![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Waar ga jij wonen na de Vlaamse onafhankelijkheid? | |||
Ik blijf in Vlaanderen wonen natuurlijk |
![]() ![]() ![]() |
55 | 79,71% |
Ik verhuis naar Wallonië, ik gun het ze ni, neh!!! |
![]() ![]() ![]() |
8 | 11,59% |
Ik ga naar Frankrijk |
![]() ![]() ![]() |
2 | 2,90% |
Ik ga naar Nederland |
![]() ![]() ![]() |
4 | 5,80% |
Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zomaar om te weten...
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() Als een onafhankelijk Vlaanderen een algemene volksverhuizing zou veroorzaken belooft het een gouden tijd voor verhuizers te worden.
Ik geloof dat niet.. tenzij "men" zou menen bv. de sociale zekerheid radikaal te wijzigen en/of andere belastingssystemen. Stel dat Wallonië zich bij Frankrijk zou voegen : dan zou de franse vermogensbelasting ook aan de rijke Walen geheven worden, evenals aan de rijke Fransen die nu in Wallonië wonen. Deze mensen zullen dan de aanwezigheid van niet Nederlandstalige inwoners van Vlaanderen doen toenemen. Dit is slechts één element in het komplete beeld nl. dat er intussen geen enkel land "onafhankelijk" is in een systeem van vrije markt, vrij verkeer van personen en goederen.. In een toestand van groeiende welvaart en groeiende eenmaking van Europa kunnen onze ouderlingen allicht beter in het zachte klimaat van de Middelandse zee gaan wonen (als ik voldoende financiële draagkracht had zou ik niet twijfelen en een fraaie kapiteinswoning in Peljesac gaan bewonen). |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik verhuis naar Vlaanderen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Parlementslid
|
![]() Er is nog een andere mogelijkheid: verhuizen naar België.
De onafhankelijkheid van Vlaanderen is een éénzijdig proces: referendum wordt aangekondigd (enkel in Vlaanderen), federale regering probeert stokken in de wielen te steken, federale regering valt, koning wil met anti-separtistische toespraak op tv, VRT zendt toespraak niet uit, referendum gaat door, "ja" haalt het, Vlaams parlement roept onafhankelijkheid uit, Vlaamse regering neemt bezit van federale instellingen op haar grondgebied... Wat dan? Wat overblijft van België heet nog steeds België. Het is nog steeds een alnd met een Coburg als koning, een driekleur als vlag, 21 juli als feestdag. Dat blijft zo, tot dat land zelf een nieuwe naam kiest, of tot BSL zich na een referendum onafhankelijk verklaart... Ik denk dat ze daar niets zullen ondernemen, en gewoon Belgen in België zullen blijven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als er al een romp-België zou overblijven, dan is dat Brussel. Maar dat is niet levensvatbaar zonder Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. Laatst gewijzigd door labyrinth : 1 maart 2006 om 23:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vlaanderen is weldegelijk levensvatbaar zonder Brussel. Met de inplanting van de hoofdzetel van de NAVO in Brussel valt of staat Vlaanderen heus niet. Al evenmin met het al dan niet verder bestaan van het EP in Brussel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Resultaat? Men raakt het niet eens, en alles blijft bij het oude: een mini-België. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vlaanderen heeft een gezonde begroting ondanks dat ze die beide gewesten constant financiéel moet bijspringen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
maar wat doen we bij splitsing met de talrijke kunstschatten in de talrijke Brusselse musea ? U weet toch dat de meeste scheidingen niet rimpelloos verlopen. Gaan we eindeloos onze kostbare tijd verliezen in het schatten van de inboedel ?
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vlaanderen is levensvatbaar zonder Brussel, maar het zou flink gehandicapt zijn. Een Brusselloos Vlaanderen, kan dus geen optie zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Over musea kan gerust een akkoord gevonden worden. Daarvoor is er de diplomatie. En trouwens, wat heeft dit met uw initieel punt te maken, dat Vlaanderen niet levensvatbaar zonder Brussel? Gewoon niets. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik beschouw het niet als een handicapt, wel als een verlies van een belangrijk symbool. Daarom moeten we als Vlamingen blijven werken aan dit punt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Ik vrees dat een Belgiëloos Vlaanderen geen optie kan zijn voor de Brusselaars. Uw toekomstig thuisland start dus al met een levensgroot probleem.......
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het gaat meer dan over een symbool. Qua economie en qua wegeninfrastructuur is Brussel het belangrijkste knooppunt van Vlaanderen. Als we daarvoor afhankelijk zijn van een onafhankelijk Brussel (met mensen als Moureaux als politci...), dan is Vlaanderen flink gehandicapt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Neen, het is het feit dat Vlaanderen en Brussel sociaal-economisch aan elkaar verankerd zijn, dat eerder een belletje doet rinkelen. Citaat:
Daarom dat Vlaanderen meer, en veel meer aandacht moet hebben voor Brussel. Hoe groot mijn aversie ook is tegen Bert Anciaux, het is toch één van de weinige politici die Brussel niet negeert. Eén van de manieren om de band tussen Vlaanderen en Brussel terug te versterken, is door meer nadruk te leggen op de gemeenschappen, in plaats van op de gewesten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De Vlamingen zijn zich zo stilletjesaan een internationale reputatie van onverdraagzamen aan het opbouwen en dat is slecht voor de commercie, dus slecht voor Vlaanderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zijn de Palestijnen onverdraagzaam, als ze een Palestijnse staat willen uitbouwen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ondanks dat het ''onverdraagzaam'' zijn van de Vlamingen slecht is voor de commerce daalt het aantal faillissementen in Vlaanderen, terwijl het in Wallonié en Brussel het hoogste scoort dat ooit is gemeten in een februarimaand. Laatst gewijzigd door daiwa : 2 maart 2006 om 00:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik mis de stem van Mitgard nog. die zei dat hij elders ging wonen dan. we hebben wat tegenstemmers nodig...
|
![]() |
![]() |