![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
| Bekijk resultaten enquête: Wat kiest u> | |||
| Ik kies voor separatisme en dus annexatie en onvrijheid, Vlaanderen, Wallonië en Luxemburg als Generaliteitslanden |
|
7 | 41,18% |
| Ik kies voor een sterk Beneluxverband dat een vuist kan maken in de wereld |
|
10 | 58,82% |
| Aantal stemmers: 17. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Het valt me op dat Nederlanders ook wel wat zien zitten in een verband van de Lage Landen. Maar louter dan een sterk samenwerkingsverband, hoor ik meer stemmen om Vlaanderen onafhankelijk te maken en dan naar Dietsland te streven. Het gedacht alleen!
Ik ben hierover gaan nadenken. Waarom wil Nederland wel met de Vlamingen leven en niet met de Walen? Kunnen Nederlanders niet leven met een lichtjes verschillende cultuur? Toch wel, want ze leven al samen met de Friezen en dat gaat behoorlijk goed. De Nederlanders zijn wel een dominerende cultuur in het Koninkrijk der Nederlanden. Volgens mij willen de Nederlanders geen sterk verband tussen België, Nederland en Luxemburg omdat België met 10 miljoen tegenover 16 miljoen sterk staat. Vlaanderen met 16 miljoen tegenover 6 miljoen veel zwakker. Vlaanderen kan wel gedomineerd worden, België niet. Divide et impera... Vlaanderen kan misschien wel een meer efficiënte staat zijn dan België, maar het zal wel een zwakkere staat zijn. Nog zwakker is Wallonië, dat vrijwel onmiddellijk opgeslokt zal worden door Frankrijk. Vlaanderen zal dus komen te liggen tussen Frankrijk, Duitsland en Nederland. Geopolitiek hoef je geen genie te zijn om te weten dat Vlaanderen opgeslokt kan worden door Nederland. Bij annexatie van Wallonië staat dus ook de toekomst van Luxemburg op het spel, dat geopolitiek nog meer onder druk staat. Moeten we afkerig staan tegenover Nederland? Neen, maar we moeten realitstisch zijn, partnerschap kan enkel op basis van gelijkwaardigheid. Nuttiger is dus het streven naar een eenmaking van de Benelux dan naar het heilloze separatisme. Kort de mogelijkheden: A) Separatisme: Vlaanderen geannexeerd door Nederland, Wallonië door Frankrijk, Luxemburg door Frankrijk of Duitsland. B) Eenmaking: België vormt een gelijkwaardige partner met Nederland en Luxemburg. De delen krijgen sterke autonomie in een sterk federaal bestel, de zelfstandigheid blijft bewaard (=de delen blijven reële beslissingsmacht hebben). Wat kiezen we? Zet even de Walenhaterij, de Vlamingenhaterij, de Hollandershaterij etc opzij en durf nadenken. |
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Minister
|
Citaat:
Ik heb niets tegen Nederland, maar samengaan met Nederland kan niet (meer). Trouwens als we met Nederland samengaan krijgen we weer hetzelfde gezeur: Vlamingen worden gediscrimineerd tgo. Hollanders enz, enz, enz... |
|
|
|
|
|
|
#3 | ||
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#4 | ||
|
Gouverneur
|
Citaat:
Citaat:
Ik heb niks tegen de Fransen, heel aardig volk, hele aardige mensen, prachtige cultuur, prachtig land, ik spreek de taal zelfs vloeiend. Alleen is het jammer dat ze altijd een zekere Drang Nach Norden hebben gehad en als volk nogal arrogant overkomen, in die zin dat ze zich niet aanpassen en zichzelf nogal heel wat vinden als land. |
||
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#6 |
|
|
En wat een schitterende pollkeuzes weer, precies of de keuze verengd wordt tot deze twee mogelijkheden en geen ander.
De PvdA lanceerde een tijdje terug een voorstel om Nederland in te delen in 4 grote landsdelen met meer bevoegdheden. Als men dat geheel federaliseert, kan Vlaanderen een vijfde deel worden, en bovendien een sterke partner. |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Daarom wordt "samen besturen" zo verschrikkelijk moeilijk met Wallonië... |
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De Benelux zal nooit uitgroeien tot wat ze bedoeld was, om de eenvoudige reden dat de Waalse politici de uitbouw ervan altijd gedwarsboomd hebben en dat zullen blijven doen (het gevaar voor minorisering is bij hen heel groot). |
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#10 | |
|
|
Citaat:
Vlaanderen in zijn geheel bij een federaal (drie of vier regio's) NL. Geen gezever met provinciale correcties over NL/VL grenzen heen.
|
|
|
|
#11 | |
|
|
Citaat:
Als ze zich oprecht durven uiten. De Belgische repressie zit er nog dieper in dan bij de Vlamingen.
|
|
|
|
#12 |
|
|
Volgens het Belgische systeem zijn het Walen. Vraag is natuurlijk hoe realistisch dat Belgische systeem is. Wat een rethorische vraag...
|
|
|
#13 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
'Ik kies voor separatisme en dus voor annexatie en onvrijheid'. Kan mij eens iemand uitleggen waarom Vlaanderen wél een confederatie met een Franstalig derde wereldland zou mogen vormen maar NIET met een land waar het niet alleen via Frans geweld van werd gescheiden maar waar Vlaanderen, ondanks alle Belgische moeite om de Nederlanden grondig en voorgoed te scheiden, in zowat alle opzichten gelijk is mee blijven lopen? Er is toch geen nood aan annexatie als het land dat uit Nederland ontworteld werd bereid is tot confederatievorming met het land waar zijn roots liggen?
|
|
|
|
#14 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat BeNeLux streven lijkt me een achterhaalde zaak, dat ligt niet aan de Waalse bevolking, maar wel aan de meeste Waalse politici (en dan zeker die van de PS) die hun eigen bevolking op een slimme wijze ophitsen en bedriegen (hun opstelling tegenover de Vlaamse bevolking en politici is ronduit schandalig). Luxemburg kan zich uitstekend zelf bedruipen en heeft noch Nederland noch Vlaanderen nodig en kan zich beter richten op het Rijnland. Bovendien zullen eerst de vooroordelen die er wederzijds zijn moeten verdwijnen. Beide landen (Vlaanderen en Nederland) zijn aan het veranderen, het Calvinisme boven de Moerdijk is bijna folklore geworden en Antwerpenaren krijgen net zo'n grote bek als Randstedelingen. Nederland is in het verleden enorm beinvloed door de emigratie van Vlamingen naar Nederland. Amsterdam en Leiden zijn groot geworden door Vlaamse en zelfs Waalse inbreng.
|
|
|
|
#15 |
|
Minister
|
Nog een argument waarom Nederland Vlaanderen niet zal binnenvallen: Antwerpen. De Rotterdammers zullen echt geen goesting hebben om er een concurrent in eigen land bij te hebben.
|
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Een ander voordeel is dat we niet meer met 6 miljoen Nederlandstaligen zijn om onze Vlaamse belangen in Europa te verdedigen maar met 23 miljoen. Vandaag gaat Belgique in Europa zelfs door als een overwegend Franstalig land.
|
|
|
|
#17 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Op de foto een Nederlandse E-loc serie 1200 met hulp van een Belgische dieseloc reeks 62 op weg naar Rotterdam. Niet concureren maar samenwerken dus. [IMG] [/IMG]
Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 11 maart 2006 om 13:44. |
|
|
|
|
|
|
#18 | ||
|
|
Citaat:
Citaat:
In Nederland wil men Wallonië er niet bij om dezelfde redenen als Vlaanderen, vanwege de culturele verschillen en omdat het een economisch kerkhof is. Wallonië zou dat omgekeerd ook niet willen, want dan ligt het in een Nederlandstalig land. Voor Brussel is het misschien zelfs wel interessanter om aan te sluiten bij een Vlaams-Nederlandse (con)federatie dan bij een onafhankelijk Vlaanderen. Dat biedt meer garantie voor de zelfstandigheid van Brussel als aparte deelstaat en zal voor de Franstalige Brusselaars aanvaardbaarder zijn denk ik. Politiek gezien is Nederland immers vrij neutraal in het communautaire getouwtrek, terwijl Vlaanderen door Franstaligen al snel als ideologische vijand gezien zal worden. Bovendien is het een groter land met meer bekendheid internationaal, wat de status van Brussel ook groter maakt. Zelfs in een Vlaams-Nederlandse (con)federatie is Brussel de grootste stad. |
||
|
|
|
|
|
#19 |
|
|
Er wonen momenteel meer katholieken in Nederland dan in Vlaanderen hoor!
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
|
Het zou bovendien een goede gelegenheid zijn om dat voorstel door te voeren, want anders komt het er waarschijnlijk toch niet van. Men is in Nederland nog altijd erg huiverig voor het instellen van een vierde bestuurlijk niveau. Hoewel het 'Huis van Thorbecke' (Rijk - provincies - gemeenten) zeker in de Randstad aan verbouwing toe is, zal het toch heel wat voeten in de aarde hebben voor iedereen daarvan overtuigd is en men het eens wordt over een andere structuur. Tenzij het door de omstandigheden noodzakelijk wordt, zoals bij een hereniging met Vlaanderen.
|
|
|
|