Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 februari 2006, 09:48   #1
guerin
Minister

Standaard kansarme doe het zelvers gezocht

Hey,
we willen dus starten met een technisch afdeling met VWS om de eerste noden te vervullen bij andersrijken.Het uitgangspunt is alternatieven aan te bieden voor de te duur en vervuilend energie leveranciers.
Zo hebben we nu een voorbeeld op de site hoe een mazout kachel om te zetten voor gebruik met plantaardig olïe,om die mensen te helpen om de omschakkeling effectief te doen denken we eraan om ateliers te starten waar we dan ook tonen "how to"maar als het niet anders kan zelf de werken uit te voeren.
Het is ook zo dat we inventiviteit op prijs stellen want heel wat zullen we moeten uitvinden.
Oud 19 februari 2006, 10:04   #2
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Het probleem is dat de meeste kansarme nu al alles zelf moeten doen, dus wat zoeken jullie nu(doe het zelvers kansarme) Beter waren het dat je de kansarme moest opsporen om ze juist een beetje steun te verlenen
Oud 19 februari 2006, 10:20   #3
guerin
Minister

Standaard

duveltje,je vergeet dat we zelf kansarmen zijn!In solidariteit moet je niks alleen doen...
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 10:28   #4
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
duveltje,je vergeet dat we zelf kansarmen zijn!In solidariteit moet je niks alleen doen...
Dan vergeet je wel duizenden die ofwel niet mondig genoeg zijn om hulp te vragen, of de juiste wegen niet kennen om hulp te vragen, toch moet ik eerlijk zeggen dat ik een enorme bewondering heb voor de vierde wereld die tenminste proberen. Bravo hoor vierde wereld
Oud 19 februari 2006, 10:40   #5

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Dan vergeet je wel duizenden die ofwel niet mondig genoeg zijn om hulp te vragen, of de juiste wegen niet kennen om hulp te vragen, toch moet ik eerlijk zeggen dat ik een enorme bewondering heb voor de vierde wereld die tenminste proberen. Bravo hoor vierde wereld
De mensen bereiken is inderdaad niet altijd even simpel. Internet is een middel maar uiteindelijk ook nogal beperkt voor deze publieksgroep vermits het niet evident is dat iedereen een computer en/of een internet aansluiting heeft. Daar is vws al een tijdje mee bezig maar ook daar zijn er enorme beperkingen door te grote afstanden, te weinig vervoercapaciteit en gebrek aan stockeerplaatsen.

Wat de mondigheid betreft heb je wel een punt hoor Duveltje. Vandaar beter samen te werken. Er zitten bij vws voldoende mondige mensen met een hart die weten waarover ze praten en die niet enkel opkomen voor eigenbelang maar in het belang van het algemeen.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 11:12   #6
cookie@vws
Minister-President

cookie@vws's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hey,
we willen dus starten met een technisch afdeling met VWS om de eerste noden te vervullen bij andersrijken.Het uitgangspunt is alternatieven aan te bieden voor de te duur en vervuilend energie leveranciers.
Zo hebben we nu een voorbeeld op de site hoe een mazout kachel om te zetten voor gebruik met plantaardig olïe,om die mensen te helpen om de omschakkeling effectief te doen denken we eraan om ateliers te starten waar we dan ook tonen "how to"maar als het niet anders kan zelf de werken uit te voeren.
Het is ook zo dat we inventiviteit op prijs stellen want heel wat zullen we moeten uitvinden.
En ik ben ondertussen mijn frietketel aan het ombouwen om te lopen op diesel...
Oud 19 februari 2006, 11:13   #7
cookie@vws
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
De mensen bereiken is inderdaad niet altijd even simpel. Internet is een middel maar uiteindelijk ook nogal beperkt voor deze publieksgroep vermits het niet evident is dat iedereen een computer en/of een internet aansluiting heeft. Daar is vws al een tijdje mee bezig maar ook daar zijn er enorme beperkingen door te grote afstanden, te weinig vervoercapaciteit en gebrek aan stockeerplaatsen.

Wat de mondigheid betreft heb je wel een punt hoor Duveltje. Vandaar beter samen te werken. Er zitten bij vws voldoende mondige mensen met een hart die weten waarover ze praten en die niet enkel opkomen voor eigenbelang maar in het belang van het algemeen.
Eigenlijk is het dus de functie van de overheid om de mensen in te lichten.
Oud 19 februari 2006, 12:41   #8
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Eigenlijk is het dus de functie van de overheid om de mensen in te lichten.
Eigelijk is het de fuctie van de staat om ieder burger zijn rechten te laten gelden, automatisch zonder dat deze laatste van het ene kastje naar de ander muur gestuurd wordt.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 12:46   #9
cookie@vws
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha Bekijk bericht
Eigelijk is het de fuctie van de staat om ieder burger zijn rechten te laten gelden, automatisch zonder dat deze laatste van het ene kastje naar de ander muur gestuurd wordt.
Helaas voldoet de overheid niet in die functie, hoewel zij beter (via ocmw) op de hoogte zijn van de noden van de bevolking.
Oud 19 februari 2006, 12:54   #10
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hey,
Ik loop al een tijdje met het idee in mijn hoofd om een milieuvriendelijk allesbrander in elkaar te prutsen waarmee stoom generereerd wordt voor de huis electrische centrale. De restwarmte wordt vervolgens gebruikt om het huis te verwarmen, sanitair warmwater enz...
Eventuele overschotten aan elentriek kunnen verkocht worden aan de buren of de elentriekmaatschappij.

[SIZE=1]Ik zal eens rap patent neme sé voor een ander ermee op de markt komt [/SIZE]
Oud 19 februari 2006, 13:09   #11
cookie@vws
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik loop al een tijdje met het idee in mijn hoofd om een milieuvriendelijk allesbrander in elkaar te prutsen waarmee stoom generereerd wordt voor de huis electrische centrale. De restwarmte wordt vervolgens gebruikt om het huis te verwarmen, sanitair warmwater enz...
Eventuele overschotten aan elentriek kunnen verkocht worden aan de buren of de elentriekmaatschappij.

[SIZE=1]Ik zal eens rap patent neme sé voor een ander ermee op de markt komt [/SIZE]
Vrije markteconomie pur sang dus. Helaas stel ik mij wel de vraag wat te doen met ecologische overwegingen... Je spreekt van een allesbrander, waarvan ik veronderstel dat je er dan ook alles in verbrand... Denk dat je helaas een soor filtersysteem dan ook zal moeten aanbrengen (toch alleszins het overwegen waard)
Oud 19 februari 2006, 13:39   #12
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Vrije markteconomie pur sang dus. Helaas stel ik mij wel de vraag wat te doen met ecologische overwegingen... Je spreekt van een allesbrander, waarvan ik veronderstel dat je er dan ook alles in verbrand... Denk dat je helaas een soor filtersysteem dan ook zal moeten aanbrengen (toch alleszins het overwegen waard)
Tja, dat filtersysteem is nog een moeilijk punt
Hangt ervan af wat je precies wil verbranden natuurlijk. De roetuitstoot is alleszins geen probleem, verbranding geschied met blauwe vlam, maar er kunnen wel toxische stoffen gevormd worden. Ik maak me bv sterk dat in het geval van verbranding van autobanden dit geen reukhinder veroorzaakt.Anderzijds is verbranding gewoon een versnelde natuurlijke afbraak. Als men natuurlijke producten verbrand zou dat volgens mijn bescheiden mening geen probleem mogen vormen.
Oud 19 februari 2006, 13:47   #13
cookie@vws
Minister-President

Standaard

Citaat:
Tja, dat filtersysteem is nog een moeilijk punt
Hangt ervan af wat je precies wil verbranden natuurlijk. De roetuitstoot is alleszins geen probleem, verbranding geschied met blauwe vlam, maar er kunnen wel toxische stoffen gevormd worden. Ik maak me bv sterk dat in het geval van verbranding van autobanden dit geen reukhinder veroorzaakt.Anderzijds is verbranding gewoon een versnelde natuurlijke afbraak. Als men natuurlijke producten verbrand zou dat volgens mijn bescheiden mening geen probleem mogen vormen.
Klopt wel, denk dat vooral het verbranden van hout nog iets kan opleveren (vaak nog gratis te verkrijgen op de koop toe) qua energiewaarde. Slim systeem eigenlijk wel dat alles-in-één principe. Ga me in elk geval aansluiten op het net van @lphabel
Oud 19 februari 2006, 14:05   #14
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

U bent toch niet met een hometrainer bezig?

Laatst gewijzigd door Chipie : 19 februari 2006 om 14:05.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 15:16   #15
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

autonomisatie is wel leuk

ooit woonde ik twee jaar in bij bratje. Ze hadden diens electriek afgesloten maar hij werkte af en toe bij bij een klein bouwbedrijf. Daar hadden ze een vrachtwagen. We plaatsten drie van die batterijen daarvan in serie ( of was het nu parallel ? ) en zetten 12 v op het net. als lusters gebruikten we koplampen van autos. voor muziek een ouwe autoradio

op zeker moment zaten we daar rustig een joint te paffen en plots was er overal paniek in de straat merkbaar. We gingen buiten kijken en zagen dat heel de straat in rep en roer stond. De electriek was in heel de straat uitgevallen en wij hadden het niet eens gemerkt hoewel we nooit electriek betaalden. En gelachen dat we toen hebben

dat is de andere rijkdom van de armen

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 19 februari 2006 om 15:18.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 16:10   #16
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht

ooit woonde ik twee jaar in bij bratje. Ze hadden diens electriek afgesloten maar hij werkte af en toe bij bij een klein bouwbedrijf. Daar hadden ze een vrachtwagen. We plaatsten drie van die batterijen daarvan in serie ( of was het nu parallel ? ) en zetten 12 v op het net. als lusters gebruikten we koplampen van autos. voor muziek een ouwe autoradio

op zeker moment zaten we daar rustig een joint te paffen en plots was er overal paniek in de straat merkbaar. We gingen buiten kijken en zagen dat heel de straat in rep en roer stond. De electriek was in heel de straat uitgevallen en wij hadden het niet eens gemerkt hoewel we nooit electriek betaalden. En gelachen dat we toen hebben

Goed dat je daar ervaring mee heb,Kobatje!Het huis elektriek is dan ook één van de komende zakken voor de technische staf van het VWS!
maar ipv elektriek via batterijen gaan we met wind energie huizen voorzien van een 12volts netwerk.
Oud 19 februari 2006, 23:37   #17
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Die windvangers en alle andere systemen om energie zelf aan te maken is verloren moeite. Honderden zijn daar al intensief met bezig geweest met vaak ingenieuze maar jammer genoeg niet renderende oplossingen op te verzinnen.
Toch kan knutselen wel renderend zijn maar dan alleen in de vorm van iets te doen om anderen mee uit de nood te helpen, al was het maar gaan schilderen aan 12,5€/uur in het zwart!
nu ja 40 x 12,5€ is natuurlijk ook 500€/week en dan nog uw percentje op de materialen niet gerekend. En een overuurtje is ook te overwegen. Het kan ook iets anders zijn da schilderen natuurlijk.
Ik zou eerder mijn aandacht naar zulke zaken laten uitgaan dan al de rest.

Laatst gewijzigd door Mambo : 19 februari 2006 om 23:37.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2006, 00:23   #18
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht

Automatisch gaan werken is schijnbaar niet zo leuk...
Maar ja, dat is voor slaafjes... Niet voor koningen...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2006, 09:45   #19
Don Quichote
Banneling

Standaard

Jaja,
Zomaar eventjes wat in elkaar knutselen om warmte in elektriciteit om te zetten.
Of een windmolen timmeren?
Misschien dan nog piloot worden?

Prietpraat van kinderen die in een zandbak aan het spelen zijn.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2006, 12:34   #20
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik heb een kleine, maar redelijk complete werkplaats. Maar toch slaag ik er niet in een interessante , goedkope manier te maken, om al was het maar 12V te maken voor een paar halogeenlampen te laten branden.

Effe kijken. 12V gelijkstroom maken met "goedkoop" materiaal. Nodig 1 alternator van een wagen- van de sloop- kostprijs, tussen de €20 en €100 naar gelang merk en leeftijd. Die sloopbeheerders weten ook wat iets waard is.
Een set wieken- grote modelbouwpropeller of soortgelijks. Die dan de juiste spoed en afmetingen heeft om binnen bepaalde windsnelheden iets te doen.
Hoe groter de propeller des te lager kan de windsnelheid zijn voor er stroom gemaakt word.
En als dit goed gedaan is, dan kan je voor pak 'm beet €400 in totaal een 12V 30A opwekken. Oftewel 360W. Goed voor een paar halogeenlampen, en een set accu's te laden.

En dan komt de aap uit de mouw. Je mag geen windmolens neerzetten in een woonzone. Noch er kortbij. Bepaalde afstanden moeten behouden worden.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be