![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementslid
|
![]() Bij ons is er kiesplicht vanaf 18 jaar. Uit nieuwsgierigheid heb ik eens gekeken hoe dat zit in de rest van de wereld. Ik spreek wel van de wettelijke regeling, hoe dat in de praktijk soms “aangepast” wordt laat ik in het midden. In tegenstelling tot de paus ben ik niet onfeilbaar. Indien ik ergens een fout beging vraag ik u vergiffenis en de absolutie van mijn zonden.
Eerste vaststelling. In een overdonderende meerderheid van landen is er stemrecht vanaf 18 jaar. Indien een land niet voorkomt in de hieronder vermelde lijstjes, dan is die regel van toepassing. Toch enkele eigenaardigheden Italië: Voor de senaatsverkiezingen moet men 25 jaar zijn Guatemala: militairen mogen niet stemmen en moeten zelfs in hun kazernes blijven Eerste uitzondering zijn de landen met een stemplicht vanaf 18 jaar. Die landen zijn: Argentinië, Australië, België, Chili, Democratische Republiek Congo, Costa Rica, Egypte, Griekenland, Honduras, Libië, Luxemburg, Mexico, Panama, Thailand en Urugay. In Oostenrijk is er enkel stemplicht bij de presidentsverkiezingen. In Kroatië, Servië-Montenegro en Slovenië is er stemrecht vanaf 18 jaar. Loontrekkenden mogen ook stemmen vanaf 16 jaar. Landen waar stemgerechtigden jonger mogen zijn dan 18 jaar (en niet verplicht zijn te stemmen) 15 jaar: Iran 16 jaar: Cuba en Nicaragua 17 jaar: Noord Korea, Oost Timor, Seychellen en Soedan En waar men ouder moet zijn dan 18 jaar 20 jaar: Japan, Kameroen, Taiwan, Tunesië en Zuid Korea 21 jaar: Centraal Afrikaanse Republiek, Fiji,Gabon,Maleisië, Malediven, Monaco, Samoa, Solomon eilanden en Tonga In Singapore is er stemplicht en dit vanaf 21 jaar In Libanon moeten de mannen stemmen vanaf 21 jaar, de vrouwen mogen stemmen vanaf 21 jaar indien ze een elementaire opvoeding gekregen hebben. In Oman is er stemrecht vanaf 21 jaar, behalve voor militairen en veiligheidstroepen In Saoudi Arabië mogen enkel mannen boven de 21 jaar stemmen In Burkina Faso, Burundi en Togo staat er geen ouderdom op stemrecht, enkel dat men volwassen moet zijn. (Hoe dat in de praktijk gaat weet ik niet) In enkele landen hangt het af van het huwelijk Indonesië: niet verplicht, in principe vanaf 17 jaar, gehuwden ongeacht hun leeftijd Dominicaanse Republiek: verplicht, in principe vanaf 18 jaar, gehuwden ongeacht hun leeftijd (leger en politie mogen niet stemmen). Bolivië: verplicht, in principe vanaf 21 jaar, gehuwden vanaf 18 jaar Landen die vinden dat het wat ingewikkelder mag Peru: verplicht van 18 tot 70 jaar. (Militairen en politie mogen niet stemmen) Paraguay: Niet verplicht vanaf 18 jaar. Wel verplicht boven de 75 jaar ??? Ecuador: Verplicht vanaf 18 jaar tot 65 jaar en dit enkel voor degenen die kunnen lezen en schrijven. Alle anderen niet verplicht. Brazilië: Niet verplicht, tussen 16 en 18 jaar en ouder dan 70 jaar. Verplicht boven 18 jaar en onder 70 jaar (dienstplichtigen mogen niet stemmen.) Brunei en de Verenigde Arabische Emiraten vinden stemrecht iets waar watjes. Er wordt dan ook niet gestemd. ‘Pour la petite histoire’, landen met een wat speciale manier van stemmen. Bhoetan: Bij locale verkiezingen heeft elke familie één stem Koeweit: Enkel mannen. Die tenminste sedert 30 jaar genaturaliseerd zijn of 21 jaar zijn en afstammen van een iemand die sinds 1920 in Koeweit woont. (Gevolg, enkel een 10 % van de inwoners kunnen stemmen) En de kers op de taart is natuurlijk Vaticaanstad met meest bizarre manier van stemmen. Daar moet men kardinaal zijn en jonger dan 80 jaar. Waar ik mijn mosterd heb gehaald ? Bij de CIA natuurlijk, waar anders. |
![]() |
![]() |