie mogelijk zijn. Volgens mij is de cohesie onder moslimbroeders vergelijkbaar met de cohesie onder nationalisten. In beide gevallen steunt de cohesie op een mythe en heeft ze uitsluitingsmechanismen in zich. .
Je mag Moslim zijn, als ik tegen de Islam mag zijn. Dan denken wij beiden multi-cultureel en kunnen we zo naast elkaar leven en er met elkaar over discussieren tussen pot en pint. (als u tenminste een pintje mag drinken van uw geloof). |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je de vergelijking trekt tussen de uitsluitingsmechanismen van moslimbroeders en 'nationalisten' dan moet je er wel rekening mee houden dat het 'uitsluitingsmechanisme' van die laatsten wel eens zou kunnen te maken hebben met wat je hierboven zelf stelt, namelijk dat moslims onmogelijk kunnen integreren binnen een groter multicultureel kader, ze de koran als enige waarheid beschouwen en integratie onmogelijk is zolang er geen openheid voor cultuurrelativisme aanwezig is. Je beseft toch dat je precies hetzelfde zegt als het Vlaams Blok? Ben jij soms een verdoken Blokker? Of heeft je persoonlijke ervaring met moslims je wijzer gemaakt?
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zo'n sjaaltje heeft bij jou het effect van een rode lap op een stier, me dunkt. Het is natuurlijk wel zo dat een godsdienst zijn gelovigen niet m�*g verplichten om zich zus of zo te kleden op straat. Maar moet je het daarom verbieden ? Wacht de evolutie maar af. Ooit komt in de fundamentelere moslimlanden een soort Ataturk zoals in Turkije. Laat hen hun eigen ontwikkeling en evolutie beleven. En maak liever werk van de onze : het is hier ook niet allemaal zeer 'orthodox' ! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Wat die laatste paragraaf van jou betreft ben ik het 100% met je eens. Wat onze landen betreft, daar vind ik niet dat we moeten "afwachten". We hebben al dertig jaar te lang gewacht. En nu is het voor vele dingen al veel te laat. Veel van wat nu heel schuchter als remedie voor de samenlevingsproblemen wordt aangereikt had dertig jaar geleden al kordaat moeten doorgevoerd worden. Volgens mij gaan we hier de komende jaren nog veel vuurwerk te zien krijgen (oplossingen zoals voorgesteld door Vlaams Blok zijn immers taboe en mogen niet besproken worden). Het resultaat van de beleidsbeslissingen van onze oneindig wijze bewindslieden van indertijd. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat met Thomas gebeurde kan ook met anderen gebeuren. Hopelijk volgen er nog velen en hopelijk gebeurt dat vroeger dan later. Dan kunnen we eindelijk in een open dialoog de samenlevingsproblemen ten gronde aanpakken in plaats van met slogans. Als de tijd ons daartoe nog een kans wil geven tenminste. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
"Godsdienst beleven op straat of in de politiek" staat voor akties en initiatieven in groep in openbaarheid. Niet voor de prullen waar jij en jouw onverdraagzame vriendjes zich aan optrekken. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat het dragen van de hoofddoek betreft citeer ik nogmaals Annissa Temsamani : Anissa Temsamani: Ik ben zelf niet echt islamitisch opgevoed, maar een van mijn dochters is heel gelovig, ze voelt zich aangetrokken tot de islam. Dat is haar eigen keuze, ik wil daar zeker niet tegenin gaan. Voor veel jongeren is de hoofddoek een politiek symbool en een vorm van protest tegen de westerse beeldvorming van de Arabische wereld na de Iraanse revolutie en de Eerste Golfoorlog. Anderzijds is er ook sprake van een sociale druk. Anissa Temsamani zegt zelf dat het hoofddoek vaak als politiek symbool (lees: provocatie) wordt gedragen door moslims. En zij zal toch wel weten waarover ze spreekt zeker? In Turkije, dat u net zelf aanhaalt ter staving van uw pleidooi, is het dragen van de hoofddoek in openbare gebouwen verboden. Door de Turken zelf notabene. Dan moet daar toch iets serieus mee aan de hand zijn, niet? |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Gouverneur
|
![]() Turkije heeft zijn Ataturk gehad. Inderdaad.
Maar Turkije is ook een land dat in feite geregeerd wordt door het leger. Moest het leger zijn macht laten vallen dan zou dat verbod zeker worden opgeheven. Niet vergeten dat er een erg fundamentalistische eerste minister is verkozen in Turkije. Tegen de zin van de generaals die de erfenis van Ataturk met hand en tand willen vrijwagen. Turkije is dan ook niet echt een democratisch land. Men zou kunnen zeggen een militaire democratische dictatuur.
Iets niet weten is geen schande. Uw eigen beperkingen en grenzen kennen is belangrijk. Zelfkennis is het begin van de wijsheid. Ik ben graag de gek die meer vragen kan stellen dan 1000, zelfverklaarde, wijzen kunnen beantwoorden Vlaanderen onafhankelijk |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Onze lage landen waren ook niet van de ene dag op de andere een volwaardige democratie. Onze vrouwelijke evenknieën hebben zelfs moeten wachten tot na de 2° WO vòòr ze stemrecht kregen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Gouverneur
|
![]() Maar de evolutie gaat in Turkije eerder in de richting van meer hoofddoek. Totdat het leger zich zal moeien veronderstel ik.
Iets niet weten is geen schande. Uw eigen beperkingen en grenzen kennen is belangrijk. Zelfkennis is het begin van de wijsheid. Ik ben graag de gek die meer vragen kan stellen dan 1000, zelfverklaarde, wijzen kunnen beantwoorden Vlaanderen onafhankelijk |
![]() |
![]() |