Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat kiest u>
Ik kies voor separatisme en dus annexatie en onvrijheid, Vlaanderen, Wallonië en Luxemburg als Generaliteitslanden 7 41,18%
Ik kies voor een sterk Beneluxverband dat een vuist kan maken in de wereld 10 58,82%
Aantal stemmers: 17. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 maart 2006, 23:14   #1
Federator
Provinciaal Statenlid

Federator's schermafbeelding

Standaard Vlaanderen onafhankelijk? Nederland doet hap!

Het valt me op dat Nederlanders ook wel wat zien zitten in een verband van de Lage Landen. Maar louter dan een sterk samenwerkingsverband, hoor ik meer stemmen om Vlaanderen onafhankelijk te maken en dan naar Dietsland te streven. Het gedacht alleen!

Ik ben hierover gaan nadenken. Waarom wil Nederland wel met de Vlamingen leven en niet met de Walen? Kunnen Nederlanders niet leven met een lichtjes verschillende cultuur? Toch wel, want ze leven al samen met de Friezen en dat gaat behoorlijk goed. De Nederlanders zijn wel een dominerende cultuur in het Koninkrijk der Nederlanden.

Volgens mij willen de Nederlanders geen sterk verband tussen België, Nederland en Luxemburg omdat België met 10 miljoen tegenover 16 miljoen sterk staat. Vlaanderen met 16 miljoen tegenover 6 miljoen veel zwakker. Vlaanderen kan wel gedomineerd worden, België niet. Divide et impera...

Vlaanderen kan misschien wel een meer efficiënte staat zijn dan België, maar het zal wel een zwakkere staat zijn. Nog zwakker is Wallonië, dat vrijwel onmiddellijk opgeslokt zal worden door Frankrijk. Vlaanderen zal dus komen te liggen tussen Frankrijk, Duitsland en Nederland. Geopolitiek hoef je geen genie te zijn om te weten dat Vlaanderen opgeslokt kan worden door Nederland. Bij annexatie van Wallonië staat dus ook de toekomst van Luxemburg op het spel, dat geopolitiek nog meer onder druk staat.

Moeten we afkerig staan tegenover Nederland? Neen, maar we moeten realitstisch zijn, partnerschap kan enkel op basis van gelijkwaardigheid. Nuttiger is dus het streven naar een eenmaking van de Benelux dan naar het heilloze separatisme.

Kort de mogelijkheden:
A) Separatisme: Vlaanderen geannexeerd door Nederland, Wallonië door Frankrijk, Luxemburg door Frankrijk of Duitsland.
B) Eenmaking: België vormt een gelijkwaardige partner met Nederland en Luxemburg. De delen krijgen sterke autonomie in een sterk federaal bestel, de zelfstandigheid blijft bewaard (=de delen blijven reële beslissingsmacht hebben).

Wat kiezen we? Zet even de Walenhaterij, de Vlamingenhaterij, de Hollandershaterij etc opzij en durf nadenken.
Federator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2006, 23:51   #2
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Federator Bekijk bericht
Het valt me op dat Nederlanders ook wel wat zien zitten in een verband van de Lage Landen. Maar louter dan een sterk samenwerkingsverband, hoor ik meer stemmen om Vlaanderen onafhankelijk te maken en dan naar Dietsland te streven. Het gedacht alleen!

Ik ben hierover gaan nadenken. Waarom wil Nederland wel met de Vlamingen leven en niet met de Walen? Kunnen Nederlanders niet leven met een lichtjes verschillende cultuur? Toch wel, want ze leven al samen met de Friezen en dat gaat behoorlijk goed. De Nederlanders zijn wel een dominerende cultuur in het Koninkrijk der Nederlanden.

Volgens mij willen de Nederlanders geen sterk verband tussen België, Nederland en Luxemburg omdat België met 10 miljoen tegenover 16 miljoen sterk staat. Vlaanderen met 16 miljoen tegenover 6 miljoen veel zwakker. Vlaanderen kan wel gedomineerd worden, België niet. Divide et impera...

Vlaanderen kan misschien wel een meer efficiënte staat zijn dan België, maar het zal wel een zwakkere staat zijn. Nog zwakker is Wallonië, dat vrijwel onmiddellijk opgeslokt zal worden door Frankrijk. Vlaanderen zal dus komen te liggen tussen Frankrijk, Duitsland en Nederland. Geopolitiek hoef je geen genie te zijn om te weten dat Vlaanderen opgeslokt kan worden door Nederland. Bij annexatie van Wallonië staat dus ook de toekomst van Luxemburg op het spel, dat geopolitiek nog meer onder druk staat.

Moeten we afkerig staan tegenover Nederland? Neen, maar we moeten realitstisch zijn, partnerschap kan enkel op basis van gelijkwaardigheid. Nuttiger is dus het streven naar een eenmaking van de Benelux dan naar het heilloze separatisme.

Kort de mogelijkheden:
A) Separatisme: Vlaanderen geannexeerd door Nederland, Wallonië door Frankrijk, Luxemburg door Frankrijk of Duitsland.
B) Eenmaking: België vormt een gelijkwaardige partner met Nederland en Luxemburg. De delen krijgen sterke autonomie in een sterk federaal bestel, de zelfstandigheid blijft bewaard (=de delen blijven reële beslissingsmacht hebben).

Wat kiezen we? Zet even de Walenhaterij, de Vlamingenhaterij, de Hollandershaterij etc opzij en durf nadenken.
Denkt u nu echt dat Nederland de dag na de Vlaamse onafhankelijkheid Vlaanderen zal binnenvallen? Ze zullen daar niet happig om zijn om er een paar miljoen Katholieken binnen te halen.
Ik heb niets tegen Nederland, maar samengaan met Nederland kan niet (meer).
Trouwens als we met Nederland samengaan krijgen we weer hetzelfde gezeur: Vlamingen worden gediscrimineerd tgo. Hollanders enz, enz, enz...
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2006, 23:59   #3
Federator
Provinciaal Statenlid

Federator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti Bekijk bericht
Denkt u nu echt dat Nederland de dag na de Vlaamse onafhankelijkheid Vlaanderen zal binnenvallen?
De dag na het Vlaamse separatisme? Wie zegt dat dit ogenblikkelijk zal gebeuren?

Citaat:
Vlamingen worden gediscrimineerd tgo. Hollanders enz, enz, enz...
Daarom mag Vlaanderen niet alleen met Nederland gaan.
Federator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2006, 00:29   #4
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Uhmmm zo erg verschillend is de Friese cultuur niet hoor, het gaat misschien nog hooguit om de taal. Als je wilt kijken kijken hoe Nederlanders met andere Westerse culturen omgaan, kun je beter kijken naar hoe jullie Vlamingen cultuur uitwisselen met Walen. Vlamingen hebben immers een cultuur die grotendeels lijkt op de Nederlandse. Integratie van allochtonen in de Nederlandse cultuur kun je helaas niet als vergelijkingsmateriaal gebruiken, want het lijkt erop alsof die mensen er juist alles aan doen om niet te integreren.

Citaat:

Kort de mogelijkheden:

Als Nederlander kan ik je vertellen dat wij geen zin hebben in Fransen of franstalige mensen in ons land. Uit ervaring weten we dat die mensen namelijk net zo slecht integreren als moslims. In een potentieel land met ~20 miljoen Nederlandstaligen en ~5 miljoen franstaligen (geconcentreerd in één gebied) zou vernederlandsing niet werken. Dat willen die mensen in de eerste plaats niet, en in de tweede plaats zou het zonde zijn van hun cultuur. En ten derde zou het toch al niet werken omdat het voor driekwart Fransen zijn. Als aparte staat binnen het Koninkrijk zou het ook niet werken, daar is België een mooi voorbeeld van.

Ik heb niks tegen de Fransen, heel aardig volk, hele aardige mensen, prachtige cultuur, prachtig land, ik spreek de taal zelfs vloeiend. Alleen is het jammer dat ze altijd een zekere Drang Nach Norden hebben gehad en als volk nogal arrogant overkomen, in die zin dat ze zich niet aanpassen en zichzelf nogal heel wat vinden als land.
Keats is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2006, 09:23   #5
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Ik heb niks tegen de Fransen, heel aardig volk, hele aardige mensen, prachtige cultuur, prachtig land, ik spreek de taal zelfs vloeiend. Alleen is het jammer dat ze altijd een zekere Drang Nach Norden hebben gehad en als volk nogal arrogant overkomen, in die zin dat ze zich niet aanpassen en zichzelf nogal heel wat vinden als land.
Fransen hebben een 'Drang nach' het ganse kompas, zou ik stellen.
Oud 11 maart 2006, 09:27   #6
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

En wat een schitterende pollkeuzes weer, precies of de keuze verengd wordt tot deze twee mogelijkheden en geen ander.

De PvdA lanceerde een tijdje terug een voorstel om Nederland in te delen in 4 grote landsdelen met meer bevoegdheden. Als men dat geheel federaliseert, kan Vlaanderen een vijfde deel worden, en bovendien een sterke partner.
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2006, 10:01   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

U zit op een totaal verkeerd spoor: dit gaat niet om "samenleven", maar wel over "samen besturen". Juist op dat vlak gaapt er zo stilaan een wereld van verschil tussen Wallonië en Vlaanderen waarbij die laatste zich meer en meer naar Nederland richt. Niet toevallig ook dat men in Vlaanderen de laatste jaren steeds meer de Nederlandse politiek is gaan volgen. Politici zoeken elkaar op. Ambtenaren van de Vlaamse en Nederlandse administratie komen bijeen. Er wordt gekeken wat Nederland doet aan dit of dat probleem. De bestuurlijke cultuur in Vlaanderen en Nederland groeit naar elkaar, terwijl die van Wallonië er juist weg van groeit.

Daarom wordt "samen besturen" zo verschrikkelijk moeilijk met Wallonië...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2006, 10:02   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kort de mogelijkheden:

De mogelijkheden zijn niet correct: separatisme houdt niet in dat al die gebieden plotseling door de buurlanden worden ingelijfd.

De Benelux zal nooit uitgroeien tot wat ze bedoeld was, om de eenvoudige reden dat de Waalse politici de uitbouw ervan altijd gedwarsboomd hebben en dat zullen blijven doen (het gevaar voor minorisering is bij hen heel groot).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2006, 10:19   #9
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De Benelux zal nooit uitgroeien tot wat ze bedoeld was, om de eenvoudige reden dat de Waalse politici de uitbouw ervan altijd gedwarsboomd hebben en dat zullen blijven doen (het gevaar voor minorisering is bij hen heel groot).
Dat is niet correct. "Waalse" politici zoals Albert Gehlen (de Duitstalige "Walen" dus) hebben meestal een dynamische rol gespeeld in de Benelux.
Oud 11 maart 2006, 10:32   #10
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
De PvdA lanceerde een tijdje terug een voorstel om Nederland in te delen in 4 grote landsdelen met meer bevoegdheden. Als men dat geheel federaliseert, kan Vlaanderen een vijfde deel worden, en bovendien een sterke partner.
Akkoord.
Vlaanderen in zijn geheel bij een federaal (drie of vier regio's) NL.
Geen gezever met provinciale correcties over NL/VL grenzen heen.
Oud 11 maart 2006, 10:34   #11
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is niet correct. "Waalse" politici zoals Albert Gehlen (de Duitstalige "Walen" dus) hebben meestal een dynamische rol gespeeld in de Benelux.
Vraag is in hoeverre Duitstaligen zich als Walen beschouwen.
Als ze zich oprecht durven uiten.
De Belgische repressie zit er nog dieper in dan bij de Vlamingen.
Oud 11 maart 2006, 11:19   #12
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Vraag is in hoeverre Duitstaligen zich als Walen beschouwen.
Volgens het Belgische systeem zijn het Walen. Vraag is natuurlijk hoe realistisch dat Belgische systeem is. Wat een rethorische vraag...
Oud 11 maart 2006, 11:25   #13
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat een schitterende pollkeuzes weer, precies of de keuze verengd wordt tot deze twee mogelijkheden en geen ander.
En w�*t voor een vraagstelling dan nog:

'Ik kies voor separatisme en dus voor annexatie en onvrijheid'.

Kan mij eens iemand uitleggen waarom Vlaanderen wél een confederatie met een Franstalig derde wereldland zou mogen vormen maar NIET met een land waar het niet alleen via Frans geweld van werd gescheiden maar waar Vlaanderen, ondanks alle Belgische moeite om de Nederlanden grondig en voorgoed te scheiden, in zowat alle opzichten gelijk is mee blijven lopen?

Er is toch geen nood aan annexatie als het land dat uit Nederland ontworteld werd bereid is tot confederatievorming met het land waar zijn roots liggen?
Oud 11 maart 2006, 11:33   #14
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Kort de mogelijkheden:

Ik denk dat Vlaanderen nooit geannexeerd zal worden door Nederland, hooguit zal een onafhankelijk Vlaanderen op economisch en cultureel een speciale band zal krijgen met Nederland. Dat kan uitmonden in een federatie met Nederland, maar dan wel op basis van gelijkwaardigheid.
Dat BeNeLux streven lijkt me een achterhaalde zaak, dat ligt niet aan de Waalse bevolking, maar wel aan de meeste Waalse politici (en dan zeker die van de PS) die hun eigen bevolking op een slimme wijze ophitsen en bedriegen (hun opstelling tegenover de Vlaamse bevolking en politici is ronduit schandalig). Luxemburg kan zich uitstekend zelf bedruipen en heeft noch Nederland noch Vlaanderen nodig en kan zich beter richten op het Rijnland.
Bovendien zullen eerst de vooroordelen die er wederzijds zijn moeten verdwijnen. Beide landen (Vlaanderen en Nederland) zijn aan het veranderen, het Calvinisme boven de Moerdijk is bijna folklore geworden en Antwerpenaren krijgen net zo'n grote bek als Randstedelingen. Nederland is in het verleden enorm beinvloed door de emigratie van Vlamingen naar Nederland. Amsterdam en Leiden zijn groot geworden door Vlaamse en zelfs Waalse inbreng.
Oud 11 maart 2006, 12:43   #15
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Nog een argument waarom Nederland Vlaanderen niet zal binnenvallen: Antwerpen. De Rotterdammers zullen echt geen goesting hebben om er een concurrent in eigen land bij te hebben.
vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2006, 13:14   #16
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog een argument waarom Nederland Vlaanderen niet zal binnenvallen: Antwerpen. De Rotterdammers zullen echt geen goesting hebben om er een concurrent in eigen land bij te hebben.
Als de grootste havens ter wereld in dezelfde confederatie liggen is er minder reden dan ooit om elkaar te beconcurreren, maar meer dan ooit om het maximum uit de wereldhavens van Rotterdam, Antwerpen, Zeebrugge en Gent te halen. En dit tot ieders voordeel.

Een ander voordeel is dat we niet meer met 6 miljoen Nederlandstaligen zijn om onze Vlaamse belangen in Europa te verdedigen maar met 23 miljoen.

Vandaag gaat Belgique in Europa zelfs door als een overwegend Franstalig land.
Oud 11 maart 2006, 13:43   #17
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Containertreinen van en naar de Rotterdamse en Antwerpse haven worden nu al gezamelijk vervoerd.
Op de foto een Nederlandse E-loc serie 1200 met hulp van een Belgische dieseloc reeks 62 op weg naar Rotterdam.
Niet concureren maar samenwerken dus.
[IMG][/IMG]

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 11 maart 2006 om 13:44.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2006, 15:21   #18
Dimitri

Standaard

Citaat:
Waarom wil Nederland wel met de Vlamingen leven en niet met de Walen? Kunnen Nederlanders niet leven met een lichtjes verschillende cultuur? Toch wel, want ze leven al samen met de Friezen en dat gaat behoorlijk goed. De Nederlanders zijn wel een dominerende cultuur in het Koninkrijk der Nederlanden.
Sommige mensen zullen wel nooit begrijpen dat Friesland in NL helemaal niet als de volledig van de rest van Nederland afwijkende provincie gezien wordt die er in Vlaanderen vaak van gemaakt wordt. Alsof de rest van Nederland homogeen is en alleen Friesland daarvan afwijkt, enkel en alleen omdat het Fries als aparte taal beschouwd moet worden. Iedereen die d�*t denkt, moet dringend eens een bezoek brengen aan Nederland.

Citaat:
Waarom zou Nederland België of Vlaanderen willen overheersen dan? Wat schiet het daarmee op? En waarom zou 10 miljoen wel sterk staan en 6 miljoen niet, het is toch allebei een stuk minder dan 16 miljoen?

In Nederland wil men Wallonië er niet bij om dezelfde redenen als Vlaanderen, vanwege de culturele verschillen en omdat het een economisch kerkhof is. Wallonië zou dat omgekeerd ook niet willen, want dan ligt het in een Nederlandstalig land.

Voor Brussel is het misschien zelfs wel interessanter om aan te sluiten bij een Vlaams-Nederlandse (con)federatie dan bij een onafhankelijk Vlaanderen. Dat biedt meer garantie voor de zelfstandigheid van Brussel als aparte deelstaat en zal voor de Franstalige Brusselaars aanvaardbaarder zijn denk ik. Politiek gezien is Nederland immers vrij neutraal in het communautaire getouwtrek, terwijl Vlaanderen door Franstaligen al snel als ideologische vijand gezien zal worden. Bovendien is het een groter land met meer bekendheid internationaal, wat de status van Brussel ook groter maakt. Zelfs in een Vlaams-Nederlandse (con)federatie is Brussel de grootste stad.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2006, 15:22   #19
Dimitri

Standaard

Citaat:
Denkt u nu echt dat Nederland de dag na de Vlaamse onafhankelijkheid Vlaanderen zal binnenvallen? Ze zullen daar niet happig om zijn om er een paar miljoen Katholieken binnen te halen.
Er wonen momenteel meer katholieken in Nederland dan in Vlaanderen hoor!
Oud 11 maart 2006, 15:31   #20
Dimitri

Standaard

Citaat:
Het zou bovendien een goede gelegenheid zijn om dat voorstel door te voeren, want anders komt het er waarschijnlijk toch niet van. Men is in Nederland nog altijd erg huiverig voor het instellen van een vierde bestuurlijk niveau. Hoewel het 'Huis van Thorbecke' (Rijk - provincies - gemeenten) zeker in de Randstad aan verbouwing toe is, zal het toch heel wat voeten in de aarde hebben voor iedereen daarvan overtuigd is en men het eens wordt over een andere structuur. Tenzij het door de omstandigheden noodzakelijk wordt, zoals bij een hereniging met Vlaanderen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be